• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM z kłopotami, przewoźnik nieprzygotowany?

Agata
25 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (300)
Opóźnione pociągi to niejedyny problem PKM. Opóźnione pociągi to niejedyny problem PKM.

Od czasów kiedy linię PKM zaczęło obsługiwać dwóch przewoźników, czyli SKM i POLREGIO, obserwujemy znaczny spadek jakości usług i to we wszystkich aspektach. Po pierwsze, rozkład pociągów jest tak tragiczny, że naprawdę trudno dopasować go do godzin pracy. Po drugie, pociągi są bardzo spóźnione - pisze pani Agata, czytelniczka Trojmiasto.pl.



W ostatnich pięciu latach komunikacja publiczna w Trójmieście:

Całkiem niedawno zaskoczyła nas wieść o nowym systemie komunikacyjnym FALA, a mam wrażenie, że nas pasażerów od kilku miesięcy zalewa FALA, ale złości, zniecierpliwienia i oburzenia na sytuację komunikacyjną, z którą przyszło nam się zmierzyć. Chodzi o sytuację na trasie PKM z Gdyni do Gdańska.

Pod koniec roku obsługę tras linię przejęło tylko POLREGIO, wyłączone zostały automaty biletowe należące do SKM i pasażerowie nie zostali odpowiednio powiadomieni o nadchodzących zmianach.

Do tej pory dość często kupowaliśmy bilety u kierowników pociągu - zarówno te jednorazowe, jak i te miesięczne. Odbywało się to bez opłaty dodatkowej, chyba że kupowaliśmy bilet na stacji gdzie jest kasa, wówczas płaciliśmy opłatę dodatkową w wysokości 4 zł i to bez względu na to, dokąd jechaliśmy.

Bilet kupić trudno, cennik ma 59 stron



Obecnie biletów nie można kupić w automacie, bo automatów nie ma. Można je kupić w aplikacji, ale nie później, niż na 5 minut przed odjazdem, bo aplikacja nie pozwala na zakupy na ostatnią chwilę.

A przecież trzeba wziąć pod uwagę fakt, że czasem właśnie w ostatniej chwili wsiadamy do kolejki, czasem przecież zmieniają nam się plany dojazdu z, i do pracy.

Możemy i owszem zakupu dokonać u kierownika pociągu, ale wówczas cena jest wyższa o 7% niż w aplikacji. Dodatkowa, za bilet kupiony u kierownika pociągu, w przypadku gdy wsiadam na przystanku gdzie znajduje się kasa, dopłacam 8 zł.

Nie wiem czy zdajecie sobie państwo sprawę z faktu, że aktualny cennik biletów w POLREGIO ma 59 stron, a i tak ceny biletów kupowanych w aplikacji nijak się mają do tych przedstawionych w cenniku. Żeby tego było jeszcze mało bilet najlepiej jest kupić w aplikacji POLREGIO, bo np. "JadDojade" nie obsługuje tego przewoźnika.



W mojej ocenie, na trasie PKM pasażer traktowany jest jak zło konieczne, ktoś, kogo można wystrychnąć na dudka, kiedy tylko nadarzy się taka okazja. A jednak pamiętać chyba należy, że jest to komunikacja publiczna, finansowana przez samorządy, opłacana więc z naszych podatków, powinna więc być dla nas przyjazna i dostępna.

Zdaję sobie sprawę, że zewsząd słyszy się o podwyżkach w pociągach, samolotach czy autobusach dalekobieżnych, ale sprawa możliwości dojazdu do pracy kolejką i zostawienia naszych samochód osobowych na Park and Ride powinna być dla włodarzy trójmiejskich miast priorytetowa, a nie tylko traktowana jak biznes.
Agata

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (300) 4 zablokowane

  • (1)

    "Możemy zakupu dokonać u kierownika pociągu, gdzie jest 7 proc. drożej niż w aplikacji."

    u kierpocia masz cenę normalną, a w aplikacji ze zniżką. twój wybór.

    "jest coraz drożej wraz z liczbą kilometrów, które chcemy przejechać."

    to niedopuszczalne! jak tak można!

    "Przecież trzeba wziąć pod uwagę fakt, że czasem w ostatniej chwili wsiadamy do kolejki, czasem zmieniają nam się plany dojazdu z i do pracy."

    Wziąć pod uwagę i co?

    • 7 27

    • Teraz bilety w kasie i aplikacji zostaly zrownane cenowo

      • 6 0

  • a ja jako (1)

    Head of Sales mam do dyspozycji Skode Octavię i współczuję serdecznie ludziom marznącym na przystankach w oczekiwaniu na tramwaj czy inny autobus. No ale każdy jest kowalem swego życia, mi też nikt tego nie dał za friko.

    • 7 16

    • Jak wszyscy zrezygnują z komunikacji i przesiądą sie do samochodów to wiesz jak bedziesz miał wygodnie

      w swojej Skodzie? Już widzę oczami wyobraźni autora tego postu. Patrząc z góry taka kropeczka w tłumie innych kropeczek sunąca 5 na godzinę w wiecznych korkach. Powinieneś dziękować opatrzności ze jeszcze ludzie korzystają z komunikacji zebyś ty miał wygodnie.

      • 9 4

  • skm jednak najlepsza

    jeździłem pkm Ale jak Polregio już obsługuje tragedia nie jeżdżą punktualnie albo wcale nie jeżdżą i żadnych informacji ,, jakaś tajemnica

    • 27 3

  • Biznes czy usługa publiczna (4)

    Pytanie postawione w artykule jest bardzo ważne: czy komunikacja ma być biznesem, czy elementem infrastruktury.

    Biznes ma na siebie zarobić. Kropka. Infrastruktura ma sprawić, że w miejscu gdzie mieszkamy, będzie żyło się wygodniej niż w chacie z bali na Syberii. No i jesteśmy zawsze gdzieś pomiędzy. Jeśli komunikacja publiczna ma być infrastrukturą nie biznesem, to za punkt odniesienia obrałbym ruchome chodniki istniejące na większych lotniskach. Wchodzę jak potrzebuję, schodzę jak chcę. Tu nie chodzi o to, żeby chodnik ruchomy na siebie zarobił, ale żeby ogólne ,,doświadczenie przesiadki na lotnisku" było pozytywne. Dobra infrastruktura powoduje, że ktoś podejmie działanie a to działanie potencjalnie zaowocuje dochodem z zupełnie nieoczekiwanych miejscach.

    Przykład: chcę (ekologicznie, czyli zbiorkomem) pojechać sobie na kawę do centrum. I teraz pytanie, o czym będę więcej myślał: o kafejce, towarzystwie, klimacie centrum, czy taryfach, rozkładach jazdy, układach własnościowych przewoźników, licząc w myślach przystanki, które muszę przejechać. Jeśli korzystanie z komunikacji będzie tak przejrzyste, jak wejście na wspomniany wyżej ruchomy chodnik, zaowocuje to zwiększeniem liczby przejazdów, a pamiętajmy, że prawie każdy jedzie
    po coś. Często to po coś to wydać pieniądze i wygenerować obrót.

    Na koniec zwrócę uwagę, że portal, który prawie zastąpił telewizję albo największa księgarnia internetowa na świecie ciężko pracują nad tym, jak sprawić, żeby użytkownich chciał z nich korzystać. pracują nad wygodą. bo użytkownik zadowolony chętnie wyda pieniądze. Użytkownik niezadowolony, któremu każe się liczyć przystanki, albo który zdziwi się wyciągiem z karty po podróży z Oruni na Witomino następnym razem trzy razy się zastanowi, czy naprawdę musi jechać.

    • 47 1

    • (3)

      no dobrze, ale z kim się kłócisz?

      nie jest biznesem, wszyscy się dokładamy, a kasa z biletów nie pokrywa kosztów.

      naprawdę uważasz słuszne wyciągać ludziom, którzy PKM nie jeżdżą jeszcze więcej pieniędzy, bo ty koniecznie kaffkę musisz z sieciówki?

      • 0 9

      • Ale tak samo ja, który nie jeżdżę autem funduje wam parkingi przed urzędami czy remonty dróg itp. Do tego im więcej ludzi w komunikacji, tym mniejsze korki dla kierowców

        • 5 0

      • ale korzystają ludzie z usług kórych ty na co dzień korzystasz,

        nie rozumiesz jak funkcjonuje społeczeństwo i rynek.

        • 0 0

      • jest biznesem

        Ale nie w imieniu mieszkancow i pasazerow oraz ogolnego rozwoju...

        Tyle sie travi o mobilnosci ale ona kosztuje. No chyba ze przez mobilnosc rozumiec... rower...

        • 0 0

  • Przewoźnik nie przygotowany zgoda. to jest skandal. Przykład tego kim jest mieszkaniec. Plac i tyle. Masakra.

    • 13 0

  • Zgadza sie. Mam ten sam problem. Aplikacja wtedy, kiedy jest najwazniejsza to przestaje dzialac, Wieczna niepewnosc i spoznienia

    • 11 0

  • POdzienkujcie Marszałkowi województwa to POlityk który zawsze wszystko robi w trosce o mieszkanców :) według zasady interes (1)

    A naczelna zasada PO mówi im gorzej jest ludziom tym lepiej nam POlitykom taki program prezentuje od lat Donald .

    • 24 11

    • Gdyby wybrać PIS to byśmy chodzili piechotą.

      • 2 3

  • (7)

    Jeżdzę codziennie i rzeczywiście zmiana przewoźnika dużo zmieniła.
    1. SKM zabrała swoje biletomaty, co wiąże sie z chaosem u kierownika pociagu, który jest przez cały czas kasą biletową. Tak być nie powinno.
    2. Dużo opóźnień wynikało niestety z prac PKM na swojej linii w tym jazdą po jednym torze. Odkąd są dwa tory, opóźnienia znacząco się zmiejszyły.
    3. Polregio podstawia część swoich pociagów na trasy PKM. Nie wiem jak to możliwe, że obecnie do obsługi jest przeznaczonych wyłącznie 11 pociągów które są w umowie, a wcześniej, gdy jeszcze SKM jeżdziło, składów było więcej tj. 11 miała SKM i Polregio dawało 5 pojazdów. Łącznie to 16. Rozkład praktycznie ten sam.
    4. Częstotliwośc pociągów, opłacanych przez Województwo tj. rozkład jazdy powinien przejść rewolucję. Już wieloktronie to pisałem:
    Kartuzy- Gdańsk Wrzeszcz- takt co 60 min (tak jak obecnie)- konieczność zadysponowania stałych pojazdów trzy członowych, kursujących przez cały dzień. Z tą różnicą, że w godzinach szczytu na stacji Gdańsk Wrzeszcz doczepia się jeden pojazd dwuczłonowy. (zapotrzebowanie 2 pojazdy+2 (godziny szczytowe))
    Gdynia- Gdańsk- takt co 15 min- zapotrzebowanie 4 składy
    Gdańsk- Żukowo/Kościerzyna- takt co 60 min- zapotrzebowanie 3 pojazdy.

    Łacznie jest to zapotrzebowanie minimalne 9+2 w szczycie.

    • 22 2

    • Jazda z Kaszub do Gdyni przez Gdańsk (2)

      i odwrotnie to bezsens.

      • 7 1

      • Można to łatwo rozwiązać trasując pociągi z Kaszub do Gdyni

        I zapewniając przesiadkę w Osowej do Wrzeszcza.

        • 2 1

      • możesz przez

        Lotnisko...

        • 0 0

    • Dziwne rzeczy piszesz i chyba jednak nie jeździsz codziennie

      Jeśli SKM przestała wozić na PKM, to Polregio powinno postawić swoje biletomaty albo kupić lub wydzierżawić te automaty od SKM,. Zresztą, one dalej stoją na peronach, zniknął tylko ten, który był w Kartuzach. Przetarg na obsługę linii PKM był ogłoszony na ostatnią chwilę i Polregio nie ogarnęło na czas biletomatów, ale to też wina urzędników marszałka, że tak późno zorganizowali ten przetarg. .Zgoda, że pojazdów jest za mało i więcej nie będzie. Polregio ma wydzierżawić 3 pojazdy od SKPL Cargo, ale z kolei 4 szynobusy w czerwcu trzeba będzie oddelegować do obsługi zmodernizowanej linii Malbork - Grudziądż. Lepiej więc nie będzie. Elektryfikacja linii PKM tylko do Gdańska Rębiechowa w sumie nic nie zmieni. tam zresztą nawet nie ma jak zorganizować przesiadek.

      • 6 0

    • (1)

      Z częścią Twoich postulatów zgodzę się ale pchanie potoku podróżnych z/do Kaszub przez Gdańsk jest bez sensu. Wg mnie pociągi z Kaszub powinny kursować do Gdańsk Osowa i tam powinny być przesiadki. W końcu po coś są tam dwa perony. Składy Gdańsk-Gdynia po górnym tarasie powinny kursować co 10-15min a te na Kaszuby co godzinę.

      • 7 1

      • Większość poc. Kursuje w bezpośredniej relacji do Gdanska Wrzeszcza gdyż tam jeździ większość pasazerow. A do Gdyni można jechać z przesiadka w fdansku rebiechowie. Co Tobie przeszkadza.

        • 0 0

    • To jest piekne

      Z Twoich propozycji rozkladowych można wyciągnąć wniosek że te Ci kolejarze którzy tworza rozklad jazdy pociągów to są osoby malorozumne. I to zarówno z skm I polregio bo nie wprowadzili takich rozwiązań. No i rozumiem, że skoro gdansk -gdynia takt co 15 min. To pomiędzy pociągami w takcie jeździłyby poc. Z Kościerzyny i Kartuz. Więc od gdanska Rebiechowa co 7.5 min. I wszystkie re pociagi wjeżdżały by do gdanska Wrzeszcza na dwie krawędzie peronowe lub dalej do Gdańska głównego rowniez na dwie krawędzie peronowe. Ale infrastruktura kolejowa nie jest tak doskonałą. Jeden tor z kier. Żukowa do Gdanska Rebiechowa tego nie przyjmie - czas następstwa co najmniej 10 min a nie 7,5 min. A co z pociągami kursującymi na odcinku Gdynia-gdansk wrzeszcz - gdansk główny- nikt ich nie odwoła. Przez ostatnie 10 lat pkp plk ( rzadzacy) nie przeprowadzono dodatkowych inwestycji w tory na ww odcinku a pociągów pendolino i innych przybyło. To jest zaniechanie.

      • 0 0

  • Niedługo Fala

    To wszystko wyprostuje... Że dopiero będzie cyrk na kółkach. Teraz to jest pikuś

    • 33 0

  • Nie martwmy sie, swietny system FALA to naprawi, poprzez dwukrotna koniecznosc odbicia biletu

    • 27 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane