• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP myśli o biurowcu przy dworcu w Gdańsku

Katarzyna Moritz
17 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Biurowiec, którego budowę rozważa PKP, miałby powstać wzdłuż Błędnika i Podwala Grodzkiego, po przeciwnej stronie Zieleniaka. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z oo. Biurowiec, którego budowę rozważa PKP, miałby powstać wzdłuż Błędnika i Podwala Grodzkiego, po przeciwnej stronie Zieleniaka. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z oo.

Ponad 40-metrowy biurowiec koło Błędnika, przed dworcem tunele podziemne, a w nich supermarket, odtworzenie dawnego podjazdu cesarskiego i zieleńca zamiast parkingu - PKP w Gdańsku myśli o uatrakcyjnieniu terenów wokół Dworca Głównego. Czy te wizje mają szanse na realizację?



Po tym, jak w marcu zburzono antresolę w holu budynku dworca głównego PKP w Gdańsku, kolej dalej myśli o uatrakcyjnieniu nie tylko zabytku, ale przyległych do niego terenów. Niedawno powstały koncepcje architektoniczne, by na kolejowych terenach, tuż przy wiadukcie Błędnikzobacz na mapie Gdańska, stanął nowoczesny biurowiec, o wysokości ponad 40 metrów.

- Rozważamy koncepcję zagospodarowania tego terenu. Zastanawiamy się nad różnymi funkcjami. Celem jest takie przekształcenie terenów kolejowych, by były one atrakcyjne dla podróżnych i mieszkańców, ale także użyteczne dla kolei z biznesowego punktu widzenia - przyznaje Krzysztof Piekarski, dyrektor regionalny
Departament Eksploatacji Nieruchomości w PKP S.A.

Biurowiec miałby powstać na północ od dworca PKP Gdańsk Główny, w okolicy toru piątego, w miejsce nieczynnych już torów odstawczych, gdzie PKP niegdyś przetrzymywały swoje wagony funkcyjne.

Z kolei przed samym wejściem do zabytkowego budynku dworca kolejarze chcieliby wybudować sieć tuneli, w których byłby m.in. supermarket.

- Zagospodarowanie tych terenów wokół dworca wymaga rozmów z konserwatorem zabytków, od którego decyzji będzie zależało co można, a czego nie można tu zrobić - przyznaje Piekarski.

Pomorski konserwator zabytków ma w tej sprawie decydujący głos, ponieważ cały obszar wokół dworca, nie tylko jego konstrukcja, jest objęty ochroną. Jak więc ocenia pomysły PKP?

Czy przy dworcu powinien powstać wysoki biurowiec?

- Wstępnie mogę powiedzieć, że proponowany biurowiec jest dla mnie zbyt duży i zbyt wysoki. Analizy widokowe, które są zamieszczone w koncepcji, mnie nie przekonują. W tym miejscu może powstać nowy budynek, ale znacznie mniejszy. Nie wiem oczywiście, czy PKP będzie zainteresowana taką inwestycją, choćby ze względów ekonomicznych - podkreśla Dariusz Chmielewski, pomorski konserwator zabytków.

Bardziej wyrozumiały jest natomiast w stosunku do pomysłu budowy tuneli przed budynkiem dworca PKP. Sugeruje, by projektanci pomyśleli o obniżeniu terenu i połączeniu ze znajdującym się po przeciwległej stronie Podwala Grodzkiego budynkiem City Forum. Podoba mu się także idea przywrócenia ruchu na tzw. podjeździe cesarskim, czyli przestrzenią pomiędzy dworcem i dawną przychodnią kolejową.

Minibrowar i sala balowa: zobacz jak może się zmienić dawna przychodnia kolejowa

Oprócz podjazdu mógłby tu powstać, zamiast istniejącego parkingu, niewielki trawnik.

- Jest kilka ciekawych elementów w tej koncepcji, ale czekają nas jeszcze szczegółowe rozmowy. Teren wokół dworca jest bardzo zaniedbany. Szkoda tym bardziej, że dawniej było to reprezentacyjne miejsce - przyznaje konserwator.

Opinie (193) 7 zablokowanych

  • fakt (1)

    pięknieje nam gdańsk, nie to co gdynia

    • 3 7

    • Nie jestem z Gdyni i nie mieszkam tam, ale minusa masz za to, że walisz odgrzewane kotlety typu "Gdańsk to, a Gdynia tamto". Ileż można takich komentarzy czytać...

      • 4 0

  • koleje jezdza coraz gorzej
    ale na biurowce i ich projekta kasa zawsze sie znajdzie
    wszak urzednik tez ludz i dach nad glowa miec musi
    i to nie byle jaki
    wot POwsko PSLowska logika

    • 3 1

  • O dziwo projekt popierany przez konserwatora nie wygląda tragicznie.

    O dziwo projekt popierany przez konserwatora nie wygląda tragicznie.Całe założenie tworzy spójną całość i nie przytłacza.

    • 0 1

  • "Tunele podziemne" (1)

    A są tunele naziemne albo nadziemne? :-DDD

    • 3 3

    • W Warszawie

      jest na Toruńskiej naziemny.

      • 4 0

  • Co to znaczy?

    Dlaczego argumentem przeciw jest, że "duży budynek zmieni panoramę miasta"? Wydawało mi się, że to naturalna kolej rzeczy, gdy buduje się coś w mieście, jak i każdym innym miejscu.

    • 3 4

  • bez sensu

    Biurowiec w tym miejscu to pomyłka.
    - Dodatkowe setki samochodów do i tak niezłego korka
    - całkowite zasłonięcie panoramy miasta widzianej z Błędnika
    - nieopodal ma powstać tzw. Młode miasto i to tam powinno lokalizować się szklane pudełka;)
    - PKP radzę zająć się koleją

    • 7 2

  • Nie ogarniają toalet w wagonach, a się za biurowce biorą.

    • 5 0

  • Myśle, że niedochodowe PKP mają hytry plan i powoli stają się deweloperem.

    Inaczej muwiąc zwęszono dochody.
    Przekwalifikują się zamiast reanimować trupa.

    • 3 0

  • (1)

    Pewnie kolejny biurowiec dla armii urzędników nic nie robiących.Nie ważne że do warszawy jedziemy pociagiem 7-8 godz!Najważniejsze że będzie ładny biurowiec!

    • 4 0

    • Jak nie mają torów to chociaż niech biorowce mają hyhyhy

      • 0 0

  • nowy koserwator

    nowe wizje i zaszłości dalej będą przeciągane, aż i ten narazi się kolesiom i zostanie wykopsany

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane