• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP myśli o biurowcu przy dworcu w Gdańsku

Katarzyna Moritz
17 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Biurowiec, którego budowę rozważa PKP, miałby powstać wzdłuż Błędnika i Podwala Grodzkiego, po przeciwnej stronie Zieleniaka. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z oo. Biurowiec, którego budowę rozważa PKP, miałby powstać wzdłuż Błędnika i Podwala Grodzkiego, po przeciwnej stronie Zieleniaka. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z oo.

Ponad 40-metrowy biurowiec koło Błędnika, przed dworcem tunele podziemne, a w nich supermarket, odtworzenie dawnego podjazdu cesarskiego i zieleńca zamiast parkingu - PKP w Gdańsku myśli o uatrakcyjnieniu terenów wokół Dworca Głównego. Czy te wizje mają szanse na realizację?



Po tym, jak w marcu zburzono antresolę w holu budynku dworca głównego PKP w Gdańsku, kolej dalej myśli o uatrakcyjnieniu nie tylko zabytku, ale przyległych do niego terenów. Niedawno powstały koncepcje architektoniczne, by na kolejowych terenach, tuż przy wiadukcie Błędnikzobacz na mapie Gdańska, stanął nowoczesny biurowiec, o wysokości ponad 40 metrów.

- Rozważamy koncepcję zagospodarowania tego terenu. Zastanawiamy się nad różnymi funkcjami. Celem jest takie przekształcenie terenów kolejowych, by były one atrakcyjne dla podróżnych i mieszkańców, ale także użyteczne dla kolei z biznesowego punktu widzenia - przyznaje Krzysztof Piekarski, dyrektor regionalny
Departament Eksploatacji Nieruchomości w PKP S.A.

Biurowiec miałby powstać na północ od dworca PKP Gdańsk Główny, w okolicy toru piątego, w miejsce nieczynnych już torów odstawczych, gdzie PKP niegdyś przetrzymywały swoje wagony funkcyjne.

Z kolei przed samym wejściem do zabytkowego budynku dworca kolejarze chcieliby wybudować sieć tuneli, w których byłby m.in. supermarket.

- Zagospodarowanie tych terenów wokół dworca wymaga rozmów z konserwatorem zabytków, od którego decyzji będzie zależało co można, a czego nie można tu zrobić - przyznaje Piekarski.

Pomorski konserwator zabytków ma w tej sprawie decydujący głos, ponieważ cały obszar wokół dworca, nie tylko jego konstrukcja, jest objęty ochroną. Jak więc ocenia pomysły PKP?

Czy przy dworcu powinien powstać wysoki biurowiec?

- Wstępnie mogę powiedzieć, że proponowany biurowiec jest dla mnie zbyt duży i zbyt wysoki. Analizy widokowe, które są zamieszczone w koncepcji, mnie nie przekonują. W tym miejscu może powstać nowy budynek, ale znacznie mniejszy. Nie wiem oczywiście, czy PKP będzie zainteresowana taką inwestycją, choćby ze względów ekonomicznych - podkreśla Dariusz Chmielewski, pomorski konserwator zabytków.

Bardziej wyrozumiały jest natomiast w stosunku do pomysłu budowy tuneli przed budynkiem dworca PKP. Sugeruje, by projektanci pomyśleli o obniżeniu terenu i połączeniu ze znajdującym się po przeciwległej stronie Podwala Grodzkiego budynkiem City Forum. Podoba mu się także idea przywrócenia ruchu na tzw. podjeździe cesarskim, czyli przestrzenią pomiędzy dworcem i dawną przychodnią kolejową.

Minibrowar i sala balowa: zobacz jak może się zmienić dawna przychodnia kolejowa

Oprócz podjazdu mógłby tu powstać, zamiast istniejącego parkingu, niewielki trawnik.

- Jest kilka ciekawych elementów w tej koncepcji, ale czekają nas jeszcze szczegółowe rozmowy. Teren wokół dworca jest bardzo zaniedbany. Szkoda tym bardziej, że dawniej było to reprezentacyjne miejsce - przyznaje konserwator.

Opinie (193) 7 zablokowanych

  • Wreszcie cos nowego !

    Mam nadzieje ze konserwator pójdzie na kompromis -to wyglada naprawde pieknie- przeciwnicy jak zobaczą tez będą zachwyceni

    • 4 5

  • trza se biuro wybudować żeby pierdzieć w stołki....

    ...a pociągi brudne śmierdzące z gryzoniami i insektami gratis ...z Gdańska do Krakowa 12 godzin ....na żółwiu bym szybciej dojechał....panie prezesiku śmiem twierdzić że ma pan siano w głowie.....

    • 6 0

  • to budynek przy Dyrekcyjnej już nie wystarcza? (2)

    Im gorzej na PKP tym więcej biur.

    • 9 0

    • Tak duza Firma jak PKP musi miec reprezentacyjna siedzibe jak np.: DB

      https://www.google.de/search?q=db%20hochhaus%20berlin&psj=1&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.49405654,d.Yms,pv.xjs.s.en_US.QXiTEk6XjhM.O&biw=1455&bih=732&um=1&ie=UTF-8&hl=de&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=crDmUav6E4KbtQa8_4DwCA

      • 2 0

    • Budynek przy Dyrekcyjnej

      Były tu: policaje, SS, SB, UB i co jeszcze? Niech to weźmie DUDA. Po drugiej stronie jest jeszcze stary budynek PKP i co z nim.

      • 2 0

  • "Oprócz podjazdu mógłby tu powstać, zamiast istniejącego parkingu, niewielki trawnik" (1)

    Nie myślałem, że takie piękne słowa mogą paść z ust urzędnika :)

    • 3 0

    • Na trawniku też będą parkować...

      • 2 0

  • !

    ..I ten przypałowy rzęch zwany zieleniakiem w tle :(

    • 5 3

  • haha

    " ale także użyteczne dla kolei z biznesowego punktu widzenia"

    Z biznesowego punktu widzenia to opłaca się zamknąć wszystkie koleje w Polsce, bo żadna nie przynosi zysku. Tyle w temacie.

    • 5 0

  • NO NO

    Co na to konsewator ;)

    • 1 0

  • A czemu na schodach na perony nie ma podjazdów dla walizek na kółkach?

    Nie zauważyli, że 90% pasażerów musi taszczyć swoje walizy po schodach, mimo że obecnie w prawie każdej walizie są kółka?

    • 6 0

  • SCHODY RUCHOME

    Najpierw na dworcu a potem to niech buduja

    • 2 0

  • Im mniej dostępnych połączeń tym wyższy biurowiec dla PKP

    Jasne! Najlepiej obok Ratusza Głównego Miasta albo obok Bramy Wyżynnej. A tak na poważnie, niech się panowie (i panie) z PKP zajmą punktualnym kursowaniem pociągów zamiast likwidować kolejne połączenia. Jak na razie dzięki ich ignorancji wpuszczono na polski rynek koleje niemieckie (ARRIVA). Nazwa PKP powinna być zmieniona na GUDSLKWP (Główny Urząd Do Spraw Likwidacji Kolei w Polsce. Jeżeli szkodnictwo szefów PKP nie zostanie powstrzymane, to wkrótce PKP będzie się składać z sieci utrzymywanych z budżetu 100 piętrowych biurowców i jednego pociągu, a i to do alkoholu.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane