- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (438 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (142 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (273 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Park na Szańcu Zachodnim niepewny. Miasto liczy na PKN Orlen
Nie uda się wybudować parku na terenie Szańca Zachodniego w Nowym Porcie przy wsparciu środków unijnych. To efekt sporu administracyjnego o sposób przeprowadzenia rekultywacji zanieczyszczonego paliwami obszaru. Miasto jednak nie składa broni i szuka partnera, który pomoże w wyczekiwanej inwestycji. Zdaniem samorządowców w oczyszczenie terenu i stworzenie parku powinien zaangażować się PKN Orlen.
Docelowo w tym miejscu, na powierzchni ok. 3,6 ha, miałby powstać park. Jednak przeprowadzone w 2005 r. badania wykazały, że 90 proc. terenu jest skażone substancjami ropopochodnymi. Analizy wykazały, że ten teren sam się nie oczyści.
Koszt rekultywacji szacowano już wówczas od 1 do 30 mln zł w zależności od metody oraz skali.
Do tej pory przeszkodą w posunięciu prac naprzód jest trwający spór administracyjny między Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska, a Gdańskiem o sposób przeprowadzenia rekultywacji.
Miejscy urzędnicy już w 2019 roku tłumaczyli, że w związku z brakiem decyzji RDOŚ, istnieje wysokie zagrożenie niewykonania zadania w ramach projektu rewitalizacji. Wiele wskazywało bowiem, że nie uda się zmieścić w tzw. okresie kwalifikowalności wydatków.
Szaniec Zachodni: za późno na fundusze unijne
W poniedziałek, 29 marca 2021 r., na specjalnie zorganizowanej konferencji przedstawiciele władz miasta przyznali, że nie ma szans na realizację projektu ze środków unijnych.
- Jesteśmy nadal na etapie dyskusji [z RDOŚ - red.] w jaki sposób ta remediacja ma nastąpić - poinformował wiceprezydent Piotr Grzelak.
Jak podkreślił, w tej chwili nie ma projektu na budowę, a finansowanie remediacji związane jest z Perspektywą Unijną 2019-2020 (z trzyletnim buforem).
- Faktycznie koniec prac fizycznych powinien nastąpić w maju lub czerwcu 2023 roku. Znając procedury związane m.in. z pozwoleniami na budowę, dziś możemy jednoznacznie stwierdzić, że nie jesteśmy w stanie zrealizować tego projektu w ramach środków rewitalizacyjnych - zaznaczył Grzelak.
W efekcie miasto zdecydowało się na skierowanie pisma do Urzędu Marszałkowskiego, który zarządza środkami unijnymi. Zawnioskowano w nim o wycofanie wspomnianego przedsięwzięcia z programu rewitalizacji. Zarezerwowane środki mają być przekazane na inne inwestycje, m.in. te planowane w Nowym Porcie.
Pomysłem na Szaniec Zachodni jest partnerstwo publiczno-prywatne...
To jednak nie koniec starań miasta o park w Szańcu Zachodnim. Jednym z pomysłów jest wskazanie tej inwestycji jako celu publicznego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
Jak zaznaczyli samorządowcy, będzie to jeden z analizowanych dziś scenariuszy - jeżeli zgodę na niego wyrażą mieszkańcy Nowego Portu.
Wiceprezydent Grzelak zastrzegł jednak, że koszt remediacji waha się pomiędzy 6,5 a 30 mln zł. Oznacza to, że również w ramach PPP może zabraknąć środków na domknięcie inwestycji.
...i współpraca z PKN Orlen
Z kolei wiceprezydent Alan Aleksandrowicz podkreślił, że nie uda się przeprowadzić remediacji bez wsparcia z zewnątrz. Tym może okazać się paliwowy gigant.
- Chcielibyśmy zwrócić się do PKN Orlen, jako do następcy CPN, którego baza funkcjonowała tu przez wiele lat. To z powodu bazy CPN nastąpiło zanieczyszczenie tego terenu. Chcielibyśmy poprosić PKN Orlen, aby włączył się do projektu, oczyścił wspólnie z nami teren i przeprowadził proces jego zagospodarowania na park dla mieszkańców Nowego Portu, dla gdańszczan - powiedział wiceprezydent Aleksandrowicz.
Oba pomysły mają szansę na to, by uzyskać aprobatę mieszkańców Nowego Portu. To właśnie o nich mówił Łukasz Hamadyk, przewodniczący zarządu dzielnicy Nowy Port, wskazując na "plan B", w przypadku gdyby przedłużające się rozmowy z RDOŚ wpłynęły na termin wykorzystania europejskich funduszy.
Jakie zanieczyszczenia są na Szańcu Zachodnim?
Przypomnijmy: Problemem na Szańcu Zachodnim jest znaczące przekroczenie stężenia zanieczyszczeń związkami ropopochodnymi. Na tym terenie funkcjonowała od 1906 r. baza paliw do bunkrowania okrętów i statków, a później - w latach 80. XX w. - baza paliw Petrochemii Płock.
Badania laboratoryjne próbek gruntu, które zostały pobrane ze wspomnianego terenu, wykonane do projektu planu remediacji, wykazały przekroczenia dopuszczalnych zawartości w glebie oraz dopuszczalne zawartości w ziemi, np.:
- składników benzyn (przy maksymalnej dopuszczalnej zawartości (w mg/kg suchej masy) wynoszącej 50, sięgające: 14728, 14140, 14284)
- czy składników oleju (przy maksymalnej dopuszczalnej zawartości (w mg/kg suchej masy) wynoszącej 1000, sięgające: 4509, 4722, 6014, 8901, 10606, 19056, 21791).
Miejsca
Opinie (311) ponad 20 zablokowanych
-
2021-03-30 09:05
Kupi je w ciemno deweloper
i sprzeda jako mieszkania z widokiem na morze o unikalnym klimacie (zgadza się, klimat niepowtarzalny)
- 3 0
-
2021-03-30 09:06
Tylko w przypadku nazwania go im Lecha Kaczyńskiego i powstawiania pomników, minimum 3
- 3 5
-
2021-03-30 09:22
Flagi na zdjęciu mówią wszystko...... (2)
Na zapyzialej ulicy powiewają swastyki. Zapewne jako manifestacja światopoglądowa byłych mieszkańców.
Ale zdaniem Władz miasta to byli naziści rozmawiający nazistowskim językiem tylko fonetycznie zbieżnym w wymowie z niemieckim.
Przecież najpierw było złe słowo ...... a na końcu bojkot Orlenu. Aby w końcu zrobić PR wrzutkę z kosztami Parku dla Orlenu.
Miasto jest najgorzej zarządzane od wojny. Totalne dno. Rok pandemii i zero możliwości załatwiana przez internet czegokolwiek. Telefony milczą. Biurokracja jak w carskiej Rosji. Urząd Miasta jak twierdza - wejść nie sposób. Na reszcie spokój od tych natrętnych petentów.
Setki urzędników o bliżej nie określonej przydatności w czym kolwiek. Potworzone instytucje, które są inkubatorami zbędnych etatów kosztującymi w opór kasy. Stadion kosztujący miliony wywalane co roku w kosmos. Deweloperka która robi co chce. Drogi w tragicznym stanie. Gdańsk Południe urbanistyczna porażka - projektowanie drogi 7 lat.
Szlak mnie trafia jak widzę Władze miasta robiące wyłącznie PR wrzutki i nową ideologię. Czy Oni mają Mieszkańców za totalnych głupków?- 9 2
-
2021-03-30 09:58
Hmmm, ciekawa opinia...a co tam słychać u żony? A pies zdrowy? Samochód się nie zepsuł? W ogródku przebiśniegi już zakwitły? Jak ci pomóc?
- 0 1
-
2021-03-30 18:37
za takich ich ma , jacy sa
glupki glosuja na glupkow
- 0 0
-
2021-03-30 09:28
Orlen
zbuduje park a my zapłacimy za niego w cenach paliw, świetny pomysł!...
- 3 1
-
2021-03-30 09:49
Skandal !
Niech się zajmą obniżaniem ceny paliw a nie taką działalnością. Za cudze pieniądze rozdawnictwo uprawiają jak nasz rząd. Postawmy sprawę na nogach.
- 3 1
-
2021-03-30 10:04
Z kalenadarza i dokumentów jasno wynikia iż RDOŚ pod kierownictwem Radosława Iwińskiego celowo blokował tą rekultywację
przez 3 lata, na złość władzom miasta.
Pan Radosław objął RDOŚ w posiadanie w 2016r. i urzędnicy RDOŚ stacjonujący w Śródmieściu Gdańska nie potrafili przez niemal 3 lata na czas wizytować miejsca przyszłej inwestycji oraz wydawać decyzji, które pozwoliłyby tematowi posunąć się do przodu.- 2 1
-
2021-03-30 10:11
Czy rekultywacja ziemi to wycięcie drzew? I tyle z parku by było.
- 1 0
-
2021-03-30 10:12
(2)
To jest dowód dlaczego prezydent powinna być apolityczna. Taki wniosek nie powinien być niczym obciążony niezależnie od tego czy prezesem Orlenu jest Obajtek, Kwaśniewski, czy hochsztapler europoseł Lewandowski.
- 3 0
-
2021-03-30 10:15
Obajtkiem się zajmijcie trole z PiS i Macierewiczem (1)
- 0 2
-
2021-03-30 10:24
A co mnie Obajtek? Tak jak piszę - władze miasta powinny mieć zdolność negocjacyjną z każdym, Obajtkiem też.
- 0 0
-
2021-03-30 10:19
(1)
Podciągnąć pod reparacje. Na zdjęciu widać wyraźnie kto skaził teren.
- 2 0
-
2021-03-30 18:34
Prawda.
Rachunek wysłać Makreli i tuskowi.
- 0 0
-
2021-03-30 11:57
nie opłaca się robić parku, lepiej wyciąć drzewa i sprzedać pod mieszkaniówkę... nowe apartamenty cpnova
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.