- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (430 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (52 opinie)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (259 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (164 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (99 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Park na Szańcu Zachodnim niepewny. Miasto liczy na PKN Orlen
Nie uda się wybudować parku na terenie Szańca Zachodniego w Nowym Porcie przy wsparciu środków unijnych. To efekt sporu administracyjnego o sposób przeprowadzenia rekultywacji zanieczyszczonego paliwami obszaru. Miasto jednak nie składa broni i szuka partnera, który pomoże w wyczekiwanej inwestycji. Zdaniem samorządowców w oczyszczenie terenu i stworzenie parku powinien zaangażować się PKN Orlen.
Docelowo w tym miejscu, na powierzchni ok. 3,6 ha, miałby powstać park. Jednak przeprowadzone w 2005 r. badania wykazały, że 90 proc. terenu jest skażone substancjami ropopochodnymi. Analizy wykazały, że ten teren sam się nie oczyści.
Koszt rekultywacji szacowano już wówczas od 1 do 30 mln zł w zależności od metody oraz skali.
Do tej pory przeszkodą w posunięciu prac naprzód jest trwający spór administracyjny między Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska, a Gdańskiem o sposób przeprowadzenia rekultywacji.
Miejscy urzędnicy już w 2019 roku tłumaczyli, że w związku z brakiem decyzji RDOŚ, istnieje wysokie zagrożenie niewykonania zadania w ramach projektu rewitalizacji. Wiele wskazywało bowiem, że nie uda się zmieścić w tzw. okresie kwalifikowalności wydatków.
Szaniec Zachodni: za późno na fundusze unijne
W poniedziałek, 29 marca 2021 r., na specjalnie zorganizowanej konferencji przedstawiciele władz miasta przyznali, że nie ma szans na realizację projektu ze środków unijnych.
- Jesteśmy nadal na etapie dyskusji [z RDOŚ - red.] w jaki sposób ta remediacja ma nastąpić - poinformował wiceprezydent Piotr Grzelak.
Jak podkreślił, w tej chwili nie ma projektu na budowę, a finansowanie remediacji związane jest z Perspektywą Unijną 2019-2020 (z trzyletnim buforem).
- Faktycznie koniec prac fizycznych powinien nastąpić w maju lub czerwcu 2023 roku. Znając procedury związane m.in. z pozwoleniami na budowę, dziś możemy jednoznacznie stwierdzić, że nie jesteśmy w stanie zrealizować tego projektu w ramach środków rewitalizacyjnych - zaznaczył Grzelak.
W efekcie miasto zdecydowało się na skierowanie pisma do Urzędu Marszałkowskiego, który zarządza środkami unijnymi. Zawnioskowano w nim o wycofanie wspomnianego przedsięwzięcia z programu rewitalizacji. Zarezerwowane środki mają być przekazane na inne inwestycje, m.in. te planowane w Nowym Porcie.
Pomysłem na Szaniec Zachodni jest partnerstwo publiczno-prywatne...
To jednak nie koniec starań miasta o park w Szańcu Zachodnim. Jednym z pomysłów jest wskazanie tej inwestycji jako celu publicznego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
Jak zaznaczyli samorządowcy, będzie to jeden z analizowanych dziś scenariuszy - jeżeli zgodę na niego wyrażą mieszkańcy Nowego Portu.
Wiceprezydent Grzelak zastrzegł jednak, że koszt remediacji waha się pomiędzy 6,5 a 30 mln zł. Oznacza to, że również w ramach PPP może zabraknąć środków na domknięcie inwestycji.
...i współpraca z PKN Orlen
Z kolei wiceprezydent Alan Aleksandrowicz podkreślił, że nie uda się przeprowadzić remediacji bez wsparcia z zewnątrz. Tym może okazać się paliwowy gigant.
- Chcielibyśmy zwrócić się do PKN Orlen, jako do następcy CPN, którego baza funkcjonowała tu przez wiele lat. To z powodu bazy CPN nastąpiło zanieczyszczenie tego terenu. Chcielibyśmy poprosić PKN Orlen, aby włączył się do projektu, oczyścił wspólnie z nami teren i przeprowadził proces jego zagospodarowania na park dla mieszkańców Nowego Portu, dla gdańszczan - powiedział wiceprezydent Aleksandrowicz.
Oba pomysły mają szansę na to, by uzyskać aprobatę mieszkańców Nowego Portu. To właśnie o nich mówił Łukasz Hamadyk, przewodniczący zarządu dzielnicy Nowy Port, wskazując na "plan B", w przypadku gdyby przedłużające się rozmowy z RDOŚ wpłynęły na termin wykorzystania europejskich funduszy.
Jakie zanieczyszczenia są na Szańcu Zachodnim?
Przypomnijmy: Problemem na Szańcu Zachodnim jest znaczące przekroczenie stężenia zanieczyszczeń związkami ropopochodnymi. Na tym terenie funkcjonowała od 1906 r. baza paliw do bunkrowania okrętów i statków, a później - w latach 80. XX w. - baza paliw Petrochemii Płock.
Badania laboratoryjne próbek gruntu, które zostały pobrane ze wspomnianego terenu, wykonane do projektu planu remediacji, wykazały przekroczenia dopuszczalnych zawartości w glebie oraz dopuszczalne zawartości w ziemi, np.:
- składników benzyn (przy maksymalnej dopuszczalnej zawartości (w mg/kg suchej masy) wynoszącej 50, sięgające: 14728, 14140, 14284)
- czy składników oleju (przy maksymalnej dopuszczalnej zawartości (w mg/kg suchej masy) wynoszącej 1000, sięgające: 4509, 4722, 6014, 8901, 10606, 19056, 21791).
Miejsca
Opinie (311) ponad 20 zablokowanych
-
2021-03-30 12:25
orlen? (1)
nie dziękuje.
- 1 4
-
2021-03-30 12:37
ja akurat nie dziękuję, Orlen to nasz polski pracodawca. Nie rozumiem czemu niektórzy bojkotują do zakupów w naszej polskiej firmie, bo jakiś tam Obajtek? Przyjdzie zmiana ekipy i kto iiny będzie ładnie zarabiał na stołku prezesa ale tysiące ludzi którzy tam ciężko pracują będą tam jak byli.
- 0 0
-
2021-03-30 18:42
Wygląda na to , że przez większość czasu
nierządziły tym miejscem nierządy . Niemców, komunistów, i POstkomunistów. Więc o cochodzi tym razem ? POlowanie na jelenia. swoich nie ruszamy ?
- 1 0
-
2021-03-30 18:47
Ten głupek od "złego słowa" jeszcze tam jest?
Do niemców PO prośbie , a raczejz rządaniami.
- 1 0
-
2021-03-30 19:53
Czy to żart PO ? Gdańsk pluje jadem na Obajtka współpracuje z sokiem z buraka a teraz chcą POmocy !!!
- 1 1
-
2021-03-31 07:41
Niech spadkobiercy firmy na zdjęciu płaca bo może wtedy powstało to zanieczyszczenie. Nawet logo firmy widać na flagach
- 1 0
-
2021-03-31 12:41
Dulkiewicz i cala opizycja szydza z rzadu i orlena a teraz chcą od nich kase???psychiczni czy nienormalni ci z p.o?
- 0 1
-
2021-03-31 18:01
Umiesz liczyć?
Licz na siebie!
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.