• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na "ożywienie" parkingu w centrum

Patryk Szczerba
2 lutego 2024, godz. 12:30 
Opinie (298)
Najnowszy artykuł na ten temat Lato w pełni, a w parku Centralnym sucho
Parking pozostaje większość dnia pusty, ale czy był potrzebny, okaże się prawdopodobnie latem. Parking pozostaje większość dnia pusty, ale czy był potrzebny, okaże się prawdopodobnie latem.

Promocyjne ceny na parkingu przez kwartał oraz dopuszczenie nocnego parkowania w ramach abonamentu dla mieszkańców okolicznych ulic - to propozycje Koalicji Ruchów Miejskich i Platformy Obywatelskiej na "ożywienie" parkingu pod parkiem Centralnym w GdyniMapka. Urzędnicy twierdzą, że mieszkańcy muszą się do parkingu przyzwyczaić, a latem zapełnią go turyści.




Czy podziemny parking pod parkiem Centralnym się zapełni?

Przypomnijmy: Parking podziemny pod parkiem Centralnym uruchomiono na początku września.

Opłaty parkingowe to:

  • pierwsze pół godziny - 1 zł,
  • drugie pół godziny - 3,5 zł,
  • druga godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
  • trzecia godzina postoju - 1,5 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
  • każda kolejna godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju.


Te stawki są niższe niż w Strefie Śródmiejskiej na ulicy, gdzie płaci się:

  • 5,50 zł za pierwszą godzinę,
  • 6,60 zł za drugą,
  • 7,90 zł za trzecią
  • 5,50 zł za każdą kolejną.

Mimo to, jak dotąd, parking pod parkiem Centralnym nie cieszy się dużym zainteresowaniem kierowców. W listopadzie pisaliśmy, że od początku jego działania średnie obłożenie wynosiło jedynie 33 proc., co przekładało się na 88 aut parkujących tam dziennie.

Kierowcy nie parkują pod Parkiem Centralnym. Pomogą abonamenty? Kierowcy nie parkują pod Parkiem Centralnym. Pomogą abonamenty?

Jedną z podnoszonych kwestii jest też opinia wielu mieszkańców, że trudno trafić na parking, bo nie ma stosownych oznaczeń, a sama inwestycja jest słabo promowana.

Niełatwo dojechać na parking pod parkiem Centralnym Niełatwo dojechać na parking pod parkiem Centralnym

Jak wjechać na parking. Film z września



Zdaniem opozycji z Koalicji Ruchów Miejskich i Platformy Obywatelskiej parking potrzebuje "ożywienia".

Propozycje są dwie:

  1. dopuszczenie nocnego parkowania w ramach abonamentu dla mieszkańców okolicznych ulic od 17 do 9,
  2. promocyjne ceny na parkingu przez kwartał, by spopularyzować to miejsce - złotówka za cztery godziny postoju.



Ruszyła zbiórka pod petycją w sprawie darmowego nocnego postoju



Zbiórka podpisów pod petycją, by każdy posiadacz abonamentu w Śródmiejskiej i Zwykłej Strefie Płatnego Parkowania, zamieszkały w promieniu 300 m od jednego z wyjść z parkingu, mógł zostawiać swój pojazd na nim w godzinach 17:00-9:00, ruszyła.

- Jak wyglądają ulice Wzgórza, każdy wie, więc jeśli udałoby się nawet w tych godzinach ograniczyć parkowanie na chodnikach, będzie to spore udogodnienie dla pieszych. Posiadacze samochodów będą za to mogli trzymać je pod dachem. A miejska infrastruktura zostanie wykorzystana - podkreśla Łukasz Piesiewicz.
Zaznacza, że odległość 300 m jest zapisaną odległością w uchwale dotyczącej Śródmiejskiej
Strefy Płatnego Parkowania i Strefy Płatnego Parkowania jako odległość od zamieszkania posiadacza abonamentu, w promieniu której może on parkować w ramach posiadanego abonamentu na
obszarze Strefy.



Propozycja promocji, by spopularyzować parking



Z kolei Mariusz Bzdęga z Platformy Obywatelskiej proponuje obniżkę cen w okresie od 1 marca do 31 maja w godz. 9-17. Parkowanie na parkingu pod parkiem Centralnym przez 4 godziny miałoby kosztować symboliczną złotówkę.

- Mleko się rozlało. Parking za 30 mln zł stoi pusty. To inwestycja pozornie ukończona, ale niezaimplementowana. Mieszkańcy nie korzystają z parkingu. Należy go zatem spopularyzować. Jakaś grupa mieszkańców ma świadomość istnienia parkingu, ale nadal wiele osób nie posiada tej wiedzy, a jeszcze więcej co prawda słyszało o nim, ale nie wie, jak do niego dojechać - przekonuje Bzdęga.


Urzędnicy sceptyczni do pomysłu



Urzędnicy podchodzą do tego pomysłu sceptycznie. Przekonują, że jednym z najważniejszych założeń nowego parkingu pod parkiem Centralnym było zapewnienie nowych miejsc dla kierowców, którzy do tej pory w poszukiwaniu miejsca parkingowego potrafili nawet kilkukrotnie okrążać centrum, szczególnie w sezonie turystycznym.

- To ogromny generator ruchu, który - poza korkami i widokiem zastawionych ulic - jest w wielu miejscach na świecie odpowiedzialny za smog, hałas czy po prostu niechęć mieszkańców do pieszych i rowerowych wędrówek. Parking oferuje miejsca dla 270 samochodów. Za pierwsze pół godziny, której potrzebujemy na szybkie zakupy czy załatwienie sprawy w urzędzie, zapłacimy symboliczną złotówkę lub łącznie 4,50 zł za pierwszą godzinę postoju - wyjaśnia Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik ZDiZ w Gdyni.


ZDiZ: mieszkańcy muszą się przyzwyczaić, prawdziwy test latem



Dodaje, że parking pod parkiem Centralnym pozwolił uwolnić przestrzeń dla pieszych, zieleni i rekreacji, twierdząc, że mieszkańcy przyzwyczajają się powoli do parkingów podziemnych,

- Tak było we wszystkich przypadkach niezależnie od dzielnicy, choćby pod placem Grunwaldzkim, gdzie dziś parking jest wykorzystywany prawie w 100 proc. To był dla nas sygnał, że kolejny duży parking w centrum jest niezbędny. I zgodnie z naszymi przewidywaniami liczba zajętych miejsc rośnie - w stosunku do października w listopadzie i grudniu liczba wjazdów była wyższa prawie siedmiokrotnie - wskazuje.
Okresem testowym dla parkingu ma być sezon letni, kiedy liczba aut wjeżdżających do centrum jest największa.

Parking podziemny w parku Centralnym po otwarciu. Film z września.



Abonament do wykupienia w najbliższych dniach



Wcześniej ma być dostępny zapowiadany abonament.

- Radni Gdyni podjęli uchwałę w tej sprawie w listopadzie ubiegłego roku. Zarząd Dróg i Zielni kończy dostosowywanie systemów informatycznych i abonament będzie można wykupić już w najbliższych dniach - kończy Wojtkiewicz.
Quiz Nietypowe budowle Trójmiasta. Czy rozpoznasz wszystkie? Średni wynik 57%

Nietypowe budowle Trójmiasta. Czy rozpoznasz wszystkie?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (298) ponad 10 zablokowanych

  • Złe oznakowanie (2)

    Praktycznie nie wiadomo, jak tam wjechać. Nasi goście jechali za nami, aby w ogóle znaleźć parking. Ale z tego co wiem i mieszkańcy mają z tym problem.

    Gdyby faktycznie wprowadzili promocyjne ceny, to byłaby swietna alternatywa dla zatłoczonego parkingu przy Rivierze

    • 5 0

    • Jak tam trafić (1)

      Parking przed UM był znany od zawsze, a teraz ten wjazd od u. Partyzantów nie jest znany, nawet dla Gdynian. Nie wiem, też od kiedy parking jest czynny, nigdzie nie widziałem info. Dopiero teraz opozycja ruszyła temat. Brawo!!!

      • 1 1

      • Użyj mózgu to trafisz

        • 0 1

  • dobra miejscówka na rolki

    • 3 0

  • Wjazd bezpośrednio ze Świętojańskiej

    • 1 0

  • Bezpłatne parkowanie w weekendy i święta

    • 4 1

  • Obniżyć cenę o połowę to i chetnych przybędzie.

    Mamy prawo rynku - skoro ludzi na parkingu nie ma to cena usługi jest nieadekwatna do jej jakości (w tym miejsca).
    Wystarczy obniżyć cenę o 50% i chętni się znajdą co dołożą 5 minut pieszo aby zaoszczędzić kilka złotych.

    • 6 1

  • a dla czego w godzinach parkowania na bilet parkingowy nie można się poruszać komunikacją miejską ?

    • 3 1

  • Troche jak z lotniskiem (1)

    Miliony wydane a pozniej zastanawianie sie co z tym zrobic

    • 7 0

    • A pieniedzy na niezbedne inwestycje brak

      • 2 0

  • Parking na miesiąc albo dłużej ?

    Czy jest możliwość wykupu miejsca stałego ?

    • 2 0

  • Wystarczyło zrobić wjazd na parking od strony Piłsudskiego przy UM a nie przy budynku Boczka i parking byłby pełny,

    no ale przecież nie po to cały Park i parking budowano za pieniądze gdynian.

    • 5 0

  • Parking wielopoziomowy to trzeba było budować na Władka IV koło Batorego bo to ma sens. Ale nie, tam buduje się następne bloki mieszkalne bo lepsza kasa. Całe to gadanie o trosce o mieszkańców i turystów to ściema.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane