• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na "ożywienie" parkingu w centrum

Patryk Szczerba
2 lutego 2024, godz. 12:30 
Opinie (298)
Najnowszy artykuł na ten temat Lato w pełni, a w parku Centralnym sucho
Parking pozostaje większość dnia pusty, ale czy był potrzebny, okaże się prawdopodobnie latem. Parking pozostaje większość dnia pusty, ale czy był potrzebny, okaże się prawdopodobnie latem.

Promocyjne ceny na parkingu przez kwartał oraz dopuszczenie nocnego parkowania w ramach abonamentu dla mieszkańców okolicznych ulic - to propozycje Koalicji Ruchów Miejskich i Platformy Obywatelskiej na "ożywienie" parkingu pod parkiem Centralnym w GdyniMapka. Urzędnicy twierdzą, że mieszkańcy muszą się do parkingu przyzwyczaić, a latem zapełnią go turyści.




Czy podziemny parking pod parkiem Centralnym się zapełni?

Przypomnijmy: Parking podziemny pod parkiem Centralnym uruchomiono na początku września.

Opłaty parkingowe to:

  • pierwsze pół godziny - 1 zł,
  • drugie pół godziny - 3,5 zł,
  • druga godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
  • trzecia godzina postoju - 1,5 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
  • każda kolejna godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju.


Te stawki są niższe niż w Strefie Śródmiejskiej na ulicy, gdzie płaci się:

  • 5,50 zł za pierwszą godzinę,
  • 6,60 zł za drugą,
  • 7,90 zł za trzecią
  • 5,50 zł za każdą kolejną.

Mimo to, jak dotąd, parking pod parkiem Centralnym nie cieszy się dużym zainteresowaniem kierowców. W listopadzie pisaliśmy, że od początku jego działania średnie obłożenie wynosiło jedynie 33 proc., co przekładało się na 88 aut parkujących tam dziennie.

Kierowcy nie parkują pod Parkiem Centralnym. Pomogą abonamenty? Kierowcy nie parkują pod Parkiem Centralnym. Pomogą abonamenty?

Jedną z podnoszonych kwestii jest też opinia wielu mieszkańców, że trudno trafić na parking, bo nie ma stosownych oznaczeń, a sama inwestycja jest słabo promowana.

Niełatwo dojechać na parking pod parkiem Centralnym Niełatwo dojechać na parking pod parkiem Centralnym

Jak wjechać na parking. Film z września



Zdaniem opozycji z Koalicji Ruchów Miejskich i Platformy Obywatelskiej parking potrzebuje "ożywienia".

Propozycje są dwie:

  1. dopuszczenie nocnego parkowania w ramach abonamentu dla mieszkańców okolicznych ulic od 17 do 9,
  2. promocyjne ceny na parkingu przez kwartał, by spopularyzować to miejsce - złotówka za cztery godziny postoju.



Ruszyła zbiórka pod petycją w sprawie darmowego nocnego postoju



Zbiórka podpisów pod petycją, by każdy posiadacz abonamentu w Śródmiejskiej i Zwykłej Strefie Płatnego Parkowania, zamieszkały w promieniu 300 m od jednego z wyjść z parkingu, mógł zostawiać swój pojazd na nim w godzinach 17:00-9:00, ruszyła.

- Jak wyglądają ulice Wzgórza, każdy wie, więc jeśli udałoby się nawet w tych godzinach ograniczyć parkowanie na chodnikach, będzie to spore udogodnienie dla pieszych. Posiadacze samochodów będą za to mogli trzymać je pod dachem. A miejska infrastruktura zostanie wykorzystana - podkreśla Łukasz Piesiewicz.
Zaznacza, że odległość 300 m jest zapisaną odległością w uchwale dotyczącej Śródmiejskiej
Strefy Płatnego Parkowania i Strefy Płatnego Parkowania jako odległość od zamieszkania posiadacza abonamentu, w promieniu której może on parkować w ramach posiadanego abonamentu na
obszarze Strefy.



Propozycja promocji, by spopularyzować parking



Z kolei Mariusz Bzdęga z Platformy Obywatelskiej proponuje obniżkę cen w okresie od 1 marca do 31 maja w godz. 9-17. Parkowanie na parkingu pod parkiem Centralnym przez 4 godziny miałoby kosztować symboliczną złotówkę.

- Mleko się rozlało. Parking za 30 mln zł stoi pusty. To inwestycja pozornie ukończona, ale niezaimplementowana. Mieszkańcy nie korzystają z parkingu. Należy go zatem spopularyzować. Jakaś grupa mieszkańców ma świadomość istnienia parkingu, ale nadal wiele osób nie posiada tej wiedzy, a jeszcze więcej co prawda słyszało o nim, ale nie wie, jak do niego dojechać - przekonuje Bzdęga.


Urzędnicy sceptyczni do pomysłu



Urzędnicy podchodzą do tego pomysłu sceptycznie. Przekonują, że jednym z najważniejszych założeń nowego parkingu pod parkiem Centralnym było zapewnienie nowych miejsc dla kierowców, którzy do tej pory w poszukiwaniu miejsca parkingowego potrafili nawet kilkukrotnie okrążać centrum, szczególnie w sezonie turystycznym.

- To ogromny generator ruchu, który - poza korkami i widokiem zastawionych ulic - jest w wielu miejscach na świecie odpowiedzialny za smog, hałas czy po prostu niechęć mieszkańców do pieszych i rowerowych wędrówek. Parking oferuje miejsca dla 270 samochodów. Za pierwsze pół godziny, której potrzebujemy na szybkie zakupy czy załatwienie sprawy w urzędzie, zapłacimy symboliczną złotówkę lub łącznie 4,50 zł za pierwszą godzinę postoju - wyjaśnia Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik ZDiZ w Gdyni.


ZDiZ: mieszkańcy muszą się przyzwyczaić, prawdziwy test latem



Dodaje, że parking pod parkiem Centralnym pozwolił uwolnić przestrzeń dla pieszych, zieleni i rekreacji, twierdząc, że mieszkańcy przyzwyczajają się powoli do parkingów podziemnych,

- Tak było we wszystkich przypadkach niezależnie od dzielnicy, choćby pod placem Grunwaldzkim, gdzie dziś parking jest wykorzystywany prawie w 100 proc. To był dla nas sygnał, że kolejny duży parking w centrum jest niezbędny. I zgodnie z naszymi przewidywaniami liczba zajętych miejsc rośnie - w stosunku do października w listopadzie i grudniu liczba wjazdów była wyższa prawie siedmiokrotnie - wskazuje.
Okresem testowym dla parkingu ma być sezon letni, kiedy liczba aut wjeżdżających do centrum jest największa.

Parking podziemny w parku Centralnym po otwarciu. Film z września.



Abonament do wykupienia w najbliższych dniach



Wcześniej ma być dostępny zapowiadany abonament.

- Radni Gdyni podjęli uchwałę w tej sprawie w listopadzie ubiegłego roku. Zarząd Dróg i Zielni kończy dostosowywanie systemów informatycznych i abonament będzie można wykupić już w najbliższych dniach - kończy Wojtkiewicz.
Quiz Nietypowe budowle Trójmiasta. Czy rozpoznasz wszystkie? Średni wynik 57%

Nietypowe budowle Trójmiasta. Czy rozpoznasz wszystkie?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (298) ponad 10 zablokowanych

  • A tak szczerze mówiąc po co teraz jeździc do Gdyni?

    Tam już nic ciekawego nie ma.

    • 18 3

  • I znowu propozycja dzielenia mieszkańców na lepszych i gorszych. (1)

    Grupka sprytniejszych pod pozorem lepszego wykorzystania parkingu otwiera sobie drogę do bezplatnego (za 30zł sic;) parkowania w hali garażowej. A ja się pytam w czym są gorsi pozostali użytkownicy samochodów jeżdżący wieczorem do miasta na obiad, kolację, spotkanie, spacer czy cokolwiek innego. Sam chętnie bym na takich zasadach skorzystał. W czym jesteśmy gorsi jako mieszkańcy dzielnicy, aby pozbawiać nas takich możliwości ? Miasto już od kilku lat przez takie właśnie "nadaktywne" osoby ciągle zamyka się na dzielnicowy ruch samochodowy, a potem narzekanie na spadek chętnych do zamieszkania w Gdyni i na ogólny spadek ludności.

    • 15 0

    • Generalnie każdy jeżdżący samochodem powinien się czuć gorszy. Do centrum dojeżdża ze 20 linii ZKM, plus SKM. To wystarczy

      • 0 6

  • Do redakcji (2)

    Dla rzetelności artykułu warto opisać dlaczego parking powstał i jak został sfinansowany. Nie będę tego opisywać bo usuniecie.

    • 13 0

    • Czego ty od nich wymagasz, nie za dużo?

      • 6 1

    • Oni mają nawet swoją siedzibę od lat za friko od zboczusia to czego oczekujesz? Prawdy? Haha

      • 3 1

  • Który geniusz to wymyślił? To jest zadanie na maturę, czy co? (4)

    pierwsze pół godziny - 1 zł,
    drugie pół godziny - 3,5 zł,
    druga godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
    trzecia godzina postoju - 1,5 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
    każda kolejna godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju"

    Nie może być po prostu stawka za godzinę, np 3 zł?

    • 16 3

    • (3)

      Nie może być. Jeśli poziom 3 klasy szkoły podstawowej jest dla ciebie za wysoki to nie wiem jak rozliczasz PITa co rok xD

      • 1 5

      • E pit, kolego. (2)

        A opłaty powinny być proste i przejrzyste. Koniec, kropka.

        • 4 2

        • (1)

          No i takie są XD. Koniec kropka. Nie wiem co w tym trudnego, piszę serio.

          • 1 4

          • Takie są, że bez kalkulatora nie podchodź.

            I jeszcze pamiętaj który tuzin minut zacząłeś i która to godzina.

            • 1 0

  • Bardziej się nie dało tych stawek skomplikować??? (3)

    Wy to umiecie zachęcić do korzystania...

    • 17 3

    • (2)

      Nie martw się, parkomat policzy za ciebie i wyświetli ci opłatę :)

      • 1 3

      • A może wolałbym jednak wiedzieć bez wykonywania dziwnych obliczeń, ile powinienem zapłacić? (1)

        Zamiast liczyć tuziny rozpoczętych minut razy 1,5 złotego, w zależności która to godzina?

        • 2 1

        • Trochę wysiłku umysłowego nikomu nie zaszkodzi

          • 0 3

  • urzędnik to nie manager (3)

    Urzędnicy UM nie mają żadnej motywacji, aby zapełnić parking, pensję i tak dostaną.
    Miasto postawiło parking, ale chyba samo za bardzo nie wie po co.
    - czy po to, aby tam skierować auta parkujące dotąd na ulicach (a za to np. poszerzyć chodniki, zwęzić ulice, itd.)
    - czy po to, aby zarobić jak najwięcej pieniędzy, czyli żeby parking był maksymalnie zapełniony i kierowcy płacili jak najwięcej
    - czy po to, aby faktycznie ułatwić ludziom życie (np; jak ktoś chce załatwić sprawę w UM lub szybko załatwić coś w okolicy
    - czy po to, aby ułatwić życie mieszkańcom (tj. by mogli parkować pod dachem, szczególnie w zimie, nie musieli szukać miejsc parkingowych, rozjeżdżać trawników), itd.
    - czy po coś jeszcze innego.
    Najpierw niech se odpowiedzą na to pytanie, a potem można odpowiednio dostosować zarządzanie parkingiem.
    Ale na razie wygląda na to, że celem było, żeby parking był jak najbardziej pusty - cóż - cel osiągnięty. Brawo Gdynia!

    • 19 1

    • (2)

      Tak parking jest niepotrzebny. Niech tylko potem nikt nie płacze, że nie ma jak załatwić sprawy w urzędzie w godzinach pracy.

      • 0 6

      • (1)

        Był parking pod urzędem i wystarczał dziesiątki lat. Nawet choinka była.

        • 1 1

        • Nie wystarczał. Jeśli tak piszesz to nigdy tam nie byłeś.

          • 1 3

  • I tym sposobem konczymy z mitem braku miejsc parkingowych (1)

    Dziękuję, kurtyna

    • 4 9

    • To tak jakbys tylko tam mogl parkowac rower w centrum

      I potem mialbys dymac z buta np. Do 10 lutego. Czaisz roznice czy na testach ravena miales poziom orangutana?

      • 3 0

  • Proponuje zmienić nazwę parkingu na Central Parking (pol. Parking Centralny) i zamontować tam infrastrukturę dla deskorolek. (1)

    • 13 1

    • Zgadza się, przed Szczurkiem ostatnia kadencja. Za cztery lata będzie zmiana, Łucyk zostanie prezydentem.

      • 0 2

  • prawie 20 zeta za 3 godziny parkowania na zad*piu skąd wszędzie jest daleko (6)

    hahahahahaha

    • 20 1

    • (4)

      Jeśli Świętojańska/Piłsudskiego to zad*pie, to twoje Bartoszyce czym są?

      • 1 11

      • (3)

        Ta twoja Świętojańska/Piłsudskiego to rzeczywiście centrum swiata

        • 10 1

        • (2)

          Tak. Wszystko co potrzebuję tu mam. Ty możesz tylko o tym pomarzyć

          • 0 8

          • Masz małe potrzeby jak widać.

            • 5 0

          • duzo spalin i hałasu, wszystko czego potrzebujesz...biedny dzieciak z 5G pod czaszką

            • 0 2

    • Cena

      Drogo i jeszcze cennik tak skomplikowany, że trzeba liczyć kalkulatorem ile zapłaci się.

      • 3 0

  • To samo było z parkingiem pod placem Grunwaldzkim, trwało to 2 lata zanim się ludzie przyzwyczaili. (2)

    Doszukiwanie się problemu tam gdzie go nie ma to domena ruchów miejskich.
    Nie ma parkingu jest źle, jest parking też jest źle , za mało zieleni jest źle , jak jest więcej zieleni ale kosztem miejsc parkingowych to jest jeszcze gorzej. Ruchy miejskie są mistrzami tworzenia sytuacji patowych.
    Całe centrum jest w ścieżkach rowerowych w paru miejscach brakuje przejazdu no i jest tragedia!!!

    • 5 11

    • Bo to nie są ruchy miejskiej tylko zwykłe trole

      • 1 3

    • 2 lata to za długo

      Dwa lata marnowania bardzo drogiej inwestycji/przestrzeni w mieście, żeby czekać "aż ludzie się przyzwyczają" ? To za długo. Przy dobrym zarządzaniu, parking mógłby być optymalnie wykorzystany od pierwszego dnia, a ludzie by się przyzwyczaili w dwa tygodnie. Ale komu na tym zależy ?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane