- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (442 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (145 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (275 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim
Ponad 44 tys. zł będzie kosztowała budowa każdego miejsca w nowym parkingu kubaturowym, który powstanie w jednym z najlepiej skomunikowanych transportem zbiorowym miejsc Gdańska - przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim . Będzie to kolejny wątpliwej urody obiekt tego typu, jaki powstanie na wjeździe do historycznego centrum miasta.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Najważniejszym elementem przedsięwzięcia jest rozbiórka i budowa nowego wiaduktu nad torami kolejowymi. Autorzy projektu budowlanego i wykonawczego proponują nawet możliwość dalszego poszerzania układu drogowego w kierunku Oruni.
- Obie ulice Traktu Św. Wojciecha zaprojektowano jako trzypasowe [na wiadukcie i w jego obrębie - dop. red.] z dodatkowymi pasami dla ruchu autobusów. Umożliwi to w etapie budowy prowadzenie ruchu bez utrudnień, a docelowo poprawi przepustowość na tym odcinku. Wprowadzenie w przyszłości przekroju 2x3 na dalszym odcinku Traktu Św. Wojciecha nie będzie niosło za sobą konieczności przebudowy obiektów - czytamy w dokumentacji przygotowanej przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska.
Jeszcze więcej aut w centrum
Zwiększona przepustowość układu drogowego wymusza też zwiększenie liczby miejsc parkingowych - szczególnie że Urząd Marszałkowski rozrośnie się wkrótce o kolejny budynek, użytkowany dotychczas przez Centrum Kształcenia Ustawicznego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Koszt budowy nowego parkingu szacowany jest na 21 mln zł. Zaplanowano w nim 475 miejsc postojowych (w tym 17 dla osób niepełnosprawnych). To oznacza, że budowa tylko jednego miejsca parkingowego pochłonie ponad 44 tys. zł.
- Parking ten będzie służył obsłudze urzędów administracji państwowej i samorządowej, które są zlokalizowane w rejonie ul. Okopowej. Jeżeli chodzi o podział miejsc [na ogólnodostępne i tylko dla urzędników - dop. red.], prowadzone będą jeszcze rozmowy między instytucjami - mówi Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Bez zarządcy i podziału kosztów utrzymania
Choć parking będzie służył głównie administracji na szczeblu wojewódzkim, jego budowa w znacznej części zostanie sfinansowana przez miasto. Wciąż nie wiadomo też, kto będzie odpowiadał za jego dalsze bieżące utrzymanie.
- W Wieloletniej Prognozie Finansowej samorządu województwa zarezerwowano kwotę 7 mln zł na współudział w budowie parkingu. Obecnie nie zostało jeszcze ustalone, kto będzie zarządzał i finansował utrzymanie parkingu - odpowiada Piotrowski.
Planowany obiekt będzie miał cztery kondygnacje (ok. 12 metrów wysokości), z czego dwie najniższe zostaną "wsunięte" pod jeden z dwóch nowych wiaduktów nad torami kolejowymi. Z tego powodu na kondygnacjach 0 oraz 1 znajdzie się odpowiednio 162 i 171 miejsc do parkowania, zaś na dwóch ostatnich 70 i 72.
Beton z żaluzjami w nawiązaniu do cegły
Elewacja parkingu o konstrukcji żelbetowej będzie składała się z ażurowych żaluzji ceramicznych rozmieszczonych w oparciu o wygląd sąsiedniego gmachu Urzędu Wojewódzkiego.
- Na projektowanej elewacji powtórzono rytm okien występujący na budynku urzędu. Propozycję charakteryzuje prostota i klarowność przekazu (...) Lekkości obiektowi dodatkowo dodaje cofnięcie linii słupów w stosunku do stropu o 10 cm oraz podcień, który oprócz względów estetycznych, tworzy miejsce do ustawienia stojaków rowerowych i podkreśla jedno z wejść na parking - opisują projekt w dokumentacji przetargowej jej autorzy z BPBK.
Planowany parking powstanie w jednej z najlepiej skomunikowanych lokalizacji Śródmieścia. Tuż obok funkcjonuje od dwóch lat nowy przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W pobliżu Urzędu Marszałkowskiego przewidziano ponadto utworzenie dwóch nowych przystanków autobusowych, a już teraz autobusy jadące na Olszynkę zatrzymują się przy jego wejściu. Ponadto w zasięgu kilkuminutowego spaceru znajdują się przystanki tramwajowe, na których zatrzymują się tramwaje linii w kierunku większości gdańskich dzielni, w tym Południa, Wrzeszcza, Stogów, Zaspy, Przymorza.
Budowa parkingu w tak dobrze skomunikowanym miejscu będzie wpisywała się w politykę transportową miasta, zakładającą promocję transportu indywidualnego poprzez lokalizowanie parkingów na każdym wjeździe do świetnie skomunikowanego transportem zbiorowym Śródmieścia.
Przy ul. Jana z Kolna
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Kolejny parking kubaturowy znajduje się naprzeciwko Zieleniaka, w kompleksie City Forum
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Od strony zachodniego wjazdu do ścisłego centrum miasta można podziwiać rosnące potężne ściany następnego parkingu - powstającego w ramach Forum Gdańsk
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Jeszcze więcej parkingów, choć kierowcy wolą niszczyć zieleń i chodniki
Zdaniem urzędników to jednak za mało. Dlatego wciąż poszukuje się partnerów prywatnych do budowy parkingu kubaturowego naziemnego przy Bramie Żuławskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W ramach tych inwestycji ani razu nie wspomina się o likwidacji w zamian miejsc naziemnych w okolicy. Jednocześnie Straż Miejska od lat przymyka oko na auta parkujące niezgodnie z przepisami, co także stawia po znakiem zapytania rentowność budowy nowych płatnych parkingów.
W 2016 r. strażnicy wystawili zaledwie ok. 11,2 tys. mandatów za nieprawidłowe parkowanie, podczas gdy w tym samym okresie kontrolerzy biletów w tramwajach i autobusach wystawili niemal 60 tys. opłat dodatkowych za brak ważnego biletu.
Czytaj też: W Trójmieście coraz więcej pojazdów. Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie
- kupić dwa fabrycznie nowe tramwaje Pesa Jazz Duo (8,6 mln zł)
- kupić jeden fabrycznie nowy pociąg elektryczny dla SKM produkcji Newagu (SKM za dwa pociągi zapłaciła ok. 35,6 mln zł)
- kupić prawie dwa fabrycznie nowe pociągi spalinowe do obsługi PKM z Pesy (pociąg dwuczłonowy kosztował 10,7 mln zł, trójczłonowy - 11,7 mln zł)
- kupić 13 autobusów przegubowych marki Mercedes (ok. 1,6 mln zł)
- Zbudować dwie kładki na Ołowiankę
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- dwukrotnie przebudować ul. Wajdeloty
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- trzykrotnie przebudować ul. Stągiewną
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- urządzić ponad 51 skwerów na wzór Jaśkowego Zakątka
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- zbudować co najmniej dwie nowe rotundy palmiarni w Parku Oliwskim
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- zbudować niemal dwa nowe baseny (basen na Stogach ok. 12 mln zł)
Miejsca
Opinie (272) ponad 10 zablokowanych
-
2017-06-27 06:20
Za takie pieniadze elewacja powinna być wyłożona cegłą a parking połączony z UW tunelem (1)
- 5 1
-
2017-06-27 12:27
za takie pieniądze
powinien być basen na dachu a w podziemiach biedronka
- 2 0
-
2017-06-27 06:33
Miasto parkingów....
A pod ziemię ? To jakiś problem ?
- 4 2
-
2017-06-27 06:48
parking dla urzędników i przyszłych klientów Radunii (1)
Urzedasy przestancie marnowac publiczne środki
- 6 1
-
2017-06-27 08:01
My mozemy tylko apelowac ...oni maja przepisy pozwalajace na ich widzimisie w formowaniu swojej wizji miasta.
Dlaczego nie buduja pod ziemia i dlaczego parking ma byc tylko d*postolkow?
- 1 1
-
2017-06-27 06:50
Paekujący nielegalnie - odcholowanie!!!
A datkowo weryfikacja, czy z auta ciekną płyny eksploatacyjne, jesli tak i chodnik ma świeżą mokrą plamę obciążyć kosztem jego wymiany 2*3m. Inaczej nigdy nie będzie dobrze.
- 3 2
-
2017-06-27 07:30
Po prostu dramat
A skwer do wyciecia, ale szyszko zły, a przepustowosc rzecz swieta.
Czy ludzie ktorzy to zaprojektowali i zatwierdzili byli kiedys w jakims miescie na zachodzie Europy?- 3 1
-
2017-06-27 08:21
A co z SKM?
Może w końcu by zrobiono bezpośrednie przejście z przystanku SKM "Gdańsk Śródmieście" po drugiej stronie peronu w kierunku Urzędów?
- 3 0
-
2017-06-27 08:35
Nie, nie i jeszcze raz nie!
Dosyć tych brzydactw. Skoro rejon jest tak dobrze skomunikowany (a jest), to niech się urzędnicy przesiądą do SKM, autobusów czy tramwajów. Korona im z głowy nie spadnie. A może wtedy niektórzy"wyleczą się" z durnych pomysłów likwidowania czy skracania linii autobusowych. Autobusy służące wielu im przeszkadzają, ale samochodów chcą więcej wpuszczać do centrum? No brawa po prostu. Po rozum do głowy, a nie po plany parkingu!
- 5 0
-
2017-06-27 08:40
propozycja (1)
Dlaczego te pierdzistołki nie mogą jeżdzić komunikscją miejską.Miasto zaoszczędzi 21mln i wiele zieleni zostanie.Same korzyści.
- 4 0
-
2017-06-27 12:29
to sopociak jest teraz oruniak?
...nie dziwi nic.
- 0 0
-
2017-06-27 08:47
oj tam już nie przesadzajta (1)
Taki parking kubaturowy w Wawie to jest przy każdej stacji metra....
Skoro już T ma być METROPOLIĄ to nie bójmy się każdej nowej budowy czy samochodu....- 0 5
-
2017-06-27 09:43
Metropolią? Weź , bo się osmarkam. To wieś z sołtysem Adamowiczem, udzielnym księciem
- 1 0
-
2017-06-27 09:10
Parking tak, ale podziemny. To jest najlepsza inwestycja. Na pewno droższy, ale nie szpeci miasta swoją kubaturą. Jeszcze jedno cena za postój !!! Mamy polskie zarobki drodzy urzędnicy, nie zachodnio -europejskie.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.