- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (448 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (35 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (161 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (190 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim
Ponad 44 tys. zł będzie kosztowała budowa każdego miejsca w nowym parkingu kubaturowym, który powstanie w jednym z najlepiej skomunikowanych transportem zbiorowym miejsc Gdańska - przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim . Będzie to kolejny wątpliwej urody obiekt tego typu, jaki powstanie na wjeździe do historycznego centrum miasta.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Najważniejszym elementem przedsięwzięcia jest rozbiórka i budowa nowego wiaduktu nad torami kolejowymi. Autorzy projektu budowlanego i wykonawczego proponują nawet możliwość dalszego poszerzania układu drogowego w kierunku Oruni.
- Obie ulice Traktu Św. Wojciecha zaprojektowano jako trzypasowe [na wiadukcie i w jego obrębie - dop. red.] z dodatkowymi pasami dla ruchu autobusów. Umożliwi to w etapie budowy prowadzenie ruchu bez utrudnień, a docelowo poprawi przepustowość na tym odcinku. Wprowadzenie w przyszłości przekroju 2x3 na dalszym odcinku Traktu Św. Wojciecha nie będzie niosło za sobą konieczności przebudowy obiektów - czytamy w dokumentacji przygotowanej przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska.
Jeszcze więcej aut w centrum
Zwiększona przepustowość układu drogowego wymusza też zwiększenie liczby miejsc parkingowych - szczególnie że Urząd Marszałkowski rozrośnie się wkrótce o kolejny budynek, użytkowany dotychczas przez Centrum Kształcenia Ustawicznego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Koszt budowy nowego parkingu szacowany jest na 21 mln zł. Zaplanowano w nim 475 miejsc postojowych (w tym 17 dla osób niepełnosprawnych). To oznacza, że budowa tylko jednego miejsca parkingowego pochłonie ponad 44 tys. zł.
- Parking ten będzie służył obsłudze urzędów administracji państwowej i samorządowej, które są zlokalizowane w rejonie ul. Okopowej. Jeżeli chodzi o podział miejsc [na ogólnodostępne i tylko dla urzędników - dop. red.], prowadzone będą jeszcze rozmowy między instytucjami - mówi Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Bez zarządcy i podziału kosztów utrzymania
Choć parking będzie służył głównie administracji na szczeblu wojewódzkim, jego budowa w znacznej części zostanie sfinansowana przez miasto. Wciąż nie wiadomo też, kto będzie odpowiadał za jego dalsze bieżące utrzymanie.
- W Wieloletniej Prognozie Finansowej samorządu województwa zarezerwowano kwotę 7 mln zł na współudział w budowie parkingu. Obecnie nie zostało jeszcze ustalone, kto będzie zarządzał i finansował utrzymanie parkingu - odpowiada Piotrowski.
Planowany obiekt będzie miał cztery kondygnacje (ok. 12 metrów wysokości), z czego dwie najniższe zostaną "wsunięte" pod jeden z dwóch nowych wiaduktów nad torami kolejowymi. Z tego powodu na kondygnacjach 0 oraz 1 znajdzie się odpowiednio 162 i 171 miejsc do parkowania, zaś na dwóch ostatnich 70 i 72.
Beton z żaluzjami w nawiązaniu do cegły
Elewacja parkingu o konstrukcji żelbetowej będzie składała się z ażurowych żaluzji ceramicznych rozmieszczonych w oparciu o wygląd sąsiedniego gmachu Urzędu Wojewódzkiego.
- Na projektowanej elewacji powtórzono rytm okien występujący na budynku urzędu. Propozycję charakteryzuje prostota i klarowność przekazu (...) Lekkości obiektowi dodatkowo dodaje cofnięcie linii słupów w stosunku do stropu o 10 cm oraz podcień, który oprócz względów estetycznych, tworzy miejsce do ustawienia stojaków rowerowych i podkreśla jedno z wejść na parking - opisują projekt w dokumentacji przetargowej jej autorzy z BPBK.
Planowany parking powstanie w jednej z najlepiej skomunikowanych lokalizacji Śródmieścia. Tuż obok funkcjonuje od dwóch lat nowy przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W pobliżu Urzędu Marszałkowskiego przewidziano ponadto utworzenie dwóch nowych przystanków autobusowych, a już teraz autobusy jadące na Olszynkę zatrzymują się przy jego wejściu. Ponadto w zasięgu kilkuminutowego spaceru znajdują się przystanki tramwajowe, na których zatrzymują się tramwaje linii w kierunku większości gdańskich dzielni, w tym Południa, Wrzeszcza, Stogów, Zaspy, Przymorza.
Budowa parkingu w tak dobrze skomunikowanym miejscu będzie wpisywała się w politykę transportową miasta, zakładającą promocję transportu indywidualnego poprzez lokalizowanie parkingów na każdym wjeździe do świetnie skomunikowanego transportem zbiorowym Śródmieścia.
Przy ul. Jana z Kolna
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Kolejny parking kubaturowy znajduje się naprzeciwko Zieleniaka, w kompleksie City Forum
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Od strony zachodniego wjazdu do ścisłego centrum miasta można podziwiać rosnące potężne ściany następnego parkingu - powstającego w ramach Forum Gdańsk
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Jeszcze więcej parkingów, choć kierowcy wolą niszczyć zieleń i chodniki
Zdaniem urzędników to jednak za mało. Dlatego wciąż poszukuje się partnerów prywatnych do budowy parkingu kubaturowego naziemnego przy Bramie Żuławskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W ramach tych inwestycji ani razu nie wspomina się o likwidacji w zamian miejsc naziemnych w okolicy. Jednocześnie Straż Miejska od lat przymyka oko na auta parkujące niezgodnie z przepisami, co także stawia po znakiem zapytania rentowność budowy nowych płatnych parkingów.
W 2016 r. strażnicy wystawili zaledwie ok. 11,2 tys. mandatów za nieprawidłowe parkowanie, podczas gdy w tym samym okresie kontrolerzy biletów w tramwajach i autobusach wystawili niemal 60 tys. opłat dodatkowych za brak ważnego biletu.
Czytaj też: W Trójmieście coraz więcej pojazdów. Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie
- kupić dwa fabrycznie nowe tramwaje Pesa Jazz Duo (8,6 mln zł)
- kupić jeden fabrycznie nowy pociąg elektryczny dla SKM produkcji Newagu (SKM za dwa pociągi zapłaciła ok. 35,6 mln zł)
- kupić prawie dwa fabrycznie nowe pociągi spalinowe do obsługi PKM z Pesy (pociąg dwuczłonowy kosztował 10,7 mln zł, trójczłonowy - 11,7 mln zł)
- kupić 13 autobusów przegubowych marki Mercedes (ok. 1,6 mln zł)
- Zbudować dwie kładki na Ołowiankę
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- dwukrotnie przebudować ul. Wajdeloty
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- trzykrotnie przebudować ul. Stągiewną
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- urządzić ponad 51 skwerów na wzór Jaśkowego Zakątka
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- zbudować co najmniej dwie nowe rotundy palmiarni w Parku Oliwskim
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- zbudować niemal dwa nowe baseny (basen na Stogach ok. 12 mln zł)
Miejsca
Opinie (272) ponad 10 zablokowanych
-
2017-06-27 09:28
opłaty za parkowanie
Panom urzędnikom coś szwankowało w głowach przy ustalaniu ceny za parkowanie ?
Ceny za postój na terenie nie tylko Gdańską przyprawiają o zawrót głowy
W Duselldorfie 1odz parkowania to ok 1 Eur czyli za 1 godz pracy przeciętny Niemiec wykupi dobie parkowania
W gdańsku ? .... no może p Adamowicz z dochodami ok 30 000 mc może sobie pozwolic na takie koszty parkowania- 5 1
-
2017-06-27 09:30
(1)
Akurat przy Urzędach parkingi są potrzebne - obecnie brakuje miejsc dla klientów. Natomiast parking przy Jana z Kolna to jakiś horror, zbrodnia na mieście!
- 2 1
-
2017-06-27 09:40
ok, tam parking jest i powinienien być - tylko dla petentów
np. pierwsze 2h za free, potem kolejna 20 zł.
A Urzędnikom wykupić 100 miejsc albo abonament w FRadunia. I po kłopocie i nie ma rozwałki Gdańska i kasa w budżecie się zgadza- 2 0
-
2017-06-27 09:30
parkingi
NA parkingi dla urzędnik.ów sa pieniadze na remonty dróg w centrum nie ma . Vi9de Rybaki Górnw i odcinek dojazdowy do szkoły i bloków na HEweliusza. GDyby tam mieszkał jakiś urzędas to byłoby wyremontowane , czyż nie panowie. TAk to dziąła
- 0 1
-
2017-06-27 09:54
zamknąć centrum Ggdańska dla samochodów.
proste jak drut. Tym burakom nic do głowy nie przemówi. Tępi jak polski sejm. Podług logiki nic zatem nie pomoże poza zakazami. Proponuję na początek zakaz całkowity wjazdy w część tzw. Starego Miasta. To jest kilka ulic. Ludzie odetchną, korki stamtąd znikną. Domy z gumy nie są. To zaledwie obszar o wymiarach mniej więcej 800 m x 800 m.
Niech sobie jadą grubasy na autostradę.- 3 1
-
2017-06-27 10:00
Ż E N A D A..... A ADAMOWICZ TAK PITOLI o konieczności korzystania z transportu publicznego.... (1)
mógłby przekonać kolegów Z urzędu wojewódzkiego i marszałkowskiego a nie obłudnie pitolić głodne kawałki o wyższości gdańskiej komunikacji. Ciagle zapomina , że ma duży parking wyłącznie dla urzędników UM ....
- 6 0
-
2017-06-27 11:51
na parkingu przy UM są cztery miejsca dla petentów.
zwykle zajęte.
Całe szczęście, że są stojaki parkingowe dla rowerów od frontu.- 1 0
-
2017-06-27 10:42
transport publiczny (1)
Kto jak kto, ale urzędnicy powinni dojeżdżać do pracy TYLKO transportem publicznym.
Dlaczego:
-żyją z moich podatków,
-będą żywotnie zainteresowani w nieustannym poprawianiu jakości komunikacji miejskiej, i na bieżąco będą monitorować jej stan.
Parkingi TYLKO dla petentów !!!- 3 3
-
2017-06-27 11:56
urzędnicy mogą także docierać do pracy rowerem do najbliższej domu stacji SKM lub PKM.
wielu z nich może także docierać pieszo i wielu tak robi.
Szkoda, że Urząd MIejski, Marszałkowski czy Wojewódzki nie bada struktury odległości i rodzajów transportu, z którego korzystają jego pracownicy i petenci.
Lewicowa "opozycja" skupia uwagę na darmowych biletach transportu zbiorowego dla dzieci, ale to nie ma dużego wpływu na korki w mieście. Mało kto się przesiada z samochodu na transport zbiorowy, w Gdańsku powinno się promować przede wszystkim system rower+ kolej. Coś się w tym temacie robi, ale wyraźnie za mało.- 0 0
-
2017-06-27 12:43
Granda
Może tak chociaż zalepicie dziury w ulicach na Stogach, albo zamontujecie osiedlowe oświetlenie, a może posadzicie kilka drzew i krzewów - osiedle zapomniane
- 1 0
-
2017-06-27 13:21
jestem za
Na Targu Węglowym i Targu Rybnym ma to sens bo na górze mogłyby odbywać się imprezy artystyczne i wielki plac do chodzenia, Jarmark Dominikański - plac dla ludzi a nie dla samochodów...
- 0 1
-
2017-06-27 18:28
pieniadze wydawane dla zgnilych pierdzistolkow
- 0 0
-
2017-06-27 22:29
To 2200 zł/m2. Nawet tanio bym powiedział.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.