• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brak zgody na obniżkę opłat za parkowanie pod parkiem Centralnym

Patryk Szczerba
27 czerwca 2024, godz. 20:00 
Opinie (168)
Parking pod parkiem Centralnym nadal ze stawkami jak wcześniej. Do końca roku być może zostaną zmniejszone. Parking pod parkiem Centralnym nadal ze stawkami jak wcześniej. Do końca roku być może zostaną zmniejszone.

Parkowanie pod parkiem CentralnymMapka w Gdyni miało być tańsze, ale na razie nie ma zgody w tej sprawie w Radzie Miasta. - Jesteśmy za obniżkami cen i skróceniem czasu obowiązywania opłat, reformą całej SPP, ale chcemy by tworzono uchwały poprawne, po konsultacjach i wspólnych pracach w komisjach- odpowiadali radni Gdyńskiego Dialogu. Ostatecznie projekt zgłoszony przez KO, Ruchy Miejskie i Lewicę trafił do komisji i ma wrócić ponownie na sierpniowej sesji.



Jesteś za obniżeniem opłat za parkowanie pod parkiem Centralnym?

Przypomnijmy: Parking podziemny pod parkiem Centralnym uruchomiono na początku września 2023 r.

Obecne opłaty parkingowe to:

  • pierwsze pół godziny - 1 zł,
  • drugie pół godziny - 3,5 zł,
  • druga godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
  • trzecia godzina postoju - 1,5 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
  • każda kolejna godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju.

Z danych dotyczących obłożenia wynika, że liczba parkujących rośnie, ale nadal parking nie jest zajęty nawet w 50 proc. W kwietniu wjechały na niego 3652 samochody, co stanowiło 43 proc. średniego obłożenia, zaś w maju - 3721.

Parking pod parkiem Centralnym: statystyki



W marcu parking wygenerował przychód z opłat godzinowych na poziomie ponad 19 tys. zł, w kwietniu - ponad 30 tys. zł. Wpływy z abonamentów wyniosły w marcu blisko 5 tys. zł, w kwietniu - ponad 3 tys. zł.

Co istotne, w budżecie na 2024 r. wpływy z parkingu miały wynieść 2,5 mln zł, czyli średnio 208 tys. miesięcznie.

Mariusz BzdęgaŁukasz Piesiewicz z KO, Ruchów Miejskich i Lewicy zaproponowali obniżenie opłat, zgłaszając projekt na środową sesję Rady Miasta.

- Jednym z celów budowy parkingu podziemnego było ograniczenie nieprawidłowego parkowania i zaspokojenie popytu na miejsca postojowe. Z uwagi na niechęć kierowców do płacenia za możliwość korzystania ze wspólnej przestrzeni parking nie spełnia swoich zadań. Problem ten pogłębia położenie parkingu na granicy Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania i Strefy Płatnego Parkowania. W dni powszednie i weekendy przyjezdni kierowcy wybierają tańsze lub darmowe parkowanie na ulicach Wzgórza Św. Maksymiliana, pogłębiając problemy z parkowaniem stałych mieszkańców. W szczególności w godzinach popołudniowych, gdy stali mieszkańcy wracają z pracy, a przyjezdni jeszcze nie wyjeżdżają z dzielnicy - wskazywali autorzy projektu uchwały obniżenia opłat.
Proponowane stawki:

W dni robocze od poniedziałku do piątku:

  • za pierwszą godzinę - 1 zł ,
  • każda kolejna godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 15 minut postoju,

W soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy:
  • za pierwszą godzinę - 1 zł
  • każda kolejna godzina postoju - 75 gr za każde rozpoczęte 15 minut postoju.

Kolejną nowością miał być abonament nocny między 19-7 rano dostępny dla wszystkich w wysokości 30 zł i obowiązujący od 30 września. Zastąpił propozycję tańszego abonamentu dla mieszkających w odległości nie większej niż 300 m.

Bez zgody ws. uchwały w Radzie Miasta



Gdy wydawało się, że w tej sprawie będzie zgoda między największymi klubami KO, Ruchami Miejskimi i Lewicą oraz Gdyńskim Dialogiem, Dawid Biernacik z Gdyńskiego Dialogu zgłosił wniosek formalny o odesłanie projektu uchwały do prac Komisji Samorządności Lokalnej i Bezpieczeństwa.

- Chciałbym zapytać o uzasadnienie finansowe tej uchwały. Zapisali państwo, że wpływ na finanse miasta będzie minimalny. Mam też wątpliwości, czy była opiniowana pod względem prawnym. Nie opiniowała tego żadna komisja. Potrzeba zmian w strefie parkowania, ale nie w postaci uchwały pisanej na kolanie - zaznaczył.
Podkreślał, że Gdyński Dialog jest za obniżkami cen i skróceniem czasu obowiązywania opłat, reformą całej SPP.

- Postulowaliśmy to już w kampanii, ale chcemy by tworzono uchwały poprawne, po konsultacjach i wspólnych pracach w komisjach, a nie z licznymi poprawkami wrzucanymi na sesji, bez dobrego uzasadnienia finansowego i wątpliwościami prawnymi i proceduralnymi - wskazuje w rozmowie.

Pozytywnie dla mieszkańców, ale problemy dla ZDiZ



Wnioskodawcy odpowiadali, że skutek będzie pozytywny dla mieszkańców.

- Przyniesie większe obłożenie parkingu. Oczywiście nie jesteśmy w stanie przewidzieć ze 100-procentową pewnością, jak będzie zachowywał się konsument. Wydaje się, że zmniejszenie opłat zwiększy zainteresowanie parkingiem, mieszkańcy będą chętniej parkować i będą generowali wyższy poziom przychodów. Projekt został zaakceptowany przez radcę prawnego - oponował Mariusz Bzdęga z KO, ruchów Miejskich i Lewicy.
Problem pojawił się też z zaproponowanym cennikiem. Dopiero na sesji okazało się, że przy stawce 75 gr za rozpoczęcie postoju trzeba byłoby wymieniać parkometry, bo obecne maszyny nie przyjmują 5-groszowych monet.

Na sprawy proceduralne zwrócił uwagę Łukasz Kobus, sekretarz miasta.

- Nie można głosować uchwał, które nie są uzgodnione z prezydentem miasta, które powodują znaczące zmiany w budżecie miasta. Jesteśmy otwarci na propozycję zmian, ale muszą być one uzgodnione z prezydentem. Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej mówi, że tego typu uchwały są nieważne w zakresie, które powodują skutek dla budżetu, a nie są uzgodnione z prezydentem - wyjaśniał Łukasz Kobus, dyrektor Urzędu Miasta w Gdyni.

Projekt w Komisji Gospodarki Komunalnej



Ostatecznie radni zdecydowali, że projekt uchwały trafił do Komisji Gospodarki Komunalnej. Ma wrócić na sierpniowej sesji w nowym brzmieniu, co do którego nie będzie wątpliwości w Radzie Miasta.

Miejsca

Opinie (168) ponad 10 zablokowanych

  • Przecież za darmo zaparkuję przy bulwarze nad samym morzem

    • 7 1

  • To ta sama klika,doświadczona przez Szczurka...

    ...czarno widzę przyszłość tych darmozjadów z Kosiorek na czele

    • 17 3

  • Po co takie schody.

    Nie może być 5 albo 10 złotych za każdą rozpoczętą godzinę.

    • 8 3

  • (1)

    Zgodnie z linią partii należy zlikwidować ruch samochodowy, wtedy nikt nie będzie wjeżdżać na parking.

    • 31 0

    • Tak, to właśnie wybraliśmy w ostatnich Trzech wyborach!

      Taki jest werdykt wyborczy i teraz Trzeba POdniesc ceny parkowania, osłupkować chodniki i zrobić deptak na Świętojańskiej

      • 1 2

  • Pieniędzy nie ma

    I nie będzie. Macie bulić do ostatniej złotówki. Zasiłki dla inżynierów same się nie opłacą

    • 11 0

  • Mówienie czegoś takiego, że "czy nas na to stać" podczas, gdy to nie oni za to płacą, tylko ludzie (1)

    to jest największe sk...ństwo, takie podłe. Dziadostwo!

    • 17 2

    • Nic takiego nie mowili wiec po co zmyslac

      • 0 0

  • Brakuje informacji (1)

    O tym że parking nie powstał żeby zarabiać tylko żeby przerzucić koszta inwestycji dewelopera na mieszkańców.

    • 33 1

    • Parking powstał po to by zrobic na Świętojańskiej Deptak

      By odsać centrum mieszkancom a samochody schować pod ziemię tak jak jest to w Każdym cywilizowanym Zachodnim mieście.

      • 0 3

  • ale przecież zapisali w budżecie wpływy na milionpincetstodziewiecet

    wojtek i jego ekipa strazacka to miala fantazje

    • 9 0

  • Opinia wyróżniona

    Tylko 50% wykorzystania i nie obnizają opłat (8)

    Jak chcą zarobić to jest stara zasada lepiej czerpać łyżeczką niż chochlą, większy ruch większe zyski.

    • 117 9

    • Nie 50% wykorzystania tylko wjazdów aut w stosunku do liczby miejsc (2)

      Zauważ jaka to jest urzędnicza ściema te 50%. Jakby "50% wykorzystania" miało dawać 30 tys. zł miesięcznie, to jakim cudem założyli, że będzie dawał 200 tys. zł miesięcznie? Oni podają Tobie, że jak parking ma 300 miejsc a w ciągu dnia choćby na godzinę wjechało 150 aut, to parking był wykorzystany w 50%. Brawo.

      • 10 0

      • Bo to są miejscy ignoranci normalni inaczej!

        • 6 0

      • czyli tym sposobem liczenia...

        jeśli by potaniał, zajętość mogłaby znacznie przekraczać 100%, a nawet tysiac, na upartego :D

        • 5 1

    • Ceny Trzeba POdnieść a chodniki osłupkować! (3)

      Taką mam koncepcję która szybko wyrobi plan finansowy i zapewni wysokie premie dla osób decyzyjnych!

      • 7 2

      • masz lepszy pomysł na walkę z samochodozą? (2)

        • 1 5

        • Tak - koniec z dogęszczaniem miast i sprowadzaniem tabunów przybyszy z gmin ościennych (i nie tylko).

          • 3 0

        • Nie ma czegoś takiego

          • 2 1

    • darek, gratulacje, pięknie zainicjowałeś dyskusję na gruncie ekonomii potylicznej

      • 0 7

  • no

    no to żeście sobie wybrali prezydentkę

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane