- 1 Nowożeńcy w kłopotach, bo zabrali to z plaży (53 opinie)
- 2 Zgubiłeś ponton na morzu? Szukają cię (65 opinii)
- 3 Dźwig wpadł do kanału. Moment upadku (306 opinii)
- 4 Kolbe i rodzina Ulmów wrócą do muzeum (353 opinie)
- 5 Zatopiony dźwig wyciągnęli w częściach (216 opinii)
- 6 Okręt podwodny przypłynie do zwiedzania (77 opinii)
Brak zgody na obniżkę opłat za parkowanie pod parkiem Centralnym
Parkowanie pod parkiem Centralnym w Gdyni miało być tańsze, ale na razie nie ma zgody w tej sprawie w Radzie Miasta. - Jesteśmy za obniżkami cen i skróceniem czasu obowiązywania opłat, reformą całej SPP, ale chcemy by tworzono uchwały poprawne, po konsultacjach i wspólnych pracach w komisjach- odpowiadali radni Gdyńskiego Dialogu. Ostatecznie projekt zgłoszony przez KO, Ruchy Miejskie i Lewicę trafił do komisji i ma wrócić ponownie na sierpniowej sesji.
Obecne opłaty parkingowe to:
- pierwsze pół godziny - 1 zł,
- drugie pół godziny - 3,5 zł,
- druga godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
- trzecia godzina postoju - 1,5 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
- każda kolejna godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju.
Z danych dotyczących obłożenia wynika, że liczba parkujących rośnie, ale nadal parking nie jest zajęty nawet w 50 proc. W kwietniu wjechały na niego 3652 samochody, co stanowiło 43 proc. średniego obłożenia, zaś w maju - 3721.
Parking pod parkiem Centralnym: statystyki
W marcu parking wygenerował przychód z opłat godzinowych na poziomie ponad 19 tys. zł, w kwietniu - ponad 30 tys. zł. Wpływy z abonamentów wyniosły w marcu blisko 5 tys. zł, w kwietniu - ponad 3 tys. zł.
Co istotne, w budżecie na 2024 r. wpływy z parkingu miały wynieść 2,5 mln zł, czyli średnio 208 tys. miesięcznie.
Mariusz Bzdęga i Łukasz Piesiewicz z KO, Ruchów Miejskich i Lewicy zaproponowali obniżenie opłat, zgłaszając projekt na środową sesję Rady Miasta.
- Jednym z celów budowy parkingu podziemnego było ograniczenie nieprawidłowego parkowania i zaspokojenie popytu na miejsca postojowe. Z uwagi na niechęć kierowców do płacenia za możliwość korzystania ze wspólnej przestrzeni parking nie spełnia swoich zadań. Problem ten pogłębia położenie parkingu na granicy Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania i Strefy Płatnego Parkowania. W dni powszednie i weekendy przyjezdni kierowcy wybierają tańsze lub darmowe parkowanie na ulicach Wzgórza Św. Maksymiliana, pogłębiając problemy z parkowaniem stałych mieszkańców. W szczególności w godzinach popołudniowych, gdy stali mieszkańcy wracają z pracy, a przyjezdni jeszcze nie wyjeżdżają z dzielnicy - wskazywali autorzy projektu uchwały obniżenia opłat.
Proponowane stawki:
W dni robocze od poniedziałku do piątku:
- za pierwszą godzinę - 1 zł ,
- każda kolejna godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 15 minut postoju,
W soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy:
- za pierwszą godzinę - 1 zł
- każda kolejna godzina postoju - 75 gr za każde rozpoczęte 15 minut postoju.
Kolejną nowością miał być abonament nocny między 19-7 rano dostępny dla wszystkich w wysokości 30 zł i obowiązujący od 30 września. Zastąpił propozycję tańszego abonamentu dla mieszkających w odległości nie większej niż 300 m.
Bez zgody ws. uchwały w Radzie Miasta
Gdy wydawało się, że w tej sprawie będzie zgoda między największymi klubami KO, Ruchami Miejskimi i Lewicą oraz Gdyńskim Dialogiem, Dawid Biernacik z Gdyńskiego Dialogu zgłosił wniosek formalny o odesłanie projektu uchwały do prac Komisji Samorządności Lokalnej i Bezpieczeństwa.
- Chciałbym zapytać o uzasadnienie finansowe tej uchwały. Zapisali państwo, że wpływ na finanse miasta będzie minimalny. Mam też wątpliwości, czy była opiniowana pod względem prawnym. Nie opiniowała tego żadna komisja. Potrzeba zmian w strefie parkowania, ale nie w postaci uchwały pisanej na kolanie - zaznaczył.
Podkreślał, że Gdyński Dialog jest za obniżkami cen i skróceniem czasu obowiązywania opłat, reformą całej SPP.
- Postulowaliśmy to już w kampanii, ale chcemy by tworzono uchwały poprawne, po konsultacjach i wspólnych pracach w komisjach, a nie z licznymi poprawkami wrzucanymi na sesji, bez dobrego uzasadnienia finansowego i wątpliwościami prawnymi i proceduralnymi - wskazuje w rozmowie.
Pozytywnie dla mieszkańców, ale problemy dla ZDiZ
Wnioskodawcy odpowiadali, że skutek będzie pozytywny dla mieszkańców.
- Przyniesie większe obłożenie parkingu. Oczywiście nie jesteśmy w stanie przewidzieć ze 100-procentową pewnością, jak będzie zachowywał się konsument. Wydaje się, że zmniejszenie opłat zwiększy zainteresowanie parkingiem, mieszkańcy będą chętniej parkować i będą generowali wyższy poziom przychodów. Projekt został zaakceptowany przez radcę prawnego - oponował Mariusz Bzdęga z KO, ruchów Miejskich i Lewicy.
Problem pojawił się też z zaproponowanym cennikiem. Dopiero na sesji okazało się, że przy stawce 75 gr za rozpoczęcie postoju trzeba byłoby wymieniać parkometry, bo obecne maszyny nie przyjmują 5-groszowych monet.
Na sprawy proceduralne zwrócił uwagę Łukasz Kobus, sekretarz miasta.
- Nie można głosować uchwał, które nie są uzgodnione z prezydentem miasta, które powodują znaczące zmiany w budżecie miasta. Jesteśmy otwarci na propozycję zmian, ale muszą być one uzgodnione z prezydentem. Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej mówi, że tego typu uchwały są nieważne w zakresie, które powodują skutek dla budżetu, a nie są uzgodnione z prezydentem - wyjaśniał Łukasz Kobus, dyrektor Urzędu Miasta w Gdyni.
Projekt w Komisji Gospodarki Komunalnej
Ostatecznie radni zdecydowali, że projekt uchwały trafił do Komisji Gospodarki Komunalnej. Ma wrócić na sierpniowej sesji w nowym brzmieniu, co do którego nie będzie wątpliwości w Radzie Miasta.
Miejsca
Opinie (168) ponad 10 zablokowanych
-
2024-06-27 21:38
Najbadziej odstraszają nie ceny, ale skomplikowany system ich naliczania.
Bez kalkulatora i kartki nie da rady.
- 16 0
-
2024-06-27 21:52
Cennik jest zbyt skomplikowany
Powinni napisac ze cena rosnie wprost proporcjonalnie do ilosci minut minus pierwiastek z 4 do kwadratu plus 5 silnia minut
- 14 0
-
2024-06-27 22:04
Czy ktoś wie dlaczego kosiarka powyłączała wszystkie fontanny? (1)
- 6 1
-
2024-06-28 07:16
Żeby szum wody nie zagłuszał dialogu
- 1 0
-
2024-06-27 22:17
Lepiej zeby parking stal pusty (1)
Niż tanio wynająć mieszkancom którzy zapłaci za jego budowę z podatków. To jest właśnie polski urzednik
- 15 2
-
2024-06-28 06:50
Nie urzędnik a radni, czyli przedstawiciele mieszkańców.
- 0 0
-
2024-06-27 22:18
Gdyński Dialog mocny tylko w hejtowaniu Szczurka. Co zadłużyć Gdynię czas? Może sprzedać nieruchomość? (2)
Komucha w porcie pani Kosiorek wstawiła na polecenie pana Zmudy to dopiero żenada.
- 6 5
-
2024-06-27 23:30
...skończ .... (1)
...albo choć trochę ogranicz te ćpanie oszołomie bo co rusz tu mamy dowody skutków twojego uzależnienia od substancji psychoaktywnych w postaci chorych wypierdów myślowych ;)
- 0 0
-
2024-06-28 07:17
Koledzy z dialogu
Kampania się skończyła, czas do roboty
- 0 0
-
2024-06-27 22:18
Pani Ola Kosiorek coś non stop rozlicza wspólnie z Panem Czaplą (1)
- 5 2
-
2024-06-27 22:29
Akurat tu ma rację, trzeba rozliczyć poprzedników, żeby wiedzieć na czym się stoi.
- 2 1
-
2024-06-27 22:24
Czyli lepiej nic niezarobić niż coś
Choć tu idziemy na debet, bo koszty utrzymania są ogromne.
- 10 0
-
2024-06-27 22:34
Teraz nie zmienią, bo liczba parkujących rośnie - turyści... (1)
Ogólnie ceny są za wysokie jak w całej strefie płatnego parkowania, ale jeden problem jest taki, który zauważyłem, że wjazd i wyjazd to tragedia!!! Kto to projektował, większym autem ciężko się zmieścić w bramki by bilet oddać...itp.
- 12 1
-
2024-06-27 23:19
Ogólnie cwny w Gdyńskiej SPP sa śmiesznie niskie!
A to Jest Okradanie mieszkańców z należnych im parków i zieleńców!
- 0 2
-
2024-06-27 22:44
I wyszło szydło z worka, zaczyna się cyrk a nie dialog.
- 9 2
-
2024-06-27 22:44
(1)
Ale wybraliście haha za to zapraszam na tęczowy pochód
- 11 4
-
2024-06-27 23:07
Idź potem zaraz na pochód 1-majowy.
Ten jest dla ciebie najbardziej odpowiedni.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.