• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płatne parkowanie w Gdyni ma być krótsze i tańsze

Patryk Szczerba
16 sierpnia 2024, godz. 09:00 
Opinie (216)
Projekt zmian trafi do komisji, a później na sesję Rady Miasta. Jeśli zostanie przyjęty, to nowe zasady mają szanse obowiązywać od nowego roku. Projekt zmian trafi do komisji, a później na sesję Rady Miasta. Jeśli zostanie przyjęty, to nowe zasady mają szanse obowiązywać od nowego roku.

Skrócenie godzin płatnego parkowania do godz. 18, zmiana opłaty za pierwsze 30 minut do 50 groszy oraz zmniejszenie zakresu stref płatnego parkowania w Orłowie i Działkach Leśnych i wyłączenie ze strefy parkingu przy cmentarzu Witomińskim to najważniejsze propozycje zmian w strefie parkowania w Gdyni.



Czy podobają się ci propozycje zmian w parkowaniu w Gdyni?

Kwestia zmian w parkowaniu była gorącym tematem w kampanii wyborczej. Z hasłami zmieniającymi zasady parkowania w mieście szli do wyborów Gdyński Dialog i Aleksandra Kosiorek.

Gorący temat w kampanii wyborczej



Najważniejsze, które przedstawiali, to pół godziny za darmo, bezpłatne parkowanie w niedzielę, darmowy parking przy cmentarzu Witomińskim i wysyłanie powiadomień o mandacie pocztą.

Mają pomysł na zmiany w płatnym parkowaniu Mają pomysł na zmiany w płatnym parkowaniu

Decyzją wyborców Aleksandra Kosiorek objęła urząd prezydenta, zaś Gdyński Dialog wprowadził do rady miasta siedmiu radnych. Po nieco ponad 100 dniach od zaprzysiężenia prezydent i Rady Miasta przedstawiciele klubu przedstawili oficjalnie propozycje zmian w strefie parkowania.

- Z jednej strony rozumiemy konieczność ograniczania ruchu w centrum miasta oraz rotacji parkujących pojazdów, z drugiej, chcielibyśmy, aby opłaty związane z istnieniem strefy płatnego parkowania były jak najmniej dotkliwe dla tych, którzy w Gdyni mieszkają i poruszają się na co dzień - mówi Beata Zastawna, radna Gdyńskiego Dialogu.


Propozycje zmian w parkowaniu


  • Parkowanie za darmo po godz. 18. Obecnie trzeba płacić do 20.
  • Pierwsze 30 minut postoju za 50 groszy dla mieszkańców rejestrujących auto przez kartę mieszkańca.
  • Zmniejszenie zakresu stref płatnego parkowania w dzielnicach Orłowo i Działki Leśne do terenów ruchu turystycznego.
  • Wyłączenie ze strefy płatnego parkowania terenu przy cmentarzu Witomińskim.




Bez 300 m od miejsca zamieszkania. Zyskają posiadacze Karty Mieszkańca



- Dodatkowo proponujemy zniesienie przepisu o obowiązywaniu abonamentu tylko w promieniu 300 m od miejsca zamieszkania. Zgodnie z naszą propozycją mieszkaniec danej dzielnicy będzie mógł zaparkować w dowolnym miejscu swojej dzielnicy. Uprawnienia do ulg w strefie płatnego parkowania będą powiązane z Kartą Mieszkańca - wyjaśnia Beata Zastawna.
Według projektu, każdy mieszkaniec Gdyni posiadający Kartę Mieszkańca będzie mógł parkować w centrum Gdyni za darmo w niedziele. Abonament na drugi samochód, zarejestrowany pod tym samym adresem, zmniejszy się do 50 zł rocznie w śródmiejskiej strefie i 30 zł w innych strefach.

Projekt wchodzi w etap konsultacji



Radni Gdyńskiego Dialogu informują, że wchodzą w etap konsultacji z radami dzielnic, w których obowiązuje płatne parkowanie, a także z innymi klubami radnych w Radzie Miasta.

- Przed nami też dyskusja na komisjach, by projekt mógł być transparentnie zaprezentowany i omówiony, nie będąc dla nikogo zaskoczeniem. Mamy już za sobą takie konsultacje w Orłowie i projekt uwzględnia wnioski tej rady dzielnicy - mówi Zastawna.

Nowe zasady możliwe od początku roku



O tym, że dzięki zmianom następuje koniec z absurdami przekonuje Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.

- Zmiany pozwolą uprościć system, bez absurdalnego mierzenia 300 m od domu, uczynią go bardziej przyjaznym, a system promujący półgodzinne parkowanie może nie tylko pomóc przedsiębiorcom, ale także zapewni lepszą rotację miejsc parkingowych przy analogicznym poziomie wpływów z opłat - zapewnia.
Dodaje, że zmiany ograniczą wpływy ze Strefy Płatnego Parkowania o około 3 miliony złotych rocznie.

- Ale liczymy, że dodatkowe wpływy z PIT w związku z potrzebą posiadania karty mieszkańca gdzie musimy rozliczać podatki w Gdyni z nawiązką skompensują ten ubytek - wyjaśnia.
Władze miasta informują, że propozycje są możliwe do wdrożenia od początku roku. O ile przekonają pozostałą część radnych - w tym członków Koalicji Obywatelskiej Lewicy i Ruchów Miejskich.

Radni KORMiL otwarci na dyskusję



Ci deklarują, że są otwarci na rozmowę.

- Będziemy te propozycje analizować na komisji gospodarki komunalnej. Pytania, które się nasuwają od razu, to analizy, jakimi projekt został wsparty. Chcemy sprawdzić, czy jest zgodny z ustawą o drogach publicznych czy dokumentami strategicznymi miasta. Jesteśmy otwarci na zaproponowane rozwiązania - komentuje Łukasz Piesiewicz z klubu Koalicji Obywatelskiej Lewicy i Ruchów Miejskich.

Miejsca

Opinie (216) 1 zablokowana

  • Cos dla ludzi

    Fajnie

    • 2 0

  • Przywrócić parkingi.

    Gdzie mają parkować autokary z turystami

    • 3 0

  • b r a w o pani Presydent!!!

    Czas zastopować to any-ludzkie lewactwo!

    • 3 0

  • Super pomysł (1)

    Zaprośmy go miasta jeszcze więcej samochodów, mamy wszak za małe korki i dużo wolnych miejsc parkingowych.
    Jeszcze więcej samochodów pozwoli lepiej wczuć się w miejski klimat.

    • 3 3

    • Jak coś się nie podoba to zawsze możesz wracać do swojej rodzinnej obory pod Bartoszycami. Nie męcz się, wyjedź już dziś.

      • 0 0

  • Cała nadzieja

    Cała nadzieja w Radzie Miasta, że odrzuci ten populistyczny pomysł. Gdyński Dialog obrał kurs wprost na porażkę w kolejnych wyborach samorządowych. Im szybciej wyeliminują się, tym lepiej dla Miasta.

    • 0 3

  • kiedy nie bedzie opłat za parkowanie - bo to jest nieporozumienie!!!

    wtedy nawet swietojanska odzyje .wtedy beda ludzie w sklepach . a tak to kicha ..z petelką.

    • 4 0

  • Propozycej, propozycje, propozycje

    A my mamy o czym gadac przy piwie.
    Poczekam na konkrety

    • 2 0

  • Widzimy jak w tym krótkim czasie po wyborach (1)

    każda decyzja Pani prezydent, jest kontrowersyjna i idącą pod publiczkę.
    Jak można ten wspaniały dorobek, który przez lata i wyrzeczenia się mieszkańców był w tandetnie populistycznie niszczony? Jeszcze trochę, a Gdynia stanie sie złomowiskiem Europy i będziemy zakałą UE i chcemy iść pod prąd z polityką ograniczania pojazdów w mieście, spójrzmy na trendy świata - "miast 15.minutowych". Gdynia naprawdę długo lat temu straciła status wioski a domy nie są już siołami, choć część jej mieszkańców wyprowadziła sie do tzw. obarzanków i chcą transformować tamtejsze zwyczaje. - Mało, kierowczyki roszczą sobie takie prawo bycia liderami przenoszenia tych złych tendencji.
    Prezydentka pewnie za namową swojej świty liczy już na głosy i klakę ludowych siermiężnych reguł gry w mieście, kiedyś będących wiodącym i kreatywnym, dlatego próbuje zeszmacić i pomniejszyć wszelkie osiągnięcia. A takim jest twierdzenie o "kupowaniu dotychczasowych laurów i wyróżnień".

    • 1 2

    • Ok, a teraz idź spać neutralny lewarze.

      • 0 0

  • Dobre pomysły, ale

    póki miasto nie zacznie egzekwować przestrzegania przepisów i nadal będzie przymykało oko na parkowanie w strefach gdzie popadnie, dalej będzie problem. Jakim celem kieruje się miasto - iluś uczciwych się zdoi, a reszta niech se robi co chce? Jedyne co w niektórych dzielnicach wprowadzily strefy parkowania, to wypchnięcie ludzi z miejsc, które do parkowania się nadają pod klatki, na chodniki, skrzyżowania i trawniki. Na Wzgórzu potrafią być zajęte całe pasy i jeździ się pod prąd. Czyli miasto se trochę podoi a mieszkańcy dalej mają problem :/

    • 1 0

  • chyba radni KORWiN

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane