• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płatne parkowanie w Gdyni ma być krótsze i tańsze

Patryk Szczerba
16 sierpnia 2024, godz. 09:00 
Opinie (171)
Projekt zmian trafi do komisji, a później na sesję Rady Miasta. Jeśli zostanie przyjęty, to nowe zasady mają szanse obowiązywać od nowego roku. Projekt zmian trafi do komisji, a później na sesję Rady Miasta. Jeśli zostanie przyjęty, to nowe zasady mają szanse obowiązywać od nowego roku.

Skrócenie godzin płatnego parkowania do godz. 18, zmiana opłaty za pierwsze 30 minut do 50 groszy oraz zmniejszenie zakresu stref płatnego parkowania w Orłowie i Działkach Leśnych i wyłączenie ze strefy parkingu przy cmentarzu Witomińskim to najważniejsze propozycje zmian w strefie parkowania w Gdyni.



Czy podobają się ci propozycje zmian w parkowaniu w Gdyni?

Kwestia zmian w parkowaniu była gorącym tematem w kampanii wyborczej. Z hasłami zmieniającymi zasady parkowania w mieście szli do wyborów Gdyński Dialog i Aleksandra Kosiorek.

Gorący temat w kampanii wyborczej



Najważniejsze, które przedstawiali, to pół godziny za darmo, bezpłatne parkowanie w niedzielę, darmowy parking przy cmentarzu Witomińskim i wysyłanie powiadomień o mandacie pocztą.

Mają pomysł na zmiany w płatnym parkowaniu Mają pomysł na zmiany w płatnym parkowaniu

Decyzją wyborców Aleksandra Kosiorek objęła urząd prezydenta, zaś Gdyński Dialog wprowadził do rady miasta siedmiu radnych. Po nieco ponad 100 dniach od zaprzysiężenia prezydent i Rady Miasta przedstawiciele klubu przedstawili oficjalnie propozycje zmian w strefie parkowania.

- Z jednej strony rozumiemy konieczność ograniczania ruchu w centrum miasta oraz rotacji parkujących pojazdów, z drugiej, chcielibyśmy, aby opłaty związane z istnieniem strefy płatnego parkowania były jak najmniej dotkliwe dla tych, którzy w Gdyni mieszkają i poruszają się na co dzień - mówi Beata Zastawna, radna Gdyńskiego Dialogu.


Propozycje zmian w parkowaniu


  • Parkowanie za darmo po godz. 18. Obecnie trzeba płacić do 20.
  • Pierwsze 30 minut postoju za 50 groszy dla mieszkańców rejestrujących auto przez kartę mieszkańca.
  • Zmniejszenie zakresu stref płatnego parkowania w dzielnicach Orłowo i Działki Leśne do terenów ruchu turystycznego.
  • Wyłączenie ze strefy płatnego parkowania terenu przy cmentarzu Witomińskim.




Bez 300 m od miejsca zamieszkania. Zyskają posiadacze Karty Mieszkańca



- Dodatkowo proponujemy zniesienie przepisu o obowiązywaniu abonamentu tylko w promieniu 300 m od miejsca zamieszkania. Zgodnie z naszą propozycją mieszkaniec danej dzielnicy będzie mógł zaparkować w dowolnym miejscu swojej dzielnicy. Uprawnienia do ulg w strefie płatnego parkowania będą powiązane z Kartą Mieszkańca - wyjaśnia Beata Zastawna.
Według projektu, każdy mieszkaniec Gdyni posiadający Kartę Mieszkańca będzie mógł parkować w centrum Gdyni za darmo w niedziele. Abonament na drugi samochód, zarejestrowany pod tym samym adresem, zmniejszy się do 50 zł rocznie w śródmiejskiej strefie i 30 zł w innych strefach.

Projekt wchodzi w etap konsultacji



Radni Gdyńskiego Dialogu informują, że wchodzą w etap konsultacji z radami dzielnic, w których obowiązuje płatne parkowanie, a także z innymi klubami radnych w Radzie Miasta.

- Przed nami też dyskusja na komisjach, by projekt mógł być transparentnie zaprezentowany i omówiony, nie będąc dla nikogo zaskoczeniem. Mamy już za sobą takie konsultacje w Orłowie i projekt uwzględnia wnioski tej rady dzielnicy - mówi Zastawna.

Nowe zasady możliwe od początku roku



O tym, że dzięki zmianom następuje koniec z absurdami przekonuje Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.

- Zmiany pozwolą uprościć system, bez absurdalnego mierzenia 300 m od domu, uczynią go bardziej przyjaznym, a system promujący półgodzinne parkowanie może nie tylko pomóc przedsiębiorcom, ale także zapewni lepszą rotację miejsc parkingowych przy analogicznym poziomie wpływów z opłat - zapewnia.
Dodaje, że zmiany ograniczą wpływy ze Strefy Płatnego Parkowania o około 3 miliony złotych rocznie.

- Ale liczymy, że dodatkowe wpływy z PIT w związku z potrzebą posiadania karty mieszkańca gdzie musimy rozliczać podatki w Gdyni z nawiązką skompensują ten ubytek - wyjaśnia.
Władze miasta informują, że propozycje są możliwe do wdrożenia od początku roku. O ile przekonają pozostałą część radnych - w tym członków Koalicji Obywatelskiej Lewicy i Ruchów Miejskich.

Radni KORMiL otwarci na dyskusję



Ci deklarują, że są otwarci na rozmowę.

- Będziemy te propozycje analizować na komisji gospodarki komunalnej. Pytania, które się nasuwają od razu, to analizy, jakimi projekt został wsparty. Chcemy sprawdzić, czy jest zgodny z ustawą o drogach publicznych czy dokumentami strategicznymi miasta. Jesteśmy otwarci na zaproponowane rozwiązania - komentuje Łukasz Piesiewicz z klubu Koalicji Obywatelskiej Lewicy i Ruchów Miejskich.

Miejsca

Opinie (171) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Najwyższy czas (2)

    • 23 7

    • Ojej Pisiewicz, Domozych i reszta spółki

      Zamkną się w sobie

      • 2 0

    • Od lat wielu ludzi wysuwało te postulaty

      ja się nie doczekałem, wyprowadziliśmy się z Trójmiasta :)

      • 0 0

  • Radny Piesiewicz zagłosuje za zmianami?

    Stołek zmienia perspektywy. Co on taki cichy PO objęciu mandatu? Nagle nic mu w Gdyni nie przeszkadza.

    • 17 3

  • Niech żyje zkm gdynia

    Kiedy propozycja tańszych biletów ZKM na Kartę Mieszkańca? Promujecie drugie auto na jeden adres? No to już wiemy że macie gdzieś transport publiczny. Dzisiaj ludzie wracający z pracy o 17 będą mieli trolejbusy co 30 minut.

    • 19 12

  • To skandal! Centrum powinno być całkowicie zamknięte dla kierowców! (5)

    Jeżeli już chce wjechać to opłata 50 złotych. W mieście powinny być dopuszczone tylko rowery i komunikacja. Trzeba zmusić kierowców do przeskoku na rower. Ja jeżdżę rowerem cały rok!

    • 10 64

    • I widać , że ci narobiło to odcisków nie tylko na tyłku, ale i miedzy uszami.

      stan umysłu.

      • 18 2

    • (2)

      Za wjazd rowerem do centrum 100 zlotych!

      • 6 3

      • (1)

        za wjazd rowerem do centrum w męskich getrach mandat 485zł!

        • 8 0

        • Nie ma sprawy.

          Tylko kierowczyki mają tendencję do przyspawywania się do jednego środka transportu.

          • 0 0

    • xDDD

      • 2 0

  • Po co tym pisać jak to wizje i wizualizacje ? Napiszcie jak będzie już prawo

    • 21 0

  • Ooooo (3)

    To chyba ulica Warszawska gdzie parkowanie na chodnikach od lat a trelejbusy muszą uprawiać gimnastykę by przejechać ale kar nie było tu widać od lat. Kary są zawsze w lato w trewialnych miejscach jak Jalitkowo czy parking przy molo w Orłowie. Przyjeżdża
    Straż miejska otwiera samochód blokad aż po dach wystarczy iż samochód ma centymetr koła na chodniku.
    Straż zarobiona po łokcie limit wyrobiony wie gdzie zarobi to po co się tłuc po mieście.

    • 14 4

    • Trolejbusy jeździły normalnie zanim jakiś przygoop wystawił na jezdnię parkujące z obu stron samochody kiedyś one parkowały częściowo na chodniku i było dobrze

      • 3 2

    • (1)

      Warszawskiej to nalezy sie solidna rewitalizacja, ta ulica jest dramatyczna i miasto powinno sie zajac tamtym obszarem.

      • 5 0

      • lepiej nie bo spierd..lą wszystko do cna

        • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    No powiem, że ta zmiana zasad parkowania dla mieszkańców zdecydowanie mi się podoba. (10)

    Dawno nie było okazji do pozytywnej wypowiedzi na temat funkcjonowania mojego miasta.

    • 115 22

    • Widać zmianę na lepsze. Cieszę się że głosowałam na Kosiorek

      • 9 3

    • (1)

      Az jestem w szoku, to tak mozna, to jest legalne? Mozna zrobic cos dla mieszkancow? :ooo

      • 10 4

      • Mieszkańcy mieli śmiesznie tanie abonamenty.

        To ukłon w stronę mieszkających poza Gdynią i niepłacących tu podatków.

        • 1 1

    • Wraca normalność do mojego miasta.

      • 8 2

    • Celnie w punkt

      • 3 2

    • Mieszkańcy Wzgórza popierają

      Ten zapis o 300m to jakaś totalna bzdura była. Teraz przynajmniej będzie jasne.

      • 5 3

    • A płatne parkowanie na osiedlach w wzgórzu ? To rozbój w biały dzień

      • 3 2

    • to jest

      propozycja zmiany, a nie zmiana, jeszcze się nie nauczyłeś weryfikować obietnic?

      • 2 0

    • Mojego miasta ?

      Na co cię stać to kawalerka nic więcej.

      • 0 1

    • Mieszkańcy mogą w niedzielę parkować bezpłatnie, muszą tylko o to wystąpić

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Po co te zmiany (51)

    Pani prezydent idzie pod publiczkę.
    Chce iść pod prąd z polityką ograniczania pojazdów w mieście, spójrzmy na trendy świata.

    Ale co tam liczą sie głosy i wprowadzanie ludowych reguł w mieście

    • 59 175

    • (2)

      Obiecali w kampanii, ludzie na to zagłosowali to teraz to realizują. Tak to powinno wyglądać

      • 24 5

      • Z woli narodu wprowadzam

        Skąd to znamy

        • 1 5

      • Tylko niech wyborcy potem nie jęczą, że chcą z podatków siedemnasty pas drogi, bo ta polityka doprowadziła do zakorkowania miasta do reszty.

        • 1 0

    • Zmiany na gorsze ! Znowu będzie problem z parkowaniem ,nie mówiąc o dużo mniejszym wpływie gotówki dla miasta ! Czyżby Gdynia nie miała długów? Pytanie retoryczne oczywiście!

      • 8 21

    • (1)

      Rowerowa Gdynia straciła władzę i teraz płacze w komentarzach?

      • 19 5

      • zyskała

        przecież Pan Piesiewicz jest radnym

        • 1 2

    • (5)

      Wraca normalność. Jak tego nie rozumiesz to szkoda. Parkowanie to nie powinna być maszynka do łatania budżetu jak za Szczura i Łucyka

      • 20 9

      • (4)

        Zgadzam się, to nie powinno być źródło dochodów miasta. Opłaty powinny być tak ustawione, żeby nikomu nie opłacało się poruszać po mieście samochodem, a mieszkając w centrum posiadać tam samochodu.

        • 11 9

        • (1)

          czyli pierd..na komuna w wydaniu kambodżańskim

          • 3 1

          • Komuna to ładowanie publicznych pieniędzy w prywatne samochody.

            • 1 1

        • (1)

          Zdaj w końcu to prawko frustracie. Czy to dla ciebie za trudne?

          • 1 1

          • Buhahaha. Janusz zawsze potrafi sobie wszystko wytłumaczyć zawiścią xD

            • 1 1

    • mniej przywilejów (1)

      SPP jest powołana do zwiększenia rotacji, tj. ograniczenia czasu postoju samochodu na wyznaczonym miejscu postojowym, SPP działa na drogach publicznych, zatem nie ma żadnego powodu, aby wybrana grupa mieszkańców płaciła za postój nieograniczony czasowo symboliczną opłatę i aby mogła parkować na sąsiednich ulicach. Mieszkańcy kupujący mieszkanie na Dąbrowie czy Chwaszczynie za takie miejsce muszą zapłacić kilkanaście tysięcy PLN,
      więcej samochodów mieszkańców - mniej miejsc dla przyjezdnych

      • 9 4

      • Jakiej rotacji?

        Co ty p....?
        Rotacji na Olsztyńskiej na działkach leśnych? Pojedz, zobacz i dopiero się wypowiedź.
        Zamiast być domorosłym ekspertem, zajmij się czymś, na temat czego umiesz się wypowiedzieć.

        • 9 6

    • (11)

      Boli że nowe władze starają się słuchać mieszkańców a nie domorosłych ekspertów

      • 21 8

      • Jeżeli mieszkaniec będzie chciał mieć 10 samochodów to wszyscy będziemy szczesliwi (3)

        Zapraszam do Londynu lub Sevilli zapoznac się z efektywnymi programami ograniczania i wzmożenia rotacji parkowania

        • 7 13

        • (1)

          Mieszkałem w Londynie i tam nie jest tak pozytywnie jak piszesz.

          • 6 3

          • Podstawowa różnica jest taka, że w Londynie statystycznie jest 0,3 samochodu na dorosłego człowieka

            a w Gdyni jest 1,1

            • 1 0

        • To won do Londynu lub Sevilli

          Tęsknić nikt nie będzie

          • 4 2

      • Discopolo (6)

        Mieszkańcy chcą festiwalu disco Polo i Sylwestra z TVP na mieście.
        Ograniczysz ich pragnienia?

        • 10 10

        • (5)

          mieszkańcy chcą normalności a nie urzędniczej paranoi dosyć już meblowania życia ludziom przez aktywistycznych psycholi

          • 10 3

          • To kiedy przepędzimy samochodzikowe raktywiszcza z miasta? (4)

            Chcę mieć wybór, czy pójdę na piechotę, pojadę samochodem, komunikacją, czy rowerem. Tymczasem komuniści chcą mnie zmuszać do jeżdżenia wszędzie samochodem.

            • 2 6

            • (3)

              nie id..to komuniści chcą ludziom zabrać samochody i skazać ich na śmierdzącą i fatalnie zorganizowaną komunikację miejską na wypadające kursy i złom z BP knur który nie mając jeszcze 10 lat wygląda jakby miał się zaraz rozpaść komuniści chcą ludziom dać wybór pieszo hulajnóżką na minuty lub rowerkiem na minuty a sami chcą jeździć samochodami tym śmieciom ckni się do lat Bieruta gdzie auto było zarezerwowane dla lepszych

              • 4 3

              • nikt Ci nie chce zabrać samochodu

                widać, że dawno nie jechałeś niczym innym i oblężona twierdza ma się u Ciebie dobrze, ale to nie na tym polega. Masz płacić za teren publiczny który zajmujesz swoim autkiem. A jak nie chcesz płacić miastu to wykup sobie prywatne miejsce parkingowe i rób tam co chcesz.

                • 4 1

              • Pięknie daliście sobie wyprać mózgi. (1)

                Widziałeś kiedyś milionera prowadzącego samochód przez miasto?

                Bogaci ludzie nie jeżdżą samochodami.

                • 2 0

              • trochę nieściśle

                w dobrze zarządzanych miastach bogatych krajów ludzie zamożni chodzą pieszo, korzystają z rowerów lub komunikacji miejskiej; w źle zarządzanych miastach kierowcy klną na brak miejsc do ("darmowego") parkowania a wielu biednych ludzi jeździ samochodami lub jest dowożona do pracy busikami prywatnych firm

                • 0 0

    • (1)

      Ja sie ciesze, jestem mieszkancem Gdyni ale wynajmuje mieszkanie w Srodmiesciu i nie moge sie tam zameldowac (jestem zameldowany w innej dzielnicy), wiec nie moglem kupic sobie taniego abonamentu. Nie uzywam co prawda auta codziennie i czesto zostawiam na parkingu firmowym, natomiast zdaza mi sie wracac nim do domu, po 20 jak wroce to jeszcze ok, ale w innej sytuacji musze placic, bo jednoczesnie nie oplaca mi sie kupowac stalego abonementu ze wzgledu na male uzytkowanie auta. Teraz sprawa mi sie uprosci. Dodatkowo, przez wiele lat, zanim mieszkalem w srodmiesciu, po prostu nie jezdzilem do centrum wybierajac np. Sopot gdzie mozna zaparkowac za darmo. I znam sporo osob ktore nie chcialy przyjezdzac do Gdyni, "bo parkowanie za drogie".

      • 12 3

      • ależ oczywiście, że możesz się tam zameldować. Co stoi na przeszkodzie?

        rozwiązaniem twojego problemu jest wykupienie miejsca parkingowego na własność albo wynajem garażu w okolicy.

        • 1 1

    • Możesz sobie tak pisać bo pewnie mieszkasz poza SPP i nie wiesz ile ona obecnie problemów generuje. Ten zapis o 300m to jakaś bzdura. Jak nie znajdę miejsca, a nie raz się zdarzyło to już dalej mimo że to ta sama dzielnica to muszę płacić.

      • 18 4

    • wg mnie strzał w stopę (7)

      Powinny być utrzymane te same opłaty i godziny parkowania płatnego.

      • 10 18

      • (6)

        tak a niby dlaczego mieszkaniec ulicy Zakopiańskiej ma płacić za parkowanie na tej ślepej dalekiej od centrum ulicy a mieszkaniec ul. Komandorskiej czy Kapitańskiej już nie?

        • 2 1

        • Płatna strefa powinna być w całym mieście. (5)

          • 5 8

          • (4)

            tak po co ?Żeby grupka darmozjadów miała dodatkowe pieniądze na przepał?

            • 4 2

            • a po co płacisz podatek od nieruchomości?

              sorry, ale powinieneś płacić za teren publiczny, który zajmujesz,

              • 2 1

            • (2)

              Utrzymanie sytemu płatnych parkingów nie jest darmowe.

              Jeśli nie będzie odpowiedniej liczby płacących (np. 99% to mieszkańcy zwolnieni z opłat) to utrzymywanie systemu w takim miejscu nie ma żadnego uzasadnienia ekonomicznego.

              • 1 0

              • Nigdy nie miało (1)

                Chodzi o wymuszenie rotacji samochodów.

                • 0 0

              • a powinno chodzić nie tylko o wymuszenie rotacji ale także zmniejszenie skłonności do korzystania z samochodów

                np. nawet na krótkie odległości lub z miejsc i do miejsc dobrze obsługiwanych komunikacją publiczną (np. także rowerami MEVO).

                • 0 0

    • Żeby zmniejszyć ilość pojazdów w mieście (2)

      To trzeba ludziom dać korzystną alternatywę, a tej niestety brak.

      • 6 2

      • To trzeba w te alternatywy inwestować

        a nie zmniejszać ceny za parkowanie. To kontrproduktywne.

        • 3 2

      • alternatywy są, żeby poprawić ich jakość trzeba zacząć od zakwestionowania dotychczasowej roli samochodów

        w centrum miasta oraz w pobliżu stacji i przystanków SKM. Prostym sposobem jest wzrost częstotliwości połączeń SKM (po wymianie taboru) oraz poprawa komfortu i bezpieczeństwa dostępu przystanków i stacji SKM dla pieszych i rowerzystów. System rower i kolej to najbardziej niedoceniany element całego systemu mobilności w Trójmieście i okolicach.

        • 0 0

    • miasto jest dla mieszkanców (5)

      • 1 1

      • Mieszkańcy - szczególnie centrum - nie muszą nigdzie jeździć (3)

        Wszystko jest w okolicy. Od szpitala przez teatry, centra handlowe po plaże. To jest ewidentnie zagranie pod przyjezdnych, którzy kupują sobie mieszkania w Rumii czy Koleczkowie i pracują w Gdyni.

        • 4 6

        • (2)

          Tak, tak. Bo ludzie nie mają żadnych hobby i zainteresowan i mają siedzieć w domu. Nie mierz wszystkich swoją miarą.

          • 4 2

          • (1)

            Jakie hobby wymaga jazdy samochodem w granicach Gdyni?

            • 1 2

            • niektórzy, jak widać, jeżdżenie po mieście by znaleźć "darmowe" miejsce do parkowania traktują jako hobby

              • 0 0

      • dokładnie: nie tylko i nie głównie dla zaparkowanych, terenochłonnych pojazdów

        • 0 0

    • Gdynia to nie Berlin ani Londyn (1)

      Gdynia nie jest metropolią i dodatkowo ma trudne położenie geologiczne, społeczne i geograficzne dla ludzi którzy chcieliby dojeżdżać do pracy rowerem (wzniesienia, kradzieże rowerów i pogoda). Za chwilę podniesie się krzyk zapaleńców - że oni mogą to wszyscy mogą - to tak jakby maratończyk mówił - on może biegać maraton to każdy może - nie, nie każdy chce i nie każdy może. Jesteśmy krajem na dorobku i żyjemy szybciej i bardziej intensywnie niż wyluzowani mieszkańcy Londynu, auta są ważnym narzędziem w biznesie.

      • 7 4

      • Trochę masz rację, ale nie widzisz długofalowych konsekwencji

        ułatwiając parkowanie w centrum zachęcamy ludzi do dojazdu do centrum samochodem. Wynikające z uwarunkowań geograficznych i geologicznych drogi są już teraz zapchane samochodami. Buspasy trochę pomagają w przemieszczaniu mieszkańców, ale nie ma ich wszędzie.
        W perspektywie 5-10 lat będzie tylko gorzej, jeżeli nadal będziemy promować i ułatwiać jazdę samochodem.

        Auta mogą być ważnym narzędziem w biznesie transportowym, ale są też inne branże.

        • 3 3

    • Szczuro-mącicielu zamilkij bo nie wiesz co mówisz. Pewnie i tak swoją d.... wozisz samochodem a udajesz lewaka.

      • 3 3

    • X (1)

      d**iliu, Pani Prezydent realizuje swój program i miejmy nadzieję, że odszczurzy to miasto.

      • 4 2

      • Program wyludnienia Gdyni i zrobienia miejsca dla deweloperów idzie świetnie.

        • 0 2

  • A parking i płatności przy cmentarzu Kosakowie? (nalezy do Gminy Gdynia?) (2)

    • 4 7

    • Tam już niektórzy zaparkowali na amen

      • 0 0

    • To teren gminy Kosakowo a nie Gdynia

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    moto (1)

    A darmowe parkowanie dla motocykli i skuterów będzie wprowadzone?

    • 16 29

    • Mądre parkowanie jest zawsze bezpłatne ! Ciągniki na 2 kołach niech płacą .

      hulajka

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane