• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkowanie w centrum Gdyni będzie droższe

Michał Sielski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Obszar zaznaczony na czerwono będzie najdroższą, Śródmiejską Strefą Płatnego Parkowania.
  • Za parkowanie trzeba będzie zapłacić także w Orłowie...
  • ...na Działkach Leśnych...
  • ...oraz na Wzgórzu św. Maksymiliana.

Na piątkowej sesji Rady Miasta Gdyni przegłosowano wprowadzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, gdzie za 3 godziny postoju zapłacimy ok. 20 zł oraz rozszerzenia opłat na Orłowo, Wzgórze św. Maksymiliana i Działki Leśne. Oznacza to znacznie wyższe opłaty za postój i mniej samochodów w centrum i okalających je dzielnicach. Zmiana wejdzie w życie najwcześniej pod koniec roku.



Piątkowa sesja Rady Miasta odbyła się w szczególnych okolicznościach, w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym. Ze względu na zasady izolacji społecznej, radni zostali rozsadzeni w największej auli PPNT.

Sesja gdyńskiej Rady Miasta w PPNT.



Sesję w PPNT można było śledzić w Internecie. Sesję w PPNT można było śledzić w Internecie.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania przegłosowana



Jak najczęściej docierasz do Śródmieścia Gdyni?

Gdyńscy radni zdecydowali o wprowadzeniu Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. Za 3 godziny parkowania w ścisłym centrum będzie trzeba zapłacić ok. 20 zł. Opozycja projektem była oburzona.

- To nie jest dobry czas na takie zmiany. Nie zachęcajmy w dobie epidemii do transportu publicznego. Nawet jeśli rozwiązania wchodzą w życie w przyszłym roku, to z decyzjami można poczekać - przekonywał radny Koalicji Obywatelskiej Tadeusz Szemiot.
- W momencie, gdy nas wszystkich dotyka kryzys związany z koronawirusem, powinniśmy się wstrzymać z podwyższaniem wszelkich lokalnych opłat tym bardziej, że uchwała zakłada również rozszerzenie strefy, co i tak wygeneruje miastu dodatkowe wpływy - dodawał radny PiS Marcin Bełbot.
Władze miasta przekonywały jednak, że chodzi przede wszystkim zapewnienie rotacji samochodów w centrum i dzielnicach przyległych, a nie zyski do budżetu. Zbadano też zajętość miejsc w Śródmieściu, sprawdzając je o godz. 4 rano. Okazuje się, że o tej porze w centrum 70 proc. miejsc jest wolna, więc większości wcale nie zajmują mieszkańcy.

- W przypadku pandemii oczywiście możemy zawiesić opłaty, co zresztą niedawno zrobiliśmy. Ale decyzje musimy podjąć teraz, by zdążyć przeprowadzić przetargi. Jaka będzie sytuacja w przyszłości, tego nie wiemy, ale musimy być gotowi - podkreśla Andrzej Bień, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni.
Ostatecznie uchwała została przegłosowana przez Samorządność.

Ceny w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania będą zaczynały się od 5,50 zł za godzinę. Krótkie parkowanie przez góra 22 minuty będzie kosztowało 2 zł. Cena za godzinę w podstrefach wyniesie 3,9 zł. To takie same ceny, jakie będą funkcjonowały w gdańskiej strefie.

Śródmiejska Strefa Parkowania

  • Pierwsza godzina - 5,5 zł
  • Druga godzina - 6,6 zł
  • Trzecia godzina - 7,9 zł
  • Czwarta godzina i kolejne - 5,5 zł


Strefy A, B, C

  • Pierwsza godzina - 3,9 zł
  • Druga godzina - 4,6 zł
  • Trzecia godzina - 5,5 zł
  • Czwarta godzina i kolejne - 3,9 zł


Opłaty w Śródmieściu także w niedzielę



Zmieni się także czas poboru opłat.

Na obszarze Śródmiejskiej Strefy opłaty będą obowiązywały:

  • od poniedziałku do niedzieli w godzinach od 8 do 20 (w dniach 24 grudnia oraz 31 grudnia do godz. 14; 1 stycznia i 6 stycznia, z wyłączeniem niedzieli i poniedziałku Świąt Wielkanocnych oraz 25 grudnia i 26 grudnia).


W pozostałych strefach:

  • będą pobierane opłaty w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 8-20, (w dniach 24 grudnia oraz 31 grudnia przypadające w dni robocze pobierane są w wyżej wymienionych strefach do godz. 14).


Abonament dla mieszkańców stref będzie wynosił w śródmiejskiej strefie parkowania od 30 do 25 zł w zależności od czasu wykupienia abonamentu miesięcznego. w Pozostałych strefach będzie to 20 albo 15 zł. Zwiększy się też promień, w jakim mieszkańcy mogą parkować. Do tej pory jest to 200 metrów, będzie 300 metrów.

Osoby niebędące mieszkańcami za miesięczny abonament parkingowy w Śródmieściu zapłacą 800 zł. W innych strefach, w zależności od czasu parkowania, abonament dla przyjezdnych będzie wynosił od 500 do 550 zł.

Numery rejestracyjne podczas zakupu biletu w parkomacie



Do kontroli wniesionych opłat wykorzystywany będzie system automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych. .

Strefa w Orłowie powstanie w drugim kwartale 2021 roku, a oddanie pozostałych nowych stref planowane jest najwcześniej w IV kwartale 2020 roku.

Koszt całej inwestycji to prawie 11 mln zł, a przewidywana pula pojazdów do kontroli to 700 tys. rocznie.

Budżet z rekordowym deficytem



Dużo emocji wzbudziły też zmiany w budżecie. Przypomnijmy, że Samorządność Wojciecha Szczurka zdecydowała się na zwiększenie deficytu. Dochody budżetu miasta w 2020 roku mają sięgnąć 1 853 902 201,31 zł, natomiast wydatki 2 098 822 160,31 zł.

Planowany deficyt budżetu w kwocie 244 919 959 zł zostanie pokryty z pożyczek i kredytów długoterminowych.

Opozycja nie chciała przegłosować tych zmian.

- Chcieliśmy przeniesienia środków z pozycji budżetowych dotyczących szeroko pojętej promocji do pozycji budżetowej dotyczącej dróg publicznych. Realnie w tej chwili możemy pozycje dotyczące promocji obniżyć o przynajmniej 50 proc., co da kwotę 18 mln zł. Naszą propozycją jest przeznaczenie tych środków na remonty i modernizację dróg publicznych gminnych, ponieważ mieszkańcy wyczekują wielu takich inwestycji, ale co ważniejsze, takimi działaniami moglibyśmy dać impuls lokalnym przedsiębiorcom i firmom budowlanym - podkreśla Marcin Bełbot, radny PiS.
Ostatecznie mająca większość Samorządność poparła uchwałę i weszła ona w życie.

Miejsca

Opinie (539) ponad 50 zablokowanych

  • Szkoda że nie tańsze.

    • 31 3

  • Super! (17)

    Abonament dla mieszkańca to 25 zł miesięcznie. Teraz będzie jeszcze łatwiej o miejsce do pozostawienia samochodu.

    • 28 34

    • (13)

      poczekaj jak ci abonament skoczy na 50

      • 11 6

      • Co za różnica? (2)

        Mogę płacić i 100 zł miesięcznie, jeżeli mam gwarancję wolnego miejsca pod domem. Jak będzie więcej to sobie wynajmę miejsce na parkingu.

        • 14 8

        • (1)

          Nie masz zadnej gwarancji. Masz jedynie miejski podatek od samochodu.

          • 6 3

          • Ależ ma, bo nawet jakby było za 10 groszy to janusz nie zapłaci

            Często parkowałem przy GPNT na ulicy 3 Lipy. Parking prawie pusty. Cena - 3,50 za cały dzień. Okoliczne uliczki pozastawiane.

            • 6 3

      • zawsze możesz parkować poza strefą, albo wykupić sobie miejsce w garażu (9)

        dlaczego postój na publicznym terenie ma być darmowy?

        • 11 15

        • mieszkając w centrum parkować na witominie? świetny pomysł :D (2)

          • 14 4

          • Tak samo głupi jak mieszkać na Witominie i parkować cały dzień w centrum. (1)

            Dlatego nie przyjeżdżaj. Zrozumiałeś?

            • 1 2

            • Znać pisiora po jego wpisie.

              • 0 0

        • (1)

          Nie wszędzie są garaże. Wokół starego budownictwa często nie ma.

          • 12 3

          • Obecnie dyspozycyjność garaży jest mocno ograniczona, bo i tak już wielu z takiej możliwości skorzystali. A garaże wolnostojące (jak np. na 3 maja) albo są zawsze pełne (nikt nie sprzedaje lub wynajmuje), a jak już to robi to za niekonkurencyjne ceny - do tego nie wiadomo też jaka jest przyszłość tych garaży, bo wiadomo - Gdynia - miasto mojego dewelopera - i te tereny sprzeda pod budynki.

            • 8 1

        • (3)

          Dlaczego mam dopłacać do komunikacji miejskiej skoro z niej nie korzystam? Dlaczego mam dopłacać do twojego biletu?

          • 7 5

          • Bo dzięki temu są mniejsze korki i szybciej dojeżdżasz do celu. Mniejsze jest też zanieczyszczenie powietrza.

            • 3 9

          • On dopłaca więcej

            za budowę dróg, z których korzystasz (z podatków paliwowych na drogi miejskie nie idzie ani złotówka, wszyscy płacimy z udziału w PIT), za budowę infrastruktury na przedmieściach (bo skoro jesteś uzależniony od samochodu, nie mieszkasz w miejscu gdzie od dekad jest dobra infrastruktura), za budowę nowych placówek edukacyjnych (bo większość ich jest tam, gdzie ta komunikacja) itd. Jak dla odmiany Ty się do czegoś skromnie dorzucisz, jest to elementarna uczciwość.

            • 1 3

          • Nie dopłacaj. #zostańwdomu

            Tu nie chodzi o to, żebyście płacili, ale o to, żebyście nie przyjeżdżali.
            Nikt tego przecież nie ukrywa.

            • 1 1

    • (2)

      Przez pare mcy bedzie latwiej. Pozniej samochodow przybedzie wsrod mieszkancow centrum, bo czesc miejsc pracy do ktorych mozna bylo isc z buta zniknie i trzeba bedzie (do)kupic samochod.

      • 4 3

      • Jakaś nowatorska teoria ekonomiczna. (1)

        Wprawdzie nigdzie na świecie takie zjawisko się jeszcze nie zrealizowało, ale być może zawsze jest pierwszy raz. Nobel z ekonomii czeka.

        • 2 2

        • Taaaaaa, bo ty monitorujesz cały świat i na bieżąco wiesz jakie zjawiska mają miejsce.

          • 0 0

  • (3)

    Jak znosili opłaty to się tym na lewo i prawo chwalili, ale jak znowu zaczeli je pobierać to ani słowem o tym nie wspomnieli tylko od razu mandaciki.
    Żenujące jesto to co Pan Szczurek ze swoją ekipą robi.

    • 104 18

    • Z wyborów na wybory coraz więcej Gdynian popiera Pana Prezydenta

      (ostatnio 65,5 tysiąca), więc morda w kubeł, malkontenci!

      • 5 8

    • Pisali o tym na stronie ZDiZ, jak również trójmiejskim portalu. (1)

      Abonamenty zostały automatycznie przedłużone, miał być indywidualny list do każdego kierowcy?

      • 6 3

      • Kamil, masz jeszcze ten tik nerwowy...?

        • 0 0

  • (8)

    Choć rowerzyści stanowią zaledwie około 1 proc. użytkowników dróg (w miastach, przy sprzyjającej aurze, do około 7 proc.), w ubiegłym roku uczestniczyli oni w aż 4426 wypadkach, które kosztowały życie 258 osób.

    Warto zauważyć, że jeszcze w roku 2019 cykliści byli sprawcami około 1/3 tego typu zdarzeń (1625 wypadków). W tym roku wskaźnik ten wynosi już około 50 proc.! Do szczególnie dużej liczby wypadków z udziałem rowerzystów dochodzi w terenie zabudowanym. Od 1 stycznia do 28 kwietnia zanotowano 521 tego typu zdarzeń, które pochłonęły aż 32 ofiary śmiertelne. W tym czasie poza terenem zabudowanym zanotowano 113 wypadków z udziałem rowerzystów, w wyniku których zginęło 19 osób.
    Ponieważ do jazdy rowerem nie są wymagane żadne egzaminy, poważnym problemem jest zauważalny wśród cyklistów brak znajomości elementarnych przepisów ruchu drogowego.
    żrodło: Interia.pl

    • 90 23

    • Brakuje: rowerzyści zabijają codziennie X pieszych, X kierowców i X rowerzystów. (1)

      Co nie?

      • 12 4

      • no i koronawirus to wina rowerzystow

        • 5 0

    • I dobrze że zauważyłeś że 2/3 wypadków z udziałem rowerzystów powodują ....kierowcy.
      Kierowcy z uprawnieniami po egzaminie z doskonałą znajomością przepisów :D
      Chyba jednak nie rowerzystom przydałaby się edukacja.

      • 15 6

    • Kiedy OC dla rowerzystów i opłaty za parkowanie rowerów na stojakach? (1)

      • 9 9

      • Wtedy kiedy dla pieszych.

        • 1 0

    • Wyobrażmy sobie zderzenie 2 rowerzystów i 2 wieśwagenów 20 letnich ? (1)

      • 1 1

      • Rozmarzyłem się, zwłaszcza jak wyobraziłem sobie tych 2 rowerzystów. Ale o co kaman?

        • 0 0

    • ha, ciagle kradniesz mi podpis i wklejasz te bzdury

      a popatrz, to o czym pisalem lata temu, co was januszykow tak smieszylo, sie wlasnie robi na naszych oczach. Lepsze czasy juz minely, teraz juz samochodzikiem nie wjedziesz wszedzie. Nastepny etap, zakaz wjazdu 20 letnich szrotow do centrum. Papa i caluski

      • 0 0

  • Co tam

    niech jada jak śledzie trolejbusem i się POzarażają? Myślicie trochę jeszcze tam?

    • 64 11

  • nastepne wybory przebiegna w Gdynia pod haslem deratyzacji (4)

    czas najwyzszy odsunac szkodniki od wladzy

    • 126 19

    • Fani sarenek z Bojana głosu nie mają, a mieszkańcy centrum i owszem (2)

      Rady dzielnic od lat zabiegały o to rozwiązanie. I nie jest to ich widzimisię...

      • 6 7

      • (1)

        Średnia wieku w tych radach to 70 plus ?

        • 6 6

        • Masz ich składy dostępne w domenie publicznej

          Obsługa Internetu za dużym wyzwaniem?

          • 3 2

    • Guzikiewicze i Hurały do wadzy ?

      • 0 0

  • (4)

    To zamiast na hale bede jezdzic na rynek w Rumii. Tam parkowanie jest za darmo.

    • 120 11

    • do czasu

      • 8 2

    • Hala powinna byc poza centrum, UM tez

      W centrum powinno byc wiecej parkow. A tak wszyscy pachaja się do centrum zeby wszystko załatwić. Więcej aut się nie zmiesci.

      • 6 1

    • Rumi! Jedno i!

      • 4 1

    • Lepiej kupić 2 litry paliwa niż zapłacić za godzinę parkowania. Brawo Ty!

      • 0 1

  • Rozszerzyli by strefę płatnego parkowania kawałek dalej (8)

    Kapitańska, Kołłątaja i Beniowskiego jako zabudowa willowa stanie się darmowym parkingiem

    • 33 9

    • zgadza się, niebieska strefa jest za mała (3)

      już jest problem ze studentami z uniwerku obstawiającymi całą okolicę. Dwie dychy za abonamentu dla stałych mieszkańców, a wiecznie zastawione ulice to chyba prosty wybór.

      • 7 4

      • wprowadzmy oplaty w calym miescie.... (1)

        ....stawka 800 zł za mc bardzo mi sie podoba, mieszkan w gdansku i jak bede chcial pojsc na spacer to pojade skm do gdyni miasta bez samochodow ;-)

        • 16 6

        • Ja myślę, że najlepiej to całe województwo objąć strefą, albo w ogóle cały kraj... Za mało im oddajemy w podatkach przecież.

          • 17 2

      • taaa i zaraz sie zaczna lamenty studenciakow, że

        na życie nie mają, że jedzenia nie mogą kupić po opłaceniu abonamentu za parkowanie...

        • 4 3

    • Ja

      Już planuje tam stawiać golfa 2

      • 0 0

    • a co tam się cackać, od razu do Chylonii włącznie rozszerzyć! (2)

      • 2 0

      • Chylonii nie (1)

        Ale okolice Uniwersytetu Morskiego i Redłowo - masz pewne jak w banku. Przygotowuj się powoli, będzie mniej bolało.

        • 1 2

        • Chyloni jedno i - ciebie widać wiedza boli, a raczej niedouczenie.

          • 0 0

  • Super

    Nareszcie

    • 28 45

  • Walka z kierowcami przypomina stawianie radarów w krzakach (5)

    Chodzi o to by miasto zarabiało. Wybuduje drogę i będzie pobierać kasę za parkowanie. Podobnie kiedyś stawiano radary w miejscach które nie miały wiele wspólnego z bezpieczeństwem tylko zarabianiem kasy

    • 68 13

    • Do zarobku to jeszcze daleko. (2)

      Gdynia na kierowców wydaje ponad 100mln rocznie
      Zysk z parkowania to 2-3mln
      Także do zarobku to brakuje jeszcze ponad 97mln ;)

      • 10 15

      • (1)

        Yhmh, jak żeś to obliczył mistrzu? ;)

        • 7 7

        • Nie musiał nawet liczyć

          Ma IQ większe niż 90 i potrafi znaleźć zeszłoroczne sprawozdanie z wykonania budżetu w BIP.

          • 3 1

    • Milicja i Zomo nadal służy partii .

      • 0 0

    • Nic nie rozumiesz.

      Nie chcemy żebyś płacił.
      Chcemy żebyś nie przyjeżdżał samochodem.
      Nie przyjeżdżaj i nie płać. O to chodzi. Tak to działa.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane