• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkowanie w centrum Gdyni będzie droższe

Michał Sielski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Obszar zaznaczony na czerwono będzie najdroższą, Śródmiejską Strefą Płatnego Parkowania.
  • Za parkowanie trzeba będzie zapłacić także w Orłowie...
  • ...na Działkach Leśnych...
  • ...oraz na Wzgórzu św. Maksymiliana.

Na piątkowej sesji Rady Miasta Gdyni przegłosowano wprowadzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, gdzie za 3 godziny postoju zapłacimy ok. 20 zł oraz rozszerzenia opłat na Orłowo, Wzgórze św. Maksymiliana i Działki Leśne. Oznacza to znacznie wyższe opłaty za postój i mniej samochodów w centrum i okalających je dzielnicach. Zmiana wejdzie w życie najwcześniej pod koniec roku.



Piątkowa sesja Rady Miasta odbyła się w szczególnych okolicznościach, w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym. Ze względu na zasady izolacji społecznej, radni zostali rozsadzeni w największej auli PPNT.

Sesja gdyńskiej Rady Miasta w PPNT.



Sesję w PPNT można było śledzić w Internecie. Sesję w PPNT można było śledzić w Internecie.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania przegłosowana



Jak najczęściej docierasz do Śródmieścia Gdyni?

Gdyńscy radni zdecydowali o wprowadzeniu Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. Za 3 godziny parkowania w ścisłym centrum będzie trzeba zapłacić ok. 20 zł. Opozycja projektem była oburzona.

- To nie jest dobry czas na takie zmiany. Nie zachęcajmy w dobie epidemii do transportu publicznego. Nawet jeśli rozwiązania wchodzą w życie w przyszłym roku, to z decyzjami można poczekać - przekonywał radny Koalicji Obywatelskiej Tadeusz Szemiot.
- W momencie, gdy nas wszystkich dotyka kryzys związany z koronawirusem, powinniśmy się wstrzymać z podwyższaniem wszelkich lokalnych opłat tym bardziej, że uchwała zakłada również rozszerzenie strefy, co i tak wygeneruje miastu dodatkowe wpływy - dodawał radny PiS Marcin Bełbot.
Władze miasta przekonywały jednak, że chodzi przede wszystkim zapewnienie rotacji samochodów w centrum i dzielnicach przyległych, a nie zyski do budżetu. Zbadano też zajętość miejsc w Śródmieściu, sprawdzając je o godz. 4 rano. Okazuje się, że o tej porze w centrum 70 proc. miejsc jest wolna, więc większości wcale nie zajmują mieszkańcy.

- W przypadku pandemii oczywiście możemy zawiesić opłaty, co zresztą niedawno zrobiliśmy. Ale decyzje musimy podjąć teraz, by zdążyć przeprowadzić przetargi. Jaka będzie sytuacja w przyszłości, tego nie wiemy, ale musimy być gotowi - podkreśla Andrzej Bień, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni.
Ostatecznie uchwała została przegłosowana przez Samorządność.

Ceny w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania będą zaczynały się od 5,50 zł za godzinę. Krótkie parkowanie przez góra 22 minuty będzie kosztowało 2 zł. Cena za godzinę w podstrefach wyniesie 3,9 zł. To takie same ceny, jakie będą funkcjonowały w gdańskiej strefie.

Śródmiejska Strefa Parkowania

  • Pierwsza godzina - 5,5 zł
  • Druga godzina - 6,6 zł
  • Trzecia godzina - 7,9 zł
  • Czwarta godzina i kolejne - 5,5 zł


Strefy A, B, C

  • Pierwsza godzina - 3,9 zł
  • Druga godzina - 4,6 zł
  • Trzecia godzina - 5,5 zł
  • Czwarta godzina i kolejne - 3,9 zł


Opłaty w Śródmieściu także w niedzielę



Zmieni się także czas poboru opłat.

Na obszarze Śródmiejskiej Strefy opłaty będą obowiązywały:

  • od poniedziałku do niedzieli w godzinach od 8 do 20 (w dniach 24 grudnia oraz 31 grudnia do godz. 14; 1 stycznia i 6 stycznia, z wyłączeniem niedzieli i poniedziałku Świąt Wielkanocnych oraz 25 grudnia i 26 grudnia).


W pozostałych strefach:

  • będą pobierane opłaty w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 8-20, (w dniach 24 grudnia oraz 31 grudnia przypadające w dni robocze pobierane są w wyżej wymienionych strefach do godz. 14).


Abonament dla mieszkańców stref będzie wynosił w śródmiejskiej strefie parkowania od 30 do 25 zł w zależności od czasu wykupienia abonamentu miesięcznego. w Pozostałych strefach będzie to 20 albo 15 zł. Zwiększy się też promień, w jakim mieszkańcy mogą parkować. Do tej pory jest to 200 metrów, będzie 300 metrów.

Osoby niebędące mieszkańcami za miesięczny abonament parkingowy w Śródmieściu zapłacą 800 zł. W innych strefach, w zależności od czasu parkowania, abonament dla przyjezdnych będzie wynosił od 500 do 550 zł.

Numery rejestracyjne podczas zakupu biletu w parkomacie



Do kontroli wniesionych opłat wykorzystywany będzie system automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych. .

Strefa w Orłowie powstanie w drugim kwartale 2021 roku, a oddanie pozostałych nowych stref planowane jest najwcześniej w IV kwartale 2020 roku.

Koszt całej inwestycji to prawie 11 mln zł, a przewidywana pula pojazdów do kontroli to 700 tys. rocznie.

Budżet z rekordowym deficytem



Dużo emocji wzbudziły też zmiany w budżecie. Przypomnijmy, że Samorządność Wojciecha Szczurka zdecydowała się na zwiększenie deficytu. Dochody budżetu miasta w 2020 roku mają sięgnąć 1 853 902 201,31 zł, natomiast wydatki 2 098 822 160,31 zł.

Planowany deficyt budżetu w kwocie 244 919 959 zł zostanie pokryty z pożyczek i kredytów długoterminowych.

Opozycja nie chciała przegłosować tych zmian.

- Chcieliśmy przeniesienia środków z pozycji budżetowych dotyczących szeroko pojętej promocji do pozycji budżetowej dotyczącej dróg publicznych. Realnie w tej chwili możemy pozycje dotyczące promocji obniżyć o przynajmniej 50 proc., co da kwotę 18 mln zł. Naszą propozycją jest przeznaczenie tych środków na remonty i modernizację dróg publicznych gminnych, ponieważ mieszkańcy wyczekują wielu takich inwestycji, ale co ważniejsze, takimi działaniami moglibyśmy dać impuls lokalnym przedsiębiorcom i firmom budowlanym - podkreśla Marcin Bełbot, radny PiS.
Ostatecznie mająca większość Samorządność poparła uchwałę i weszła ona w życie.

Miejsca

Opinie (539) ponad 50 zablokowanych

  • (1)

    Ta wladza nie potrafi, niestety, niczego innego, jak tylko zdzierac pieniadze z mieszkancow/ we wszystkich platnosciach najwyzsze stawki w Polsce - najwyzsze podatki 0d nieruchomosci, najwyzsze oplaty za smieci jajwuzsze podatko od srodkow transport itp/ i marnotrawic grosz publiczny. To mistrzowie w tej dziedzinie. Z drugiej striny potrafia jak nikt inny udzielac wszelkich ulg i zwolnien od oplat deweloperom. I w tej dziedzinie sa mistrzami.

    • 65 7

    • WAZNE

      dla dzieci brakuje miejsc w publicznych przedszkolach!!!! czy ktos sie tym wreszcie zajmie?

      • 2 2

  • Podaćllistę jak kto głosował i w najbliższych wyborach kopa w d...

    • 34 5

  • (1)

    No i dobrze. Bilety za autobus co roku droższe a koszt parkowania utknął w latach 90tych. Jeszcze usunąć szkodliwy przepis z czasów PRL, ktory dopuszcza parkowanie na chodniku

    • 22 42

    • I ty masz prawo jazdy? Nie znasz przepisów. Ten przepis nie obowiązuje juz b. dawno!!!

      • 1 0

  • powiem jedno (1)

    obyście się tymi pieniędzmi zakrztusili urzędasy. Już kasa od deweloperów nie wystarcza i inne lewizny?

    • 61 14

    • Ah, mamy Janusza

      Że szwagrem odkryels spisek przy drugiej flaszce? Heh, prostaczki

      • 0 2

  • Gdynia strzeli sobie w stopę, nie da się zejść ciastka i...mieć znów tego samego ciastka (12)

    Wprowadzając takie opłaty faktycznie masa pojazdów/kierowców/klientów wogóle nie będzie wjeżdżać do strefy centrum, ku radości centrów handlowych i lokalnych biznesów w dzielnicach. Ja zaprzestanę z całą pewnością. Bez sklepów w centrum przeżyję, bez kina i teatru tym bardziej. Do knajp w centrum też chodzić nie muszę, mam swoje w dzielnicy. Czy o to Wam chodzi ?

    • 98 12

    • I Twoje miejsce zajmą zamożniejsi klienci (7)

      Którzy cenią i kino, i teatr, i restauracje (bo w dzielnicach faktycznie są tylko knajpy). A którzy z kolei nie mają w zwyczaju lawirować między tabunami losowo porzuconych samochodów.

      • 10 25

      • Co byś się nie przeliczył z tymi zamożnymi, bo jest ich stosunkowo niewielu. (1)

        Napewno zbyt mało, aby wypełnić powstałą przyszłą lukę po tych średniozamożnych, mniej zamożnych i reszcie świata. Naprawdę, w dzisiejszych czasach, mamy już wiele samowystarczalnych osiedli, a jeśli chodzi o dostęp do kultury, cóż - cena gra rolę, jeśli będzie za drogo, będzie jej po prostu mniej

        • 13 6

        • Warto zauważyć, że kierowcy są często przeszacowywani jako klienci sklepów i restauracji.

          A po zmniejszeniu ruchu samochodowego przychody obiektów usługowych zostają na tym samym poziomie, albo się zwiększają, co potwierdzają badania. I dotyczy to także ulic, na których całkiem zakazano ruchu samochodowego.

          • 3 3

      • (1)

        Zamozniejszych moze nie wystarczyc. Zamozniejsi maja tez wyzsze wymagania, wiec trzebaby zainwestowac w cos wiecej niz tylko parkomaty, zeby chcieli przyjechac. Zapewne bedzie tak, ze wiekszosc wygonia a niewielu w zamian bedzie chcialo przyjechac. Centrum zostanie zredukowane do jakiegos zapyzialego osiedla. Dla mieszkancow z jednej strony to dobrze, bo mniej zanieczyszczen, luz na drogach, ciszej. Ale z drugiej strony bedzie mniej pracy pod nosem. Czesc bedzie musiala dojezdzac do pracy gdzies dalej zamiast do niej pojsc na pieszo.

        • 8 4

        • Empiria potwierdza, że ograniczenie ruchu samochodowego wcale nie szkodzi biznesom.

          Tak jest w każdym nowoczesnym europejskim mieście. Nie każdy chce siedzieć w hałasie i oparach spalin.

          • 2 3

      • (2)

        Kina w centrum nie ma, jedyna atrakcja to Teatr Muzyczny. A zamozniejsi do Centrum Gdyni nie maja po co przyjezdzac, lumpeksy i lokale na wynajem ich tam nie przyciagnac. Umierajace miasto w rekach nawiedzonych!!

        • 8 5

        • A kino w GCF? Bardzo fajne, kameralne miejsce :)

          • 4 0

        • Heh.

          Jeśli jadasz w McDonaldzie, nie interesujesz się jakością/dostępnością pszedszkoli i szkół, kupujesz w Biedronce, a kawę pijasz w papierowym kubku - nie zrozumiesz. Tak samo jak nie zrozumiesz, że dotychczasowa polityka parkingowa jest głównym czynnikiem zniechęcającym osobę wymagającą do osiedlenia się w centrum.

          • 4 2

    • (1)

      Też już nie będę tam jeździł,nie dość że paliwo ,jedzenie bilety to jeszcze tyle na
      Parkowanie .za
      Współczucia dla prowadzących interesy w Gdyni,będzie o wiele mniej klientów.

      • 13 6

      • Bardzo dobrze.

        To taka selekcja na bramce - ktoś, kogo odstrasza 4 złote opłaty parkingowej generuje po prostu wyższy koszt niż przychód.

        • 4 3

    • Oj tak, ludzie których nie stać 4zl na parkowanie (1)

      Na pewno są świetnymi klientami. To pewnie chłopaczki z rumii, które w sobotę na kebaba chciały przyjechać. Zmień pracę zwez kredyt

      • 0 2

      • A ty idź do szkoły d**ilu, polskiego się naucz.

        • 0 0

  • Gdynia

    to stan umysłu... Cała kasa na PR i lewe wizualizacje, projekty które nigdy nie dojdą do skutku, a finalnie kupią kolejne wiadro farby. .. .

    • 49 8

  • UM po podwyżkach wyjdzie na zero, mniej aut ale drożej, zaś Gdynia padnie bez kapitału z dzielnic

    • 31 12

  • Mam dom w Borach Tucholskich

    Jak w tytule Mieszkam w Rumi Sklep prowadzę w Gdyni Mam wrażenie że nikt nad niczym nie panuje Jak się ma adres zameldowania z tym gdzie jestyśmy Moja córka jest w Holandi Kuzyn w Ameryce

    • 5 19

  • Co za środki od kapusty (2)

    Robić strefę przy centrum handlowym, gdzie trzeba dojechać samochodem aby zakupy zapakować, to istny de.ilizm. Przed domem niech sobie walną płatne parkowanie.

    • 21 12

    • Lepiej im nie podpowiadaj. Źle się to skończy.

      • 5 0

    • Parkuj w centrum handlowym

      • 6 1

  • Miasto musi jakoś pozyskiwać w tych ciężkich czasach pieniądze (3)

    zwłaszcza, że chce poszerzyć ogródki restauracyjne o chodniki i miejsca postojowe z uwagi na sytuacje. Do tego nikomu chyba nie jest przyjemnie konsumować gdy z rury wydechowej wali dym.
    natomiast pieniądze z tej działalności winny iść a parkingi podziemne.

    • 16 9

    • Oczywiście to żadna konsumpcja w smrodzie

      Tylko trzeba jakos się dostać z odległych dzielnic żeby coś zjeść. Jeżeli autobusy jeżdżą co pół godziny i żeby dojechać do centrum trzeba się conajmniej raz przesiąść , to wole konsumować w domu .

      • 2 4

    • (1)

      Z takimi oplatami to niech juz tych ogrodkow nie poszerzaja bo niewielu bedzie chetnych. Miejsce niech lepiej przeznacza na parkingi dla mieszkancow centrum, bo za jakis czas sie okaze, ze w rodzinie potrzebny kolejny samochod na dojazdy do pracy, bo na miejscu pracy juz tyle nie bedzie. Jak wygonia sobie spod nosa klientow to za chwile sami beda musieli sie przesiasc do samochodow.

      • 4 3

      • O tak, tobie się należy

        Tyle miejsca, za darmo, ile potrzebujesz, jak za komuny. A prywaciarze kapitalisci z restauracji niech padną. Biedne prostaczki, dobrze że nie rządzą populisci. To dla waszego dobra, świat by źle wyglądał jakby spełniać wasze fantazje

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane