• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasażer ukarany przez błąd systemu Fala. "Usunąłem apkę i już do niej nie wrócę"

Michał Brancewicz
14 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (465)
Pan Jacek kupił bilet wcześniej, bo później miał mało czasu, by linią 29 dostać się na dworzec i wsiąść do pociągu. Pan Jacek kupił bilet wcześniej, bo później miał mało czasu, by linią 29 dostać się na dworzec i wsiąść do pociągu.

Pan Jacek kupił bilet na jeden przejazd w aplikacji Fala. Otrzymał informację, że jest on ważny przez 120 minut, ale gdy godzinę później wsiadł do autobusu, podczas kontroli dostał mandat. ZKM Gdynia nie uznał reklamacji, ale Innobaltica, która wdraża system Fala zapowiada, że anuluje karę.



Z której z tych rzeczy korzystasz już tylko w telefonie?

Fala reklamowana jest jako system, który ułatwi podróżowanie pasażerom. Szczególnie tym na co dzień niekorzystającym z komunikacji, bo za nich dobierze optymalne stawki kursów, by końcowa opłata wyszła jak najkorzystniejsza.

Fala jest na razie w fazie testów w Trójmieście, urządzenia działają na razie w autobusach, tramwajach i trolejbusach, ale nie w pociągach. Szkopuł w tym, że testy odbywają się na żywym organizmie, co nie zawsze dobrze się kończy.

Jednoprzejazdowy bilet czasowy w aplikacji Fala



Wygląda na to, że ofiarą "kalibrowania" systemu padł pan Jacek, nasz czytelnik.

- W aplikacji Fala kupiłem jednorazowy bilet o godz. 10:55. Potem miałem jeszcze spotkanie służbowe, które miało się zakończyć na chwilę przed odjazdem trolejbusu linii 29. Musiałem nim pojechać, żeby zdążyć na pociąg do Warszawy - opowiada pan Jacek. - Z systemu wcześniej nie korzystałem, nie chciałem robić tego na ostatnią chwilę, dlatego bilet kupiłem wcześniej.
W aplikacji systemu Fala naszemu czytelnikowi wyświetliła się informacja, że kupiony przez niego bilet na jeden przejazd będzie ważny przez 120 minut.

  • Po otrzymaniu mandatu pan Jacek kupił jeszcze jeden bilet jednoprzejazdowy (stąd inna godzina na telefonie), by udowodnić, że odliczający się czas wprowadza użytkownika w błąd. Na nic to się jednak nie zdało.
  • Po otrzymaniu mandatu pan Jacek kupił jeszcze jeden bilet jednoprzejazdowy (stąd inna godzina na telefonie), by udowodnić, że odliczający się czas wprowadza użytkownika w błąd. Na nic to się jednak nie zdało.
  • Po otrzymaniu mandatu pan Jacek kupił jeszcze jeden bilet jednoprzejazdowy (stąd inna godzina na telefonie), by udowodnić, że odliczający się czas wprowadza użytkownika w błąd. Na nic to się jednak nie zdało.
  • Po otrzymaniu mandatu pan Jacek kupił jeszcze jeden bilet jednoprzejazdowy (stąd inna godzina na telefonie), by udowodnić, że odliczający się czas wprowadza użytkownika w błąd. Na nic to się jednak nie zdało.
  • Po otrzymaniu mandatu pan Jacek kupił jeszcze jeden bilet jednoprzejazdowy (stąd inna godzina na telefonie), by udowodnić, że odliczający się czas wprowadza użytkownika w błąd. Na nic to się jednak nie zdało.
O godz. 12:02 pan Jacek wsiadł do wspomnianego trolejbusu, a po chwili miał sprawdzany bilet. Jakież było jego zdziwienie, gdy kontroler stwierdził nieważność biletu. Uznał, że skoro bilet został zakupiony/skasowany ponad godzinę temu, to jego ważność upłynęła wraz z zakończeniem się kursu, który wówczas był na trasie.

Pasażer dostał mandat - 200 zł płatne w ciągu tygodnia lub 300 zł, płatne po tym terminie.

Pan Jacek zapłacił w pierwszym terminie, żeby nie narazić się na większe koszta.

Ale kupił jeszcze jeden bilet, żeby udowodnić, że system wprowadza pasażerów w błąd. I faktycznie, na zrzutach ekranu, które nam przysłał, widać informację o zakupionym bilecie jednoprzejazdowym oraz o tym, że jego ważność kończy się za 120 min.

Kolejne zrzuty ekranu z telefonu pokazują, że wraz z upływem czasu, okres ważności biletu się skraca. Pasażer może więc mieć przekonanie, że jego bilet wciąż jest ważny, ale ma coraz mniej czasu na jego wykorzystanie.

ZKM Gdynia reklamacji nie uznał



Pan Jacek złożył odwołanie do ZKM Gdynia. Prawnik podpowiedział mu, że to z tym przewoźnikiem zawarł umowę cywilno-prawną na przejazd kupując bilet, a nie z Innobaltiką, spółką odpowiedzialną za wdrażanie Fali.

- Pasażer ma obowiązek skasować bilet natychmiast po wejściu do pojazdu. Dotyczy to również biletów zakupionych w formie elektronicznej przy użyciu aplikacji telefonicznych. Bilet jednoprzejazdowy ważny jest od momentu jego skasowania (aktywacji) do końca trasy na wybranej przez pasażera linii - wyjaśnia Sylwia Muskietorz, naczelnik Wydziału Kontroli Biletów i Windykacji w ZKM Gdynia. - Bilet na przejazd trolejbusem linii 29 został przez pana zakupiony za pomocą aplikacji mobilnej o godz. 10:55, faktyczny przejazd nastąpił zaś o godz. 12:04. Czas przejazdu tej linii na całej trasie, w zależności od kierunku jazdy, wynosi od 34 do 37 minut, dlatego też kontroler biletów zakwestionował ważność powyższego biletu okazanego po ponad godzinie od momentu jego aktywacji i w oparciu o powyższe przepisy zasadnie nałożył opłatę dodatkową.

Innobaltica przeprasza i deklaruje anulowanie mandatu



Inaczej zareagowała Innobaltica. Przedstawiciele tej firmy przyznają się do błędu i biorą winę na siebie.

- Oczywiście nie ma w ofercie taryfowej biletu 120-minutowego. Jednak zaimplementowany w aplikacji mechanizm prezentacji biletu, widoczny na przesłanych screenach, wprowadził pasażera w błąd. To ewidentne niedopatrzenie naszego wykonawcy, za które bardzo przepraszamy tego pasażera - mówi Cyprian Maciejewski, rzecznik spółki Innobaltica. - Sprawa zostanie formalnie wyjaśniona, a opłata dodatkowa anulowana jako naliczona z powodu błędu naszego systemu sprzedaży biletów. W przypadku innych osób, które ewentualnie znalazły się w takiej sytuacji, również prosimy o kontakt.
Osoby, które w różnych sytuacjach zostały ukarane z powodu niejasnego działania systemu Fala, mogą to zgłosić reklamację do Pomocy Technicznej Systemu (info@systemfala.pl).

- Takie zdarzenia są nieuniknione w trakcie tzw. testów publicznych, ale będziemy starać się jeszcze bardziej, aby mieszkańcy doświadczali ich jak najrzadziej - zapowiada Cyprian Majewski. - Pasażer nie może i nie będzie ponosić konsekwencji finansowych, jeśli po weryfikacji widzimy, że system nie zadziałał prawidłowo.
Niestety takie sytuacje zrażają użytkowników do zaufania systemowi, który, delikatnie rzecz ujmując, nie ma na razie zbyt wiele do zaoferowania.

- Usunąłem aplikację Fali i już do niej nie wrócę - kwituje pan Jacek.

Opinie (465) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • System za miliony źle zadziała. (3)

    A ty sie masz fatygować aby anulować kare. Renoma jak zwykle bez emocji. Byle wystawić blankicik dla prowizyjki.

    • 152 5

    • Ale co w systemie nie zadziałało? (1)

      Kanar, który stwierdził, że nie obchodzi go co widzi, on wie lepiej?

      • 5 18

      • Tak, kanar miał rację

        To Innobaltica wdraża rzeczy, których w taryfach nie ma i nie było

        • 30 4

    • renoma w Gdyni nie kontroluje biletów

      • 0 3

  • (3)

    Bubel za miliony,dziękuję nie skorzystam.

    • 127 3

    • Skandal (2)

      Gdzie jest prokurator?

      • 10 0

      • Zajęty rozliczaniem poprzedniej ekipy. (1)

        Może w 10 lat się wyrobi z tyloma przekrętami.

        • 6 13

        • W Gdańsku nadal rządzi poprzednia ekipa, bo tumany wybrały festyniarę.

          Tak więc prokurator jest raczej zajęty przymykaniem oczu, czego przykład dał w sprawie wesołej wdówki.

          • 19 4

  • Fala to zawodny system. (4)

    A będzie jeszcze gorzej jak podłączą kolej. Ale tu nie o pasażerów chodzilo. Tylko żeby zapewnić lukratywna pracę znajomkom w innobaltica. Ta spółka powinna być sprawdzona przez właściwe służby. Roztrwonili masę pieniędzy i nic.

    • 145 3

    • (2)

      Bilet należy skasować niezwłocznie po wejściu do pojazdu, to samo dotyczy kupna przez aplikację, nie można skasować czy kupić biletu wcześniej zanim się nie wsiądzie, koniec kropka.

      • 2 10

      • (1)

        Jak masz czasowy, to można. Kupujesz w aplikacji wcześniej, jeśli masz taki kaprys.

        • 9 1

        • bzdura

          • 0 6

    • Tak to wygląda

      Zgadzam się

      • 4 1

  • (8)

    Ja nie mam prawie zadnej aplikacji w telefonie i jest mi z tym dobrze.

    • 121 8

    • To jest ciekawy dysonans w starszym pokoleniu. (5)

      Z dumą twierdzą, że nie potrafią używać telefonu, jednak jeżeli ktoś powie że nie potrafi używać samochodu, to już nie jest powód do dumy, i zaczynają po nim jechać...

      • 13 26

      • Japonia (2)

        W Japonii jest niemal wyłącznie obrót gotówkowy.

        • 16 8

        • Japonia to kraj starych, konserwatywnych zgredów, więc nic dziwnego.

          A i tak 30% to transakcje kartą.

          • 8 21

        • Tam do zeszłego roku jeszcze dyskietek 3.5" używali do komunikacji z urzędami.
          Japonia to zacofany kraj starych ludzi, nowocześni to oni byli w latach 80. XXw.

          • 8 12

      • Żadne starsze pokolenie! Mam 30 lat i nie zakładam zbędnych aplikacji w postaci Fali! Od początku było wiadomo, że to niedopracowany system , nad którym pracują nieuki z informatyki! Proszę podjechać do nas z systemem, na Polibudę a ten system ogarnie student na pierwszym roku!

        • 28 1

      • Ciekawe jest to, ze dla ciebie "nie uzywam" jest rownoznaczne z "nie umiem uzywac".

        • 1 1

    • No jak masz nokie 3310 to nic dziwnego

      • 4 6

    • Ja mam ok.30 lat . W telefonie mam prawie same gry i aplikację banku. Nic po za tym. Bilet kupuję metropolitarny w kasach SKM .Bilet autobusowy mam na karcie mieszkańca, a kolejowy na papierze. I to mi w zupełności wystarcza. Ten system fala bez sensu powstał.

      • 0 0

  • Też nie mam zamiaru korzystać z tego bubla! (3)

    Aż dziw bierze, że CBA jeszcze się tym wałkiem nie zajęło.

    • 157 3

    • Gadżet dobry dla gimbazy

      I neo frugo dzieciaków

      • 5 1

    • i juz sie nie wezmie bo teraz CBA na uslugach koalicji jest

      • 9 1

    • Po to właśnie chcą zlikwidować CBA

      • 7 2

  • Po co jest ten miś za 140 baniek? (6)

    I po co mamy za niego płacić 25 baniek rocznie, skoro już dawno są gotowe komercyjne aplikacje, które robią z grubsza to samo i działają chyba nieco lepiej?

    • 167 1

    • Otórz to

      Nikt nie wie po co więc nie musisz się obawiać że ktoś zapyta. Czy ty wiesz co my robimy ta fala? My otwieramy oczy niedowiarkom. Mówimy to nasze przez nas wykonane i nikt nie może się przyczepić bo to jest fala społeczna w oparciu o 6 instytucji która sobie zgnije na świeżym powietrzu do jesieni i co się wtedy zrobi? Protokół zniszczenia. Prawdziwe pieniądze robi się na drogich słomianych inwestycjach

      • 32 0

    • Ta tez jest komercyjna (2)

      Tylko powstała na zlecenie władz miejskich i gminnych...Te pieniądze tak samo smakują jak każde inne czy prywatne czy państwowe

      • 20 0

      • Jako zaangażowany w ten projekt od strony jednego z podwykonawców mam inne wrażenia. (1)

        Bawcie się dobrze na Równej.

        • 3 13

        • Wiadomo każdy broni swojego koryta

          • 12 1

    • Dokładnie.

      W Europie jest kilka firm, które oferują gotowe, sprawdzone i prawidłowo działające w wielu europejskich metropoliach systemy e-biletów do komunikacji miejskiej. W Trójmieście postanowiono wynaleźć ponownie koło. Na razie to się nie udaje. Ile milinonów jeszcze trzeba utopić w tym projekcie aby ludzie, którzy to pierwszy raz w życiu robią, stworzyli coś poprawnie działającego?

      • 33 0

    • Po to, że się zrzucają na niego mieszkańcy, żeby kilku mogło grubo zarobić. Te pieniądze nigdy się nie zwrócą, poprostu dopisane są do zadłużenia miasta, za które władza i tak nie ponosi odpowiedzialnosci.

      • 11 0

  • (15)

    Całkowicie niepotrzebny system, który mało co usprawnia , gdyby to był system w którym możesz kupić bilet np na 1 przystanek, miałby sens równie dobrze można było zamontować biletomaty w autobusach i tramwajach było by taniej i sprawniej.

    • 310 11

    • Taki system jest jak najbardziej potrzebny (4)

      Ale zarządzający nie byli by sobą gdyby kolejnej inwestycji nie spieprzyli

      • 8 17

      • do czego? (3)

        • 11 0

        • Chcesz dalej męczyć kierowce kupnem biletu papierowego za gotówkę? (2)

          To już nie te czasy. W Londynie czy Sztokholmie system typu fali działa i ma się bardzo dobrze.

          • 1 9

          • (1)

            Jaka szkoda, ze jedyna alternatywa dla fali jest kupno biletu u kierowcy za gotowke. Nie ma zadnych innych aplikacji, biletow papierowych nie da sie dostac w kioskach czy punktach ZKM, a biletomaty istnieja tylko w ksiazkach SF.

            • 1 1

            • Trzeba wiedzieć gdzie szukać biletów papierowych. Nie w każdym kiosku można dostać papierowy bilet , ale da się. W niektórych żabkach, czy sklepikach osiedlowych można dostać i kupić bilet.

              • 0 0

    • O, tak, nic fajniejszego niż stanie za dziadkiem liczącym klepaki w autobusie. (5)

      Biletomaty w pojazdach to zwyczajnie poroniony pomysł, ale za to drogi i z potężnymi kosztami obsługi.

      • 6 26

      • (2)

        Aplikacje są już od dawna, szkoda pieniędzy na ten bubel.

        • 24 2

        • Karta przy kasowniku jest o wiele wygodniejsza niż aplikacje. (1)

          • 15 5

          • Biletomaty w autobusach nie, bo dziadek bedzie do nich wrzucal klepaki, ale w falomacie mozna zaplacic tylko karta. Czy jest jakies prawo, ktore nakazuje by biletomaty byly tylko i wylacznie na monety? Czy moze jestes pracownikiem marketingu pewnej spolki?

            • 0 0

      • Poważnie? (1)

        W Pradze wybierasz dotykowo rodzaj biletu, płacisz paypasem i otrzymujesz wydruk. Całość operacji trwa około 5 sekund. Urządzenie jest wielkości starych kasowników.

        • 10 0

        • Na pewno Ci sie wydawalo, na stowe byl tam dziadek ktory wrzucal monety przez 20 minut. Tylko i wylacznie fala daje mozliwosc placenia karta. Innobaltica ma patent na placenie karta w autobusach.

          • 1 0

    • FALA usprawnia

      Życie swoim pracownikom w innobaltica. Dostają pensje za nic.

      • 41 1

    • Pasazer

      Podobne uważam że inwestycja na tym etapie jest nie udana zachęcam pomysłodawców do głębszej analizy nie udoskonalamy tego co się sprawdza miesięczny bilet okresowy sprawdza się doskonale i nie potrzebuje ulepszeń

      • 17 1

    • Dokładnie.

      System byłby do zaakceptowania, gdyby można by było zapłacić za ilość przejechanych przystanków. Przecież stwarza taką możliwość. Nie czas a ilość.

      • 6 3

    • Naliczanie minutowe + stawka 15 groszy za minutę

      I wtedy może zostawiałbym samochód w garażu nieco częściej. No ale skoro dwie osoby na trzy w komunikacji nie potrzebują żadnych biletów, to ja, jako ten trzeci nie zamierzam dofinansowywać im darmowych przejazdów i płacić absurdalne stawki za samo wejście do pojazdu.

      • 12 3

  • Brawo Trójmiasto (3)

    Już teraz nikt z niczego nowoczesnego nie skorzysta, brawo wy!

    • 76 33

    • Nowoczesny przekręt za miliony (2)

      • 22 0

      • Przekręt na miarę ekipy festyniary. (1)

        Praktykowała u najlepszego kolekcjonera mieszkań. Chociaż ten z Orlenu go wyprzedził.

        • 12 2

        • Komentarz na miarę Naskręta

          Zakłamany i pełen pogardy. Z aprobatą Ługina

          • 1 3

  • (12)

    A co ma fala do tego? Bilet jednorazowy w każdej aplikacji działa tak samo. Na skm też kupi dużo wcześniej?

    • 16 90

    • (6)

      Przeczytałeś artykuł, czy do ciebie przemawia tylko pismo obrazkowe?

      • 38 4

      • (3)

        Tak przeczytałem. To nie wiesz kiedy bilet jednorazowy się kupuje?

        • 5 32

        • Przeczytaj jeszcze raz, jak nie pomoże, kolejny.

          • 21 2

        • Albo zawołaj kogoś niech ci wytłumaczy o co chodzi

          • 19 2

        • Nie wiem

          I teraz nie muszę wiedzieć bo jest fala.

          • 1 1

      • (1)

        Ten baran nie czyta! To troll z kamienia łupanego!

        • 17 1

        • Ty jeszcze będziesz innych obrażał, trollu niemyty?

          • 1 12

    • (4)

      Bilet na SKM jest ważny trzy godziny od zakupu biletu, więc można kupić go wcześniej

      • 10 0

      • jest wazny 3 godz ale trzeba go zrealizować w najbliższym kursie skm - trzeba czytać regulamin (3)

        odnośnie zkm tak samo jest w innych aplikacjach np Jak dojadę - bilet jest ważny chyba 120 min ale obowiązuje od momentu zakupu co jest równoznaczne ze skasowaniem, dokładnie jak wytłumaczyli w artykule.

        • 0 4

        • Tak mówi reguamin SKM. Na Polregio rzeczywiście jedna z taryf (jest ich chyba z 5) umożliwia zakup biletu ważnego 3 godziny. W tej samej cenie zresztą co takiego na najbliższy przejazd.

          Myślę sobie, że UG powinien otworzyć nowy kierunek studiów: taryfy komunikacyjne w Pomorskim.

          • 10 0

        • Czy mogę pojechać innym pociągiem na tym samym bilecie? (1)

          Z tym samym biletem, w terminie jego ważności, w wybranej relacji można pojechać dowolnym pociągiem tego samego przewoźnika. Np. jeżeli bilet jest ważny 6 godzin od godz. 12:30, można jechać dowolnym pociągiem danego przewoźnika na tej samej trasie od 12:30 do 18:29. Termin ważności biletu jest podany na bilecie.

          Wyjątkiem są bilety na pociągi PKP Intercity. W pociągach tego przewoźnika konkretne miejsce jest przypisane do konkretnego pociągu.
          Zaktualizowano 15 października 2018
          O autorze
          Dział wsparcia klientów KOLEO

          • 2 0

          • Regulamin przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez pkp skm w Trójmieście Sp. z o.o. (RPO- pkp skm)

            20 § 9. Termin ważności biletów i innych dokumentów
            (...)
            2. Termin ważności biletu:
            1) jednorazowego z kas fiskalnych, automatów biletowych, telefonu komórkowego oraz termi-
            nalu mobilnego na przejazd w kierunku TAM w zależności od odległości:13
            a) na odległość do 50 km wynosi 3 godziny od daty i godziny wydania lub wskazanych
            przez podróżnego,
            (...)
            4) jednorazowego zakupionego przez platformę internetową rozpoczyna się od godziny
            wskazanej na bilecie, przy czym podróż należy rozpocząć w ciągu 30 min. od godziny
            wskazanej na bilecie (np. w przypadku zakupu biletu na godzinę 12.00, podróż należy
            rozpocząć do godziny 12.30)

            3. W ramach terminu ważności biletu można dokonać przerw w podróży

            Nigdzie nie ma mowy że musi to być najbliższy kurs.

            • 4 0

  • nie trzeba było zatrudniać informatyków po kursach.....hahahah (4)

    • 70 4

    • Po nieukończonych kursach.

      • 2 1

    • Zatrudnili narodowego czempiona, Asseco

      Efekt jest jaki jest

      • 7 2

    • jakich kursach, skoro tam wielkie firmy za tym stoją

      • 1 0

    • To nie wina informatyków

      Nawet słabi i tani zrobią tak jak chcesz - tylko musi być ktoś, kto ich poprowadzi, to samo jest w budowlance, od urzędnika słyszysz "zróbcie tak żeby było dobrze"

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane