• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasażerom pod choinkę

JAGA
29 grudnia 2003 (artykuł sprzed 20 lat) 
Rozkłady jazdy gdyńskiego Zarządu Komunikacji Miejskiej są teraz bardziej użyteczne. Firma przygotowała dla pasażerów prezent pod choinkę. Na przystankach, na odwrocie rozkładów, można teraz na mapie sieci komunikacyjnej ZKM sprawdzić jak dojechać do celu. Rusza też nowa linia.

Na mapach można znaleźć nazwy ulic, dzielnic, gmin i ponad 600 przystanków obsługiwanych przez ZKM oraz dokładny układ tras linii autobusowych i trolejbusowych. Zaznaczone są też wszystkie punkty sprzedaży biletów okresowych oraz informacji o komunikacji miejskiej. W Gdyni są 222 wiaty z kasetonami. Obustronnie zafoliowanych, odpornych na działanie wilgoci i promieni słonecznych schematów powstało 400. Opracowanie, przygotowanie i druk zostało sfinansowane z programu unijnego - gdyński podatnik nie dołożył do tego ani złotówki.

Mapa, jakiej wcześniej nie było, to wynik wyścigu z czasem. Maciej Warszakowski, inspektor z Wydziału Integracji Europejskiej w Urzędzie Miasta Gdyni przekazał do ZKM wiadomość, że Gdynia otrzymała 25 tys. zł na promocję transportu publicznego, jednak pod warunkiem, że zostaną wydane do 8 grudnia, co oznaczało... 2 tygodnie. Pomysł na zagospodarowanie tej sumy powstał błyskawicznie. ZKM dotarł do wszystkich wydawnictw, które kiedykolwiek wydały sensowny plan Gdyni czy Trójmiasta.

- Zadaliśmy im pytanie co za te 25 tys. zł są w stanie zrobić zaznaczając czego oczekujemy - mówi Marcin Gromadzki z ZKM Gdynia. - Po negocjacjach i licytowaniu się chętnych, udało się nakłonić gdańską firmę "Tessa" do... dołożenia do interesu. Nie dość, że schemat był gotowy w ekspresowym tempie (w 400 egzemplarzach plus 1000 egzemplarzy składanych), to na dodatek prawa autorskie do mapy przeszły na ZKM, więc w razie objazdu możemy go sami wyedytować nie płacąc za powielanie schematu. W trakcie realizacji wyszło, że koszt przekroczył początkową kwotę.
Głównym twórcą mapy jest Mariusz Józefowicz z ZKM, wiceprezes Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej "Vetra", geograf i kartograf, a przedsięwzięcie nie było łatwe, ponieważ kasetony na przystankach są poziome, a mapa zasięgu ZKM jest "pionowa". Ujęto jednak całą sieć komunikacyjną od Gdańska Oliwy, poprzez Borowo, jezioro Sitno, Redę po Wejherowo. Jak to się udało? Warto przekonać się samemu.


- Wydawca podszedł do nas bardzo życzliwie, choć już myślałem, że przestaną od nas odbierać telefony... - przyznaje Marcin Gromadzki. - Kolejna wersja korekty trafiała do nas np. w sobotę o godz. 17, o godz. 1 w nocy ktoś przyjeżdżał po nasze poprawki, o godz. 11 w niedzielę przyjeżdżała kolejna wersja i tak spaliśmy na przemian. Na mapach pasażerowie zastaną stan na styczeń 2004 r. Dociekliwi zauważą linię 296 z węzła Franciszki Cegielskiej do pętli Obłuże - Maciejewicza ulicą Warszawską i Morską. W godzinach szczytu popołudniowego w autobusach linii 141 odnotowujemy bardzo duże zapełnienie, więc aby mieszkańcy Gdyni nie musieli się tłoczyć uruchamiamy dodatkową linię "szczytową".
Głos WybrzeżaJAGA

Opinie (104)

  • olis
    osoby inteligentne zauważyłyby GOŁYM OKIEM różnice między gdynią projektowaną przez Polaków w latach 20 XX wieku a tą zemstą komtura von kickica zwaną gdańskiem
    w gdańsku każda inwestycja typu poszerzanie drogi podrożana i spowolniana jest o istniejącą zabudowe
    dobrze jak to własnośc gminy albo marszałka
    ale powtarzam
    porównywanie gdańska do miast hanzy ma sens ale do nuworysza gdyni NIE MA

    • 0 0

  • No i racja, Gallux, trzeba mieć ciasno w głowie by ot tak sobie porównywać nieporównywalne. Wiadomo, że wszystkie 3 miasta 3miasta powstały w różnych okresach czasu, miały różny charakter (Sopot-wybitnie pod kątem kurortu) i tak jak wszystkie inne miasta w kraju każde ma swoją historię i HISTORYCZNE UWARUNKOWANIA. Nie wszystko jedno, czy przez 2-3 pokolenia (czasem więcej) rządzili Niemcy, Ruscy czy Austriacy. Nie bez znaczenia jest okres 50-powojennego, gdy jak relikwie utrzymywano ruiny wojenne (wyspa Spichrzów). W tym samym stylu przetrwało Drezno do czasu zjednoczenia Niemiec - widziałam budynki wogóle nie remontowane z śladami kul w latach 80-tych. W tym czasie powstały "wspaniałe" budowle - szaro_bure blokowiska i to zarówno w Gdańsku jak i w Gdyni (np.Chylonia) i STRASZĄ DO DZIŚ TAK SAMO, bo taki był tzw. trynd.
    Gdańsk jest miastem dużym i baaaardzo starym, stąd problemy większe i choć wiem, że można by lepiej, jednak sporo się robi i TO WIDAĆ. Nie chcę wyliczać, są tu specjaliści od wyliczanek, bądźmy jednak realistami. Nigdzie nie jest tak dobrze, by nie mogło być lepiej ani tak źle, że gorzej już być nie może....
    Lubię Gdańsk, tu mieszkam od urodzenia i tu dobrze się czuję. A te infantylne przepychanki : a wasz dworzec...a wasza hala targowa....zaczynają wywoływać u mnie odruch wymiotny.

    • 0 0

  • troche slow o Gdyni

    Prawda o komunikacji miejsakiej w Trojmiescuie jest taka , ze Gdansk pod tym wzgledem nawet sie nie umywa do Gdyni. Niedosc ze w Gdyni jest wiecej autobusow i linii autobusowych, to sa w dodatku przez miazdzaca wiekszosc obslugiwane przez autobusy nieskopodlogowe-nowoczesne, ekonomiczne i ekologiczne. Po drugie w Gdyni juz od ladnych paru lat nie ma monopolu miejskich przewoznikow na obslugiwanie tychze linii. Miasto juz od dwoch lat nie doklada ani zlotowki na zbiorowa komunikacje miejska. :))
    P.S. Co do Trasy Kwiatkowskiego- dokonczenie jej ruszy juz w przyszlym roku poniewaz UE przyznala nam juz dotacje na te inwestycje-trzeba tylko poczekac na wejscie Polski do Unii(czyli do maja jakby ktos nie wiedzial). Ktos napisal ze Droge Rozowa niepotrzebnie zbudowana-po pierwsze jest to tylko jeden odcinek z planowanej calosci i juz widac wymierne efekty. Wszyscy ktorzy jada z ul. Morskiej i chca jechac dalej do Sopotu czy Gdanska nie musza wjezdzac do centrum miasta tylko jada (bez zadnych kolizyjnych skrzyzowan) az do u. Wielkopolskiej.

    • 0 0

  • o rany
    jaka ta Gdynia nudna z ta swoja komunikacją
    jakoś jeździłam tu i tam i jakiejś szalonej różnicy nie zaobserwowałam
    fakt ze w Gdyni przed paroma laty, ale jakoś tak na takie cuda na kiju jak je zachwalacie nie wyglądało
    gdyńscy nudziarze i mitomani
    (dla odróżnienia od normalnych mieszkańców dla których zkm to komunikacja miejska a nie sztandarowe osiągnięcie miasta)

    • 0 0

  • pani mamo

    a wypraszam sobię
    i już tłumaczę różnicę pomiędzy ikarusem a solarisem
    a więc ikarus to wysokopodłogowy autobus produkowany na węgrzech do bodajże 1993 roku
    chodzi tu oczywiście o model 280 czyli takie jakie macie
    charakteryzyje go wysoka podłoga, drzwi jak harmonijka, które mogą się otworzyć w każdej chwili (przez co pasażer może wypaść) oraz głośny silnik o słabej mocy
    autobus jest niewygodny zarazem dla pasażera i kierowcy (większość egzemplaży ma ręczną skrzynie biegów i nie posiada wspomagania)
    a solaris to nowy autobus, który jest cały czas w produkcji.
    licencja niemiecka, ale firma ma swoją fabrykę w Polsce pod Poznaniem
    charakteryuje go niska podłoga przystosowana do przwożernia wózków.
    autobus również może wysunąć rampę, żeby ułatwić wjazd do niego inwalidzie.
    ma cicho zamykające się drzwi, które są automatycznie blokowane podczas jazdy.
    silnik cichutki i mocny, przez co pełen przegubowy solaris bez problemów podjeżdża pod górę
    o klimatuzacji, absie, wspomaganiu i automatycznej skrzyni biegów chyba już nie muszę mówić
    dodam tylko, że w solarisie przyciski do przystanków na żądanie sa wszędzie i nie trzeba tak jak w ikarusie robić spacerku do drzwi.
    i co?
    nie ma różnicy?
    w ogóle.

    • 0 0

  • gdyńscy nudziarze i miotomani?
    ja jakoś albo po raz Nty widzę tą samą listę gdańskich inwestycji
    albo po raz 1000czny słyszę, że Gdynia upada
    a autorem tego jest pewien słynny gdańszczanin

    • 0 0

  • panie prezesie Szczurku

    on widocznie musi mieć jakieś korzenie z Gdyni ;P
    na przystanku autobusowym jaki mam pod domem jeden jak i drugi typ autobusów widuje równie często
    nowe tramwaje tez nie zdarzają na trasie 2
    jak dla mnie możecie sobie tą nowa mapka wytapetować ściany bo ja jak gdzieś dojechać sprawdzam sobie siedząc w domu przy biurku linie z przystankami mam zaznaczone na mapie miasta a rozkład jazdy w internecie i jakoś ani deszcz ani słońce ani wandale mi tego nie zniszczą – niestety jak dojechać gdzieś w Gdyni to już sobie zaplanować nie mogę

    • 0 0

  • pani mamo

    ależ ten internet to praktyczne urządzenie.
    nieprawdaż?
    ale nie każdy go ma
    lub nie każdy go zawsze ma przy sobie (turyści bez laptopa czy innego palmtopa)
    i właśnie dla nich głównie mają być te mapki
    żeby popatrzyli jaka linia podjeżdża tam gdzie oni chcą dojechać
    dobra informacja o komunikacji w szanującym się mieście musi być
    no bo przecież inaczej wszyscy przejezdni bez samochodu jezdziliby chyba taksówkami
    a zaplanować podróż w Gdyni również możesz
    www.zkmgdynia.pl
    nic prostszego

    • 0 0

  • Szczurek,

    bądź poważniejszy od Maga, nuuuudzisz z tymi podłogami niskimi i wysokimi, markami autobusów i pozostałymi ble,ble,ble.....kogo to interesuje? Jesteś motorniczym/kierowcą czy masz hopla?

    • 0 0

  • ależ pani baju

    ja tylko chciałem mamie wyjaśnic różnice pomiędzy pewnymi typami autobusów
    bo tu nagle usłyszałem, że nie ma takiej
    co nie jest prawdą, bo jest
    a jako prezydent
    to i autobusy muszę znać
    w końcu piastująć taką funkcję, trzeba wiedzieć wszystko co w mieście piszczy

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane