- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (263 opinie)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (70 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (323 opinie)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (204 opinie)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (50 opinii)
- 6 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (66 opinii)
Pendolino będzie jeździć co godzinę z Trójmiasta do Warszawy
Wizualizacja Pociągu Pendolino z wychylnym pudłem.
Pociąg Pendolino, który ma zapewnić połączenie Trójmiasta z południem kraju, będzie kursować co godzinę. Część pociągów, które przyjadą ze stolicy, nie skończy biegu w Gdyni, lecz pojedzie do Słupska, Koszalina, a nawet Kołobrzegu.
Pociągi Pendolino można oglądać teraz m.in. na brytyjskich torach.
Część naszych czytelników zastanawiała się, ile dokładnie pociągów pojedzie z Gdańska do stolicy kraju. Postanowiliśmy zapytać o to ministerialnych urzędników.
Przypomnijmy, że pod koniec ubiegłego roku Komisja Europejska nie wyraziła zgody, by przejazdy pociągami Pendolino z Trójmiasta do Krakowa i Katowic przez Warszawę były dotowane przez polski budżet. Rząd zgodził się na dofinansowanie zakupu taboru w ramach tzw. pomocy regionalnej, dotacja do zakupu zmalała więc z 50 proc. do 23 proc. Przewozy mogą być teraz dotowane, ale KE zobowiązuje przewoźnika, by nowe składy obsługiwały też pasażerów z innych aglomeracji - nie tylko Trójmiasta, Krakowa, Warszawy i Katowic.
Ministerialni urzędnicy nie chcieli, by nowe pociągi rozjechały się po całej Polsce - do Poznania, Rzeszowa czy Wrocławia. Znaleźli jednak inne rozwiązanie.
- Nic się nie zmienia, jeśli chodzi o główny korytarz kursowania pociągów z Gdyni do Katowic i Krakowa przez Warszawę. Natomiast zgodziliśmy się z Komisją Europejską na takie rozwiązanie, że ostatnie pociągi w ciągu dnia nie zakończą biegu m.in. w Gdyni, lecz pojadą do Słupska, Koszalina, a może i nawet Kołobrzegu. Chodzi o to, by pociąg nie nocował na stacji w Gdyni, a mógł być jeszcze wykorzystany na dalszym odcinku - mówi Andrzej Masel.
Ministerialni urzędnicy odpierają zarzuty niezależnych ekspertów rynku kolejowego. Ci przekonują, że bilety za przejazd Pendolino będą kosztować grubo ponad 200 zł. Właśnie z droższych biletów miała być pokrywana 27-procentowa strata we wcześniej wspomnianym dofinansowaniu.
- Spodziewam się cen, jakie obecnie są w pociągach lepszej kategorii. Jeżeli będzie to 100-150 zł, to w tej cenie wielu pasażerów jest skłonnych pojechać Pendolino. Być może w godzinach szczytu będą to nieco większe kwoty - mówi zastępca ministra.
Opinie (334) ponad 20 zablokowanych
-
2013-02-22 22:23
(1)
Przypomnę co młodszym - w latach 90-tych ekspres Kaszub jeździł do Warszawy z Gdańska w równo 3 godziny: Gdańsk 6.00 - Warszawa 9.00, a potem przedłużono trasę do Krakowa, i tam przyjeżdżał coś około 12.20.
Bez super hiper pi..dolino i takich tam.
I komu to przeszkadzało ?
fruu- 20 0
-
2013-02-23 13:44
na stacji Kraków Główny meldował się o 11:37 (ciągnięty od Warszawy Wschodniej przez EP 05 lub EP 09 z prędkością 140-160 na CMK)
- 1 0
-
2013-02-22 22:26
Też mi njus
Jesteśmy 100 lat za murzynami w tej kwestii...jak w wielu zreszta hahaha.
- 8 0
-
2013-02-22 22:30
POFANTAZJUJEMY !!! Gdyby USA zniosło vizy dla polakow na miesiac :))
GDYBY USA ZNIOSLO VIZY DLA POLAKOW NA 1 MIESIAC I POZWOLILO WYJECHAC TYLU ILU CHCE ORAZ URUCHOMILO MOST POWIETRZNY TO DAJE GWARANCJE ZEBY ZNIKNELO POL POLSKI ODRAZU !!! To by bylo szybkie pendolino :)))
- 17 3
-
2013-02-22 22:30
A co to jest to WYCHYLNE PUDŁO ??? (4)
?????
- 1 3
-
2013-02-23 17:00
TWOJA STARA ;)))
;))))
- 2 2
-
2013-02-23 17:03
pociąg z wychylnym pudłem może się lekko przechylać na zakrętach dzięki czemu nie musi na nich zwalniać. (1)
nasze pendolino (z włoskiego - wahadło) nie będzie się wychylać. czyli wahadło bez wahadła... taki zakup poczyniło nasze PKP:)
- 2 0
-
2013-02-23 18:14
nie PKP, tylko rząd nieudacznika tuska, o tym że będzie wersja bez wychylnych pudeł zdecydował nowak
- 0 0
-
2013-02-23 17:39
wagony które się przechylają zgodnie z prawem grawitacji na zakrętach
daje to większy komfort pasażerowi
- 0 0
-
2013-02-22 22:32
Te plany trochę śmieszne, (1)
obecnie na zachodzie raczej modernizuje się takie trasy do większych prędkości, która jest przeciętna, a kupowanie pendolino bez wychylnego pudła to krok wstecz.
- 8 0
-
2013-02-23 10:00
W Polsce zderzyłyby się na zakrętach, bo zapomnieli tory rozsunąć.
- 0 0
-
2013-02-22 22:34
bardzo zła decyzja! (1)
Zakupiono pociągi bez wychylnego pudła czyli będą mogły jeździć na trasie Gdynia - Warszawa z taką samą prędkością jak składy klasyczne. To ja się pytam - skoro nie ma bonusu prędkościowego to po co wtedy kupowane składy zespolone które są mniej praktyczne od składów klasycznych? Żeby obsłużyć 20 klasycznych pociągów 7 wagonowych trzeba mieć 20 lokomotyw, 20*7 wagonów i rezerwę 2-3 lokomotyw i 5-6 wagonów. Aby obsłużyć 20 zespolonych pociągów trzeba mieć 23 składy zespolone czyli 21 a nie 5-6 dodatkowych wagonów. Gdzie sens i logika? Składy zespolone opłacają się tylko przy kolejach dużych prędkości (od 250 km/h w górę) i przy dużej ilości pociągów, gdzie 2 - 3 czy nawet 5 w rezerwie to marne kilka procent!
- 16 1
-
2013-02-23 10:03
Złe decyzje były już przy przebudowie linii kolejowej
Nie zapewniono możliwości przechylania się pociągów na zakrętach (zbyt blisko siebie ułożono tory).
- 0 0
-
2013-02-22 22:35
zobaczę jak zobaczę
- 2 0
-
2013-02-22 22:35
specjal
wywale 10 piw i mam w chacie pendolino z wychulnym pudłem:) i szafa gra
- 8 0
-
2013-02-22 22:35
A Hector BĘDZIE się uczył....
...ale dopiero do następnej sesji.
- 0 0
-
2013-02-22 22:36
(1)
1986 rok. Ekxpress Kaszub 3,20 minut. I nikt nie robił sensacji.
- 21 0
-
2013-02-23 16:07
:)
... a na niektórych odcinkach trasy z Trójmiasta do Warszawy była jeszcze trakcja spalinowa:)obsługiwana lokomotywami SU46 lub SP47...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.