• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pesą lub Bombardierem na Morenę

Krzysztof Koprowski
8 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dwukierunkowy Bombardier wyprodukowany w 2008 r. dla Berlina. Dwukierunkowy Bombardier wyprodukowany w 2008 r. dla Berlina.

Po nowo budowanej trasie tramwajowej na Morenę pojedziemy tramwajami wyprodukowanymi przez Pesę lub Bombardiera. Tylko tych dwóch producentów ubiegało się o dopuszczenie do przetargu na pięć nowych, dwukierunkowych pojazdów dla Gdańska.



W marcu Warszawa podpisała umowę na 45 tramwajów Pesa Jazz Duo, dwukierunkowców, których dostawa rozpocznie się w 2014 r. W marcu Warszawa podpisała umowę na 45 tramwajów Pesa Jazz Duo, dwukierunkowców, których dostawa rozpocznie się w 2014 r.
Pięć tramwajów będzie całkowicie nowych i przystosowanych do dwukierunkowej jazdy, podobnie jak 46 poruszających się już po Gdańsku Dortmundów. Dwukierunkowość, czyli drzwi po obu stronach i kabiny motorniczego na początku i końcu pojazdu, jest niezbędna w przypadku nowej linii na osiedle Morena. Na jej zakończeniu nie przewidziano bowiem zwykłej pętli, a jedynie torowisko z rozjazdami.

- W postępowaniu zostały złożone dwa wnioski o dopuszczenie do przetargu. Obaj wykonawcy spełniają stawiane warunki i zostali zakwalifikowani do dalszego udziału w przetargu - informuje Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Zaproszenie do dalszego postępowania przetargowego złożyły firmy Pesa z Bydgoszczy oraz Bombardier Transportation Polska. Produkty obu firm są doskonale znane gdańszczanom. Obecnie wozi ich 35 Pes 120NaG Swing oraz trzy Bombardiery NGT6. Pesy kupiono dla obsługi m.in. nowej trasy wzdłuż al. Havla, zaś Bombardiery kilka lat wcześniej z myślą o powstającej wówczas trasie na Chełm.

Pięć nowych tramwajów, których producenta poznamy 29 kwietnia br., będzie wyposażonych w monitoring oraz klimatyzację w części pasażerskiej i kabinach motorniczego. Maksymalna długość pojazdu może wynieść 32,5 m, a pojazdem podróżować jednocześnie ma co najmniej 250 osób, z czego 28 na miejscach siedzących. Pojazdy muszą być też przystosowane do pokonywania spadków do 6 proc., a więc bez problemu radzić sobie z trasami na Górny Taras.

Zobacz też: Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli

Wciąż nie wiadomo czy uda się zakupić od niemieckiego miasta Kassel 16 tramwajów typu N8C, czyli identycznych jak te, które sprowadzono do Gdańska z Dortmundu. Gdańsk nadal jest zainteresowany ich kupnem, ale niemiecki przewoźnik nie spieszy się z ich sprzedażą. Kassel jest w trakcie wymiany taborowej, zastępując N8C dwukierunkowymi Bombardierami. Dopiero wówczas być może dojdzie do sprzedaży używanego taboru do Polski. O niemieckie tramwaje zabiegają Gdańsk oraz Gorzów Wielkopolski.

Opinie (178) 1 zablokowana

  • Tylko Pesa (1)

    Kupując produkty wyprodukowane w Polsce tworzymy miejsca pracy.

    • 9 5

    • poucz się podstaw polityki monetarnej

      dopiero później pisz jakieś teksty - jak na razie ta teza jest dość wyświechtana: niektórzy nazywają ją neomerkantylizmem. Inni doszukują się neotrybalizmu, a to po prostu przejaw powierzchownej wiedzy z ekonomii.

      • 1 1

  • PESA prezentuje się ładnie w Gdańsku i daje pracę w bydgoskiej fabryce naszym.

    • 6 3

  • nie kupować więcej dortmundów stare złomy (1)

    • 4 3

    • Nie ma takiej marki Dortmund

      to jakby ktos kupił tramwaje od Gdanska i nazwał je Gdańskie

      • 1 0

  • Czy to prawda ,że w PEASA-ch w zimie siada elektronika (3)

    Jakoś mało słyszy się ostatnio, żeby psuła się elektronika, czy to znak , że temperatury nie były na tyle niskie czy cos tam poprawiono. Po tych zeszłorocznych enuncjacjach pchać się w zakupy pesy to chyba zbyt duże ryzyko dla miasta

    • 1 5

    • Te niemieckie starocie już się psują i to na potęgę (1)

      Masz rację. Każda konstrukcja zanim będzie prawie idealna wymaga poprawek.

      Jedynie PESA jest w tej chwili udanym polskim tramwajem bo są zamówienia i mogą poprawiać wady poprzednich konstrukcji.

      Bombardiery są bardzo drogie. Za jednego Bombardiera dostaniesz półtorej PESY.

      Konstrukcja nie jest aż taka zła, w porównaniu z innymi, żeby nie brać jej w ogóle pod uwagę.

      • 1 3

      • zgadza się lepsze PESY i tańsze od Bombardierów

        • 1 4

    • prawda

      mi w zime w tramwaju padla komorka

      • 3 0

  • czemu nie VW??

    wole VW a nie jakies pesy

    • 4 3

  • kto da więcej

    też mi przetarg kto da więcej pod stołem

    • 1 1

  • oczekiwałabym jakichś informacji o faktycznym rozpoczęciu budowy linii

    dyskusja o taborze to kolejny etap przygotowań. Wizja tramwaju na Morenę pojawiła się już pod koniec lat siedemdziesiątych - jak się tam wprowadzałam.

    • 2 0

  • ciekawe (1)

    kiedy będzie remont GPKM IIIc czyli torowisko na stogi z mostem siennickim?

    • 2 0

    • remont

      nigdy

      • 1 0

  • NIskopdłogowe?

    Ciekawe czy pamiętali jak budowali perony żeby zrobić je "prawdziwie niskopodłogowe" tz baby osoba na wózku wjechała bez żadnej pomocy.

    • 1 0

  • Piep**** ogrzewanie

    Oby wygrał Bombardier, bo mam już dość tej klimatyzacji ustawionej na 50*C. Wiadomo, że ludzie chodzą zimą w grubych, albo ocieplanych kurtkach, więc po cholerę takie ogrzewanie? Po drugie W Bombardierze są podwójne siedzenia i o wiele więcej miejsca niż w tej śmiesznej Pesie, która kosztowała pewnie więcej niż Bombardier, a pożytku z tego nie ma żadnego! Tak nawiasem to górne poręcze do trzymania mogli zamocować najlepiej na dachu z drugiej strony, a poręcze, które są zamocowane do siedzeń lub ścian, powinny być jeszcze rzadziej, najlepiej niech każdy przynosi swoje uchwyty i liny i mocuje się w tramwaju, żeby się nie przewrócić. Brawa dla inżynierów!

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane