• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pesą lub Bombardierem na Morenę

Krzysztof Koprowski
8 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dwukierunkowy Bombardier wyprodukowany w 2008 r. dla Berlina. Dwukierunkowy Bombardier wyprodukowany w 2008 r. dla Berlina.

Po nowo budowanej trasie tramwajowej na Morenę pojedziemy tramwajami wyprodukowanymi przez Pesę lub Bombardiera. Tylko tych dwóch producentów ubiegało się o dopuszczenie do przetargu na pięć nowych, dwukierunkowych pojazdów dla Gdańska.



W marcu Warszawa podpisała umowę na 45 tramwajów Pesa Jazz Duo, dwukierunkowców, których dostawa rozpocznie się w 2014 r. W marcu Warszawa podpisała umowę na 45 tramwajów Pesa Jazz Duo, dwukierunkowców, których dostawa rozpocznie się w 2014 r.
Pięć tramwajów będzie całkowicie nowych i przystosowanych do dwukierunkowej jazdy, podobnie jak 46 poruszających się już po Gdańsku Dortmundów. Dwukierunkowość, czyli drzwi po obu stronach i kabiny motorniczego na początku i końcu pojazdu, jest niezbędna w przypadku nowej linii na osiedle Morena. Na jej zakończeniu nie przewidziano bowiem zwykłej pętli, a jedynie torowisko z rozjazdami.

- W postępowaniu zostały złożone dwa wnioski o dopuszczenie do przetargu. Obaj wykonawcy spełniają stawiane warunki i zostali zakwalifikowani do dalszego udziału w przetargu - informuje Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Zaproszenie do dalszego postępowania przetargowego złożyły firmy Pesa z Bydgoszczy oraz Bombardier Transportation Polska. Produkty obu firm są doskonale znane gdańszczanom. Obecnie wozi ich 35 Pes 120NaG Swing oraz trzy Bombardiery NGT6. Pesy kupiono dla obsługi m.in. nowej trasy wzdłuż al. Havla, zaś Bombardiery kilka lat wcześniej z myślą o powstającej wówczas trasie na Chełm.

Pięć nowych tramwajów, których producenta poznamy 29 kwietnia br., będzie wyposażonych w monitoring oraz klimatyzację w części pasażerskiej i kabinach motorniczego. Maksymalna długość pojazdu może wynieść 32,5 m, a pojazdem podróżować jednocześnie ma co najmniej 250 osób, z czego 28 na miejscach siedzących. Pojazdy muszą być też przystosowane do pokonywania spadków do 6 proc., a więc bez problemu radzić sobie z trasami na Górny Taras.

Zobacz też: Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli

Wciąż nie wiadomo czy uda się zakupić od niemieckiego miasta Kassel 16 tramwajów typu N8C, czyli identycznych jak te, które sprowadzono do Gdańska z Dortmundu. Gdańsk nadal jest zainteresowany ich kupnem, ale niemiecki przewoźnik nie spieszy się z ich sprzedażą. Kassel jest w trakcie wymiany taborowej, zastępując N8C dwukierunkowymi Bombardierami. Dopiero wówczas być może dojdzie do sprzedaży używanego taboru do Polski. O niemieckie tramwaje zabiegają Gdańsk oraz Gorzów Wielkopolski.

Opinie (178) 1 zablokowana

  • po co ten przetarg skoro wygra pesa??? Tak jak przy ostatnim przetargu, pesa zaproponuje nizsza cene, a wiadomo w tym kraju ZAWSZE liczy sie kasa wygraną ma w kieszeni. Nie wydaje mi sie ze ZKM po tych paru latach uzytkowania obu tramwajow nauczyl sie czegos i nie popełni znowu tego bledu i kupi pesy. Mam nadzieje, ze sie myle bo bombki sa na prawde lepsze

    • 2 0

  • A co na to krzywonos której tramwaj staną z powodu braku prądu i chłopcy zaczeli strajk.

    A tera wali driny po salonach.

    • 0 1

  • xxl

    polaki tylko polskich nie kupujcie i płaczcie potem że niema praca.

    • 2 0

  • PESA ma fatalnej jakości regulację ogrzewania wnętrza.Upał jest straszny.

    A górny nadmuch powoduje błyskawiczne przemieszczanie się wszelkich świństw.Nie jest to chyba najszczęśliwsze rozwiązanie. Osobiście unikam PESY.

    • 1 1

  • Moren jest tak piękna

    że zapiera dech, zwłaszcza jak wieje w twarz.

    • 2 0

  • można by zmienić Piecki-Migowo na Morenę

    • 0 1

  • :)

    no tak a do końca życia KONSTALEM na Przeróbkę i Stogi.

    • 2 0

  • Bombardiery! (2)

    Ci co mówią że Pesa lepsza to chyba nie jechali Bombardierami, ja miałam okazję nimi podróżować właśnie w Berlinie i na pewno jest znacznie większy komfort jak w tutejszych znanych nam Pesach :) większa przestrzeń dla stojących, lepiej rozlokowane siedzienia, ludzie nad sobą nawzajem "nie wiszą" nie ma ścisku..w pesie krzywe podłogi, wąsko, siedzenia krzywo usadowione, ścisk.. co w godzinach południowych stanowi dramat.

    pozdrawiam :)

    • 3 0

    • bombardier :) (1)

      Boże, to Ty musiałeś do Berlina jeździć by przejechać się Bombardierem?
      Ja w Gdańsku jeździłem Bombardierem, faktem jest że jest fajnie i przyjemne ale brzydkie bo mega kanciaste:P
      Przynajmniej te dwa co jeżdżą po Gdańskich torach :P

      • 0 0

      • Musiałaś :) nie jechałam do Berlina specjalnie po to żeby się nim przejechać, tylko byłam w celu wycieczki i m.in to był mój środek transportu. Hm..mieszkam w Gdańsku i prawdą jest, że nie nie jeżdżę za często tramwajami bo nie mam potrzeby..ale na tyle co jeździłam jeszcze nie trafiłam na Bombardiera, więc możesz mi powiedzieć na jakiej trasie one jeżdżą? :D

        • 0 0

  • Wytłumaczcie mi, ale bez sugestii o korupcji (tak, mi też się nasunęły) dlaczego tam MUSZĄ być tramwaje dwustronne?

    Taki tramwaj musi mieć nie tylko dwie kanciapy motorniczego, wyłączone z przestrzeni pasażerskiej i wyposażone w elektronikę itd, ale też dwa razy więcej drzwi (na obie strony) i dwa razy więcej możliwości awarii. Każdy z tych tramwajów będzie niemal dwa razy droższy i bardziej awaryjny. A pętla była by tylko jedna, bez licznych skomplikowanych urządzeń...
    Pętli ani dwóch par torów nie da się wtłoczyć w gęstą zabudowę starego miasta i to jedyny znany mi sens tego rozwiązania. Takie były prapoczątki, w tramwaju konnym przeprzęgano kunia na drugi koniec, a tor był wtedy jeden, bo szyny były cenne.

    o so chozi? (i jak się załapać na tę kasę?)

    • 3 0

  • "Morena to najpiękniejsza dzielnica Gdańska"

    Tak i dziura na dziurze jak się samochodem jedzie :D

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane