• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PiS chce odłożyć budowę A1

Maciej Goniszewski
19 października 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Negocjacje w sprawie budowy północnego odcinka autostrady A-1 trwały osiem lat. Dwa miesiące po rozpoczęciu prac politycy PiS uważają, że podpisanie kontraktu było błędem i zapowiadają zerwanie kontraktu ze spółką Gdańsk Transport Company. Chcą odejść od koncesji dla prywatnych wykonawców na budowę autostrad i przejść do bezpośredniego zaangażowania państwa.

Kilometr odcinka A-1 z Gdańska do Nowych Marz ma kosztować 5,6 mln euro. Politycy PiS powtarzają, że jest to najdroższa autostrada w Polsce. Mówią nieprawdę.

- Porozumienie o budowie odcinka autostrady A2 na odcinku od granicy kraju do Nowego Tomyśla przewiduje cenę 6,1 mln euro za kilometr - informował Jan Ryszard Kurylczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. - Natomiast rozliczony odcinek A2 od Nowego Tomyśla do Poznania kosztował 6,4 mln euro za km.

Jego zdaniem ceny autostrad nie zależą od chęci ministra, a przede wszystkim od projektu technicznego. Jeżeli na południu kraju jest 40-60 cm miękkiej gleby, a pod nią lita skała, to zrobiwszy wykop można prawie od razu układać kolejne warstwy i droga gotowa. Przez Pomorze trzeba natomiast robić wykopy głębokości 6-8 m, a w niektórych miejscach nawet 12 m, bo pojawia się torf. Z miejsc odległych o 500 km trzeba przywieźć kruszywo. To wszystko w oczywisty sposób zwiększa koszty..

O tym, że politycy PiS są zdeterminowani, żeby przerwać rozpoczętą już inwestycję, mogą świadczyć obliczenia i przygotowania finansowe jakie robi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Instytucja ta stwierdziła, że ruch na A1 - której pierwszy północny odcinek ma zostać oddany do użytku dopiero za 3 lata - będzie tak mały, że państwo na pewno będzie musiało wypłacać koncesjonariuszowi przewidziane w umowie rekompensaty. W pierwszym roku wyniosą one ok. 200 mln zł. Ponadto GDDKiA przygotowała już w formie rezerwy 126 mln zł, które zostaną wypłacone GTC, w przypadku zerwania umowy.

- Sprawa A1 to dla nas priorytet - stwierdza Jerzy Polaczek, najpoważniejszy kandydat na przyszłego ministra infrastruktury. - Ale musimy tak realizować przedsięwzięcie, aby nie narażać budżetu na straty.

Według polityków PiS Jan Ryszard Kurylczyk za podpisanie kontraktu stanie przed prokuratorem. Wiceminister nie obawia się takiej ewentualności.

- Zanim podpisaliśmy porozumienie wszystkie dane kontraktu przekazałem do Ministerstwa Finansów i otrzymałem stamtąd kontrasygnatę dotyczącą zarówno całego kontraktu jak i ceny - informował były wojewoda pomorski. - Dodatkowo zlecono najlepszej polskiej firmie prawniczej pełną analizę umowy i dopiero po stwierdzeniu że nie ma w niej wad prawnych nastąpiło jej podpisanie.
Maciej Goniszewski

Opinie (356)

  • A jak myślicie?? Czmu Cimoszewicz jeszcze milczy?? To proste:-) Milczy ze wzruszenia. Jest Niewinny. Na razie. Ale jak pokaże palcem, jak huknie pięścią, to tylko te rude kudły się zakotłują. Oczekuję w Piątek przed Wielką Niedzielą konferencji prasowej oszkalowanego Marszałka i Premiera RP, przez pułkownika Miodowicza. Ale to byłaby bomba, co??

    • 0 0

  • sator
    Zabawne jest czytać, "po prostu", takich śmiesznych ludzików, jak Ty. Wyrazy współczucia z okazji akcesu pana Urbana. ArcyKatolicki Pan Tusk, bedzie musiał po Elekcji jakoweś Egzorcyzma, czy inne Jasełka dla Ludu odprawić. Dziś, jak sie przeżegnał w TV znakiem Krzyża Swietego, i Go Piorun nie trafił od razu, pomyślałem sobie acha, Pon Bocek Nierychliwy, oj Nierychliwy, ale Sprawiedliwy ojojoj bardzo:-) Bardzo nie lubi jak się z Sacrum robi Profanum, nawet gdyby Jego wszyscy Apostołowie mieli inne zdanie:-)

    • 0 0

  • Do wszystkich miłośników A1.

    Niezależnie od miłości do PiS czy do PO, uważam że wylewane tony betonu na polach i w lasach oraz kubiki drzew wyciętych pod autostrady nie świadczą o wroście gospodarczym i miejscach pracy, w krótkim okresie tak, oczywiście. W dłuższym czasie natomiast doprowadzamy naszą ziemię do katastrofy, a więc sami na siebie skręcamy powróz, po ti żeby tylko wygodnie żyć. Dlatego jestem przeciwny budowie A1 niezależnie od waszych narzekań na PiS, którego się cholernie boję czy tam na wychwalanie PO - liberałów, których też nie lubię. Polityka nie ma związku z ekologią

    • 0 0

  • a skąd Ty Rena masz takie informacje? wedle tego co mówisz to ani churchill ani thatcher nie mogliby być premierami - babole walisz nieziemskie.

    • 0 0

  • ProgramPiS- zaorać i zalesić Pomorze

    Ziemia pomorska i zamieszkująca ją ludność(wywodzaca się z Wehrmachtu) nie potrafiła docenić wielkości Lecha i Jarosława Kaczyńskich,którzy zawsze we wszystkim mieli,mają i będą mieć rację .Dlatego tę krnąbrną krainę należy zreedukować i zresocjalizować a ,nastepnie zaorać,zalesić i o niej zapomnieć.

    • 0 0

  • Kaczyński zachorował na ptasią grypę

    Jeszcze trochę nic nie będzie budowane żeby miec na zasiłki dla nierobów z pegieerów, którym sie pracować nie chce. Myślałem że Kaczyński to polityk prawicowy a to jakiś komuch, narodowy socjalista zupełnie jak adolf H.

    • 0 0

  • Jaki on by nie był ten Adi H.,to jednak Dziadka miał jak należy:-) Rodzonego, a bu ha ha ha ha ha

    • 0 0

  • Za drogo? Ile już kasy wydano na A1? A teraz p. Kaczyński powiedział że za drogo i cała kasa na rozpoczęcie budowy, pomiary i badania poszły w ch... Ale zaoszczędzili parę złotych, bo lepiej rozdać to kasę niż dołożyć i mieć autostradę którą się długo buduje i może nie starczyć do następnych wyborów.

    • 0 0

  • Kaczynski na PREZYDENTA!!!

    Tyle lat negocjowano budowe autostrady to kilka mies nie zbawi nikogo. Lechu znajdzie sposob na to zeby troche taniej wynioslo z kilometra...

    • 0 0

  • Wkurzające są wypowiedzi oszołomów

    Wkurzające są wypowiedzi oszołomów w stylu: nieroby z pegieerów, zaorane Pomorze itd. Brak Wam odrobiny kultury, potraficie tylko bluzgać. I to ma być to cywilizowane PO ? Jesteście przedstawicielem polskiej klasy politycznej. Wszyscy jesteście sibie warci PO, PiS i ich wyborcy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane