• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PiS chce odłożyć budowę A1

Maciej Goniszewski
19 października 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Negocjacje w sprawie budowy północnego odcinka autostrady A-1 trwały osiem lat. Dwa miesiące po rozpoczęciu prac politycy PiS uważają, że podpisanie kontraktu było błędem i zapowiadają zerwanie kontraktu ze spółką Gdańsk Transport Company. Chcą odejść od koncesji dla prywatnych wykonawców na budowę autostrad i przejść do bezpośredniego zaangażowania państwa.

Kilometr odcinka A-1 z Gdańska do Nowych Marz ma kosztować 5,6 mln euro. Politycy PiS powtarzają, że jest to najdroższa autostrada w Polsce. Mówią nieprawdę.

- Porozumienie o budowie odcinka autostrady A2 na odcinku od granicy kraju do Nowego Tomyśla przewiduje cenę 6,1 mln euro za kilometr - informował Jan Ryszard Kurylczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. - Natomiast rozliczony odcinek A2 od Nowego Tomyśla do Poznania kosztował 6,4 mln euro za km.

Jego zdaniem ceny autostrad nie zależą od chęci ministra, a przede wszystkim od projektu technicznego. Jeżeli na południu kraju jest 40-60 cm miękkiej gleby, a pod nią lita skała, to zrobiwszy wykop można prawie od razu układać kolejne warstwy i droga gotowa. Przez Pomorze trzeba natomiast robić wykopy głębokości 6-8 m, a w niektórych miejscach nawet 12 m, bo pojawia się torf. Z miejsc odległych o 500 km trzeba przywieźć kruszywo. To wszystko w oczywisty sposób zwiększa koszty..

O tym, że politycy PiS są zdeterminowani, żeby przerwać rozpoczętą już inwestycję, mogą świadczyć obliczenia i przygotowania finansowe jakie robi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Instytucja ta stwierdziła, że ruch na A1 - której pierwszy północny odcinek ma zostać oddany do użytku dopiero za 3 lata - będzie tak mały, że państwo na pewno będzie musiało wypłacać koncesjonariuszowi przewidziane w umowie rekompensaty. W pierwszym roku wyniosą one ok. 200 mln zł. Ponadto GDDKiA przygotowała już w formie rezerwy 126 mln zł, które zostaną wypłacone GTC, w przypadku zerwania umowy.

- Sprawa A1 to dla nas priorytet - stwierdza Jerzy Polaczek, najpoważniejszy kandydat na przyszłego ministra infrastruktury. - Ale musimy tak realizować przedsięwzięcie, aby nie narażać budżetu na straty.

Według polityków PiS Jan Ryszard Kurylczyk za podpisanie kontraktu stanie przed prokuratorem. Wiceminister nie obawia się takiej ewentualności.

- Zanim podpisaliśmy porozumienie wszystkie dane kontraktu przekazałem do Ministerstwa Finansów i otrzymałem stamtąd kontrasygnatę dotyczącą zarówno całego kontraktu jak i ceny - informował były wojewoda pomorski. - Dodatkowo zlecono najlepszej polskiej firmie prawniczej pełną analizę umowy i dopiero po stwierdzeniu że nie ma w niej wad prawnych nastąpiło jej podpisanie.
Maciej Goniszewski

Opinie (356)

  • Mirek

    Autostarda to nie niej spalin, tylko w innym miejscu. Autostrady rozbijają nisze ekologiczne i wędrówki zwierząt. Fakt, że napedzają koniunkturę i inwestycje, ale póki co człowiek wciąż prowadzi gospodarkę czystko rabunkową nastawioną na ilość, a nie jakość, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwaghę wzrost populacji, samochodów, zużycia bogactw naturalnych i konsumpcji. Jak byłoby w Polsce 8 mln ludzi, to niech se ludzie budują autostrady, bo dla przyrody to nie miałoby większego (jak w Skandynawii), ale póki co jest nas prawie 40 mln. A co z Chinami i Indiami. Oni też chcą żyć jak Amerykanie. Zaraz zabraknie ropy, a CO2 będzie tyle i innych świnstw, że koniec tej waszej wspaniałej gospodarki blisko. I co wtedy powiecie, hę ?

    • 0 0

  • To jest czysta prowokacja

    wymierzona w PiS aby odebrać głosy.Nie trzeba zakładać okularów aby zobaczyć wszelkie manewry jakich dokonują ludzie stojący za tym układem.

    • 0 0

  • Brawo PiSuary

    PiS ma w głębokim poważaniu Gdańsk i Pomoże ,ich wyborców jest tu mało.Autostrada A1 legnie na ołtażu walki PiS z postkomuną i jej przekrętami.Prokurator Waserman znajdzie nieprawidłowości na 1000zł przy zawieraniu umowy koncesyjnej i wstrzymają budowe na lata, a że Pomoże straci szanse na rozwój to już nie ich problem.W IV Rzeczypospolitej autostrady na Pomożu nie będzie.

    • 0 0

  • Fałszywki, prowokacje, no i ten kłamliwy tekst.......

    G..no prawda , PiS oficjalnie nie wyraził takiej opinii.To kolejna akcja zwolenników PO z "Wyborczej"
    Jak widać trafiła na podatny grunt.
    Wystarczy im rzucić ochłap , jak wygłodniałe kundle reagują zgodnie z intencjami prowoków.
    Stara szkoła Goebbelsa , powtarzane kłamstwa zapadaja w podświadomość i staja sie prawdą.
    Im niższy stopień rozwoju i inteligencji adresatów , tym lepszy skutek.

    • 0 0

  • Miras:-)
    Rozumiem, że walczyłeś osobiście? Zechciałbyś to rozwinąć?? Bo mam wrażenie, nie potrafisz tego zresztą ukryć, że jesteś sierotą po SLD? Kurylczyk to dla Ciebie Hero, a PiS to osobnicy do psychiatry:-)
    Z daleka od Ciebie zalatuje Mirku - tym zapaszkiem, charakterystycznym dla sierot i wdów po niesławnej pamięci nieboszczce PZPR i ich mafijnym przedłużeniu - SLD.

    • 0 0

  • Prowokacja PO

    Kolejna prowokacja PO ,ludzie nie czytajcie tych bzdur to jest kampania Tuska Media promuja tylko Tuska wyraznie sie to odczuwa.

    • 0 0

  • Arek

    I dobrze, dobrze. Niech wstrzymują do czasu zmiany mentalności ludzi , gdzieś 20 - 30 lat. Kiedy się okaże, że to w Polsce jeszcze jest fajnie, a na Zachodzie beton, parkingi, autostrady, zamknięte prywatne lasy. Przyroda to jest inwestycja, a nie autostrady. Bo dzięki przyrodzie byznesmeny mogą żyć i budować swe autostrady. A PiS-u i tak nie lubię. PO zresztą też.

    • 0 0

  • Panie antypolityku

    Wybacz Bracie bądź Siostro ale jak słysze tego typu teksty to mnie podrzuca. Nie wierze w świat pełny zieleni, biegających zwierząt, czytego powietrza i wody choć w moim małym własnym świecie prowadzę o te wartości swa małą walkę. Karmie koty odkręcam zakrętki od butelek wrzucając je do wlaściwego smietnika itd. Ale to wiele nie zmieni. Przez jakiś ,czas to miasto bylo uważane za głęboka prowincję, zero inwestycji, tu nic się nie działo. Teraz nasi włodarze szarpnęli trochę kaski z UE i zaczyna się kręcić, rusza program drogowy, w porcie budują terminal.Może to miasto wreszcie zacznie zarabiać. Jestesmy tu ,na ziemi w tym mieście, dzielnicy czy osiedlu. Nie chrzańmy o wielkiej ekologii. Sorki nie chciałem urazić

    • 0 0

  • No i mamy AWS-Bis

    Różnica między SLD a PIS-AWS:

    SLD buduje autostradę, żeby przy okazji nakraść.
    PIS-AWS mówi, że nie zbuduje, po to żeby nie kraść, a potem zbuduje po swojemu, żeby nakraść, bo do koryta przy GTC już SLD przyssane.

    • 0 0

  • Sierota po SLD!!

    Ja sierotą po SLD?? Biedaku - jakiego mnie Panie Boże stworzyłeś takiego mnie masz???

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane