- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (298 opinii)
- 2 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (26 opinii)
- 3 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (237 opinii)
- 4 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (178 opinii)
- 5 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (119 opinii)
- 6 Ministerstwo dało pieniądze na Złotą Bramę (95 opinii)
Pierwsze elektryczne autobusy w Gdańsku. Od 20 do 45
Dofinansowanie do zakupu 45 autobusów elektrycznych chce złożyć GAiT w tym roku. Wcześniej przewoźnik sam kupi trzy minibusy elektryczne. Dlatego obecnie trwają przygotowania do budowy stacji ładowania w zajezdni przy Hallera.
Mimo że flota Gdańskich Autobusów i Tramwajów wzbogaciła się w ostatnich dwóch latach o blisko 100 nowych pojazdów - w 2019 roku GAiT kupił 46 nowych pojazdów, a rok później wydzierżawił kolejnych 48 - to do tej pory przewoźnik stawiał na autobusy z silnikiem diesla.
W lutym informowaliśmy o wyborze dostawcy 24 autobusów elektrycznych dla Gdyni.
Przenośna stacja do ładowania autobusów elektrycznych w Gdańsku
Teraz przyszedł czas na to, by także w Gdańsku pojawiły się tego typu pojazdy. Co ciekawe, ich pojawienie się zwiastowane jest budową kontenerowej stacji transformatorowej wraz z ładowarkami do autobusów na terenie zajezdni przy al. Hallera.
14 kwietnia spółka złożyła w tej sprawie wniosek o pozwolenie na budowę.
- Stacja służyć ma do ładowania autobusów elektrycznych. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje aplikować będzie o dofinansowanie zakupu kilkudziesięciu autobusów zeroemisyjnych w jesiennej edycji naboru programu "Zielony Transport Publiczny" organizowanego przez NFOŚiGW - informuje Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?
Autobusy elektryczne: co najmniej 20, maksymalnie 45
Chodzi konkretnie o 45 autobusów z bateriami o dużej pojemności, które pozwolą pokonywać nawet 250 km na jednym ładowaniu.
- Chcemy w ten sposób uniknąć konieczności doładowywania pojazdów na trasie, bo jeśli autobus utknie w korku i dodatkowo będzie musiał się doładować, to już do końca dnia nie nadrobi tego czasu - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Pozwoli to także zaoszczędzić pieniądze na budowę stacji do ładowania na terenie miasta, bowiem wszystkie autobusy ładowane będą tylko w zajezdniach.
Według prezesa Lisickiego jeden krótki, 12-metrowy autobus z taką baterią kosztuje ok. 2-2,5 mln zł.
- Autobusy elektryczne kupimy bez względu na to, czy otrzymamy dofinansowanie, czy nie. W tym drugim przypadku zamówimy ok. 20 autobusów i zapłacimy za nie z własnych środków - zapowiada Lisicki.
Wcześniej, bo jeszcze przed wakacjami, ma zostać ogłoszony przetarg na zakup trzech minibusów elektrycznych. Takie zamówienie w GAiT złożył Zarząd Transportu Miejskiego. Będą one obsługiwały najprawdopodobniej linię 100, która kursowała po śródmieściu, ale obecnie jest zawieszona.
Nowa zajezdnia: środki unijne lub transakcja wiązana
Od kilku lat mówi się o przeniesieniu zajezdni z al. Hallera na Ujeścisko, gdzie krzyżować się będzie al. Adamowicza z będącą obecnie w budowie Nową Warszawską i planowaną w dalszej perspektywie Nową Jabłoniową.
W lutym 2020 roku rozpoczęły się prace nad sporządzeniem miejscowego planu, który powinien być gotowy jeszcze w tym roku. Potem będzie czas na opracowanie projektu, ogłoszenie przetargu na budowę i samą realizację.
Wiadomo, że wówczas GAiT będzie chciał sprzedać teren przy al. Hallera.
- Pod uwagę brane są dwa warianty. Jeśli otrzymamy środki z nowej perspektywy unijnej, to sami sfinansujemy budowę nowej zajezdni, a starą sprzedamy albo będzie to transakcja wiązana i zajezdnia zostanie wybudowana w zamian za teren przy Hallera, ale nie jeden do jednego. Po wycenie nieruchomości we Wrzeszczu i oszacowaniu kosztów budowy okaże się, jaka jest różnica do pokrycia - tłumaczy prezes GAiT.
Opinie (306) 6 zablokowanych
-
2021-04-22 07:59
Obłuda !!! (3)
Kupią autobusy ktoś za to zgarnie niezłą kasę pod stołem , później okaże się że one do niczego się nie nadają i że nawet nie ma gdzie ich ładować . Będzie jak w przypadku pendolino gdzie można było kupić dużo tańszą Polską PESE która i tak jest za szybka na polskie warunki infrastruktury i nie wymaga psełdo wykwalifikowanej obsługi zagranicznej ...
- 17 18
-
2021-04-22 08:17
Tak, tak.
Powinni się przenieść w czasie 10 lat do przodu do momentu zaczęcia produkcji odpowiednich składów przez PESĘ, a nie kupować to co jest na rynku jak ostatni d**ile...
- 4 1
-
2021-04-22 08:55
O, wypowiedział się ekspert. A może wspomnisz coś o awaryjności tej cudownej polskiej Pesy?
Każdy kto miał choć trochę wspólnego z pojazdami tej firmy nie nazwie ich inaczej jak Pesozłom, bo to do niczego się nie nadaje. Nie dość, że awaryjne, to jeszcze mają opóźnienia w dostawach, ich autobusy szynowe są nieekonomiczne (zużywają kolosalne litry oleju). Ale tak, powinniśmy byli postawić na Pesę, bo tak pisze jakiś chrupek w internecie.
- 4 1
-
2021-04-23 06:56
Pesa to dno, ciągle awarie
I prędkość była zbyt niska. Pendolino jeździ 200 /h
- 0 1
-
2021-04-22 08:01
Czyżby nowe autobusowe mevo? Strach się bać.
- 10 0
-
2021-04-22 08:04
Po co stacja ładowania na hallera?
Przecież ona idzie do wyburzenia
- 11 1
-
2021-04-22 08:05
Nic nie wiemy na temat sposobu zakupu czy leasingu...Dlaczego? (3)
To podstawowa informacja. Stacja ladowania bedzie na Hallera a ta zajezdnia nie byla juz obiecana przez Lisickiego -deweloperowi ? Serwis i obsluga przez pracownikow czy zewnetrzny serwis?Jezeli zewnetrzny serwis-to ile on bedzie kosztowac i kto jest pomyslodawca?XCzyzby nowy zarzadca z Podarpacia-wybitny fachowiec ,czy Lisicki wspolnie z pryncypalem czy tez moze za decyzja ta stoi rada starszych-deweloperow? Komu podziekowac?
- 12 0
-
2021-04-22 08:44
Pomysł trochę (2)
Jak z dofinansowaniem to na pewno zakup
- 0 0
-
2021-04-22 12:20
A powiedzieli w ilu procentach zakup? (1)
Moze w 10 moze w 40stu? Moze dofinansowanie zalezy od wplaty wlasnej a tu z gotoweczka moze byc krucho...i co moze opchniemy komus jakis miejski teren zeby starczylo na zakup ? Pomyslalem...i wnioski nie sa optymistycze.
- 0 0
-
2021-04-22 13:31
Dofinansowanie
Ten program dofinansowań zakłada dopłatę rzędu 70% o ile dobrze kojarzę.
- 0 0
-
2021-04-22 08:12
Będzie na bank mercedes
Przetarg będzie ustawiony
- 5 3
-
2021-04-22 08:13
(2)
bardzo dobrzze. najwieksze czarne chmury na gdanskich drogach puszczaja 1.9tdi i wlasnie autobusy z ZKM. czarne jakby weglem palili
- 4 3
-
2021-04-22 08:17
(1)
Ty chyba nie widziałeś tych z Mondeo z 2.0 tdci :)
- 0 0
-
2021-04-22 08:58
o przepraszam. faktycznie mondeo nie gorsze od niemieckich gruzow
- 0 0
-
2021-04-22 08:25
najpierw koniec z węglem - potem pojazdy elektryczne (2)
obecnie nie mają żadnego sensu.
- 8 8
-
2021-04-22 10:14
ma sens nawet teraz (1)
mniej spalin w miastach. Morskie farmy wiatrowe już za parę lat.
- 0 0
-
2021-04-22 12:47
Poczytaj o zanikach pradu w norwegii i szwecji
- 0 0
-
2021-04-22 08:27
rzetelność!!! (3)
W ramach rzetelności dziennikarskiej, prosiłbym by doprowadzić temat do końca, albo oznaczyć go jako 'artykuł promocyjny'.
Brakuje:
1\ zestawienia całkowitego śladu węglowego elektryka i spalinówki - hasło 'ekologia' nie powinno być zajeżdżane do promowania postaw pseudoeko;
2\ zestawienie kosztów zakupu, eksploatacji pojazdu 'eko' i spalinowego wraz z kosztami infrastruktury w przeliczeniu powiedzmy na 10 lat (krótsze okresy raczej nie maja sensu i stanowią zabiegi czysto marketingowe).
Dopiero na podstawie takich informacji będę w stanie wyrazić swoja opinię na temat zakupu nowych autobusów.- 12 2
-
2021-04-22 08:29
Haha, nikt Cię o opinię nie pytał, więc się nie martw, nie musisz jej wyrażać. A ludziom koło wuja lata ślad węglowy, jeśli nie muszą wdychać dymu z rury wydechowej autobusu.
- 1 1
-
2021-04-22 08:50
1. Ślad węglowy to od lat kwestia sporna i zależna od sposobu liczenia. Jednym wychodzi na korzyść elektryka, innym na korzyść spalinówki. Można więc założyć że ślad węglowy obu jest podobny.
2. Infrastruktura ma być tylko w zajezdni więc to nie powinien być jakiś wielki koszt. Zakup i eksploatacja w długim terminie i przy dużych przebiegach wychodzą zawsze na korzyść elektryków.
3. Trzeba jeszcze do rachunku doliczyć uciążliwość dla otoczenia - hałas i spaliny.- 0 1
-
2021-04-22 10:15
brak chmur spalin w mieście
a nie ślad węglowy się liczy
- 0 0
-
2021-04-22 08:31
No , no widać w GAiT mają ful kasy, a tak narzekali na spadek przychodów. (1)
Jak normalny, myślący przedsiębiorca ma deficyt forsy, to kupuje drogiego elektryka, czy zwykłego diesla, żeby wozić towar? (koszt/efekt). Panie Lisicki, może pan to wytłumaczysz? Aaa, zapomniałem, pan nie wydajesz swoich pieniędzy, tylko nasze....
- 5 5
-
2021-04-22 08:44
No właśnie, koszt/efekt
Jak pojazd robi odpowiednio duże przebiegi, to wyższy koszt zakupu zwraca się dzięki niższemu kosztowi paliwa.
- 0 1
-
2021-04-22 08:33
Stacje ładowania (8)
Po pierwsze elektryki powinny być przypisane do jednej linii bądź kilku na stałe. Na tych liniach na przystanku początkowym jak i końcowym powinny zostać zainstalowane stacje ładowania aby podczas przerwy doładować akumulatory. W tym przypadku przerwa powinna być dłuższa. Takie rozwiązanie istnieje w Norwegii. Niestety zima nie sprzyja takim elekrykom
- 66 5
-
2021-04-22 10:03
w Norwegii mają gazu skolko godno
a w Polsce matousz wam obiecał koleje podziemne wielkich prędkości i polskie samochodziki elektryczne na prąd dla każdego!
- 8 0
-
2021-04-22 11:50
Elektryk to droga donikąd (2)
Bo trzeba wozić akumulator, którego wydajność to jakieś 1/50 benzyny i 1/150 wodoru. Przyszłość to wodór, tankowanie trwa chwilę, można spalać tradycyjnie lub w ogniwach paliwowych, efekt spalania to tylko para wodna, produkcja wodoru może być też prostsza i bardziej eko niż akumulatorów.
Te autobusy zimą jak przejadą choć 100 km to będzie dobrze.- 7 2
-
2021-04-22 13:12
Jakim i**otyzmem jest wodór w środkach komunikacji pokazał już Hindenburg prawie 100 lat temu (1)
Jedynymi głosicielami wyższości wodoru nad bateriami są właściciele stacji benzynowych, bo jak tu wciskać ludziom hotdogi, jak zamiast stać w kolejce do dystrybutora będą ładować samochody w domu?
Inna sprawa, że silnik wewnętrznego spalania nigdy nie nadawał się do napędzania samochodów. Przelicz sobie teraz ile masy układu napędowego generuje moment, a ile dodatkowego sprzętu trzeba ze sobą wozić żeby tego silnika używać.- 1 0
-
2021-04-22 14:56
Na CNG/LPG jeżdżą od lat
i jakoś katastrof nie widać.
W Korei już jeździ dużo np. Hyundaii Nexo - przyszłość to paliwo a nie baterie.- 2 1
-
2021-04-22 12:28
(3)
autobus ,żeby zarabiac, nie może stac za dlugo. Inaczej ceny biletów poszybują w górę - za czas ładowania ktoś będzie musiał zaplacic.
- 2 1
-
2021-04-22 13:13
Hmm, a gdyby tak podłączać je na przykład na noc? (2)
Może by tak w godzinach kiedy autobusy nie kursują?
Niee, to na pewno niemożliwe...- 0 0
-
2021-04-22 13:36
(1)
ladowanie w nocy to mus. Tylko nie wystarczy na operowanie 12h podczas dnia, z pasażerami.
- 3 0
-
2021-04-22 14:30
Akurat, czy pasażerowie są na pokładzie, czy nie, dużo elektrycznemu autobusowi nie robi.
Poza tym, maksymalny czas pracy kierowcy to 10h, więc 12h też nie zrobi :)
A jak będzie w praktyce - wyjdzie w testach. Po to właśnie one są :)- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.