- 1 Co z falistym deptakiem na molo w Brzeźnie? (41 opinii)
- 2 Chodził z nożem i groził przechodniom (88 opinii)
- 3 Skrajne oceny buspasa na Grunwaldzkiej (123 opinie)
- 4 Delfiny w Bałtyku. Bawiły się przy jachcie (39 opinii)
- 5 Z narkotykami chował się w sklepie (25 opinii)
- 6 Koniec remontu. Ulica gładka jak stół (75 opinii)
Pierwszy tydzień buspasa na Grunwaldzkiej. Oceny? Skrajne
Za nami pierwszy tydzień funkcjonowania pierwszego fragmentu buspasa na al. Grunwaldzkiej. O ocenę tego rozwiązania poprosiliśmy przedstawicieli miasta, aktywistów oraz radnych dzielnicy Strzyża. Zdania są podzielone.
Wśród naszych czytelników rozwiązanie wzbudza skrajne emocje. A jak buspas oceniają po pierwszych dniach jego funkcjonowania urzędnicy, radni dzielnicy i aktywiści?
Miasto: bez niespodzianek, ale na wnioski trzeba poczekać
O ocenę pierwszego tygodnia funkcjonowania buspasa na Grunwaldzkiej poprosiliśmy Agatę Lewandowską, miejskiego inżyniera ruchu.
Jak mówi, urzędnicy zauważają duże usprawnienie przejazdu autobusów, a efekty i podsumowanie czasów przejazdów będą analizowane w cyklach tygodniowych. Na bardziej konstruktywne wnioski jest jednak za wcześnie, bo na korki i ogólną sytuację na al. Grunwaldzkiej mają wpływ toczące się prace remontowe na przejazdach przy Galerii Bałtyckiej.
- Tak jak się spodziewaliśmy, wydłużyła się kolejka pojazdów na dwóch powstałych pasach ruchu o około 40 m w cyklu, w zależności od struktury ruchu, a więc rodzajów pojazdów i ich długości - mówi Lewandowska. - Widoczna jest większa sprawność przejazdu na świetle zielonym i efektywne wykorzystanie czasu nadawania tego sygnału dla kierowców. Zdarzają się pojedyncze przypadki zatrzymania za przejściem dla pieszych za sygnalizatorami. Nie powoduje to jednak blokowania skrzyżowania. Ważnym etapem obserwacji będzie okres po zakończeniu prac na skrzyżowaniu z al. Żołnierzy Wyklętych, kiedy ureguluje się ruch na układzie przyległym do al. Grunwaldzkiej.
Jak dodaje, w kolejnym etapie, na podstawie zebranych danych, zostaną sprawdzone możliwości zmian w programach sygnalizacji świetlanej i organizacji ruchu. Na tej podstawie będzie podejmowana decyzja o dalszych losach buspasa i obsługi linii autobusowych z niego korzystających.
- Czas funkcjonowania tego rozwiązania przewidziany jest do końca września. Założeniem tej zmiany jest zbadanie potencjału i możliwości usprawnienia przejazdu komunikacji zbiorowej, zarówno z kierunku od ul. Kołobrzeskiej, jak i z ul. Braci Lewoniewskich. Istotnym też wnioskiem będą obserwacje ruchu w ciągu al. Grunwaldzkiej, jak i otaczającego ją układu drogowego - dodaje.
Tak wygląda buspas na Grunwaldzkiej
FRAG: Buspas to krok w dobrą stronę
Karol Spieglanin z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej uważa, że buspas na Grunwaldzkiej to krok w kierunku zwiększania atrakcyjności transportu publicznego, ale pod warunkiem, że buspas będzie dłuższy.
- Od lat mówi się o tym, że należy położyć nacisk na komunikację miejską - mówi Spieglanin. - Że jest nieefektywna i niekonkurencyjna w stosunku do samochodu. Sam wielokrotnie słyszałem pogląd - ostatnio wśród uczestników konsultacji dotyczących przyszłości Manhattanu - że chętnie wybieraliby autobus zamiast auta, ale na wielu trasach i odcinkach jest to po prostu nieopłacalne czasowo. No to właśnie to jest krok w kierunku opłacalności. Na mocno uczęszczanej trasie bez obsługi tramwajowej. Oczywiście sens będzie on miał głównie po przedłużeniu do Galerii Bałtyckiej, niemniej od czegoś trzeba zacząć. Inaczej na zawsze utkniemy w tym "wybrałbym zbiorkom, ale się nie opłaca".
Jak dodaje, buspas w przyszłości umożliwi też zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów.
- Słychać narzekanie, że obsługuje on za mało linii. Ale przecież one nie miały jak się tam pojawić, skoro ludzie stali w tych autobusach w korkach. Jeżeli autobus będzie szybszy, to zapewne i pasażerów pojawi się więcej, i częstotliwość połączeń się zwiększy - prognozuje Spieglanin, który w 2018 r. podczas kampanii wyborczej, wspierając kandydaturę Jarosława Wałęsę na prezydenta Gdańska, postulował m.in. utworzenie ekspresowych linii autobusowych, m.in. właśnie na Grunwaldzkiej.
Krytyka Rady Dzielnicy Strzyża
Z dystansem, by nie powiedzieć z dezaprobatą decyzję o utworzeniu buspasa przyjęła Rada Dzielnicy Strzyża. W marcu, a więc zaraz po tym, jak media poinformowały o planach miasta, podjęła w tej sprawie uchwałę.
- Negatywnie opiniujemy i uznajemy za niedopuszczalną koncepcję wprowadzenia buspasa na al. Grunwaldzkiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Abrahama do al. Wojska Polskiego - czytamy w piśmie podpisanym przez Marcina Okuniewskiego, przewodniczącego Rady Dzielnicy Strzyża. - Uznajemy, że planowana zmiana organizacji ruchu nie poprawi płynności ruchu autobusów, natomiast w znaczny sposób wydłuży korki, co spowoduje przekierowanie potoku ruchu na niedostosowane do tego ulice dzielnicy Strzyża.
Ponadto, jak mówi nam Andrzej Witkiewicz z Rady Dzielnicy Strzyża, radni o pomyśle buspasa dowiedzieli się z... naszego artykułu.
- Miasto nie poinformowało nas o swoich planach - mówi Witkiewicz. - Poza tym dziwię się, że buspas wyznaczono akurat na odcinku, gdzie nie ma przystanku autobusowego, a nie wytyczono np. przebiegu linii przez Abrahama i Wita Stwosza do Wojska Polskiego. Pytań jest więcej: dlaczego buspas funkcjonuje tylko na pasie w kierunku centrum, a w stronę Oliwy i Sopotu już nie? Przecież tamtędy jeździ porównywalna liczba samochodów. Dlaczego zrobiono to teraz, w wakacje, gdy tuż obok toczy się remont przejazdów na Grunwaldzkiej, a warunki drogowe są niemiarodajne?
Dziękujemy za korki we Wrzeszczu (222 opinie)
Szybsze przejazdy umożliwiły korektę rozkładów
Dzięki buspasowi na al. Grunwaldzkiej skrócił się czas przejazdu autobusów linii 122 i 199 (pomiędzy przystankami Abrahama a Wojska Polskiego). Teraz będzie on też bardziej przewidywalny, ponieważ autobusy nie będą narażone na opóźnienia z powodu zatorów drogowych. Od poniedziałku, 5 sierpnia, w dni powszednie będą obowiązywać skorygowane rozkłady jazdy.
Linia 122
Na odcinku "Sopot Kamienny Potok SKM" 02 - "Abrahama" 02 godziny odjazdów bez zmian, na odcinku "Wojska Polskiego" 04 - "Port Lotniczy" 09 korekta godzin kursów.
Linia 199
W relacji Oliwa PKP - Wały Piastowskie - korekta godzin odjazdów.
W popołudniowym szczycie komunikacyjnym godziny odjazdów na obu liniach będą o 2-3 minuty wcześniejsze.
Po utworzeniu drugiego odcinka buspasa na al. Grunwaldzkiej (od al. Wojska Polskiego do Galerii Bałtyckiej) rozkłady jazdy linii 122 i 199 ponownie zostaną skorygowane. ZTM zapowiada też zmiany na linii 158.
Opinie wybrane
-
1 godz.
(3)
Komunikacja miejsca musi jeździć przede wszystkim często, jeśli na autobus trzeba czekać 20 minut w dzień powszedni i pół godziny w weekend, to chętni są tylko ci, którzy nie mają innych opcji do wyboru.
- 88 4
-
41 min
Na Chełmie o 7:00 w stronę Gdańska nie ma jak wsiąść do tramwaju
Dlaczego też nie jest od 2016 z rana dla mnie atrakcyjna komunikacja miejska
- 3 1
-
1 godz.
A w roku szkolnym co 10 min
- 0 3
-
1 godz.
Jeśli będzie jeździć często bez buspasów
To autobusy będą stały obok siebie w korku.
- 5 5
-
1 min
źle się dzieje
Wszystkie zmiany na drogach w Gdańsku mają jak najbardziej zakorkować miasto, bo inaczej tego się wytłumaczyc nie da. Pytanie tylko dlaczego. Może najpierw sukcesywne korkowanie, żeby potem można było łatwiej wytłumaczyć że da dużo samochodów mamy i trzeba wprowadzić strefy czystego transportu lub w ogóle zakazy poruszania sie prywatnymi samochodami.
- 0 0
-
1 godz.
bus pas dla 2 lini autobusowych, korki za to codziennie siegaja Castoramy az do 20 (9)
z drugiej strony nie da sie wjechac do Galerii Baltyckiej od Wrzeszcz PKP, co powoduje korek na skrecie do GB od wysepki we wrzeszczu do godzin wieczornych. Brawo pani inzynier. Zrobic problemy i korki tam gdzie ich nie bylo .
- 84 7
-
2 min
Przecież to jest miejski g...pek a nie inżynier. Ta sama ame.a co w tym roku zafundowała fatalną organizację ruchu na jarmark.
Wywalić na zbity p..sk za te niedorzeczności. Ten człowiek nie zna się w ogóle na swojej pracy! Ta kobieta się dobrze czuje? Jakieś leki bierze czy jak?- 0 0
-
52 sekundy
To wszystko jest robione po coś, nie wierzę w przypadki. Korkowanie jest celowe by uzasadnić strefe czystego transportu w Gdańsku.
- 0 0
-
9 min
Pani Inżynier Miasta
Jest w związku z Bernardem Danielem
małzeństwo z Gdańska z kręgu "przyjaciele królika".
Stąd też Szanowni Gdańszczanie, nie nalezy się dziwić "jakości" i "pomysłów".- 0 0
-
33 min
Zastanawiające (1)
Czy na pewno jest tutaj jakiś choćby jeden inżynier mający pojęcie o organizacji i ruchu pojazdów w dużych miastach?!!!
- 3 0
-
15 min
Nie. Są tylko fachowczynie od festynów.
- 3 0
-
1 godz.
(1)
Te korki do Castoramy do 20 to chyba Ci się przyśniły.
- 3 14
-
57 min
Przed chwilą jechałem.
Korek od skrzyżowania z Abrahama. Stałem tam 20 minut, przejechała JEDEN autobus. Czyli częstotliwość mniejsza niż SKMa, która jest tuż obok. Ten głupi pomysł sprawił że Grunwaldzka zakorkowała się w miejscu gdzie nigdy nie było korków. Te zwężenie związane z remontem torów nie dałoby samo w sobie rady zakorkować ten odcinek, bo już wcześniej bywał
Korek od skrzyżowania z Abrahama. Stałem tam 20 minut, przejechała JEDEN autobus. Czyli częstotliwość mniejsza niż SKMa, która jest tuż obok. Ten głupi pomysł sprawił że Grunwaldzka zakorkowała się w miejscu gdzie nigdy nie było korków. Te zwężenie związane z remontem torów nie dałoby samo w sobie rady zakorkować ten odcinek, bo już wcześniej bywał tam wyłączony jeden pas i nic się nie działo. Jednym słowem tragedia. Pomysł może się podobać jedynie smogowym aktywistom, którzy najwidoczniej z miłości do smogu od lat walczą o zakorkowanie miasta.
- 14 1
-
1 godz.
(1)
AnI razu nie widziałem do castoramy. Co najwyżej do estakady pkm. Spora różnica
- 3 11
-
36 min
wow może 200-300m
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.