• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy tydzień buspasa na Grunwaldzkiej. Oceny? Skrajne

Maciej Korolczuk
2 sierpnia 2024, godz. 13:00 
Opinie (211)
Docelowo buspas ma mieć 1,5 km i rozciągać się między Abrahama a Galerią Bałtycką. Docelowo buspas ma mieć 1,5 km i rozciągać się między Abrahama a Galerią Bałtycką.

Za nami pierwszy tydzień funkcjonowania pierwszego fragmentu buspasa na al. GrunwaldzkiejMapka. O ocenę tego rozwiązania poprosiliśmy przedstawicieli miasta, aktywistów oraz radnych dzielnicy Strzyża. Zdania są podzielone.



Jak oceniasz buspas na Grunwaldzkiej?

Buspas na Grunwaldzkiej funkcjonuje od poniedziałku, 29 lipca. Wytyczono go testowo: najpierw na odcinku od Abrahama do Wojska Polskiego, a po zakończeniu modernizacji przejazdów tramwajowych przy Galerii Bałtyckiej - ma on zostać wydłużony do skrzyżowania z al. Żołnierzy Wyklętych.

Wśród naszych czytelników rozwiązanie wzbudza skrajne emocje. A jak buspas oceniają po pierwszych dniach jego funkcjonowania urzędnicy, radni dzielnicy i aktywiści?

Miasto: bez niespodzianek, ale na wnioski trzeba poczekać



Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu.
O ocenę pierwszego tygodnia funkcjonowania buspasa na Grunwaldzkiej poprosiliśmy Agatę Lewandowską, miejskiego inżyniera ruchu.

Jak mówi, urzędnicy zauważają duże usprawnienie przejazdu autobusów, a efekty i podsumowanie czasów przejazdów będą analizowane w cyklach tygodniowych. Na bardziej konstruktywne wnioski jest jednak za wcześnie, bo na korki i ogólną sytuację na al. Grunwaldzkiej mają wpływ toczące się prace remontowe na przejazdach przy Galerii Bałtyckiej.

- Tak jak się spodziewaliśmy, wydłużyła się kolejka pojazdów na dwóch powstałych pasach ruchu o około 40 m w cyklu, w zależności od struktury ruchu, a więc rodzajów pojazdów i ich długości - mówi Lewandowska. - Widoczna jest większa sprawność przejazdu na świetle zielonym i efektywne wykorzystanie czasu nadawania tego sygnału dla kierowców. Zdarzają się pojedyncze przypadki zatrzymania za przejściem dla pieszych za sygnalizatorami. Nie powoduje to jednak blokowania skrzyżowania. Ważnym etapem obserwacji będzie okres po zakończeniu prac na skrzyżowaniu z al. Żołnierzy Wyklętych, kiedy ureguluje się ruch na układzie przyległym do al. Grunwaldzkiej.


Jak dodaje, w kolejnym etapie, na podstawie zebranych danych, zostaną sprawdzone możliwości zmian w programach sygnalizacji świetlanej i organizacji ruchu. Na tej podstawie będzie podejmowana decyzja o dalszych losach buspasa i obsługi linii autobusowych z niego korzystających.

- Czas funkcjonowania tego rozwiązania przewidziany jest do końca września. Założeniem tej zmiany jest zbadanie potencjału i możliwości usprawnienia przejazdu komunikacji zbiorowej, zarówno z kierunku od ul. Kołobrzeskiej, jak i z ul. Braci Lewoniewskich. Istotnym też wnioskiem będą obserwacje ruchu w ciągu al. Grunwaldzkiej, jak i otaczającego ją układu drogowego - dodaje.

Tak wygląda buspas na Grunwaldzkiej


FRAG: Buspas to krok w dobrą stronę



Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Karol Spieglanin z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej uważa, że buspas na Grunwaldzkiej to krok w kierunku zwiększania atrakcyjności transportu publicznego, ale pod warunkiem, że buspas będzie dłuższy.

- Od lat mówi się o tym, że należy położyć nacisk na komunikację miejską - mówi Spieglanin. - Że jest nieefektywna i niekonkurencyjna w stosunku do samochodu. Sam wielokrotnie słyszałem pogląd - ostatnio wśród uczestników konsultacji dotyczących przyszłości Manhattanu - że chętnie wybieraliby autobus zamiast auta, ale na wielu trasach i odcinkach jest to po prostu nieopłacalne czasowo. No to właśnie to jest krok w kierunku opłacalności. Na mocno uczęszczanej trasie bez obsługi tramwajowej. Oczywiście sens będzie on miał głównie po przedłużeniu do Galerii Bałtyckiej, niemniej od czegoś trzeba zacząć. Inaczej na zawsze utkniemy w tym "wybrałbym zbiorkom, ale się nie opłaca".
Jak dodaje, buspas w przyszłości umożliwi też zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów.

- Słychać narzekanie, że obsługuje on za mało linii. Ale przecież one nie miały jak się tam pojawić, skoro ludzie stali w tych autobusach w korkach. Jeżeli autobus będzie szybszy, to zapewne i pasażerów pojawi się więcej, i częstotliwość połączeń się zwiększy - prognozuje Spieglanin, który w 2018 r. podczas kampanii wyborczej, wspierając kandydaturę Jarosława Wałęsę na prezydenta Gdańska, postulował m.in. utworzenie ekspresowych linii autobusowych, m.in. właśnie na Grunwaldzkiej.
Zmiany podzielono na etapy. Na razie buspas kończy się przed skrzyżowaniem z Wojska Polskiego. Zmiany podzielono na etapy. Na razie buspas kończy się przed skrzyżowaniem z Wojska Polskiego.

Krytyka Rady Dzielnicy Strzyża



Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Strzyża. Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Strzyża.
Z dystansem, by nie powiedzieć z dezaprobatą decyzję o utworzeniu buspasa przyjęła Rada Dzielnicy Strzyża. W marcu, a więc zaraz po tym, jak media poinformowały o planach miasta, podjęła w tej sprawie uchwałę.

- Negatywnie opiniujemy i uznajemy za niedopuszczalną koncepcję wprowadzenia buspasa na al. Grunwaldzkiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Abrahama do al. Wojska Polskiego - czytamy w piśmie podpisanym przez Marcina Okuniewskiego, przewodniczącego Rady Dzielnicy Strzyża. - Uznajemy, że planowana zmiana organizacji ruchu nie poprawi płynności ruchu autobusów, natomiast w znaczny sposób wydłuży korki, co spowoduje przekierowanie potoku ruchu na niedostosowane do tego ulice dzielnicy Strzyża.
Ponadto, jak mówi nam Andrzej Witkiewicz z Rady Dzielnicy Strzyża, radni o pomyśle buspasa dowiedzieli się z... naszego artykułu.

- Miasto nie poinformowało nas o swoich planach - mówi Witkiewicz. - Poza tym dziwię się, że buspas wyznaczono akurat na odcinku, gdzie nie ma przystanku autobusowego, a nie wytyczono np. przebiegu linii przez Abrahama i Wita Stwosza do Wojska Polskiego. Pytań jest więcej: dlaczego buspas funkcjonuje tylko na pasie w kierunku centrum, a w stronę Oliwy i Sopotu już nie? Przecież tamtędy jeździ porównywalna liczba samochodów. Dlaczego zrobiono to teraz, w wakacje, gdy tuż obok toczy się remont przejazdów na Grunwaldzkiej, a warunki drogowe są niemiarodajne?
12:32 30 LIPCA (aktualizacjaakt. Wczoraj 17:52)

Dziękujemy za korki we Wrzeszczu (222 opinie)

Efekt przemyślanego buspasa. Wcześniej nie było o tej godzinie problemu. Dziękujemy Prezydentowi Borawskiemu.
Efekt przemyślanego buspasa. Wcześniej nie było o tej godzinie problemu. Dziękujemy Prezydentowi Borawskiemu.

Szybsze przejazdy umożliwiły korektę rozkładów



Dzięki buspasowi na al. Grunwaldzkiej skrócił się czas przejazdu autobusów linii 122 i 199 (pomiędzy przystankami Abrahama a Wojska Polskiego). Teraz będzie on też bardziej przewidywalny, ponieważ autobusy nie będą narażone na opóźnienia z powodu zatorów drogowych. Od poniedziałku, 5 sierpnia, w dni powszednie będą obowiązywać skorygowane rozkłady jazdy.

Linia 122

Na odcinku "Sopot Kamienny Potok SKM" 02 - "Abrahama" 02 godziny odjazdów bez zmian, na odcinku "Wojska Polskiego" 04 - "Port Lotniczy" 09 korekta godzin kursów.

Linia 199

W relacji Oliwa PKP - Wały Piastowskie - korekta godzin odjazdów.

W popołudniowym szczycie komunikacyjnym godziny odjazdów na obu liniach będą o 2-3 minuty wcześniejsze.

Po utworzeniu drugiego odcinka buspasa na al. Grunwaldzkiej (od al. Wojska Polskiego do Galerii Bałtyckiej) rozkłady jazdy linii 122 i 199 ponownie zostaną skorygowane. ZTM zapowiada też zmiany na linii 158.

Opinie (211) 2 zablokowane

  • (15)

    "O ocenę tego rozwiązania poprosiliśmy przedstawicieli miasta, aktywistów oraz radnych dzielnicy Strzyża. Zdania są podzielone."
    No tak..ale dlaczego niestety nie spytano kierowców,użytkowników a więc najbardziej zainteresowanych?

    • 77 10

    • Pytali my i odpowiedź dostali

      • 2 3

    • A dlaczego to kierowcy są niby użytkownikami? Zapytajmy pasażerów linii 122 i 199. (2)

      • 8 6

      • Aż 2 linii? (1)

        Wow....

        • 3 2

        • Zrobili to, żeby zadowolić aktywiszcza wszelkiej maści

          Przeca to ich dzieci ukochane, które wychowali w duchu socjalizmu

          • 0 0

    • A czemu tylko kierowców? (1)

      A co z pasażerami?

      • 8 4

      • Bo do nich się dokłada

        • 0 0

    • (3)

      Bo z góry założono, że opinie będą negatywne więc sens artykułu by zniknął.

      • 10 0

      • (2)

        Skoro negatywne w przeważającej ilości to PO co to zrobiono?! Gdzie tu logika, gdzie tu sens?!

        • 1 5

        • żeby pisdolić

          • 0 0

        • Bo urzędnik wie lepiej od ciebie, co dla ciebie dobre

          W ogóle, to skandalem jest, że macie jeszcze jakiekolwiek własne pieniądze. Wszystko to powinno trafić w kompetentne ręce urzędowe i tam, przy udziale aktywiszczów zostać rozdysponowane.

          • 0 0

    • (3)

      Równie dobrze mógłbyś pytać deweloperów czy chcą ograniczyć zabudowę. Kierowcy w większości są zbyt ograniczeni aby zrozumieć, że kluczem są skrzyżowania, a nie czy korek ma 2 pasy i 600m czy 3 pasy i 400m

      • 3 9

      • Przestań tyle pić (1)

        • 2 1

        • On już jest na etapie patologicznych zmian neurodegeneracyjnych

          Zbyt głęboko siodełko mu weszło i wyjść nie chce

          • 0 0

      • To dlatego po odjęciu jednego pasa zrobił się korek...

        Logika poziom mistrzowski.

        • 0 1

    • Bo to jest tak PO europejsku ;)

      • 3 0

  • Jak głosujecie tak macie (2)

    • 54 4

    • I oczywiście w artykule że głosy są podzielone

      by sprawić wrażenie, że głupota nie jest jednoznacznie zła a może nawet jest mądrością :)

      • 13 1

    • No tak

      Zdecydowana większość na nie. Ale wiecie gdzie władze mają opinie mieszkańców? I mogą bo 58%. Tym miastem rządzą do bólu lewicowi idioci. Ale tak wybraliście...

      • 6 0

  • dlaczego aż dwa pasy dla samochodów? Jeden im wystarczy a reszta dla rowerów i komunikacji. (6)

    Ja jeżdżę rowerem cały rok. Polecam!

    • 17 85

    • Ja również jeżdżę rowerem, ale nie jestem ani radykałem ani trollem

      To nas różni.

      • 26 5

    • Gz

      To jeździj dalej
      Jak Ci parę lat przybędzie to taki hojrak już nie będziesz

      • 20 2

    • (1)

      Czyli mentalnie nadajesz się do tych pajaców, co się przyklejają do dróg.

      • 12 5

      • Zmień POdpaskę rowerową bo już czas!

        • 4 2

    • (1)

      To jeździj dalej nieudaczniku, testy na prawko były za trudne?

      • 9 3

      • Albo nie mieszka na zad*piu

        • 2 4

  • Znowu głos FRAGu. Nie ma innych organizacji społecznych w Gdańsku? Czyżby dostali znowu głoś dlatego że jeden z redaktorów trójmiasto.pl jest członkiem zarządu tej organizacji?

    • 55 7

  • (1)

    Korki większe niż były - brawo Ola

    • 60 7

    • Korki są większe bo jest coraz więcej aut

      • 0 0

  • Kto za to odpowiada? (6)

    A po co wprowadzają ten buspas na odcinku, gdzie równolegle leci SKM (100m obok) i tramwaj (300m obok)?
    Nie da rady znaleźć miejsca, gdzie naprawdę potrzeba zmian?

    • 106 11

    • Rownoległa jest też (3)

      Chłopska,Rzeczypospolitej ,Wita Stwosza czy Polanki że o obwodnicy nie wspomnę.Twoj argument jest z **** wzięty

      • 11 22

      • nie, jest sensowny. Nie ma sensu powielania kolejnej nitki transportu zbiorowego (2)

        kosztem kierowców, korków, większej ilości spalin dla mieszkancow i pylu z klockow hamulcowych! Wiekszy koszt niz zysk!

        • 16 8

        • No jasne. Moralność Kalego (1)

          Pasażer komunikacji niech się przesiada po kilka razy i traci czas, ale kierowca równoległą drogą nie może pojechać.

          • 4 5

          • Jesli mu zalezy to sie przesiądzie albo od razu wsiadzie w tramwaj.

            • 2 0

    • Zbiorkom jest przepełniony w godzinach szczytu

      • 4 1

    • No właśnie...to jeździj a nie stoisz w korku korku skoro wszystko masz tak blisko...

      • 0 0

  • Bez sensu. O kierowcach się nie myśli. (3)

    Na tym odcinku bez korków jeździ SKM i tramwaj a dla kierowców to dramatyczne posunięcie. To nie jest kluczowy fragment dla autobusów.

    • 71 11

    • To kierowcy nue myślą.... (1)

      Albo inaczej,kierowcy myślą,że są pępkiem miasta i wszystko im się należy.A to guzik prawda.Zbior kom musi mieć uprzywilejowany status.Wy i tak macie dwa pasy a autobus jeden,więc cicho sza. A jak się nie podoba to zapraszamy do autobusu,do grona osób zadowolonych z tego rozwiązania.

      • 7 21

      • Nue myślą

        Upośledzony jesteś, czy jak?

        • 3 2

    • To niech kierowcy sobie jadą wzdłuż torów tramwajowych albo z drugiej strony skm

      Skoro dajesz takie dobre rady, to sam się do nich zastosuj

      • 5 7

  • niedługo problem się rozwiąże (3)

    po gdańskich drogach będą w stanie jeździć wyłącznie pojazdy gąsienicowe.

    Serdeczności

    • 49 5

    • w twoich marzeniach rus.ki trol.lu z PISu (2)

      • 1 9

      • W domu wszyscy zdrowi?

        • 1 1

      • Koles ale to donald te czołgi z putinem na czele zaprasza.

        • 0 1

  • (1)

    Aby buspas miał sens powinno jezdzić conajmniej 20-25 kursów na godzinę. Teraz to jest parodia. 122 raz na godzinę i 199 trzy razy. To jest nieśmieszny żart

    • 78 5

    • Ale po wakacjach 199 będzie częściej zaraz usłyszysz

      No o 2 kursy w szczycie... Ale przesiadajcie się do autobusów, tylko szkoda że w nich już teraz nie ma miejsca, a każdy kurs to zwiedzanie miasta, a nie możliwość szybkiego transportu.

      • 12 4

  • chory pomysł (6)

    2 linie tam jezdzą a cały pas wyłączony . Planiście w latach 70 dobrze zaplanowali 2 i 3 pasmowe jezdnie a obecnie rzadzący robią na nich parkingu jak w Oliwie czy zwężenia jak na Hallera przez to my stoimy w korkach bo oni myślą że się przesiądziemy na autobusy . Sami niech się przesiądą.

    • 112 15

    • dokładnie. Tam jeżdzi za mało autobusów by robić specjalny bus pas. Ani to ekonomiczne, ani ekologiczne.

      • 19 3

    • Sam jestes chory

      • 2 21

    • (2)

      Widziałeś kiedyś jakiegoś wyższego urzędnika regularnie jeżdżącego komunikacją? Pokazówki przed wyborami się nie liczą. Pamiętacie, jaki był wrzask, jak ktoś chciał zlikwidować parking urzędnikom i zrobić tam park?

      • 22 2

      • Tak. Codziennie właściwie jeżdżę tramwajem z jednym z wiceprezydentów

        • 2 10

      • zabrać parkingi urzędnikom

        Dokładnie! Należy zlikwidować darmowe parking urzędników w Forum i w parkingu kubaturowym. Oni powinni świecić przykładem. Ponadto - jeśli ZTM twierdzi, że zwiększą ilość autobusów jak tylko buspas zacznie działać, to się grubo mylą - nic nie zrobią, bo te autobusy nie są z księżyca, stać będą w Sopocie i dalej i tak, i tak. Chory pomysł.

        • 11 1

    • dużo nie przemyślanych decyzji

      Dokładnie, Parking w Oliwie na pasach, zwężenia i zmiany pasów (slalom) na Hallera, Przy Operze zwężenie i brak wyjazdu z tego miejsca - dwie ulice zamienione ruchy, w centrum przejścia naziemne, zmniejszenie prędkości z 70 do 50 km\h mimo, że nie było zaleceń Policji na Grunwaldzkiej. Za dużo tych zmian na nie korzyść.

      • 16 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane