• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy tydzień buspasa na Grunwaldzkiej. Oceny? Skrajne

Maciej Korolczuk
2 sierpnia 2024, godz. 13:00 
Opinie (260)
Docelowo buspas ma mieć 1,5 km i rozciągać się między Abrahama a Galerią Bałtycką. Docelowo buspas ma mieć 1,5 km i rozciągać się między Abrahama a Galerią Bałtycką.

Za nami pierwszy tydzień funkcjonowania pierwszego fragmentu buspasa na al. GrunwaldzkiejMapka. O ocenę tego rozwiązania poprosiliśmy przedstawicieli miasta, aktywistów oraz radnych dzielnicy Strzyża. Zdania są podzielone.



Jak oceniasz buspas na Grunwaldzkiej?

Buspas na Grunwaldzkiej funkcjonuje od poniedziałku, 29 lipca. Wytyczono go testowo: najpierw na odcinku od Abrahama do Wojska Polskiego, a po zakończeniu modernizacji przejazdów tramwajowych przy Galerii Bałtyckiej - ma on zostać wydłużony do skrzyżowania z al. Żołnierzy Wyklętych.

Wśród naszych czytelników rozwiązanie wzbudza skrajne emocje. A jak buspas oceniają po pierwszych dniach jego funkcjonowania urzędnicy, radni dzielnicy i aktywiści?

Miasto: bez niespodzianek, ale na wnioski trzeba poczekać



Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu.
O ocenę pierwszego tygodnia funkcjonowania buspasa na Grunwaldzkiej poprosiliśmy Agatę Lewandowską, miejskiego inżyniera ruchu.

Jak mówi, urzędnicy zauważają duże usprawnienie przejazdu autobusów, a efekty i podsumowanie czasów przejazdów będą analizowane w cyklach tygodniowych. Na bardziej konstruktywne wnioski jest jednak za wcześnie, bo na korki i ogólną sytuację na al. Grunwaldzkiej mają wpływ toczące się prace remontowe na przejazdach przy Galerii Bałtyckiej.

- Tak jak się spodziewaliśmy, wydłużyła się kolejka pojazdów na dwóch powstałych pasach ruchu o około 40 m w cyklu, w zależności od struktury ruchu, a więc rodzajów pojazdów i ich długości - mówi Lewandowska. - Widoczna jest większa sprawność przejazdu na świetle zielonym i efektywne wykorzystanie czasu nadawania tego sygnału dla kierowców. Zdarzają się pojedyncze przypadki zatrzymania za przejściem dla pieszych za sygnalizatorami. Nie powoduje to jednak blokowania skrzyżowania. Ważnym etapem obserwacji będzie okres po zakończeniu prac na skrzyżowaniu z al. Żołnierzy Wyklętych, kiedy ureguluje się ruch na układzie przyległym do al. Grunwaldzkiej.


Jak dodaje, w kolejnym etapie, na podstawie zebranych danych, zostaną sprawdzone możliwości zmian w programach sygnalizacji świetlanej i organizacji ruchu. Na tej podstawie będzie podejmowana decyzja o dalszych losach buspasa i obsługi linii autobusowych z niego korzystających.

- Czas funkcjonowania tego rozwiązania przewidziany jest do końca września. Założeniem tej zmiany jest zbadanie potencjału i możliwości usprawnienia przejazdu komunikacji zbiorowej, zarówno z kierunku od ul. Kołobrzeskiej, jak i z ul. Braci Lewoniewskich. Istotnym też wnioskiem będą obserwacje ruchu w ciągu al. Grunwaldzkiej, jak i otaczającego ją układu drogowego - dodaje.

Tak wygląda buspas na Grunwaldzkiej


FRAG: Buspas to krok w dobrą stronę



Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Karol Spieglanin z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej uważa, że buspas na Grunwaldzkiej to krok w kierunku zwiększania atrakcyjności transportu publicznego, ale pod warunkiem, że buspas będzie dłuższy.

- Od lat mówi się o tym, że należy położyć nacisk na komunikację miejską - mówi Spieglanin. - Że jest nieefektywna i niekonkurencyjna w stosunku do samochodu. Sam wielokrotnie słyszałem pogląd - ostatnio wśród uczestników konsultacji dotyczących przyszłości Manhattanu - że chętnie wybieraliby autobus zamiast auta, ale na wielu trasach i odcinkach jest to po prostu nieopłacalne czasowo. No to właśnie to jest krok w kierunku opłacalności. Na mocno uczęszczanej trasie bez obsługi tramwajowej. Oczywiście sens będzie on miał głównie po przedłużeniu do Galerii Bałtyckiej, niemniej od czegoś trzeba zacząć. Inaczej na zawsze utkniemy w tym "wybrałbym zbiorkom, ale się nie opłaca".
Jak dodaje, buspas w przyszłości umożliwi też zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów.

- Słychać narzekanie, że obsługuje on za mało linii. Ale przecież one nie miały jak się tam pojawić, skoro ludzie stali w tych autobusach w korkach. Jeżeli autobus będzie szybszy, to zapewne i pasażerów pojawi się więcej, i częstotliwość połączeń się zwiększy - prognozuje Spieglanin, który w 2018 r. podczas kampanii wyborczej, wspierając kandydaturę Jarosława Wałęsę na prezydenta Gdańska, postulował m.in. utworzenie ekspresowych linii autobusowych, m.in. właśnie na Grunwaldzkiej.
Zmiany podzielono na etapy. Na razie buspas kończy się przed skrzyżowaniem z Wojska Polskiego. Zmiany podzielono na etapy. Na razie buspas kończy się przed skrzyżowaniem z Wojska Polskiego.

Krytyka Rady Dzielnicy Strzyża



Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Strzyża. Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Strzyża.
Z dystansem, by nie powiedzieć z dezaprobatą decyzję o utworzeniu buspasa przyjęła Rada Dzielnicy Strzyża. W marcu, a więc zaraz po tym, jak media poinformowały o planach miasta, podjęła w tej sprawie uchwałę.

- Negatywnie opiniujemy i uznajemy za niedopuszczalną koncepcję wprowadzenia buspasa na al. Grunwaldzkiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Abrahama do al. Wojska Polskiego - czytamy w piśmie podpisanym przez Marcina Okuniewskiego, przewodniczącego Rady Dzielnicy Strzyża. - Uznajemy, że planowana zmiana organizacji ruchu nie poprawi płynności ruchu autobusów, natomiast w znaczny sposób wydłuży korki, co spowoduje przekierowanie potoku ruchu na niedostosowane do tego ulice dzielnicy Strzyża.
Ponadto, jak mówi nam Andrzej Witkiewicz z Rady Dzielnicy Strzyża, radni o pomyśle buspasa dowiedzieli się z... naszego artykułu.

- Miasto nie poinformowało nas o swoich planach - mówi Witkiewicz. - Poza tym dziwię się, że buspas wyznaczono akurat na odcinku, gdzie nie ma przystanku autobusowego, a nie wytyczono np. przebiegu linii przez Abrahama i Wita Stwosza do Wojska Polskiego. Pytań jest więcej: dlaczego buspas funkcjonuje tylko na pasie w kierunku centrum, a w stronę Oliwy i Sopotu już nie? Przecież tamtędy jeździ porównywalna liczba samochodów. Dlaczego zrobiono to teraz, w wakacje, gdy tuż obok toczy się remont przejazdów na Grunwaldzkiej, a warunki drogowe są niemiarodajne?
12:32 30 LIPCA (aktualizacjaakt. Wczoraj 17:52)

Dziękujemy za korki we Wrzeszczu (222 opinie)

Efekt przemyślanego buspasa. Wcześniej nie było o tej godzinie problemu. Dziękujemy Prezydentowi Borawskiemu.
Efekt przemyślanego buspasa. Wcześniej nie było o tej godzinie problemu. Dziękujemy Prezydentowi Borawskiemu.

Szybsze przejazdy umożliwiły korektę rozkładów



Dzięki buspasowi na al. Grunwaldzkiej skrócił się czas przejazdu autobusów linii 122 i 199 (pomiędzy przystankami Abrahama a Wojska Polskiego). Teraz będzie on też bardziej przewidywalny, ponieważ autobusy nie będą narażone na opóźnienia z powodu zatorów drogowych. Od poniedziałku, 5 sierpnia, w dni powszednie będą obowiązywać skorygowane rozkłady jazdy.

Linia 122

Na odcinku "Sopot Kamienny Potok SKM" 02 - "Abrahama" 02 godziny odjazdów bez zmian, na odcinku "Wojska Polskiego" 04 - "Port Lotniczy" 09 korekta godzin kursów.

Linia 199

W relacji Oliwa PKP - Wały Piastowskie - korekta godzin odjazdów.

W popołudniowym szczycie komunikacyjnym godziny odjazdów na obu liniach będą o 2-3 minuty wcześniejsze.

Po utworzeniu drugiego odcinka buspasa na al. Grunwaldzkiej (od al. Wojska Polskiego do Galerii Bałtyckiej) rozkłady jazdy linii 122 i 199 ponownie zostaną skorygowane. ZTM zapowiada też zmiany na linii 158.

Opinie (260) 5 zablokowanych

  • Problemem jest Słowackiego - źle zaprojektowane skrzyżowanie (1)

    Na Słowackiego w szczycie na wprost działają dwa pasy i tam zaczyna się korek. To ile jest pasów za Wojska Polskiego (2 czy 3) nie ma znaczenia bo i tak te pasy stoją. W Gdańsku nie rozwiązuje się problemów komunikacyjnych tylko robi doraźne akcje medialne, a czas przejazdów się nie zmniejsza.

    • 78 10

    • Problemem jest zadzieranie nosa przez miasto i jego lewackie władze które uważają siebie za najmądrzejszych. Dodatkowo to typowy sabotaż polegający na zakamuflowanej walce z samochodami osobowymi. Kiedy coś wymyślą to na pewno nie bedzie to nic dobrego dla szarego obywatela.

      • 2 1

  • A Pani Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu to w ogóle jeździ samochodem ? I pewnie nie zauważyła, że przez ten buspas zwiększyła się liczba samochodów na Rzeczypospolitej, Polanki i Wita Stwosza ?

    • 29 2

  • Ja się tylko zastanawiam po co buspas dla linii 158

    jak ona skręca w lewo w stronę dworca i musi przeciąć 3 pasy. będzie buspas po skosie?

    • 16 1

  • Wiadukt Błędnik

    Dużo bardziej przydałby się bus pas na Błędniku gdzie w korkach stoją wszystkie autobusy PKS wyjeżdżające z dworca przy ul. 3 Maja i na następnym przystankuczyli przy dworcu PKP mają już często do 20 min. opóźnienia.

    • 11 0

  • (8)

    Komunikacja miejsca musi jeździć przede wszystkim często, jeśli na autobus trzeba czekać 20 minut w dzień powszedni i pół godziny w weekend, to chętni są tylko ci, którzy nie mają innych opcji do wyboru.

    • 224 10

    • Jeśli będzie jeździć często bez buspasów (1)

      To autobusy będą stały obok siebie w korku.

      • 12 15

      • Z buspasami, to naturalne. Ale częściej. Już kilka lat temu o to prosiłem, dobrze, że Miasto zmieniło w końcu zdanie.

        • 3 0

    • A w roku szkolnym co 10 min

      • 3 5

    • Na Chełmie o 7:00 w stronę Gdańska nie ma jak wsiąść do tramwaju (1)

      Dlaczego też nie jest od 2016 z rana dla mnie atrakcyjna komunikacja miejska

      • 19 1

      • serdecznosci

        • 0 0

    • (2)

      Moim zdaniem tylko bezpłatna komunikacja miejska mogłaby rozwiązać problem z korkami. I dodatkowo jeszcze zwiększenie częstotliwości kursów

      • 5 11

      • Nie ma darmowych obiadów... ani komunikacji. (1)

        • 6 7

        • Tczew się nie zgadza... ani Malbork... ani dowolne inne miasto któremu bardziej się opłacają darmowe przejazdy niż chociażby Fala albo płace dla kontrolerów

          • 5 2

  • Po co tam sa autobusy jak jest kolej ?

    Odp - bo miasto nie zrobilo wspolnego biletu, tyko wywalilo kilkaset mln zl na fale, ktora nie dziala!

    Do tego miasto zle zrobilo projekt Bazynskiego, przez co autobusy nie moga nia przejechac i jada na okolo Grunwaldzka!

    • 22 4

  • Buspas (1)

    Czy naprawdę ten buspas jest tam niezbędny 24h? Czy nie można zrobić buspasa w godzinach szczytu, który rzeczywiście usprawni przejazd autobusów wtedy, kiedy jest to najbardziej konieczne? Jechałem tamtędy we wtorek ok. 20 - to, że dalej jest remont przy Bałtyckiej to inna sprawa, ponieważ korek skończył się wraz z końcem buspasa, a jak na tę godzinę był wręcz absurdalnie długi. W tzw. międzyczasie po buspasie przejechało raptem kilka taksówek i z jeden czy dwa autobusy. Serdecznie współczuję osobom korzystającym z tej drogi regularnie, a władzom gratuluję kolejnego genialnego pomysłu (po dodaniu lewoskrętu w Havla na AK) i wylania dziecka z kąpielą.

    • 21 5

    • lewacka picza dulkiewicz testuje was po prostu ludzie na ile można jeszcze na was sr..c ile zniesiecie upokorzeń utrudnień id..tyzmów a banda półgłówków leci i na takich paranoików jak dulkiewicz głosuje bądźcie ludzie normalni w końcu

      • 4 0

  • Nie podoba mi się to rozwiązanie, ale ocenianie teraz, na szybko rzeczywiście trochę bez sensu (1)

    Po pierwsze, co 2 dzień obwodnica stoi, bo turyści jak stonka ją zapychają. Znacznie większy ruch niż normalnie jedzie przez miasto. Po drugie, w tym tygodniu było naprawdę sporo wypadków i utrudnień. Po trzecie, mamy przebudowę pod Galerią. Po czwarte coś tam dłubią od wtorku przy torach koło Żaku, np. wczoraj, jak jechałem o 16, korek do Abrahama, ale pod Żakiem zamiast 3 pasów de facto przejezdny jeden bo stoi jakiś sprzęt. Niech ten bałagan się unormuje, to się zobaczy. Ja nie mam problemu ze wydłużeniem podróży o 2-3 minuty stania w korku, bo jest buspas, ale niech pojawi się tam więcej kursów, no niech jeżdżą przynajmniej co 5 minut. Wtedy obiektywnie przyznam, że ma to ręce i nogi.

    • 6 6

    • w końcu Ktoś coś z sensem

      I patrząc dalej niż koniec własnego nosa.

      • 2 0

  • d**ilizm (1)

    Dziękuję za korki....naprawdę teraz wiem za co wy bierzecie wynagrodzenie. Strach we wrześniu...

    • 21 2

    • Korki masz bo jest za dużo aut

      • 0 0

  • Buspas jest super (3)

    Jeszcze w drugą stronę prosimy!!!!!!!!

    • 9 19

    • Hahahah (1)

      Jasne i co jeszcze

      • 0 0

      • Jeszcze dobrze byłoby go wydłużyć

        Do Do Studzienki.

        • 0 0

    • I dłuższy!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane