• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy tydzień buspasa na Grunwaldzkiej. Oceny? Skrajne

Maciej Korolczuk
2 sierpnia 2024, godz. 13:00 
Opinie (261)
Docelowo buspas ma mieć 1,5 km i rozciągać się między Abrahama a Galerią Bałtycką. Docelowo buspas ma mieć 1,5 km i rozciągać się między Abrahama a Galerią Bałtycką.

Za nami pierwszy tydzień funkcjonowania pierwszego fragmentu buspasa na al. GrunwaldzkiejMapka. O ocenę tego rozwiązania poprosiliśmy przedstawicieli miasta, aktywistów oraz radnych dzielnicy Strzyża. Zdania są podzielone.



Jak oceniasz buspas na Grunwaldzkiej?

Buspas na Grunwaldzkiej funkcjonuje od poniedziałku, 29 lipca. Wytyczono go testowo: najpierw na odcinku od Abrahama do Wojska Polskiego, a po zakończeniu modernizacji przejazdów tramwajowych przy Galerii Bałtyckiej - ma on zostać wydłużony do skrzyżowania z al. Żołnierzy Wyklętych.

Wśród naszych czytelników rozwiązanie wzbudza skrajne emocje. A jak buspas oceniają po pierwszych dniach jego funkcjonowania urzędnicy, radni dzielnicy i aktywiści?

Miasto: bez niespodzianek, ale na wnioski trzeba poczekać



Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu.
O ocenę pierwszego tygodnia funkcjonowania buspasa na Grunwaldzkiej poprosiliśmy Agatę Lewandowską, miejskiego inżyniera ruchu.

Jak mówi, urzędnicy zauważają duże usprawnienie przejazdu autobusów, a efekty i podsumowanie czasów przejazdów będą analizowane w cyklach tygodniowych. Na bardziej konstruktywne wnioski jest jednak za wcześnie, bo na korki i ogólną sytuację na al. Grunwaldzkiej mają wpływ toczące się prace remontowe na przejazdach przy Galerii Bałtyckiej.

- Tak jak się spodziewaliśmy, wydłużyła się kolejka pojazdów na dwóch powstałych pasach ruchu o około 40 m w cyklu, w zależności od struktury ruchu, a więc rodzajów pojazdów i ich długości - mówi Lewandowska. - Widoczna jest większa sprawność przejazdu na świetle zielonym i efektywne wykorzystanie czasu nadawania tego sygnału dla kierowców. Zdarzają się pojedyncze przypadki zatrzymania za przejściem dla pieszych za sygnalizatorami. Nie powoduje to jednak blokowania skrzyżowania. Ważnym etapem obserwacji będzie okres po zakończeniu prac na skrzyżowaniu z al. Żołnierzy Wyklętych, kiedy ureguluje się ruch na układzie przyległym do al. Grunwaldzkiej.


Jak dodaje, w kolejnym etapie, na podstawie zebranych danych, zostaną sprawdzone możliwości zmian w programach sygnalizacji świetlanej i organizacji ruchu. Na tej podstawie będzie podejmowana decyzja o dalszych losach buspasa i obsługi linii autobusowych z niego korzystających.

- Czas funkcjonowania tego rozwiązania przewidziany jest do końca września. Założeniem tej zmiany jest zbadanie potencjału i możliwości usprawnienia przejazdu komunikacji zbiorowej, zarówno z kierunku od ul. Kołobrzeskiej, jak i z ul. Braci Lewoniewskich. Istotnym też wnioskiem będą obserwacje ruchu w ciągu al. Grunwaldzkiej, jak i otaczającego ją układu drogowego - dodaje.

Tak wygląda buspas na Grunwaldzkiej


FRAG: Buspas to krok w dobrą stronę



Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Karol Spieglanin z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej uważa, że buspas na Grunwaldzkiej to krok w kierunku zwiększania atrakcyjności transportu publicznego, ale pod warunkiem, że buspas będzie dłuższy.

- Od lat mówi się o tym, że należy położyć nacisk na komunikację miejską - mówi Spieglanin. - Że jest nieefektywna i niekonkurencyjna w stosunku do samochodu. Sam wielokrotnie słyszałem pogląd - ostatnio wśród uczestników konsultacji dotyczących przyszłości Manhattanu - że chętnie wybieraliby autobus zamiast auta, ale na wielu trasach i odcinkach jest to po prostu nieopłacalne czasowo. No to właśnie to jest krok w kierunku opłacalności. Na mocno uczęszczanej trasie bez obsługi tramwajowej. Oczywiście sens będzie on miał głównie po przedłużeniu do Galerii Bałtyckiej, niemniej od czegoś trzeba zacząć. Inaczej na zawsze utkniemy w tym "wybrałbym zbiorkom, ale się nie opłaca".
Jak dodaje, buspas w przyszłości umożliwi też zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów.

- Słychać narzekanie, że obsługuje on za mało linii. Ale przecież one nie miały jak się tam pojawić, skoro ludzie stali w tych autobusach w korkach. Jeżeli autobus będzie szybszy, to zapewne i pasażerów pojawi się więcej, i częstotliwość połączeń się zwiększy - prognozuje Spieglanin, który w 2018 r. podczas kampanii wyborczej, wspierając kandydaturę Jarosława Wałęsę na prezydenta Gdańska, postulował m.in. utworzenie ekspresowych linii autobusowych, m.in. właśnie na Grunwaldzkiej.
Zmiany podzielono na etapy. Na razie buspas kończy się przed skrzyżowaniem z Wojska Polskiego. Zmiany podzielono na etapy. Na razie buspas kończy się przed skrzyżowaniem z Wojska Polskiego.

Krytyka Rady Dzielnicy Strzyża



Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Strzyża. Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Strzyża.
Z dystansem, by nie powiedzieć z dezaprobatą decyzję o utworzeniu buspasa przyjęła Rada Dzielnicy Strzyża. W marcu, a więc zaraz po tym, jak media poinformowały o planach miasta, podjęła w tej sprawie uchwałę.

- Negatywnie opiniujemy i uznajemy za niedopuszczalną koncepcję wprowadzenia buspasa na al. Grunwaldzkiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Abrahama do al. Wojska Polskiego - czytamy w piśmie podpisanym przez Marcina Okuniewskiego, przewodniczącego Rady Dzielnicy Strzyża. - Uznajemy, że planowana zmiana organizacji ruchu nie poprawi płynności ruchu autobusów, natomiast w znaczny sposób wydłuży korki, co spowoduje przekierowanie potoku ruchu na niedostosowane do tego ulice dzielnicy Strzyża.
Ponadto, jak mówi nam Andrzej Witkiewicz z Rady Dzielnicy Strzyża, radni o pomyśle buspasa dowiedzieli się z... naszego artykułu.

- Miasto nie poinformowało nas o swoich planach - mówi Witkiewicz. - Poza tym dziwię się, że buspas wyznaczono akurat na odcinku, gdzie nie ma przystanku autobusowego, a nie wytyczono np. przebiegu linii przez Abrahama i Wita Stwosza do Wojska Polskiego. Pytań jest więcej: dlaczego buspas funkcjonuje tylko na pasie w kierunku centrum, a w stronę Oliwy i Sopotu już nie? Przecież tamtędy jeździ porównywalna liczba samochodów. Dlaczego zrobiono to teraz, w wakacje, gdy tuż obok toczy się remont przejazdów na Grunwaldzkiej, a warunki drogowe są niemiarodajne?
12:32 30 LIPCA (aktualizacjaakt. Wczoraj 17:52)

Dziękujemy za korki we Wrzeszczu (222 opinie)

Efekt przemyślanego buspasa. Wcześniej nie było o tej godzinie problemu. Dziękujemy Prezydentowi Borawskiemu.
Efekt przemyślanego buspasa. Wcześniej nie było o tej godzinie problemu. Dziękujemy Prezydentowi Borawskiemu.

Szybsze przejazdy umożliwiły korektę rozkładów



Dzięki buspasowi na al. Grunwaldzkiej skrócił się czas przejazdu autobusów linii 122 i 199 (pomiędzy przystankami Abrahama a Wojska Polskiego). Teraz będzie on też bardziej przewidywalny, ponieważ autobusy nie będą narażone na opóźnienia z powodu zatorów drogowych. Od poniedziałku, 5 sierpnia, w dni powszednie będą obowiązywać skorygowane rozkłady jazdy.

Linia 122

Na odcinku "Sopot Kamienny Potok SKM" 02 - "Abrahama" 02 godziny odjazdów bez zmian, na odcinku "Wojska Polskiego" 04 - "Port Lotniczy" 09 korekta godzin kursów.

Linia 199

W relacji Oliwa PKP - Wały Piastowskie - korekta godzin odjazdów.

W popołudniowym szczycie komunikacyjnym godziny odjazdów na obu liniach będą o 2-3 minuty wcześniejsze.

Po utworzeniu drugiego odcinka buspasa na al. Grunwaldzkiej (od al. Wojska Polskiego do Galerii Bałtyckiej) rozkłady jazdy linii 122 i 199 ponownie zostaną skorygowane. ZTM zapowiada też zmiany na linii 158.

Opinie (261) 5 zablokowanych

  • "Ważnym etapem obserwacji będzie okres po zakończeniu prac na skrzyżowaniu z al. Żołnierzy Wyklętych, kiedy ureguluje się ruch na układzie przyległym do al. Grunwaldzkiej." - no tak, remont przy Galerii Bałtyckiej na pewno wpłynął na wydłużenie się korków. Powinno być wręcz odwrotnie, one powinny się zmniejszyć. Skoro nie ma możliwości skrętu w lewo z Grunwaldzkiej w kierunku Galerii Zaspa to kierowcy wybraliby Kołobrzeską, nawrotkę przy GB i skorzystanie z wiaduktu nad Zaspą SKM lub pojechać dalej np. przez Konopnicką czy Miszewskiego.
    "Słychać narzekanie, że obsługuje on za mało linii." - tak jest za mało i więcej raczej nie będzie. Dlaczego? Pomijając fakt, że GAiT nie ma tylu kierowców i autobusów to nie ma sensu dodawać kolejnych linii na tym odcinku. Byłyby tylko powieleniem linii 199, ewentualnie 122. Jedynie można dodać jedną linię autobusową między Wrzeszczem PKP, a Oliwą PKP/ Żabianką SKM przez Grunwaldzką, ale tylko w godzinach szczytu. Kiedyś była taka linia, chyba 139, między Oliwą PKP, a Przymorzem SKM (wydłużoną później do Wrzeszcza PKP). Dlaczego ona nie wróciła skoro chcą zachęcić do komunikacji miejskiej?
    O wypowiedziach "specjalistów" mogę pisać długo ale szkoda na nich czasu.

    • 8 0

  • Słabo od lat i coraz gorzej

    Proponuję zobaczyć jakie dodatkowe są korki na Rzeczypospolitej, Polanki. Komunikacja kuleje, bilety drogie , podobny koszt dojazdu autem i autobusam/ tramwajem, z przesiadkami drożej.
    Proponuję rozwiązać problem Obrońców wybrzeża /Kaczynskiego (Dąbrowszczaków)/ Czarny Dwór do Hallera - w jedną i drugą stronę.

    • 15 1

  • A wystarczy pomysleć

    Wystarczy na wysokości Abrahama autobus przerzucić z Grunwaldzkiej na Wita Stwosza i na samej końcówce zapewnić mu pierwszeństwo i po problemie. Na obecnym odcinku on chyba nawet nie ma przystanku żadnego w stronę centrum.

    • 13 2

  • Radni Strzyży negatywnie nastawieni (2)

    bo dowiedzieli się z trojmiasto.pl.
    To jest argument osteteczny.

    • 3 10

    • Strzyża i tak już jest zawalona autami jadącymi w kierunku Żołnierzy Wyklętych

      I nie jest w stanie przyjąć większego ruchu. I tak "sprytni" kierowcy blokują Gomółki, Kmiecą, Hubala, Kolberga, bo Chrzanowskiego stoi... Tak więc radni dzielnicy mają jak najbardziej rację.

      • 0 0

    • Ale to jest prawda co radni napisali

      W związku z codziennymi korkami przy Żaku ruch się zwiększa na Wojska Polskiego by ominąć korek

      • 2 0

  • bus pas dla 2 lini autobusowych, korki za to codziennie siegaja Castoramy az do 20 (10)

    z drugiej strony nie da sie wjechac do Galerii Baltyckiej od Wrzeszcz PKP, co powoduje korek na skrecie do GB od wysepki we wrzeszczu do godzin wieczornych. Brawo pani inzynier. Zrobic problemy i korki tam gdzie ich nie bylo .

    • 134 11

    • (1)

      AnI razu nie widziałem do castoramy. Co najwyżej do estakady pkm. Spora różnica

      • 4 18

      • wow może 200-300m

        • 4 0

    • (1)

      Te korki do Castoramy do 20 to chyba Ci się przyśniły.

      • 5 25

      • Przed chwilą jechałem.

        Korek od skrzyżowania z Abrahama. Stałem tam 20 minut, przejechała JEDEN autobus. Czyli częstotliwość mniejsza niż SKMa, która jest tuż obok. Ten głupi pomysł sprawił że Grunwaldzka zakorkowała się w miejscu gdzie nigdy nie było korków. Te zwężenie związane z remontem torów nie dałoby samo w sobie rady zakorkować ten odcinek, bo już wcześniej bywał tam wyłączony jeden pas i nic się nie działo. Jednym słowem tragedia. Pomysł może się podobać jedynie smogowym aktywistom, którzy najwidoczniej z miłości do smogu od lat walczą o zakorkowanie miasta.

        • 28 3

    • Zastanawiające (1)

      Czy na pewno jest tutaj jakiś choćby jeden inżynier mający pojęcie o organizacji i ruchu pojazdów w dużych miastach?!!!

      • 11 1

      • Nie. Są tylko fachowczynie od festynów.

        • 12 1

    • Pani Inżynier Miasta

      Jest w związku z Bernardem Danielem

      małzeństwo z Gdańska z kręgu "przyjaciele królika".

      Stąd też Szanowni Gdańszczanie, nie nalezy się dziwić "jakości" i "pomysłów".

      • 9 2

    • Przecież to jest miejski g...pek a nie inżynier. Ta sama ame.a co w tym roku zafundowała fatalną organizację ruchu na jarmark.
      Wywalić na zbity p..sk za te niedorzeczności. Ten człowiek nie zna się w ogóle na swojej pracy! Ta kobieta się dobrze czuje? Jakieś leki bierze czy jak?

      • 11 1

    • To wszystko jest robione po coś, nie wierzę w przypadki. Korkowanie jest celowe by uzasadnić strefe czystego transportu w Gdańsku.

      • 7 0

    • Problemy to robią kierowcy

      Których jest coraz więcej na drogach. Sami sobie robicie korki

      • 0 1

  • Brawo

    O ile popieram buspasy to ten jest bezsensowny. Po pierwsze Grunwaldzka jest wiecznie zakorkowana i to przy 3 pasach a co dopiero teraz. Po drugie ilość zmniejszyła się ilość miejsca na samochody co oznaczy wydłużenie korków a co za tym idzie blokowanie kolejnych skrzyżowań albo przekierowanie ruchu na boczne uliczki. Co otrzymano w zamian? Pas dla 2 autobusów z czego jedn z nich jeździ w godzinach szczytu raz na godzinę. Drugi 3 razy na godzinę. Dla aktywisty to tj. 4 autobusy/godzinę w szczycie. Do tego na odcinku gdzie idzie równolegle SKM i tramwaj. No ale wiadomo. Jest głośna sprawa, jest rozgłos i szumne głoszenie "my dbamy o ekologię, my inwestujemy w transport zbiorowy". Zainwestowano trochę farby. Zainwestuje miasto więcej farby jak przemaluje to na biało. Brawo Gdańsk. Wy tym buspasem pokazujecie, że można. To jest inwestycja na miarę waszych możliwości. A tak przy okazji jak idzie przyśpieszanie tramwajów do prędkości ponad rowerowej? Jak tam PKM południe? Jak idzie poszerzanie Spacerowej? To takie głośne tematy. Słysze o nich od kilkunastu lat.

    • 19 2

  • objazd (2)

    dla jadących od strony Oliwy, omijajmy ten odcinek, skręcamy wcześniej w wojska polskiego i polanki, ruch w miarę płynny, objeżdżamy korek po prawej stronie i cieszymy się życiem

    • 7 2

    • To dzialalo wczesniej. Teraz korek w gore Abrahama jest az do Grunwaldzkiej. Pracuje na dole Abrahama, jest tak wiekszosc dnia.

      • 0 0

    • No ale główna nitką powinno się jechać szybko i sprawnie, a nie zwiększać ruch i utrudniać życie ludziom na mniejszych uliczkach. Grunwaldzka powinna mieć 70kmh i 2/3 na prawie całej długości, a korków by było zdecydowanie mniej

      • 1 0

  • Te buspasy to kpina (1)

    Tylko korki większe

    • 13 2

    • Korki są tworzone przez auta

      Tak tylko przypominam

      • 0 1

  • Te 2-3 minuty korekt ile dodają setek metrów blokad skrzyżowań?

    W miejscach, gdzie są tory tramwajowe to tak praktycznie patrząc są dwa buspasy w każdą stronę.

    • 8 1

  • Kiedy w końcu będzie park zamiast parkingu dla pracowników UM. Petenci mogliby posiedzieć na ławeczkach pod drzewkami czekając na swoją kolej.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane