• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy tydzień buspasa na Grunwaldzkiej. Oceny? Skrajne

Maciej Korolczuk
2 sierpnia 2024, godz. 13:00 
Opinie (292)
Docelowo buspas ma mieć 1,5 km i rozciągać się między Abrahama a Galerią Bałtycką. Docelowo buspas ma mieć 1,5 km i rozciągać się między Abrahama a Galerią Bałtycką.

Za nami pierwszy tydzień funkcjonowania pierwszego fragmentu buspasa na al. GrunwaldzkiejMapka. O ocenę tego rozwiązania poprosiliśmy przedstawicieli miasta, aktywistów oraz radnych dzielnicy Strzyża. Zdania są podzielone.



Jak oceniasz buspas na Grunwaldzkiej?

Buspas na Grunwaldzkiej funkcjonuje od poniedziałku, 29 lipca. Wytyczono go testowo: najpierw na odcinku od Abrahama do Wojska Polskiego, a po zakończeniu modernizacji przejazdów tramwajowych przy Galerii Bałtyckiej - ma on zostać wydłużony do skrzyżowania z al. Żołnierzy Wyklętych.

Wśród naszych czytelników rozwiązanie wzbudza skrajne emocje. A jak buspas oceniają po pierwszych dniach jego funkcjonowania urzędnicy, radni dzielnicy i aktywiści?

Miasto: bez niespodzianek, ale na wnioski trzeba poczekać



Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu.
O ocenę pierwszego tygodnia funkcjonowania buspasa na Grunwaldzkiej poprosiliśmy Agatę Lewandowską, miejskiego inżyniera ruchu.

Jak mówi, urzędnicy zauważają duże usprawnienie przejazdu autobusów, a efekty i podsumowanie czasów przejazdów będą analizowane w cyklach tygodniowych. Na bardziej konstruktywne wnioski jest jednak za wcześnie, bo na korki i ogólną sytuację na al. Grunwaldzkiej mają wpływ toczące się prace remontowe na przejazdach przy Galerii Bałtyckiej.

- Tak jak się spodziewaliśmy, wydłużyła się kolejka pojazdów na dwóch powstałych pasach ruchu o około 40 m w cyklu, w zależności od struktury ruchu, a więc rodzajów pojazdów i ich długości - mówi Lewandowska. - Widoczna jest większa sprawność przejazdu na świetle zielonym i efektywne wykorzystanie czasu nadawania tego sygnału dla kierowców. Zdarzają się pojedyncze przypadki zatrzymania za przejściem dla pieszych za sygnalizatorami. Nie powoduje to jednak blokowania skrzyżowania. Ważnym etapem obserwacji będzie okres po zakończeniu prac na skrzyżowaniu z al. Żołnierzy Wyklętych, kiedy ureguluje się ruch na układzie przyległym do al. Grunwaldzkiej.


Jak dodaje, w kolejnym etapie, na podstawie zebranych danych, zostaną sprawdzone możliwości zmian w programach sygnalizacji świetlanej i organizacji ruchu. Na tej podstawie będzie podejmowana decyzja o dalszych losach buspasa i obsługi linii autobusowych z niego korzystających.

- Czas funkcjonowania tego rozwiązania przewidziany jest do końca września. Założeniem tej zmiany jest zbadanie potencjału i możliwości usprawnienia przejazdu komunikacji zbiorowej, zarówno z kierunku od ul. Kołobrzeskiej, jak i z ul. Braci Lewoniewskich. Istotnym też wnioskiem będą obserwacje ruchu w ciągu al. Grunwaldzkiej, jak i otaczającego ją układu drogowego - dodaje.

Tak wygląda buspas na Grunwaldzkiej


FRAG: Buspas to krok w dobrą stronę



Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Karol Spieglanin z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej uważa, że buspas na Grunwaldzkiej to krok w kierunku zwiększania atrakcyjności transportu publicznego, ale pod warunkiem, że buspas będzie dłuższy.

- Od lat mówi się o tym, że należy położyć nacisk na komunikację miejską - mówi Spieglanin. - Że jest nieefektywna i niekonkurencyjna w stosunku do samochodu. Sam wielokrotnie słyszałem pogląd - ostatnio wśród uczestników konsultacji dotyczących przyszłości Manhattanu - że chętnie wybieraliby autobus zamiast auta, ale na wielu trasach i odcinkach jest to po prostu nieopłacalne czasowo. No to właśnie to jest krok w kierunku opłacalności. Na mocno uczęszczanej trasie bez obsługi tramwajowej. Oczywiście sens będzie on miał głównie po przedłużeniu do Galerii Bałtyckiej, niemniej od czegoś trzeba zacząć. Inaczej na zawsze utkniemy w tym "wybrałbym zbiorkom, ale się nie opłaca".
Jak dodaje, buspas w przyszłości umożliwi też zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów.

- Słychać narzekanie, że obsługuje on za mało linii. Ale przecież one nie miały jak się tam pojawić, skoro ludzie stali w tych autobusach w korkach. Jeżeli autobus będzie szybszy, to zapewne i pasażerów pojawi się więcej, i częstotliwość połączeń się zwiększy - prognozuje Spieglanin, który w 2018 r. podczas kampanii wyborczej, wspierając kandydaturę Jarosława Wałęsę na prezydenta Gdańska, postulował m.in. utworzenie ekspresowych linii autobusowych, m.in. właśnie na Grunwaldzkiej.
Zmiany podzielono na etapy. Na razie buspas kończy się przed skrzyżowaniem z Wojska Polskiego. Zmiany podzielono na etapy. Na razie buspas kończy się przed skrzyżowaniem z Wojska Polskiego.

Krytyka Rady Dzielnicy Strzyża



Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Strzyża. Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Strzyża.
Z dystansem, by nie powiedzieć z dezaprobatą decyzję o utworzeniu buspasa przyjęła Rada Dzielnicy Strzyża. W marcu, a więc zaraz po tym, jak media poinformowały o planach miasta, podjęła w tej sprawie uchwałę.

- Negatywnie opiniujemy i uznajemy za niedopuszczalną koncepcję wprowadzenia buspasa na al. Grunwaldzkiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Abrahama do al. Wojska Polskiego - czytamy w piśmie podpisanym przez Marcina Okuniewskiego, przewodniczącego Rady Dzielnicy Strzyża. - Uznajemy, że planowana zmiana organizacji ruchu nie poprawi płynności ruchu autobusów, natomiast w znaczny sposób wydłuży korki, co spowoduje przekierowanie potoku ruchu na niedostosowane do tego ulice dzielnicy Strzyża.
Ponadto, jak mówi nam Andrzej Witkiewicz z Rady Dzielnicy Strzyża, radni o pomyśle buspasa dowiedzieli się z... naszego artykułu.

- Miasto nie poinformowało nas o swoich planach - mówi Witkiewicz. - Poza tym dziwię się, że buspas wyznaczono akurat na odcinku, gdzie nie ma przystanku autobusowego, a nie wytyczono np. przebiegu linii przez Abrahama i Wita Stwosza do Wojska Polskiego. Pytań jest więcej: dlaczego buspas funkcjonuje tylko na pasie w kierunku centrum, a w stronę Oliwy i Sopotu już nie? Przecież tamtędy jeździ porównywalna liczba samochodów. Dlaczego zrobiono to teraz, w wakacje, gdy tuż obok toczy się remont przejazdów na Grunwaldzkiej, a warunki drogowe są niemiarodajne?
12:32 30 LIPCA (aktualizacjaakt. Wczoraj 17:52)

Dziękujemy za korki we Wrzeszczu (222 opinie)

Efekt przemyślanego buspasa. Wcześniej nie było o tej godzinie problemu. Dziękujemy Prezydentowi Borawskiemu.
Efekt przemyślanego buspasa. Wcześniej nie było o tej godzinie problemu. Dziękujemy Prezydentowi Borawskiemu.

Szybsze przejazdy umożliwiły korektę rozkładów



Dzięki buspasowi na al. Grunwaldzkiej skrócił się czas przejazdu autobusów linii 122 i 199 (pomiędzy przystankami Abrahama a Wojska Polskiego). Teraz będzie on też bardziej przewidywalny, ponieważ autobusy nie będą narażone na opóźnienia z powodu zatorów drogowych. Od poniedziałku, 5 sierpnia, w dni powszednie będą obowiązywać skorygowane rozkłady jazdy.

Linia 122

Na odcinku "Sopot Kamienny Potok SKM" 02 - "Abrahama" 02 godziny odjazdów bez zmian, na odcinku "Wojska Polskiego" 04 - "Port Lotniczy" 09 korekta godzin kursów.

Linia 199

W relacji Oliwa PKP - Wały Piastowskie - korekta godzin odjazdów.

W popołudniowym szczycie komunikacyjnym godziny odjazdów na obu liniach będą o 2-3 minuty wcześniejsze.

Po utworzeniu drugiego odcinka buspasa na al. Grunwaldzkiej (od al. Wojska Polskiego do Galerii Bałtyckiej) rozkłady jazdy linii 122 i 199 ponownie zostaną skorygowane. ZTM zapowiada też zmiany na linii 158.

Opinie (292) 6 zablokowanych

  • I znowu teoretycy z urzędów muszą się wykazać

    Jestem mieszkańcem Trójmiasta 50 lat i wiem na pewno że większość ludzi porusza się z na odcinku od Gdyni Do Gdańska i z powrotem. Jaki sens ma zrobienie Buspasa na odcinku nawet kilku kilometrów.
    Ale nie ma co oczekiwać od urzędników logicznego myślenia w innym przypadku nie pracowali by w urzędzie tylko w prywatnych firmach gdzie oczekuję się myślenia.
    Dobrym przykładem bezmyślności urzędników jest rozpoczęcie remontów w okresie wakacji gdzie do trójmiasta przyjeżdża pół polski na urlop.

    pozdrawiam serdecznie

    • 8 1

  • Ten chory pomysł (1)

    z buspasem w tym miejscu to istne dni i POrażka!

    • 5 3

    • Raczej istne dno!

      • 0 0

  • Ble,ble, ble (1)

    Każdy wie że dyrektywy idą z UE
    i dotyczą min. ograniczeniu ruchu w miastach powyżej 100 tys. Stać i uśmiechać się.

    • 5 0

    • POzostaje jeździć hulajnogami i na wrotkach. Szczególnie starcy się ucieszą!

      • 2 0

  • To skandaliczna decyzja

    Dla dwóch linii autobusowych w tym pięciu autobusów przejeżdżających w ciągu godziny oraz kilku taksówek, tworzy się gigantyczny korek na dwóch pozostałych pasach, który jest do późnych godzin wieczornych.

    • 8 2

  • 4 autobusy na godzinę.... w zamian za spaliny stojących w korku damochodów... (1)

    Warto było...

    • 7 1

    • Zamienił stryjek siekierkę na kijek...

      • 0 0

  • Jeździć tym buspasem (1)

    Mandat to tylko 100 zł i śmieszny punkcik a ile czasu zaoszczędzone. Kontroli i tak nie ma xd

    • 3 1

    • Ale sa sygnalisci z kamerkami w autach

      • 0 0

  • Skrócenie czasu dla 30 pasażerów autobusu jest ok (2)

    Ale wydłużenie przejazdu dla setek pasażerów samochodów urzędnikom już nie przeszkadza.
    Biorąc pod uwagę częstotliwośc kursowania autobusów na tej trasie to tak mniej więcej wygląda, 1 autobus na pół godziny a w tym czasie setki kierowców traci kilkanaście minut więcej. Ekonomicznie i logicznie to jest strzelanie sobie w kolano ale rządy lewaków tym się niestety charakteryzują, szkoda że Gdańszczanie i Gdańszczanki maja taki krótki rozum że co wybory dają im stery miasta w ręce. W tych samochodach stoją nie tylko prywatni kierowcy ale równiez przedsiębiorcy różnych branż tracący dodatkowy czas.

    • 18 1

    • skąd masz te swoje liczby?! (1)

      A może setki pasażerów i 30 kierowców.

      • 1 3

      • szacuję z grubsza ile w ciągu pół godziny samochodów tam przejeżdża

        Czyli w tyle czasu co 1 autobus przewozi 30 pasażerów

        • 1 0

  • źle się dzieje (22)

    Wszystkie zmiany na drogach w Gdańsku mają jak najbardziej zakorkować miasto, bo inaczej tego się wytłumaczyc nie da. Pytanie tylko dlaczego. Może najpierw sukcesywne korkowanie, żeby potem można było łatwiej wytłumaczyć że da dużo samochodów mamy i trzeba wprowadzić strefy czystego transportu lub w ogóle zakazy poruszania sie prywatnymi samochodami.

    • 175 28

    • (3)

      W punkt! Krok I, zakorkować miasto. Krok II, wprowadzić strefę czystego transportu. Krok III, obserwować jak producenci samochodów elektrycznych się cieszą.

      • 25 9

      • (2)

        przy okazji zgarniać kasę od kierowców wciąż jeżdżących samochodami spalinowymi

        • 21 5

        • jak dymią (1)

          to niech płacą - prawidłowo!

          • 8 15

          • Oddychasz? Wydychasz CO2? To płać karę za to - prawidłowo!

            • 0 1

    • Jak to dlaczego (1)

      Dlatego ze ludzie wybierają nieudaczników, którzy dyrektywy otrzymują z Brukseli, a ta chce walczyć z samochodami.

      • 12 12

      • Jak historyk czy kończacy naukę na poziomie matury może dobrze zarzadzać miastem czy państwem ????

        • 6 2

    • Tak to dobry pomysł (2)

      Aby korkować miasto. W Gdańsku samochody to niepotrzebny dodatek. Jeśli sprawdzisz poranny korek w samochodach jest tylko kierujący. W takim autobusie masz 80 osób. Dlaczego mam sponsorować mieszkańców sąsiednich gmin? Przez ruch samochodowy miasta stają się rozlane. Mieszkania przy głównych ulicach nie do życia. A wszystko po to żeby sobie jakiś nowobogacki postawił wille w baninie

      • 17 27

      • sprawdził byś się u lenina (1)

        • 7 1

        • Komunista zwykły. On nie ma, to inni też nie mogą mieć.

          • 6 1

    • miasto korkuje nadmiar samochodów a nie niedobór szerokości ulic (3)

      • 8 13

      • Tak, tak a świstak siedzi i zawija w sreberkk.... Gdzie referendum w tej sprawie?

        • 10 2

      • Bredzisz

        Masz przykład jak zmniejszono z 3 do 2 pasów od razu większe korki. A według ciebie to nie ma znaczenia. Ja myślę zróbmy 1 pas to na pewno nie będzie korków

        • 12 2

      • Nie nadmiar samochodów, a bezsensowne i nieuzasadnione logiką decyzję UM.

        • 8 1

    • Miasto chce zmusić mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej dzięki czemu wpadnie im więcej kasy do kasy miasta

      • 8 6

    • Wlasnie, a gdzie referendum w tej sprawie? Demokracja istnieje w polszy na papierze jak widać władza ma w nosie zdanie mieszkańc

      • 15 4

    • Bardzo trafna diagnoza !!!!!

      • 9 1

    • Oczywiście, że mamy za dużo samochodów. Antywolnościowe lewactwo myśli, że każda rodzina ma prawo do posiadania jednego albo nawet dwóch samochodów

      • 2 12

    • Miasto korkują kierowcy i ich auta

      • 5 16

    • Miasta 15 minutowe (1)

      • 4 2

      • Masz robotę 15 min od domu? Wszyscy sąsiedzi mają?

        • 5 1

    • wlasnie po to to jest

      zakorkują nas i bedzie podkładka, by zakazac wjazdu osobowkom (no oczywiscie poza bogaczami w elektrykach).
      Ale tak sie dzieje jak ludzi z jajami zapuszkowano a pozostawiono same cio*y i konfidentów

      • 3 1

    • Bo stosunek jakości komunikacja miejska vs samochód jest fatalny i to jest jedyna rzecz z którą zgadzam się z FRAG. Tyle że ten stosunek można poprawić albo poprawiając komunikację miejską (na czym zyskają wszyscy) albo pogarszając jazdę samochodem (na czym stracą wszyscy i właśnie tego chce FRAG). Zgadnijcie które rozwiązanie wybierają gdańscy urzędnicy?

      • 3 1

  • buspas.

    Nie piszcie bzdur w tym artykule, buspas zaczyna się już na wysokości Castoramy. Ktoś miał fantazje i i wydłużył go o paręset metrów.

    • 3 0

  • (2)

    Miasto ma gdzieś mieszkańców, nie liczy się z ich opinią. Nie obchodzą ich korki. Nawet jakby komunikacja miejska funkcjonowała w sposób perfekcyjny, to poprzez korkowanie miasta nie zmusicie kierowców do przesiadki, nie tędy droga. Następny i**otyzm rządzących to budowanie kolejnych przejść naziemnych, po co? Nie zaszkodzi trochę ruchu, jak jeden z drugim przejdzie się schodami pod tunel. To miasto jest coraz gorzej zarządzane. Dramat. Najgorzej, że nie konkretnego kontrkandydata dla Pani rzadacej, która wypłynęła na plecach P. Pawła Adamowicza.

    • 8 2

    • bo ty chcesz jeździć górą....

      • 1 1

    • zbiór kierowcy jest dużo mniejszy od zbioru mieszkańcy

      kierowcy sami wystarczą do korkowania miasta, są w tym bardzo sprawni. Tylko zdecydowane postawienie na poprawę komfortu i bezpieczeństwa korzystania z alternatyw samochodu może coś im pomóc.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane