• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy tydzień buspasa na Grunwaldzkiej. Oceny? Skrajne

Maciej Korolczuk
2 sierpnia 2024, godz. 13:00 
Opinie (261)
Docelowo buspas ma mieć 1,5 km i rozciągać się między Abrahama a Galerią Bałtycką. Docelowo buspas ma mieć 1,5 km i rozciągać się między Abrahama a Galerią Bałtycką.

Za nami pierwszy tydzień funkcjonowania pierwszego fragmentu buspasa na al. GrunwaldzkiejMapka. O ocenę tego rozwiązania poprosiliśmy przedstawicieli miasta, aktywistów oraz radnych dzielnicy Strzyża. Zdania są podzielone.



Jak oceniasz buspas na Grunwaldzkiej?

Buspas na Grunwaldzkiej funkcjonuje od poniedziałku, 29 lipca. Wytyczono go testowo: najpierw na odcinku od Abrahama do Wojska Polskiego, a po zakończeniu modernizacji przejazdów tramwajowych przy Galerii Bałtyckiej - ma on zostać wydłużony do skrzyżowania z al. Żołnierzy Wyklętych.

Wśród naszych czytelników rozwiązanie wzbudza skrajne emocje. A jak buspas oceniają po pierwszych dniach jego funkcjonowania urzędnicy, radni dzielnicy i aktywiści?

Miasto: bez niespodzianek, ale na wnioski trzeba poczekać



Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu.
O ocenę pierwszego tygodnia funkcjonowania buspasa na Grunwaldzkiej poprosiliśmy Agatę Lewandowską, miejskiego inżyniera ruchu.

Jak mówi, urzędnicy zauważają duże usprawnienie przejazdu autobusów, a efekty i podsumowanie czasów przejazdów będą analizowane w cyklach tygodniowych. Na bardziej konstruktywne wnioski jest jednak za wcześnie, bo na korki i ogólną sytuację na al. Grunwaldzkiej mają wpływ toczące się prace remontowe na przejazdach przy Galerii Bałtyckiej.

- Tak jak się spodziewaliśmy, wydłużyła się kolejka pojazdów na dwóch powstałych pasach ruchu o około 40 m w cyklu, w zależności od struktury ruchu, a więc rodzajów pojazdów i ich długości - mówi Lewandowska. - Widoczna jest większa sprawność przejazdu na świetle zielonym i efektywne wykorzystanie czasu nadawania tego sygnału dla kierowców. Zdarzają się pojedyncze przypadki zatrzymania za przejściem dla pieszych za sygnalizatorami. Nie powoduje to jednak blokowania skrzyżowania. Ważnym etapem obserwacji będzie okres po zakończeniu prac na skrzyżowaniu z al. Żołnierzy Wyklętych, kiedy ureguluje się ruch na układzie przyległym do al. Grunwaldzkiej.


Jak dodaje, w kolejnym etapie, na podstawie zebranych danych, zostaną sprawdzone możliwości zmian w programach sygnalizacji świetlanej i organizacji ruchu. Na tej podstawie będzie podejmowana decyzja o dalszych losach buspasa i obsługi linii autobusowych z niego korzystających.

- Czas funkcjonowania tego rozwiązania przewidziany jest do końca września. Założeniem tej zmiany jest zbadanie potencjału i możliwości usprawnienia przejazdu komunikacji zbiorowej, zarówno z kierunku od ul. Kołobrzeskiej, jak i z ul. Braci Lewoniewskich. Istotnym też wnioskiem będą obserwacje ruchu w ciągu al. Grunwaldzkiej, jak i otaczającego ją układu drogowego - dodaje.

Tak wygląda buspas na Grunwaldzkiej


FRAG: Buspas to krok w dobrą stronę



Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Karol Spieglanin z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej uważa, że buspas na Grunwaldzkiej to krok w kierunku zwiększania atrakcyjności transportu publicznego, ale pod warunkiem, że buspas będzie dłuższy.

- Od lat mówi się o tym, że należy położyć nacisk na komunikację miejską - mówi Spieglanin. - Że jest nieefektywna i niekonkurencyjna w stosunku do samochodu. Sam wielokrotnie słyszałem pogląd - ostatnio wśród uczestników konsultacji dotyczących przyszłości Manhattanu - że chętnie wybieraliby autobus zamiast auta, ale na wielu trasach i odcinkach jest to po prostu nieopłacalne czasowo. No to właśnie to jest krok w kierunku opłacalności. Na mocno uczęszczanej trasie bez obsługi tramwajowej. Oczywiście sens będzie on miał głównie po przedłużeniu do Galerii Bałtyckiej, niemniej od czegoś trzeba zacząć. Inaczej na zawsze utkniemy w tym "wybrałbym zbiorkom, ale się nie opłaca".
Jak dodaje, buspas w przyszłości umożliwi też zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów.

- Słychać narzekanie, że obsługuje on za mało linii. Ale przecież one nie miały jak się tam pojawić, skoro ludzie stali w tych autobusach w korkach. Jeżeli autobus będzie szybszy, to zapewne i pasażerów pojawi się więcej, i częstotliwość połączeń się zwiększy - prognozuje Spieglanin, który w 2018 r. podczas kampanii wyborczej, wspierając kandydaturę Jarosława Wałęsę na prezydenta Gdańska, postulował m.in. utworzenie ekspresowych linii autobusowych, m.in. właśnie na Grunwaldzkiej.
Zmiany podzielono na etapy. Na razie buspas kończy się przed skrzyżowaniem z Wojska Polskiego. Zmiany podzielono na etapy. Na razie buspas kończy się przed skrzyżowaniem z Wojska Polskiego.

Krytyka Rady Dzielnicy Strzyża



Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Strzyża. Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Strzyża.
Z dystansem, by nie powiedzieć z dezaprobatą decyzję o utworzeniu buspasa przyjęła Rada Dzielnicy Strzyża. W marcu, a więc zaraz po tym, jak media poinformowały o planach miasta, podjęła w tej sprawie uchwałę.

- Negatywnie opiniujemy i uznajemy za niedopuszczalną koncepcję wprowadzenia buspasa na al. Grunwaldzkiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Abrahama do al. Wojska Polskiego - czytamy w piśmie podpisanym przez Marcina Okuniewskiego, przewodniczącego Rady Dzielnicy Strzyża. - Uznajemy, że planowana zmiana organizacji ruchu nie poprawi płynności ruchu autobusów, natomiast w znaczny sposób wydłuży korki, co spowoduje przekierowanie potoku ruchu na niedostosowane do tego ulice dzielnicy Strzyża.
Ponadto, jak mówi nam Andrzej Witkiewicz z Rady Dzielnicy Strzyża, radni o pomyśle buspasa dowiedzieli się z... naszego artykułu.

- Miasto nie poinformowało nas o swoich planach - mówi Witkiewicz. - Poza tym dziwię się, że buspas wyznaczono akurat na odcinku, gdzie nie ma przystanku autobusowego, a nie wytyczono np. przebiegu linii przez Abrahama i Wita Stwosza do Wojska Polskiego. Pytań jest więcej: dlaczego buspas funkcjonuje tylko na pasie w kierunku centrum, a w stronę Oliwy i Sopotu już nie? Przecież tamtędy jeździ porównywalna liczba samochodów. Dlaczego zrobiono to teraz, w wakacje, gdy tuż obok toczy się remont przejazdów na Grunwaldzkiej, a warunki drogowe są niemiarodajne?
12:32 30 LIPCA (aktualizacjaakt. Wczoraj 17:52)

Dziękujemy za korki we Wrzeszczu (222 opinie)

Efekt przemyślanego buspasa. Wcześniej nie było o tej godzinie problemu. Dziękujemy Prezydentowi Borawskiemu.
Efekt przemyślanego buspasa. Wcześniej nie było o tej godzinie problemu. Dziękujemy Prezydentowi Borawskiemu.

Szybsze przejazdy umożliwiły korektę rozkładów



Dzięki buspasowi na al. Grunwaldzkiej skrócił się czas przejazdu autobusów linii 122 i 199 (pomiędzy przystankami Abrahama a Wojska Polskiego). Teraz będzie on też bardziej przewidywalny, ponieważ autobusy nie będą narażone na opóźnienia z powodu zatorów drogowych. Od poniedziałku, 5 sierpnia, w dni powszednie będą obowiązywać skorygowane rozkłady jazdy.

Linia 122

Na odcinku "Sopot Kamienny Potok SKM" 02 - "Abrahama" 02 godziny odjazdów bez zmian, na odcinku "Wojska Polskiego" 04 - "Port Lotniczy" 09 korekta godzin kursów.

Linia 199

W relacji Oliwa PKP - Wały Piastowskie - korekta godzin odjazdów.

W popołudniowym szczycie komunikacyjnym godziny odjazdów na obu liniach będą o 2-3 minuty wcześniejsze.

Po utworzeniu drugiego odcinka buspasa na al. Grunwaldzkiej (od al. Wojska Polskiego do Galerii Bałtyckiej) rozkłady jazdy linii 122 i 199 ponownie zostaną skorygowane. ZTM zapowiada też zmiany na linii 158.

Opinie (261) 5 zablokowanych

  • Dwie linie

    Nie dość, że jadą dwie linie tym śmiesznym buspasem, to jeszcze z żenującą częstotliwością. Miasto dorzuci autobusow jak nie ma kierowców a może uruchomi dodatkową linię jak nie ma pieniędzy? Dlaczego autobus nie może pojechać Wita Stwosza?

    • 2 3

  • Brama Wrzeszcza nadchodzi

    Burzenie Manhattanu i okolicy Jaśkowej i 120 metrowe wieże. I Pasmo Grunwaldzkiej czyli burzenie City Meble i 200 metrowe patoapartamentowce. Wtedy zobaczycie. A potem

    • 7 1

  • Poprawią efektywność autobusów poprzez pogorszenie jazdy samochodem (1)

    Geniusze. Zamiast szukać rozwiązań polepszających komfort wszystkich mieszkańców wprowadzają rozwiązania, które z jednej strony polepszą ale z drugiej i w tym wypadku większej ilość podróżnych pogorszą. W mieście trzeba budować alternatywy. autobusy jeżdżą tylko wybranymi ulicami. Wystarczyło by odciążyć te drogi poprzez wyprowadzenie ruchu samochodowego na alternatywne drogi. Tyle, że tych dróg nie ma i się ich nie buduje. Część dróg nie ma żadnych alternatyw lub te, które są mają bardzo ograniczoną przepustowość czasem przez jedno wadliwe skrzyżowanie. Brak wiaduktu nad Łostowicką w ciągu Armii Krajowej w kierunku obwodnicy, brak zjazdów z Armii Krajowej, brak połączenia Jaśkowej Doliny z obwodnicą, brak połączenia Owczarni z ul. Kościerską, wymieniać można w nieskończoność a zamiast inwestycji miasto ogranicza się do malowania pasów i przejść.

    • 18 3

    • dla większości pogorszą bo czy te urzędnicze zj..by naprawdę myślą że jadącym tam ludziom cokolwiek daje ten zaszczany 199 ?No błagam poza tym czysta logika gdzie się zmieszczą dodatkowe tysiące ludzi które dajmy na to zrezygnują z auta?No gdzie?Przecież zaszczanej dziury o nazwie gdańsk nie stać by dać więcej zarobić kierowcom i uzupełnić wakaty w tym śmiesznym gait wszystko jest klajstrowane jeśli chodzi o grafiki i trzeszczy w szwach komunikację miejską w świecie bez aut mieliśmy w latach 40 50 i połówce 60 wszyscy pamiętają słynne winogrona czyli ludzi wiszących na podestach wagonów tramwajowych albo uwieszonych do poręczy na zewnątrz

      • 5 1

  • Podyskutujmy, ale decyzje i tak już podjęte. Oczywiście przeciwko kierowcom. W imię jedynie słusznej zielonej myśli UE.

    Podyskutujmy sobie robaczki, ale decyzje i tak zostały podjęte w imię jedynie słusznej zielonej myśli UE.

    • 8 3

  • Na głównej drodze tranzytowej zrobili buspas uszczuplając i mocno ograniczając przepustowość tej drogi. Wcześniej zrobili miejsca parkingowe. Po to aby umożliwić przejazd 4 autobusom na godzinę, nie dla głównych połączeń. Obok linia SKM, tramwaj, to nieważne. Tworzą twory, które nie mają sensu, ale dobrze brzmią na dziejesz czasy. Idą śladami Szczurka, co malował całą infrastrukturę farbą i to była rewolucja w cenie puszki farby. Dlaczego budować nową ulicę, które czeka na realizację od 30 lat, skoro lepiej walnąć farbą na już istniejącej buspas i krzyczeć jakim to jest się postępowym. A ulice, które powinny mieć przekrój 2+2 robi się jako buspasy + ruch samochodowy, znowu, dla tego aby pokazać się jako postępowych ludzi. Robi się mieszkańcom pod górkę, zamiast polepszać ich warunki życia. Korki rosną, ludzie jeżdżą na coraz dłuższych trasach, komunikacja zbiorowa nie zapewni tym ludziom wszystkich potrzeb transportowych. Na siłę zmusza się nas do tego, aby żyć tak jak ktoś w urzędzie sobie wymyśli. Nie dają nam rozwiązań polepszających komunikację, tylko zmuszają do takich rozwiązań, na które mają w tym momencie ochotę.

    • 11 2

  • Nie dla BUSpasa,

    jest tramwaj na wita stwosza, jest skm, po co ten buspas! Zlikwidować jak najszybciej bo nie da sie jezdzić

    • 15 3

  • Jedno pytanie. Gdzie panowie radni mają mieszkania?

    • 8 2

  • Jeżdżę tam około 11. Po zmianach korek o tej porze wydłużył się o co najmniej 400 metrów

    Przed zmianami zazwyczaj trzeba się tam zatrzymać, ale nie ma korka. Nie widziałem tam ani razu autobusu

    • 10 4

  • znam Agatę ,inżyniera ruchu (1)

    w życiu samochodem nie jeździła , więc co może wiedzieć o ruchu w Gdańsku , na studiach tylko za chłopakami ganiała i po imprezach , a jak przyszła sesja to słodkie miny do wykładowców robiła , więc nie mam złudzeń co do ruchu w mieście , korki będą jeszcze większe, pozdro Aga

    • 17 5

    • Potwierdzam

      Byłem imprezą

      • 0 2

  • Napiszcie wprost, że intencją obecnych władz jest wyeliminowanie ruchu samochodów w mieście (zwężenia ulic, jednokierunkowe, strefy parkowania, wytyczenie ścieżek rowerowych kosztem jezdni, strefa zielona itp) .
    To wszystko można ująć jednym słowem : ekoterroryzm.
    Na komunikację zbiorową i tak się nie przesiądę, bo mam taki charakter wykonywanej pracy. Transport publiczny owszem, ale nie kosztem innych użytkowników drogi. SKM na południe już zbudowana czy nadal czeka na projekt?

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane