• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy tydzień buspasa na Grunwaldzkiej. Oceny? Skrajne

Maciej Korolczuk
2 sierpnia 2024, godz. 13:00 
Opinie (293)
Docelowo buspas ma mieć 1,5 km i rozciągać się między Abrahama a Galerią Bałtycką. Docelowo buspas ma mieć 1,5 km i rozciągać się między Abrahama a Galerią Bałtycką.

Za nami pierwszy tydzień funkcjonowania pierwszego fragmentu buspasa na al. GrunwaldzkiejMapka. O ocenę tego rozwiązania poprosiliśmy przedstawicieli miasta, aktywistów oraz radnych dzielnicy Strzyża. Zdania są podzielone.



Jak oceniasz buspas na Grunwaldzkiej?

Buspas na Grunwaldzkiej funkcjonuje od poniedziałku, 29 lipca. Wytyczono go testowo: najpierw na odcinku od Abrahama do Wojska Polskiego, a po zakończeniu modernizacji przejazdów tramwajowych przy Galerii Bałtyckiej - ma on zostać wydłużony do skrzyżowania z al. Żołnierzy Wyklętych.

Wśród naszych czytelników rozwiązanie wzbudza skrajne emocje. A jak buspas oceniają po pierwszych dniach jego funkcjonowania urzędnicy, radni dzielnicy i aktywiści?

Miasto: bez niespodzianek, ale na wnioski trzeba poczekać



Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu.
O ocenę pierwszego tygodnia funkcjonowania buspasa na Grunwaldzkiej poprosiliśmy Agatę Lewandowską, miejskiego inżyniera ruchu.

Jak mówi, urzędnicy zauważają duże usprawnienie przejazdu autobusów, a efekty i podsumowanie czasów przejazdów będą analizowane w cyklach tygodniowych. Na bardziej konstruktywne wnioski jest jednak za wcześnie, bo na korki i ogólną sytuację na al. Grunwaldzkiej mają wpływ toczące się prace remontowe na przejazdach przy Galerii Bałtyckiej.

- Tak jak się spodziewaliśmy, wydłużyła się kolejka pojazdów na dwóch powstałych pasach ruchu o około 40 m w cyklu, w zależności od struktury ruchu, a więc rodzajów pojazdów i ich długości - mówi Lewandowska. - Widoczna jest większa sprawność przejazdu na świetle zielonym i efektywne wykorzystanie czasu nadawania tego sygnału dla kierowców. Zdarzają się pojedyncze przypadki zatrzymania za przejściem dla pieszych za sygnalizatorami. Nie powoduje to jednak blokowania skrzyżowania. Ważnym etapem obserwacji będzie okres po zakończeniu prac na skrzyżowaniu z al. Żołnierzy Wyklętych, kiedy ureguluje się ruch na układzie przyległym do al. Grunwaldzkiej.


Jak dodaje, w kolejnym etapie, na podstawie zebranych danych, zostaną sprawdzone możliwości zmian w programach sygnalizacji świetlanej i organizacji ruchu. Na tej podstawie będzie podejmowana decyzja o dalszych losach buspasa i obsługi linii autobusowych z niego korzystających.

- Czas funkcjonowania tego rozwiązania przewidziany jest do końca września. Założeniem tej zmiany jest zbadanie potencjału i możliwości usprawnienia przejazdu komunikacji zbiorowej, zarówno z kierunku od ul. Kołobrzeskiej, jak i z ul. Braci Lewoniewskich. Istotnym też wnioskiem będą obserwacje ruchu w ciągu al. Grunwaldzkiej, jak i otaczającego ją układu drogowego - dodaje.

Tak wygląda buspas na Grunwaldzkiej


FRAG: Buspas to krok w dobrą stronę



Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Karol Spieglanin z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej uważa, że buspas na Grunwaldzkiej to krok w kierunku zwiększania atrakcyjności transportu publicznego, ale pod warunkiem, że buspas będzie dłuższy.

- Od lat mówi się o tym, że należy położyć nacisk na komunikację miejską - mówi Spieglanin. - Że jest nieefektywna i niekonkurencyjna w stosunku do samochodu. Sam wielokrotnie słyszałem pogląd - ostatnio wśród uczestników konsultacji dotyczących przyszłości Manhattanu - że chętnie wybieraliby autobus zamiast auta, ale na wielu trasach i odcinkach jest to po prostu nieopłacalne czasowo. No to właśnie to jest krok w kierunku opłacalności. Na mocno uczęszczanej trasie bez obsługi tramwajowej. Oczywiście sens będzie on miał głównie po przedłużeniu do Galerii Bałtyckiej, niemniej od czegoś trzeba zacząć. Inaczej na zawsze utkniemy w tym "wybrałbym zbiorkom, ale się nie opłaca".
Jak dodaje, buspas w przyszłości umożliwi też zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów.

- Słychać narzekanie, że obsługuje on za mało linii. Ale przecież one nie miały jak się tam pojawić, skoro ludzie stali w tych autobusach w korkach. Jeżeli autobus będzie szybszy, to zapewne i pasażerów pojawi się więcej, i częstotliwość połączeń się zwiększy - prognozuje Spieglanin, który w 2018 r. podczas kampanii wyborczej, wspierając kandydaturę Jarosława Wałęsę na prezydenta Gdańska, postulował m.in. utworzenie ekspresowych linii autobusowych, m.in. właśnie na Grunwaldzkiej.
Zmiany podzielono na etapy. Na razie buspas kończy się przed skrzyżowaniem z Wojska Polskiego. Zmiany podzielono na etapy. Na razie buspas kończy się przed skrzyżowaniem z Wojska Polskiego.

Krytyka Rady Dzielnicy Strzyża



Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Strzyża. Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Strzyża.
Z dystansem, by nie powiedzieć z dezaprobatą decyzję o utworzeniu buspasa przyjęła Rada Dzielnicy Strzyża. W marcu, a więc zaraz po tym, jak media poinformowały o planach miasta, podjęła w tej sprawie uchwałę.

- Negatywnie opiniujemy i uznajemy za niedopuszczalną koncepcję wprowadzenia buspasa na al. Grunwaldzkiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Abrahama do al. Wojska Polskiego - czytamy w piśmie podpisanym przez Marcina Okuniewskiego, przewodniczącego Rady Dzielnicy Strzyża. - Uznajemy, że planowana zmiana organizacji ruchu nie poprawi płynności ruchu autobusów, natomiast w znaczny sposób wydłuży korki, co spowoduje przekierowanie potoku ruchu na niedostosowane do tego ulice dzielnicy Strzyża.
Ponadto, jak mówi nam Andrzej Witkiewicz z Rady Dzielnicy Strzyża, radni o pomyśle buspasa dowiedzieli się z... naszego artykułu.

- Miasto nie poinformowało nas o swoich planach - mówi Witkiewicz. - Poza tym dziwię się, że buspas wyznaczono akurat na odcinku, gdzie nie ma przystanku autobusowego, a nie wytyczono np. przebiegu linii przez Abrahama i Wita Stwosza do Wojska Polskiego. Pytań jest więcej: dlaczego buspas funkcjonuje tylko na pasie w kierunku centrum, a w stronę Oliwy i Sopotu już nie? Przecież tamtędy jeździ porównywalna liczba samochodów. Dlaczego zrobiono to teraz, w wakacje, gdy tuż obok toczy się remont przejazdów na Grunwaldzkiej, a warunki drogowe są niemiarodajne?
12:32 30 LIPCA (aktualizacjaakt. Wczoraj 17:52)

Dziękujemy za korki we Wrzeszczu (222 opinie)

Efekt przemyślanego buspasa. Wcześniej nie było o tej godzinie problemu. Dziękujemy Prezydentowi Borawskiemu.
Efekt przemyślanego buspasa. Wcześniej nie było o tej godzinie problemu. Dziękujemy Prezydentowi Borawskiemu.

Szybsze przejazdy umożliwiły korektę rozkładów



Dzięki buspasowi na al. Grunwaldzkiej skrócił się czas przejazdu autobusów linii 122 i 199 (pomiędzy przystankami Abrahama a Wojska Polskiego). Teraz będzie on też bardziej przewidywalny, ponieważ autobusy nie będą narażone na opóźnienia z powodu zatorów drogowych. Od poniedziałku, 5 sierpnia, w dni powszednie będą obowiązywać skorygowane rozkłady jazdy.

Linia 122

Na odcinku "Sopot Kamienny Potok SKM" 02 - "Abrahama" 02 godziny odjazdów bez zmian, na odcinku "Wojska Polskiego" 04 - "Port Lotniczy" 09 korekta godzin kursów.

Linia 199

W relacji Oliwa PKP - Wały Piastowskie - korekta godzin odjazdów.

W popołudniowym szczycie komunikacyjnym godziny odjazdów na obu liniach będą o 2-3 minuty wcześniejsze.

Po utworzeniu drugiego odcinka buspasa na al. Grunwaldzkiej (od al. Wojska Polskiego do Galerii Bałtyckiej) rozkłady jazdy linii 122 i 199 ponownie zostaną skorygowane. ZTM zapowiada też zmiany na linii 158.

Opinie (293) 6 zablokowanych

  • Panią Lewandowską zapraszamy do Gdańska bo chyba tu nie była i nie widziała jaką porażką jest ten buspas. Kolosalne korki czyli mieszkańcy tracą czas i stojące auta zatruwają powietrze zamiast szybko przejechać.

    • 5 0

  • (1)

    Zmiany na gorsze.Ten odcinek Grunwaldzkiej jest zawsze zakorkowany ale jeszcze nigdy nie przejechalam go w ciagu 5-6 krotnej zmiany swiatel.
    Gdansk miastem nieprzyjaznym mieszkancom.

    • 6 1

    • kierowcy nieprzyjaźni mieszkańcom w każdym mieście

      • 0 1

  • Proponuję jeszcze z lewego pasa zedrzeć asfalt i zrobić przyuliczne grządki. W lato sadzenie rzodkiewek, na jesień dyni, a na wiosnę chrzan!!

    • 3 1

  • Teoretycznie buspasem może poruszać się większa ilość ludzi, niż pasem ogólnego ruchu zmotoryzowanego.

    ALE.

    W praktyce tylko wtedy, gdy takim pasem porusza się dużo autobusów (a w nich wielu pasażerów) w ciągu godziny.

    W tej chwili m 16-17 kursuje na tym odcinku całe sześć autobusów i nie ma żadnych planów, żeby niedługo było ich więcej. Zatem w tej formie realizacji pożytek netto z buspasa jest ujemny.

    • 5 1

  • po jaką jedzie tam autobus ?

    Czemu nie mamy dostosowanych ciągów komunikacyjnych? Po co ciagna się autobusy wzdłuż lini tramwajowej ? Autobus powinien się przecinać z linią tramwajową i skm i stworzyć ciągi komunikacyjno przesiadkowe. Jaki sens ma linia 122 z sopotu na lotnisko ? Powinna być linia z sopotu do pętli w oliwie i tam przesiadka w wiele stron na autobusy/tramwaje.

    • 1 2

  • super pomysł

    • 1 1

  • No cóż, każdy kij ma dwa końce

    Przy takim zasiedlaniu miasta niesty buspasy to jedyne rozwiązanie. I mówię to jako kierowca, który zaraz po ukończeniu 18-stki miał od razu swój samochód i wszędzie dojeżdżałem autem. Nawet na PG nie opłacało mi się jeździć komunikacja. Tylko jak porównuje to co było 20 lat temu a jest teraz, to ilość samochodów na M2 jest zatrważająco duża. Z tym buspasem to jest taki problem, że ludzie których stać na zakup mieszkania na południowych tarasach Gdańska, nie mają innej alternatywy jak samochód. I nikt nie będzie jeździł z Kowal, Borkowa, Szadółek do centrum, i kombinował gdzie zostawić samochód, tylko z punktu A do punktu B będzie jeździł autem. I efekt buspasa będzie taki, że grunwaldzka i równolegle uliczki poprostu się zatkają. Już teraz skrzyżowanie z nawrotka w okolicy Leroy Merlin na wysokości abrahama ok. 16.00 jest zatkane, więc "spostrzeżenie" pani inżynier że się korek wydłużył o 40m jest śmieszne i kuriozalne. Buspasy powinny być utworzone ale od południowych dzielnic aż do samego centrum, wtedy będzie to miało jakiś sens. Krótkie odcinki buspasow w.centrum nie wpłyną na zmianę przyzwyczajeń, bo w centrum mieszkają albo turyści albo bogaci i zamożni ludzie, którzy i tak nie wysiada ze swojego land rovera, mercedesa czy audi. Także konkluzja jest takąż że miasto na sprzedawało terenów, deweloperzy są zadowoleni, a Ty cierp człowieku i sie męcz. PS. I jeszcze jeden paradoks tego wszystkiego jest taki, że elektryki to też samochody, które docelowo będą generować korki, tak samo jak spalinowki, więc dlaczego żeby kupić taki samochód są darmowe parkingi i możliwość przemieszania się buspasami???!!! Gdzie tu logika????

    • 4 1

  • Cel chyba osiągnięty (1)

    Widziałem jaki tam był korek, więc następnym razem jeśli miałbym tam jechać autem, to dwa razy się zastanowię i pojadę raczej komunikacją miejską.. tym bardziej że akurat autobus w korku stać tam nie będzie...więc jeśli taki miał być cel, to chyba osiągnięty. A jeśli GDA czy GKA koniecznie MUSZĄ jeździć wszędzie autem, to niech sobie stoją w korkach

    • 1 10

    • To znaczy że jesteś idealnym mieszkańcem który tańczy jak mu się zagra. Brawo za bezmyślności. Z takimi rządami jak nasz Gdański należy walczyć, to oni wypowiedzieli kierowcom wojnę więc czas się odezwać i postawić. Nie będę stać w korku, będę jeździć po buspasie bo oni nie będą mi mówić czy mam jeździć autem czy komunikacją. To mój samochód na który ja zapracowałem i zapłaciłem swoimi zapracowanymi pieniędzmi. Płacę im za parkingi i jak zrobię błąd to i mandaty, to między innymi ode mnie mają pieniądze na nowe durne inwestycje, to między innymi ja dokładam się do ich pensji więc to oni powinni działać między innymi dla mojego dobra. Nie ma miejsca na segregacje i dyskryminację, a tak się teraz dzidcke w przypadku kierowców. Nie ma na to zgody.

      • 1 0

  • Widzę lukę. Każdy może zarestrować się w Uber, Bolt i FreeNow po przejściu badań psychologicznych i lekarskich, które są ważne na 5 lat. Potem potrzeba jest pieczątka taxi w dowodzie rejestracyjnym, czyli badanie techniczne pojazdu 150zł co rok. Wyrobić licencję taxi, otrzymać laminowane oznaczenia na szyby od wewnątrz. Pośrednik pobiera opłatę 50zł za roliczenie jazdy na aplikacjach na tydzień tylko w przypadku pracy, można też nie pracować a oznaczenia i kogut taxi zostają.

    • 3 1

  • We wrześniu to dopiero będzie jazda

    Proponuję zmienić nazwę z Grunwaldzkiej na Armagedon.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane