• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy tydzień buspasa na Grunwaldzkiej. Oceny? Skrajne

Maciej Korolczuk
2 sierpnia 2024, godz. 13:00 
Opinie (292)
Docelowo buspas ma mieć 1,5 km i rozciągać się między Abrahama a Galerią Bałtycką. Docelowo buspas ma mieć 1,5 km i rozciągać się między Abrahama a Galerią Bałtycką.

Za nami pierwszy tydzień funkcjonowania pierwszego fragmentu buspasa na al. GrunwaldzkiejMapka. O ocenę tego rozwiązania poprosiliśmy przedstawicieli miasta, aktywistów oraz radnych dzielnicy Strzyża. Zdania są podzielone.



Jak oceniasz buspas na Grunwaldzkiej?

Buspas na Grunwaldzkiej funkcjonuje od poniedziałku, 29 lipca. Wytyczono go testowo: najpierw na odcinku od Abrahama do Wojska Polskiego, a po zakończeniu modernizacji przejazdów tramwajowych przy Galerii Bałtyckiej - ma on zostać wydłużony do skrzyżowania z al. Żołnierzy Wyklętych.

Wśród naszych czytelników rozwiązanie wzbudza skrajne emocje. A jak buspas oceniają po pierwszych dniach jego funkcjonowania urzędnicy, radni dzielnicy i aktywiści?

Miasto: bez niespodzianek, ale na wnioski trzeba poczekać



Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu.
O ocenę pierwszego tygodnia funkcjonowania buspasa na Grunwaldzkiej poprosiliśmy Agatę Lewandowską, miejskiego inżyniera ruchu.

Jak mówi, urzędnicy zauważają duże usprawnienie przejazdu autobusów, a efekty i podsumowanie czasów przejazdów będą analizowane w cyklach tygodniowych. Na bardziej konstruktywne wnioski jest jednak za wcześnie, bo na korki i ogólną sytuację na al. Grunwaldzkiej mają wpływ toczące się prace remontowe na przejazdach przy Galerii Bałtyckiej.

- Tak jak się spodziewaliśmy, wydłużyła się kolejka pojazdów na dwóch powstałych pasach ruchu o około 40 m w cyklu, w zależności od struktury ruchu, a więc rodzajów pojazdów i ich długości - mówi Lewandowska. - Widoczna jest większa sprawność przejazdu na świetle zielonym i efektywne wykorzystanie czasu nadawania tego sygnału dla kierowców. Zdarzają się pojedyncze przypadki zatrzymania za przejściem dla pieszych za sygnalizatorami. Nie powoduje to jednak blokowania skrzyżowania. Ważnym etapem obserwacji będzie okres po zakończeniu prac na skrzyżowaniu z al. Żołnierzy Wyklętych, kiedy ureguluje się ruch na układzie przyległym do al. Grunwaldzkiej.


Jak dodaje, w kolejnym etapie, na podstawie zebranych danych, zostaną sprawdzone możliwości zmian w programach sygnalizacji świetlanej i organizacji ruchu. Na tej podstawie będzie podejmowana decyzja o dalszych losach buspasa i obsługi linii autobusowych z niego korzystających.

- Czas funkcjonowania tego rozwiązania przewidziany jest do końca września. Założeniem tej zmiany jest zbadanie potencjału i możliwości usprawnienia przejazdu komunikacji zbiorowej, zarówno z kierunku od ul. Kołobrzeskiej, jak i z ul. Braci Lewoniewskich. Istotnym też wnioskiem będą obserwacje ruchu w ciągu al. Grunwaldzkiej, jak i otaczającego ją układu drogowego - dodaje.

Tak wygląda buspas na Grunwaldzkiej


FRAG: Buspas to krok w dobrą stronę



Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Karol Spieglanin z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej uważa, że buspas na Grunwaldzkiej to krok w kierunku zwiększania atrakcyjności transportu publicznego, ale pod warunkiem, że buspas będzie dłuższy.

- Od lat mówi się o tym, że należy położyć nacisk na komunikację miejską - mówi Spieglanin. - Że jest nieefektywna i niekonkurencyjna w stosunku do samochodu. Sam wielokrotnie słyszałem pogląd - ostatnio wśród uczestników konsultacji dotyczących przyszłości Manhattanu - że chętnie wybieraliby autobus zamiast auta, ale na wielu trasach i odcinkach jest to po prostu nieopłacalne czasowo. No to właśnie to jest krok w kierunku opłacalności. Na mocno uczęszczanej trasie bez obsługi tramwajowej. Oczywiście sens będzie on miał głównie po przedłużeniu do Galerii Bałtyckiej, niemniej od czegoś trzeba zacząć. Inaczej na zawsze utkniemy w tym "wybrałbym zbiorkom, ale się nie opłaca".
Jak dodaje, buspas w przyszłości umożliwi też zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów.

- Słychać narzekanie, że obsługuje on za mało linii. Ale przecież one nie miały jak się tam pojawić, skoro ludzie stali w tych autobusach w korkach. Jeżeli autobus będzie szybszy, to zapewne i pasażerów pojawi się więcej, i częstotliwość połączeń się zwiększy - prognozuje Spieglanin, który w 2018 r. podczas kampanii wyborczej, wspierając kandydaturę Jarosława Wałęsę na prezydenta Gdańska, postulował m.in. utworzenie ekspresowych linii autobusowych, m.in. właśnie na Grunwaldzkiej.
Zmiany podzielono na etapy. Na razie buspas kończy się przed skrzyżowaniem z Wojska Polskiego. Zmiany podzielono na etapy. Na razie buspas kończy się przed skrzyżowaniem z Wojska Polskiego.

Krytyka Rady Dzielnicy Strzyża



Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Strzyża. Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Strzyża.
Z dystansem, by nie powiedzieć z dezaprobatą decyzję o utworzeniu buspasa przyjęła Rada Dzielnicy Strzyża. W marcu, a więc zaraz po tym, jak media poinformowały o planach miasta, podjęła w tej sprawie uchwałę.

- Negatywnie opiniujemy i uznajemy za niedopuszczalną koncepcję wprowadzenia buspasa na al. Grunwaldzkiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Abrahama do al. Wojska Polskiego - czytamy w piśmie podpisanym przez Marcina Okuniewskiego, przewodniczącego Rady Dzielnicy Strzyża. - Uznajemy, że planowana zmiana organizacji ruchu nie poprawi płynności ruchu autobusów, natomiast w znaczny sposób wydłuży korki, co spowoduje przekierowanie potoku ruchu na niedostosowane do tego ulice dzielnicy Strzyża.
Ponadto, jak mówi nam Andrzej Witkiewicz z Rady Dzielnicy Strzyża, radni o pomyśle buspasa dowiedzieli się z... naszego artykułu.

- Miasto nie poinformowało nas o swoich planach - mówi Witkiewicz. - Poza tym dziwię się, że buspas wyznaczono akurat na odcinku, gdzie nie ma przystanku autobusowego, a nie wytyczono np. przebiegu linii przez Abrahama i Wita Stwosza do Wojska Polskiego. Pytań jest więcej: dlaczego buspas funkcjonuje tylko na pasie w kierunku centrum, a w stronę Oliwy i Sopotu już nie? Przecież tamtędy jeździ porównywalna liczba samochodów. Dlaczego zrobiono to teraz, w wakacje, gdy tuż obok toczy się remont przejazdów na Grunwaldzkiej, a warunki drogowe są niemiarodajne?
12:32 30 LIPCA (aktualizacjaakt. Wczoraj 17:52)

Dziękujemy za korki we Wrzeszczu (222 opinie)

Efekt przemyślanego buspasa. Wcześniej nie było o tej godzinie problemu. Dziękujemy Prezydentowi Borawskiemu.
Efekt przemyślanego buspasa. Wcześniej nie było o tej godzinie problemu. Dziękujemy Prezydentowi Borawskiemu.

Szybsze przejazdy umożliwiły korektę rozkładów



Dzięki buspasowi na al. Grunwaldzkiej skrócił się czas przejazdu autobusów linii 122 i 199 (pomiędzy przystankami Abrahama a Wojska Polskiego). Teraz będzie on też bardziej przewidywalny, ponieważ autobusy nie będą narażone na opóźnienia z powodu zatorów drogowych. Od poniedziałku, 5 sierpnia, w dni powszednie będą obowiązywać skorygowane rozkłady jazdy.

Linia 122

Na odcinku "Sopot Kamienny Potok SKM" 02 - "Abrahama" 02 godziny odjazdów bez zmian, na odcinku "Wojska Polskiego" 04 - "Port Lotniczy" 09 korekta godzin kursów.

Linia 199

W relacji Oliwa PKP - Wały Piastowskie - korekta godzin odjazdów.

W popołudniowym szczycie komunikacyjnym godziny odjazdów na obu liniach będą o 2-3 minuty wcześniejsze.

Po utworzeniu drugiego odcinka buspasa na al. Grunwaldzkiej (od al. Wojska Polskiego do Galerii Bałtyckiej) rozkłady jazdy linii 122 i 199 ponownie zostaną skorygowane. ZTM zapowiada też zmiany na linii 158.

Opinie (292) 6 zablokowanych

  • Krok w dobrą stronę (1)

    Uruchomienie buspasa na jednej z głównych osi transportowych miasta to w zasadzie obowiązek. Trudno powiedzieć dlaczego tak długo była przeciągana decyzja o tym. Transport publiczny, żeby przyciągać pasażerów musi być konkurencyjny, w tym czasowo. Dlatego uważam, że to krok w dobrą stronę, gdy uprzywilejowuje się transport zbiorowy, by mógł on konkurować czasem przejazdu. Szczególnie w sytuacji, gdy jednym autobusem jedzie kilkadziesiąt, jak nie kilkaset osób, a nie pojedynczy ludzie jak to się ma w autach indywidualnych.

    • 3 3

    • Wyniki ankiety mówią co innego. 70% ludzi uważa ten pomysł za i**otyczny. Gdzie ta demokracja? Gdzie to "będę słuchać głosów mieszkańców"?

      • 0 0

  • FRAG

    Jedna z najgorszych rzeczy jakie spotkały Gdańsk

    • 3 1

  • Fatalny buspas dla cwaniaków (2)

    Stoisz sobie w korku jak setka innych aut - trudno, pogodziłem się z tym. A tu nagle frruuuu jeden po drugim. Kierunkowskaz w prawo miga, ale ciśnie do końca ile wlezie (to nie taxi ani bus).
    Jak ci porządni obywatele, co jadą zgodnie z zasadami mają przyklasnąć idei buspasa, skoro wychodzą na ofermy? Czemu nikt tego nie pilnuje? Jeżdżę codziennie tą trasą i codziennie widzę takie sytuacje. Nikt się tym nie interesuje.
    Zasady mogą nam się czasami nie podobać, ale są i mamy obowiązek ich przestrzegać, bo to odróżnia cywilizację od jej braku. Niestety nie wszyscy dorośli do tego aby funkcjonować w społeczeństwie.
    Może jakieś służby by się zainteresowały tym bałaganem i zrobiły z tym porządek?

    • 2 2

    • też jeździj buspasem

      bzdurne przepisy są po to żeby je olewać, naziści też przecież tylko stosowali się do przepisów nie wpuszczając żydów do tramwaju

      • 1 1

    • I bardzo dobrze robią. Ten buspas to tak glupi wymysł, że aż się prosi by ludzie to olali i jeździli tak jak do tej pory. Pokazać Dulkiewicz I klice że to oni są dla nas a nie my dla nich i ten wymysł im nie przejdzie. Postawcie się wreszcie ludzie

      • 0 1

  • Bardzo proszę....

    brać przykład z naszej serdecznej prezydetki oraz władz miasta i nie jeździć samochodami. Problem korków sam się rozwiąże. Takie proste.

    • 1 2

  • Niech sobie zrobią "bus pas" na środku, zamiast lamp oświetleniowych. Lampy przenieść na lewą i prawą stronę

    a od skrzyżowania z Wojska Polskiego do Słowackiego niech autobus jeździ wyremontowanym odcinkiem razem z tramwajami tak jak na Rakoczego.

    Wilk syty i Owca cała.

    • 5 1

  • wydłużyła się kolejka pojazdów na dwóch powstałych pasach ruchu o około 40 m w cyklu

    Lewandowska kup sobie może inną miarkę :-D

    • 5 1

  • Jak ja się cieszę że wyprowadziłem się poza miasto i moje podatki nie są na takie rzeczy marnowane.

    • 2 0

  • Oceny są jednoznacznie negatywne a nie skrajne. 71% w sondzie odzwierciedla to co piszę.

    • 3 0

  • To już wiadomo, że buspas zostanie

    Żaden urzednik nie przyzna się do błędów.
    Testowanie buspasa w wakacje jest szczytem bezczelności. W październiku korki będą do Sopotu... wtedy zaczyna się normalny ruch, działają szkoły, uczelnie itp. Gratuluje pomysłu, wiem na kogo nie głosować

    • 5 0

  • To jest śmiech

    Drugi rok z rzędu podróżowałam do europejskich sąsiadów i wstydem był mój zachwyt jak komunikacja miejska działa w tamtejszych miastach. Szybko, sprawnie, bez tłoku i bez buspasów. Nasi sąsiedzi wybierają komunikację bo jest niezawodna, na kolejny autobus/tramwaj czeka się max 4 minuty, przesiadki są z głową zorganizowane i skuteczne. Dlaczego Gdańsk i w zasadzie cała Polska jest do tyłu z komunikacją miejską ? Nie wiem.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane