• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zyska nowy deptak i chodniki wolne od aut

Krzysztof Koprowski
30 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ulica Grobla IV już od 31 marca będzie całorocznym deptakiem. Ulica Grobla IV już od 31 marca będzie całorocznym deptakiem.

Już od najbliższego piątku Gdańsk wzbogaci się o kolejny deptak w Śródmieściu. Pieszym oddana zostanie ul. Grobla IV zobacz na mapie Gdańska. W najbliższych dniach z chodników wybranych ulic Śródmieścia, Oliwy i Wrzeszcza znikną samochody, ponieważ parkowanie zostanie przeniesione na jednokierunkowe jezdnie.



Czy chodniki powinny być wolne od aut?

Zmiana organizacji ruchu na ul. Grobla IV nie będzie wprowadzona tymczasowo na okres wiosenno-letni, lecz na stałe.

Będzie to zarazem kontynuacja przeobrażeń, zapoczątkowanych na pobliskiej ul. Grobla I zobacz na mapie Gdańska, gdzie oprócz zamknięcia ulicy dla ruchu aut, wykonano cieszącą się popularnością Fontannę Czterech Kwartałów oraz kompleksowego remontu Skweru Świętopęłkakilku pobliskich ulic.

Rada Dzielnicy chciała zmian dla pieszych

Kilka miesięcy temu zakończono również przebudowę ul. Stągiewnej zobacz na mapie Gdańska, która ze szpetnej ulicy z dziesiątkami aut przeobraziła się w reprezentacyjne przedłużenie ul. Długiej i Długiego Targu.

- Zmiany, które wdrażamy na ul. Grobla IV, inspirowane są głosami mieszkańców i Rady Dzielnicy Śródmieście - mówi Karina Rembiewska, menadżer Śródmieścia. - W czasie niedawnego remontu ulicy mieszkańcy zauważyli wyraźne korzyści płynące z zamknięcia tej ulicy. Wskazywali przede wszystkim na uzyskanie w tym rejonie kameralnej przestrzeni miejskiej.
Ulica Świętojańska z nowym chodnikiem wokół Skweru Świętopełka. Ulica Świętojańska z nowym chodnikiem wokół Skweru Świętopełka.
Nową organizacja ruchu nie tylko poprawi komfort pieszych, ale też zwiększy bezpieczeństwo uczniów bezpośrednio przyległej do ulicy szkoły podstawowej nr 50 zobacz na mapie Gdańska, przed którą ustawiono nowe stojaki rowerowe (ruch rowerowy na ulicy zostanie dopuszczony).

- Zmiany na ul. Grobla IV są także efektem przemyśleń zespołu pracującego w ramach europejskiego projektu Solez, dotyczącego ograniczania emisji spalin i minimalizacji ruchu w centrach miast. Pomysł zamiany ulicy w deptak poparł pełnomocnik prezydenta miasta ds. komunikacji rowerowej, odpowiedzialny za wspieranie mobilności bez samochodu - dodaje Rembiewska.
Fontanna Czterech Kwartałów na ul. Grobla I, która zapoczątkowała zmiany w tej części Głównego Miasta. Fontanna Czterech Kwartałów na ul. Grobla I, która zapoczątkowała zmiany w tej części Głównego Miasta.
Chodniki bez aut na ulicach Głównego Miasta

Na ul. Grobla IV nie kończą się jednak działania urzędników w Śródmieściu. Od piątku zostanie wprowadzony ruch jednokierunkowy na ulicach: Straganiarskiej zobacz na mapie Gdańska, Świętojańskiej zobacz na mapie Gdańska, Tokarskiej zobacz na mapie Gdańska, Tandety zobacz na mapie Gdańska, Minogi zobacz na mapie Gdańska oraz Warzywniczej zobacz na mapie Gdańska.

- Jednokierunkowe ulice, rekomendowane przez radę dzielnicy, pozwolą na eliminację samochodów na chodnikach na rzecz parkowania w pasach jezdni. Ma to usprawnić ruch pieszych, uporządkować przestrzeń i poprawić jej funkcjonowanie - przekonuje menadżer Śródmieścia.
Ruch jednokierunkowy będzie wprowadzany także na ulicach Oliwy i Wrzeszcza.

Od soboty 1 kwietnia reorganizacją ruchu objęte zostaną ulice: Kręckiego zobacz na mapie Gdańska, Miraua zobacz na mapie Gdańska, Wąsowicza zobacz na mapie Gdańska, Drzymały zobacz na mapie GdańskaZacisze zobacz na mapie Gdańska, zaś na ul. Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska parkowanie samochodów zostanie przeniesione na prawą stronę jezdni.

Zmiany w Oliwie podyktowane są wprowadzeniem oznakowania Strefy Płatnego Parkowania, w ramach których kierowcy domagali się wyznaczenia miejsc do parkowania, czego nie można było uczynić na zniszczonych zieleńcach oraz zbyt wąskich chodnikach.

Na ul. Batorego piesi wreszcie odzyskają chodniki. Na ul. Batorego piesi wreszcie odzyskają chodniki.
W pierwszych tygodniach kwietnia planowana jest również reorganizacja ruchu na ul. Batorego zobacz na mapie Gdańska na odcinku Sosnowa - Podleśna. Ulica stanie się jednokierunkowa, a pozostała część jezdni zostanie przeznaczona pod parkowanie, uwalniając tym samym chodniki dla pieszych. Zmiany poprawią też bezpieczeństwo w dotarciu uczniom do Zespołu Szkół Specjalnych zobacz na mapie Gdańska oraz pobliskiej "Topolówki" zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

Wcześniej, bo już 3 kwietnia, w dzielnicach Śródmieście, Aniołki, Wrzeszcz, Oliwa oraz Przymorze wprowadzone zostaną Strefy Ograniczonego Postoju. To oznacza, że kierowcy bez identyfikatorów będą mogli zaparkować auto wyłącznie na wyznaczonych miejscach Strefy Płatnego Parkowania.

Czytaj też: Koniec chaosu na chodnikach dzięki płatnemu parkowaniu?

Opinie (265) 7 zablokowanych

  • No i fajnie! (4)

    Na zachodzie stare centra miast są w większości wyłączone z ruchu. I tak też powinno być w Gdańsku. Jestem za!

    • 48 15

    • tylko w tych starych centrach mieszkają ludzie.... (1)

      do których przyjeżdżają goście, gdzie mają wtedy parkować?

      • 9 8

      • Pod domem, a przyjechać ZTM!

        • 2 5

    • (1)

      Przyjmę pana do noszenia towaru do sklepów powiedzmy z Ogarnej na piwną. Codziennie.

      • 10 6

      • O tak, bo każde audi fałwi tdi wozi "towary". Zwłaszcza, jeśli jest "z kratką" i białą tapicerką. W normalnych miastach są, w drodze wyjątku, przepustki dla zaopatrzenia, a nie dla każdego "janusza".

        • 2 3

  • Koprowski - przeginasz Pan (8)

    Mieszkańcy ul. Batorego są w większości przeciwni ustanowieniu jednokierunkowości tej ulicy. Były pisma podpisane przez setki osób. Był dyskusje na radzie dzielnicy.
    Ale bez rezultatu.
    Pan Koprowski - radny, ktory wnioskował jednokierunkowośc nie słucha argumentów mieszkańców, sam nie potrafi tez podać swoich.
    Ma byc jednokierukowośc bo tak.

    A jednokierunkowość na ulicy Batorego potrzebna jest nie mieszkańcom, a urzędnikom ZDIZ, którzy nie maja gdzie stawiac swoich samochodów. mieli swoj parking ale go zabudowali - postawili dodatkowy gmach. Przybyło pracowników a miejsc parkingowych ubyło.
    Samochody zastawiające chodniki na Batorego to samochody pracowników ZDiZ. W soboty i niedziela a także wieczorem tych samochodów nie ma.

    Dlaczego straż miejska nie wystawia mandatów parkującym na chodniku?
    Wystarczy stanowczo egzekwować obecne prawo a problemu nie będzie.
    Jeśli na Batorego powstaną dodatkowe miejsca parkingowe będzie to tylko zachęta aby przyjeżdżało tu więcej aut.

    ZDiZ poczynil zakupy słupów, które mają stanąc na ul. Batorego jeszcze za nim Rada Dzilnicy zajęła sie ta sprawą.
    Są na to faktury z wyraźnym opisem (słupki do ustawienia na ul. Batorego)
    ręka rękę .....

    • 40 32

    • (2)

      Zachęta ? Janie - przeginasz Pan. Czy to, że mieszka Pan przy tej ulicy sprawia, że jest Pan jej właścicielem ? Uważa Pan, że ma lepsze prawo do parkowania niż inny mieszkaniec Gdańska ?

      • 12 13

      • urzędnicy są po to, aby słuchać mieszkańców i im służyć! (1)

        tutaj dla wygody urzędasów postąpiono wbrew woli mieszkańców
        Ludzie , którzy tu mieszkają "robią" to 24/dobę, a nie tylko na 8 godz. do pracy.
        To kolejny przykład jak ta banda od Budynia lekceważy gdańszczan.

        • 7 4

        • Będzie mniej samochodów i bezpieczniej, więc bardzo się cieszymy.

          • 5 1

    • Jan ma całkowitą rację! (3)

      większość mieszkańców opowiedziała się, aby Batorego było ulicą dwukierunkową!
      Teraz połowa ruchu z Batorego przeniesie się na ul. Partyzantów potęgując korki w godzinach szczytu, które są na tej ulicy już teraz.
      Dodatkowo zmniejszy się bezpieczeństwo mieszkańców, bo straż pożarna aby dojechać do Słowackiego będzie miała do wyboru tylko Partyzantów (zakorkowaną). Na dzień dzisiejszy mogą też jechać Batorego i omijać korki.
      Skąd więc taka decyzja urzędników!?

      • 13 10

      • Otóż właśnie

        A jednokierunkowość będzie na ponad 500 metrowym odcinku, bez żadnego zjazdu na tym odcinku, bo jedyna przecznica - jednokierunkowa Topolowa jest ulicą skierowaną do Batorego

        • 5 10

      • (1)

        Nie ma to, jak "omijanie korków" (czyt. przenoszenie ich w inne miejsce). To trochę, jak liposukcja, tylko że z d*py do bebzona.

        • 2 1

        • to twoja teoria

          ja natomiast wolę mieć np. 3 ulice dwukierunkowe, niż złą organizację ruchu z powodu ulic jednokierunkowych

          • 5 7

    • do urzędu na piechotę !!!

      Dlaczego jest BEZPŁATNY parking dla urzędasów na tyłach UM w Gdańsku
      i drugi okupowany przez nich przy Rogaczewskiego (stoją całe 8 godzin)

      • 10 1

  • Super! Tak trzymać.

    W końcu zaczyna się myśleć. Oby jeszcze tylko więcej zieleni.

    • 33 14

  • Wszystko pięknie... (5)

    Popieram wyłączenie ruchu samochodowego w tym parkowania na Głównym Mieście ale niech nasi włodarze wybudują jakikolwiek parking w zamian, bo takie rozwiązania jakie się proponuje są piękne tylko na planach i wizualizacjach.

    • 39 14

    • (4)

      Koniecznie płatny

      • 7 7

      • mieszkam w centrum i ktoś kto do mnie przyjedzie na tydzień, zapłaci kilkaset złotych za parking (3)

        • 10 5

        • może chodzi o to

          Ze nie można nikogo zapraszać. Masz być odludkiem

          • 8 5

        • Albo cię stać na przyjaciół, albo nie.

          • 0 4

        • Niech zaparkuje pod stadionem a do Ciebie dojedzie tramwajem.

          • 2 5

  • Może i zyska tylko co z tego? (3)

    Turyści tam nie zaglądaja a miejscowi tym bardziej. Nie zaglądają bo nie ma tam dojazdu autem i parkingów ani lokali czy czegokolwiek interesujacego. Urzędnicy swoje nadal a mieszkańcy okolicznych domów nie są w stanie utrzymać tych miejsc z podatków.
    Nie jest to ani tkanka zabytkowa ani o szczególnej wartości a do tego omijana przez turystów i nie ma powodu aby tam inwestować nadmiernie.
    Władze może tego nie dostrzegają ale Gdańsk obumiera a życie przenosi się z centrum do dzielnic i okolicznych wiosek w których są lepsze imprezy plenerowe lepszy dojazd, lepsza infrastruktura i lepsze warunki dla dzieci.
    Ostatni gasi światło jak mówią.
    Podpowiem władzuni z PO choć już za późno i czas na was że inwestuje sie tam gdzie szybko zniszczeniu ulegają drogi i gdzie wydeptywane są ścierzki bo tam są ludzie konsumenci i płatnicy podatków.
    Pod dowództwem PO Gdańsk już przyPOmina Detroit a to tylko wstęp do tragedii.

    Ciekawe czy w tym roku uda się władzom z PO usunac gazy złowonne i trujące z miasta zlikwidować wypadki na przejściu dla pieszych za Operą Bałtycką i ochronić choćby tramwaje przed zalaniem deszczówką? Trzymam kciuki ale na wiele nie liczę.

    Jak padnie hala targowa i handel na starym mieście to i te rosmany lidle biedronki poupadaja bo bedą wtedy drogie

    • 28 19

    • gdańsk nie zgaśnie, (1)

      nie martw się to nie o mieszkańców chodzi,ze wyłącza się ulice z ruchu.Robią to dla turystów.Norwegia i Szwecja ma dobre połączenie do Gdańska.To dla nich robione są hotele w centrum Gdańska i zamykane ulice.Mieszkając w hotelu mają wszystko pod nosem,nie muszą wynajmować aut do jezdzenia.Oni mają płacić w lokalach a nie rdzenny mieszkaniec miasta.

      • 3 5

      • fatalna polityka

        Bo Śródmieście powinno przyciągać takze mieszkańców i mniej zamożnych turystów z Polski, którzy są zmotoryzowanych, a nie tylko bogatych Norwegów....
        No ale polityka naszych socjalistów z UM z poparciem soc-FRAGu doprowadza do wymarcia normalnego ruchu w Sródmieściu Gdańska, Oliwie a nawet usiłują zrobić to we Wrzeszczu, gdzie jednak powstały parkingi przy Metropolii i w GB

        • 3 2

    • Dla tych co minusują:

      http://www.dziennikpolski24.pl/artykul/3820635,centrum-krakowa-zamienia-sie-w-skansen,id,t.html?cookie=1
      Tam już się obudzili, a budyniowicz dalej swoje.

      • 2 3

  • szkoda, że u nas w Gdyni "nie da się":(

    • 13 6

  • Byle jak wymalowane (3)

    Kto jest odpowiedzialny w urzędzie za oznaczenie płatnych miejsc postojowych!? Pasy i linie malowane są byle jak i byle jaką farbą!!! Przed malowaniem miejsce nie jest nawet oczyszczane. Białą farbą pomalowane są zalegające liście i bród na ulicy i chodniku. W ten sposób są nasze pieniądze marnowane bo za pół roku kolejny raz trzeba będzie malować. Ktoś powinien za to ponieść odpowiedzialność w urzędzie!!!

    • 41 3

    • (1)

      Bród jest na ulicach po deszczu ulewnym, ale za to brud znika!

      • 2 0

      • Polonista chwalipięta.

        • 0 0

    • Ale w ten sposób znajomi królika mają cały czas zlecenia.

      • 2 2

  • Oliwa (2)

    Co z tego ,że chodniki w Oliwie będą wolne od samochodów, skoro wiele z nich jest w skandalicznym stanie i przejechanie na wózku inwalidzkim lub z wózkiem dziecięcym jest trudne i ciężkie.Natomiast jezdnie są pełne dziur i nawet jeśli będą łatane to wg jakiegoś niezrozumiałego klucza , a nie wszystkie i to porządnie. Ale zamysł jak utrudniać życie mieszkańcom idzie pełna parą i nic się nie liczy.

    • 17 10

    • Budżet obywatelski - projekt Równe chodniki w Oliwie

      polecam

      • 4 1

    • "Co z tego ,że chodniki w Oliwie będą wolne od samochodów, skoro wiele z nich jest w skandalicznym stanie"

      A jak myślisz, od czego są w skandalicznym stanie? Przecież piesi ich nie rozchodzili. Więc najpierw trzeba zacząć od wyrzucenia samochodów z chodników, a dopiero potem równać chodniki, nie na odwrót. Dotarło już do łepetynki?

      • 10 4

  • Miasto Gdańsk bez Adamowicza obciachu

    • 15 24

  • Czy to dobra zmiana? nie sądzę ... (7)

    To ja się pytam po co? Te bariery przy szkole sp 50 skoro aut nie będzie??? Jak miasto chce rozwiązać problem podwożenia dzieci do szkoły - w sensie gdzie choćby na tę chwilę postawić auto aby wysiąść z dzieckiem, iść z nim do szatni i pomóc mu się przebrać? - proszę pamiętać, że tam również jest zerówka :) - starsze się same ogarną...

    • 20 29

    • Można zatrzymać się 50-100 metrów dalej i podejść na piechotę. (1)

      Nie trzeba zatrzymywać się bezpośrednio pod drzwiami.

      • 21 4

      • A najlepiej

        Wysłać dziecko autobusem.

        • 16 4

    • przedszkole

      po 2 stronie ulicy (na przeciwko szkoły) jest również przedszkole...

      • 11 2

    • hmm (3)

      o ile pamiętam, to jak chodziłem do przedszkola, to już posiadałem umiejętność samodzielnego ubierania się i wiązania butów

      ale może w dobie odwożenia niemot z domu pod drzwi szkoły takie podstawowe umiejętności zanikają

      chociaż teraz się kupuje mieszkania na wygwizdowiach, wszędzie jest daleko. jak miałem 7 lat, to szedłem do szkoły niecałe 10 minut piechotą i było ok.

      • 15 5

      • (2)

        no właśnie jak chodziłeś do szkoły to były zupełnie inne czasy

        • 6 2

        • Dokladnie (1)

          Na moim parkingu przy bloku stały dwa samochody...;)

          • 1 1

          • Cholera. Co za niefart! Się ludziom poprawia!

            • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane