• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zyska nowy deptak i chodniki wolne od aut

Krzysztof Koprowski
30 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ulica Grobla IV już od 31 marca będzie całorocznym deptakiem. Ulica Grobla IV już od 31 marca będzie całorocznym deptakiem.

Już od najbliższego piątku Gdańsk wzbogaci się o kolejny deptak w Śródmieściu. Pieszym oddana zostanie ul. Grobla IV zobacz na mapie Gdańska. W najbliższych dniach z chodników wybranych ulic Śródmieścia, Oliwy i Wrzeszcza znikną samochody, ponieważ parkowanie zostanie przeniesione na jednokierunkowe jezdnie.



Czy chodniki powinny być wolne od aut?

Zmiana organizacji ruchu na ul. Grobla IV nie będzie wprowadzona tymczasowo na okres wiosenno-letni, lecz na stałe.

Będzie to zarazem kontynuacja przeobrażeń, zapoczątkowanych na pobliskiej ul. Grobla I zobacz na mapie Gdańska, gdzie oprócz zamknięcia ulicy dla ruchu aut, wykonano cieszącą się popularnością Fontannę Czterech Kwartałów oraz kompleksowego remontu Skweru Świętopęłkakilku pobliskich ulic.

Rada Dzielnicy chciała zmian dla pieszych

Kilka miesięcy temu zakończono również przebudowę ul. Stągiewnej zobacz na mapie Gdańska, która ze szpetnej ulicy z dziesiątkami aut przeobraziła się w reprezentacyjne przedłużenie ul. Długiej i Długiego Targu.

- Zmiany, które wdrażamy na ul. Grobla IV, inspirowane są głosami mieszkańców i Rady Dzielnicy Śródmieście - mówi Karina Rembiewska, menadżer Śródmieścia. - W czasie niedawnego remontu ulicy mieszkańcy zauważyli wyraźne korzyści płynące z zamknięcia tej ulicy. Wskazywali przede wszystkim na uzyskanie w tym rejonie kameralnej przestrzeni miejskiej.
Ulica Świętojańska z nowym chodnikiem wokół Skweru Świętopełka. Ulica Świętojańska z nowym chodnikiem wokół Skweru Świętopełka.
Nową organizacja ruchu nie tylko poprawi komfort pieszych, ale też zwiększy bezpieczeństwo uczniów bezpośrednio przyległej do ulicy szkoły podstawowej nr 50 zobacz na mapie Gdańska, przed którą ustawiono nowe stojaki rowerowe (ruch rowerowy na ulicy zostanie dopuszczony).

- Zmiany na ul. Grobla IV są także efektem przemyśleń zespołu pracującego w ramach europejskiego projektu Solez, dotyczącego ograniczania emisji spalin i minimalizacji ruchu w centrach miast. Pomysł zamiany ulicy w deptak poparł pełnomocnik prezydenta miasta ds. komunikacji rowerowej, odpowiedzialny za wspieranie mobilności bez samochodu - dodaje Rembiewska.
Fontanna Czterech Kwartałów na ul. Grobla I, która zapoczątkowała zmiany w tej części Głównego Miasta. Fontanna Czterech Kwartałów na ul. Grobla I, która zapoczątkowała zmiany w tej części Głównego Miasta.
Chodniki bez aut na ulicach Głównego Miasta

Na ul. Grobla IV nie kończą się jednak działania urzędników w Śródmieściu. Od piątku zostanie wprowadzony ruch jednokierunkowy na ulicach: Straganiarskiej zobacz na mapie Gdańska, Świętojańskiej zobacz na mapie Gdańska, Tokarskiej zobacz na mapie Gdańska, Tandety zobacz na mapie Gdańska, Minogi zobacz na mapie Gdańska oraz Warzywniczej zobacz na mapie Gdańska.

- Jednokierunkowe ulice, rekomendowane przez radę dzielnicy, pozwolą na eliminację samochodów na chodnikach na rzecz parkowania w pasach jezdni. Ma to usprawnić ruch pieszych, uporządkować przestrzeń i poprawić jej funkcjonowanie - przekonuje menadżer Śródmieścia.
Ruch jednokierunkowy będzie wprowadzany także na ulicach Oliwy i Wrzeszcza.

Od soboty 1 kwietnia reorganizacją ruchu objęte zostaną ulice: Kręckiego zobacz na mapie Gdańska, Miraua zobacz na mapie Gdańska, Wąsowicza zobacz na mapie Gdańska, Drzymały zobacz na mapie GdańskaZacisze zobacz na mapie Gdańska, zaś na ul. Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska parkowanie samochodów zostanie przeniesione na prawą stronę jezdni.

Zmiany w Oliwie podyktowane są wprowadzeniem oznakowania Strefy Płatnego Parkowania, w ramach których kierowcy domagali się wyznaczenia miejsc do parkowania, czego nie można było uczynić na zniszczonych zieleńcach oraz zbyt wąskich chodnikach.

Na ul. Batorego piesi wreszcie odzyskają chodniki. Na ul. Batorego piesi wreszcie odzyskają chodniki.
W pierwszych tygodniach kwietnia planowana jest również reorganizacja ruchu na ul. Batorego zobacz na mapie Gdańska na odcinku Sosnowa - Podleśna. Ulica stanie się jednokierunkowa, a pozostała część jezdni zostanie przeznaczona pod parkowanie, uwalniając tym samym chodniki dla pieszych. Zmiany poprawią też bezpieczeństwo w dotarciu uczniom do Zespołu Szkół Specjalnych zobacz na mapie Gdańska oraz pobliskiej "Topolówki" zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

Wcześniej, bo już 3 kwietnia, w dzielnicach Śródmieście, Aniołki, Wrzeszcz, Oliwa oraz Przymorze wprowadzone zostaną Strefy Ograniczonego Postoju. To oznacza, że kierowcy bez identyfikatorów będą mogli zaparkować auto wyłącznie na wyznaczonych miejscach Strefy Płatnego Parkowania.

Czytaj też: Koniec chaosu na chodnikach dzięki płatnemu parkowaniu?

Opinie (265) 7 zablokowanych

  • Chodniki z byle czego !!!

    Niby nowe a jednak wygląda wszystko dużo gorzej co krok inna kostka chodnik wygląda jak połatany to duża płyta tu zaraz mała kosteczka. Zła zmiana !!!

    • 12 5

  • jeszcze

    zrobić sterfę 30 km/h na ul. Partyzantów i zamontować progi zwalniające. W szczycie zresztą nawet jeżdżenie tą ulicą 50 km/h staje się już niebezpieczne. Po południu wszystkie janusze z Banina , Żukowa i innych wioch używają ulice Partyzantów jako arterii wyjazdowej i smrodzą z oczekujących samochodów ile wlezie.

    • 20 2

  • brud, smród i nieład - oto Gdańsk (1)

    no i dobrze jeszcze zróbcie coś z psimi kupami , brudem , zaniedbaną zielenią , brakiem ławek i śmietników.

    • 14 4

    • A tak na przyklad....

      Dziękuję za poruszenie tego tematu. To co się tam dzieje to juz nawet nie trzeci świat. Zwlaszcza ciąg rybaki dolne i gorne.

      • 4 3

  • opinia

    Mogli z boku posadzić choć jedno drzewko,nie było by tak kamiennie.

    • 16 2

  • A teraz całkiem poważne pytanie - może redakcja je zada ZDiZ? (4)

    Dlaczego w strefach płatnego parkowania malowane są oznakowania poziome, które po pomalowaniu na chodkiku nie zostawiają obowiązkowego 1,5m wolnego przejścia dla pieszych?

    • 19 4

    • sam zadaj pytanie do ZDiZ na zasadzie dostępu do inf. publicznej. (3)

      aaa. i śpiesz się, bo pis.owcy chcą wycofać tą ustawę. boją się kontroli społecznej. zresztą oni wszystkiego sie boją.

      • 7 2

      • (2)

        Już pytałem. Olali mnie

        • 5 0

        • a czemu mieliby przestrzegac przepisow? (1)

          od dawna w tym miescie nikt ich nie przestrzega
          przyklad?
          progi spowalniajace miedzy kliniczna a opera
          ustawione za blisko skrzyzowania czy kogos to obeszlo?
          nie
          postawili bo ludzie chcieli
          a tu widocznie ludzie chcieli miejsca parkingowe

          • 3 2

          • A gdzie w PoRD masz napisane o odległości progów od skrzyżowania???

            • 4 1

  • A na Osowej nie ma nawet ulic utwardzonych, a co dopiero chodniki (1)

    O reszcie miasta władze zapominają, wiem że stare centrum powinno wyglądać, ale przepaść pomiędzy Śródmieściem a dzielnicą taką jak OSOWA jest ogromna. Wystarczy się przejechać główną ulicą. Masakra!!!

    • 6 5

    • Osowa - Osowej, Częstochowa - Częstochowej?

      • 1 0

  • brawo nareszcie. (2)

    jedźcie tymi swoimi szrotami po polu za stodołą.
    a nie do ludzi truć innych i kisnąć w fotelu.

    Jak dla mnie - całą starówkę zamknąć dla ruchu blachosmrodów.
    Całe Stare Miasto jest maluteńkie przecież. Pełno turystów, bawiących się  ludzi. gdzie tam samochody? nie ma miejsca to niech spadają.

    • 15 5

    • " człek "jako cymbałł na gałęzi bimbał (1)

      Ty się jeszcze ubierz w siermiężną katanę, mocno szmatami łataną.
      drewniaki, chodaki, sandały by się tobie też przydały. Nie plątaj się po po starym mieście skoro ci tak ciasno. Jedz na saharę tam masz luz i świeże powietrze i zero tłoku tłumoku. Ludzie w kosmos latają cywilizacja postępuje a tobie chyba też twój cień już przeszkadza. Czas się leczyć na nogi bo na głowę już ci nie pomogą

      • 1 3

      • ty lepiej wracaj do wideł i do łopaty

        a nie dorobiłeś się suffa na handlu gruzem.
        i nie musisz się już leczyć, cały jesteś nieuleczalny.
        spadaj na autostradę swoim złomem a nie do ludzi się wciskasz.

        • 1 1

  • Gdańsk-Oliwa

    Wprowadzanie ruchu jednokierunkowego to tylko połowa problemu.Nie wszystkie dzielnice jak Śródmieście mogą sie "podpinać" pod ruch turystyczny i korzystać z przywilejów Rady Miasta i np.zamknąć ulicę.Na niektórych ulicach Oliwy mieszkańcy samodzielnie rzucają plastikowe kratki na trawniki między drzewami i wyznaczają swoiste ,osobiste parkingi na trawnikach.Przyjżyjmy sie ulicą Kaprów,Kręckiego ,Drzymały i Husa.Na tej ostatniej zrewitalizujcie okolice placu zabaw bo te resztki ogrodzenia stają się niebezpieczne dla dzieci .

    • 9 1

  • Żeby nie Adamowicz ti buraki i wiesniski co tylko krytykują stolec by widzieli zrobione . Przez tyle lat wud a c jak Gdańsk wypiękniał. U dzięki unijnymi pieniędzmi. Pajace z pisu.

    • 7 9

  • Wyjazd z Głównego Miasta (3)

    Grobla IV jako deptak ? Jestem mieszkancem starówki od 50 lat. Wyjazd z tej części miasta juz jest trudny. Skierowanie 100 % ruchu przez Szeroką i pl. Weglowy to proszę wybaczyć - debilizm i oznaka całkowitego niezrozumienia potrzeb lokalnej spolecznosci.

    • 18 12

    • jakiś ty mądry mieszkaniec. (1)

      tylko coś mi podpowiada że ty mieszkaniec żukowa a nie miasta Gdańsk.
      Możesz sobie zaparkować np. przed Starym Miastem wpłacając opłatę.

      • 7 6

      • Idiota

        • 2 0

    • Mieszkańcu

      A komu zależy na potrzebach lokalnej społeczności. Oni wszyscy mają nas gdzieś

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane