- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (125 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (71 opinii)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (87 opinii)
- 4 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (76 opinii)
- 5 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (177 opinii)
- 6 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (531 opinii)
Pisma od urzędników będą w końcu zrozumiałe?
"Zgodnie z ustawą z dnia... oraz w nawiązaniu do uchwały Rady Miasta numer... a także w oparciu o zarządzenie prezydenta stwierdza się, że termin zawity w postępowaniu administracyjnym, wszczętym zgodnie z rozporządzeniem ministra..." - kto czytał urzędowe pisma, ten wie, że często jest to droga przez mękę nawet dla zaprawionych w bojach prawników. Ale ma być znacznie łatwiej i prościej. Urzędnicy Zarządu Dróg i Zieleni z Gdyni właśnie przeszli szkolenie z używania... prostego języka.
Szkolenie prowadził dr hab. Tomasz Piekot, językoznawca i komunikolog, trener komunikacji oraz nauczyciel akademicki.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – domy i mieszkania w Gdyni
- Opracowaliśmy metodę redagowania prostego pisma urzędowego, która jest oparta na wieloletnich analizach i badaniach tekstów. Testowaliśmy ją z wieloma urzędami (np. ZUS, KAS). Do tekstu wprowadzamy cztery strategie: zachowania wartości prawnej i merytorycznej, uporządkowania struktury i wizualnej warstwy tekstu, poprawy przystępności gramatycznej oraz wzmocnienia relacji z czytelnikiem - wyjaśnia dr Tomasz Piekot.
Na razie szkolenie przeszli ci pracownicy ZDiZ, którzy mają największy kontakt z mieszkańcami.
- To jedynie pierwszy etap wdrażanych zmian. Ostatecznie chcemy, aby cała jednostka stosowała wypracowane zasady - mówi Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
W najbliższych miesiącach Pracownia Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego będzie analizować pisma wysyłane przez pracowników ZDiZ i wskazywać to, co można w nich jeszcze poprawić. Celem strategicznym jest to, by były proste, przejrzyste i zrozumiałe dla każdego. Czas na ewentualne wyjaśnienia zaoszczędzą wtedy zarówno mieszkańcy, jak i urzędnicy.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-12-29 07:23
Super! (2)
Nareszcie! Też mamy w pracy te zasady i po chwili przestawienia się jest nam wszystkim prościej. Ułatwiajmy sobie życie :)
- 37 10
-
2023-12-29 10:17
celowe działanie (1)
przecież nic się i tak nie zmieni, bo te pisma celowo są pisane w niezrozumiały dla zwykłego zjadacza chleba sposób. mniej zrozumiesz, tym więcej błędów zrobisz, tym większa szansa, że wyciągnąć z kogoś kasę np. na odsetkach.
- 8 2
-
2023-12-30 08:54
Koństytucja to za mało ! Bo można obejść , można wprowadzić reasumpcję oraz unieważnienie zasadne itp ?
Szydło z Oborowa
- 1 0
-
2023-12-29 11:29
(7)
Cóż z tego ze treść pisma będzie prawidłowa pod względem formalnym i merytorycznym ale nie rozwiąże problemu , z którym zainteresowany zwraca się do urzędu ? Zainteresowany oczekuje od urzędników pomocy w rozwiązaniu sprawy a nie tylko odpowiedzi często omijającej zasadniczy temat.
- 47 7
-
2023-12-31 00:35
Urzędnik nie jest od pomagania petentowi w załatwieniu jego sprawy
Tylko od stosowania prawa. Jeśli ktoś się zgłasza z czyms co w tych przepisach się nie mieści to co ma tu urzędnik
- 0 0
-
2023-12-29 16:36
Urzędnik nie jest od doradztwa, takie usługi to nie są tanie rzeczy.
A poza tym, "Zainteresowany" coś skopie, a potem będzie oskarżał urzędników że mu źle doradzali.
- 4 1
-
2023-12-29 14:24
Problem jest głębszy (3)
W Urzędach są zatrudnieni ludzie którzy nie potrafią sklecić kilku zdań. Przykład to pracownicy Urzędu Miasta w Gdańsku gdzie są przyjmowani ludzie z wykształceniem średnim i tacy ludzie mają ogranizować życie całemu miastu oraz interpretować bierzące przepisy
- 2 4
-
2023-12-30 08:39
Wiesz, jak się pisze o kimś, że nie potrafi sklecić kilku zdań,
to wypadałoby samemu posługiwać się poprawną polszczyzną i nie robić błędów.
- 0 0
-
2023-12-29 16:37
Podobno wszyscy Polacy to ludzie piśmienni, (1)
więc nie oczekuj że urzędnik będzie za kogoś pisał pisma. Od tego są doradcy.
- 1 0
-
2023-12-30 08:47
+ asystenci doradców oraz osoby wspomagające , jak w TS u Julki przenajgłupszej !
- 0 0
-
2023-12-29 11:55
ale przynajmniej petent zrozumie dlaczego nie można rozwiązać jego problemu
albo się dowie, co trzeba zrobić żeby doprowadzić sprawę do końca.
- 1 2
-
2023-12-29 08:17
Jestem urzedniczką (18)
Wiele razy chciałam napisać odpowiedź w prosty, przystępny sposób to kierownicza mi mówiła, że tak nie możemy trzeba oficjalnie. Każde stwierdzenie dlaczego tak a nie inaczej trzeba podeprzeć przepisem z ustawy czy rozporządzenia to chyba akurat powinno być zadowalające stronę bo ma dowód, że to co urzędnik twierdzi w piśmie to nie jego własnym
Wiele razy chciałam napisać odpowiedź w prosty, przystępny sposób to kierownicza mi mówiła, że tak nie możemy trzeba oficjalnie. Każde stwierdzenie dlaczego tak a nie inaczej trzeba podeprzeć przepisem z ustawy czy rozporządzenia to chyba akurat powinno być zadowalające stronę bo ma dowód, że to co urzędnik twierdzi w piśmie to nie jego własnym wymysłem tylko konkretny przepis. Pisma jak wychodzą z urzędów to nie "wina" zwykłych urzędników, którzy je piszą ale wymagania jakie narzuca im dyrekcja.
- 159 9
-
2024-01-01 09:16
idź na to szkolenie bo nie zrozumiałaś
- 0 0
-
2023-12-30 08:37
Przeszkolić dyrekcję :)
- 1 0
-
2023-12-30 03:00
Was jest tam za dużo, połowę darmozjadów powinno się wyrzucić. (1)
- 2 4
-
2023-12-30 08:45
Tak jest kiedy żaba religijna przewodzi.
- 0 1
-
2023-12-29 15:54
Można przerostowo i zrozumiale
Jeno nie wyklucza drugiego. Postawa prawna może być na dole strony nie na początku. Zdania mogą być napisane profesjonalnie ale prosto
- 3 2
-
2023-12-29 14:49
8 miesięcy wytrzymałem w takiej pracy (1)
Większy stres robił jak szef na czerwono kreślił pisma, bo tak nie można, bo nie taki język, bo nie tak owak. Papieru ile się marnowało w niszczarce to aż wstyd.
Takie chore wymogi.- 6 0
-
2023-12-30 08:43
1-no zatrute jabłko z poparciem i układami ?
- 0 0
-
2023-12-29 12:00
ale da się to pogodzić (1)
np. na początku napisać że petent zalega z płatnością podatku, ile i gdzie należy wpłacić.
A w dalszej części napisać podstawę prawną i wszelkie przypisy i przepisy w urzędowym języku.
Treść powinna być prosta i zrozumiała dla każdego - młodego rozgarniętego i 90 letniej staruszki.- 9 1
-
2023-12-30 08:42
Kto tam idzie pracować ?
- 0 1
-
2023-12-29 10:38
Potwierdzam
Też pracowałem w urzędzie. Na początku miałem szkolenia jak w artykule - piszmy zrozumiałe i przyjaźnie bo nie każdy petent to omnibus po prawie. No i to tyle. Potem przyszła rzeczywistość i pisanie w niezrozumiały sposób, dla przeciętnego Kowalskiego. Więc pic na wodę.
- 19 0
-
2023-12-29 10:20
być może dyrekcja jest po prostu głupia
ale jak ktoś już wspomniał, w piśmie wyjaśnia się w sposób zrozumiały i odsyła do przepisów
- 7 1
-
2023-12-29 09:23
(3)
Wystarczyłoby napisać zrozumiale a podstawę prawną podać na końcu pisma i pełnymi słowami/zdaniami a nie "dz.u.nr 256 z dnia..." Albo "KPA §1.23", nie każdy musi być orłem, żeby to rozszyfrować. No i do tego rozwiązanie problemu, jakie warunki trzeba spełnić, żeby daną sprawę załatwić, nie wszystkie procedury są jasne i zrozumiałe. Szczególnie, że
Wystarczyłoby napisać zrozumiale a podstawę prawną podać na końcu pisma i pełnymi słowami/zdaniami a nie "dz.u.nr 256 z dnia..." Albo "KPA §1.23", nie każdy musi być orłem, żeby to rozszyfrować. No i do tego rozwiązanie problemu, jakie warunki trzeba spełnić, żeby daną sprawę załatwić, nie wszystkie procedury są jasne i zrozumiałe. Szczególnie, że mamy zaraz 2024r. a urzędy wciąż bawią się w papierki. Wszystko powinno być do wglądu na maila, bądź koncie po zalogowaniu, pocztą pismo może nie dotrzeć na czas.
- 20 9
-
2023-12-29 13:31
(1)
Można się zdziwić ale nie wszyscy mieszkańcy korzystają z maila - m.in. osoby starsze, ale zdarzają się też dość młode osoby, które również maili nie mają. Urząd musi stosować formę dostępną dla wszystkich, dlatego jeśli chcesz odpowiedź ePUAPem to piszesz ePUAPem i powinieneś dostać odpowiedź też w formie elektronicznej.
- 7 0
-
2023-12-29 16:43
No to niech piszą pisma i wysyłają listem za potwierdzeniem odbioru.
Nie ma przymusu korzystania z emaila, ale z reguły jak się wyśle na główny email urzędu, to on dociera i jest rozpatrywany. Nie rób z Polski murzyńskiej wioski.
- 4 1
-
2023-12-29 12:51
Mailem też pismo może nie dotrzeć do nas. Może jeszcze SMSem?
- 1 0
-
2023-12-29 09:23
kierownica do Ciebie mówiła? (1)
może miałaś poprostu radio w aucie włączone? albo zestaw głośnomówiący?
- 4 17
-
2023-12-30 08:41
Odbywał wydalanie utrudnione w miejscu do powyższego przeznaczonym
.
- 0 1
-
2023-12-29 09:11
A komu to potrzebne? A dlaczego?
Trzeba szanować pracę i wymyślać takie treści że żodyn nie zrozumie o co tam chodzi
- 8 11
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.