- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Miejski plac zamiast parkingu w centrum Oliwy
Plac Inwalidów Wojennych przy parku Oliwskim ma się w końcu zmienić z parkingu w miejsce publiczne - ogólnodostępne i przyjazne dla mieszkańców. Prezydent Gdańska właśnie zaakceptowała wniosek o zmianę planu zagospodarowania, który umożliwi metamorfozę placu. Procedury już ruszyły, ale sam pomysł nowy nie jest. Pierwsze próby w tym kierunku - bez sukcesów - podjęto już sześć lat temu.
Radny opublikował pismo Biura Rozwoju Gdańska w tej sprawie. Jego szefowa Edyta Damszel-Turek informuje w nim, że wniosek ws. zmiany planu złożony przez Stelmasiewicza i Tomasza Struga z Rady Dzielnicy został uznany przez prezydent za zasadny. Ujęto go już w harmonogramie przystąpień do nowych planów na ten rok.
- Prezydent przedłoży Radzie Miasta projekt uchwały ws. przystąpienia do sporządzenia odpowiedniego planu zagospodarowania przestrzennego - zapowiedziała dyrektor BRG.
Wszystko o miejscowych planach zagospodarowania w Trójmieście
Miejscy urzędnicy dodają, że formalności przy projekcie zajmą minimum dwa lata.
- Z uwagi na prawnie chronioną strukturę zabytkową czas potrzebny na sporządzenie planu jest trudny do sprecyzowania i jest on uzależniony od wagi problemów, które plan musi rozstrzygnąć. Biorąc pod uwagę czas niezbędny na opracowanie planu, jak również przebieg procedury jego uchwalania, należy liczyć się z okresem nie krótszym niż dwa lata - mówi Joanna Bieganowska z gdańskiego magistratu. - Należy też pamiętać, że w trakcie procedury sporo czasu zajmują konsultacje z mieszkańcami, w ramach których zarówno koncepcja, jak i projekt planu są poddawane szerokiej dyskusji. W sytuacji pojawienia się uwag i propozycji zmian zgłaszanych przez mieszkańców procedura uchwalania planu może zostać dodatkowo wydłużona.
Wszystko jest na wstępnym etapie, więc za wcześnie, by móc zaprezentować wizualizacje czy mówić o kosztach przedsięwzięcia.
- Koszty realizacji inwestycji zależą od wypracowanej i przyjętej wizji - formy planowanego przedsięwzięcia, która zostanie rozstrzygnięta na etapie sporządzania planu - wyjaśnia Bieganowska.
Dyskusja o przyszłej funkcji placu nie jest nowa
Dyskusja o przyszłości placu w Oliwie rozpoczęła się już sześć lat temu. Wtedy mieszkańcom dano do oceny kilkanaście wizji placu przygotowanych przez urzędników.
Czytaj więcej: Jak rozmawiać o placu w Oliwie?
Dodatkowo mieszkańcy wypełniali ankiety, w których już wtedy wskazywali na potrzebę ukrycia parkingu pod placem, wprowadzenie nowej zabudowy i utworzenia placu z wykorzystaniem zieleni oraz materiałów wysokiej jakości. Lata mijały, a na oliwskim placu nic się jednak nie zmieniło.
Teraz jest tam głównie parking. Co zamiast niego?
Dotychczasowy i nadal obowiązujący plan zagospodarowania dla placu w Oliwie to ten z 2003 r. Przewiduje on przeznaczenie terenu na usługi, a na środku rezerwuje teren pod parking.
Parkingi w Trójmieście
Dokument, jak przyznają sami urzędnicy, odpowiadał ówczesnym potrzebom, które obecnie są całkiem inne. Te "inne potrzeby" zauważa też Rada Dzielnicy Oliwa, która ze wsparciem radnego Andrzeja Stelmasiewicza złożyła w grudniu ubiegłego roku wniosek o zmianę zapisów dokumentu.
- Nasz wniosek wynika trochę z konkursu i konsultacji społecznych w sprawie wizji tego miejsca, jakie odbyły się w Oliwie sześć lat temu. Liczne prace urbanistów uzmysłowiły, jaki potencjał ma plac Inwalidów Wojennych położony w samym centrum dzielnicy, przed naszą perłą w koronie, którą jest nieco zaniedbany obecnie park Oliwski. Z tego konkursu przeprowadzonego przez Biuro Rozwoju Gdańska ostatecznie nic konkretnego nie wynikło, dlatego postanowiliśmy powrócić do tematu. Obecny plan zagospodarowania dopuszcza tu nową zabudowę, ale wymusza utrzymanie funkcji parkingowej. W ten sposób nie powstanie żadna atrakcyjna przestrzeń publiczna - tłumaczy Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa.
Pomysły na plac: gastronomia, usługi, filia urzędu
Strug podkreśla, że teraz plac nie służy mieszkańcom, więc pora w końcu to zmienić.
- Służy jedynie za obskurny, bezpłatny parking i jako nieogrodzony wybieg dla psów. Przez to miejsce się tylko przechodzi - ubolewa dzielnicowy radny. - Moim zdaniem to miejsce nie ma być kolejnym parkiem, ale swego rodzaju strefą buforową - foyer dla parku Oliwskiego z usługami dla mieszkańców i przyjezdnych, może z bardzo potrzebną filią Urzędu Miejskiego, gastronomią itp. Przestrzenią, gdzie wszystko mamy w zasięgu ręki i która nie zasypia po 16, jak w monokulturowych parkach biurowych. Marzy mi się plac miejski, jaki pełnią w małych miasteczkach ich centralnie położone dawne ryneczki - wskazuje Strug.
Oliwa - odwiedź nasz dzielnicowy serwis
Jak informuje Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku, wykonane analizy na etapie studialnym konsultowane z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków wykazały możliwość stworzenia w tym miejscu "lokalnego centrum, którego zabudowa nie zaburzy historycznej struktury Starej Oliwy".
W konsultacjach sprzed sześciu lat radni i mieszkańcy byli jednogłośnie za tym, by ewentualna nowa zabudowa powstała wyłącznie po bokach placu, bez zasłaniania widoku na park Oliwski na trasie od przystanku tramwajowego przy Obrońców Westerplatte.
- Teraz najważniejsze jest, żeby ten głos uszanować. Absolutnie nie można dopuścić do budowy czegokolwiek przed bramą parku. A obecny plan to dopuszcza. Dlatego też trzeba go zmienić - zaznacza Strug.
Nie wszyscy mieszkańcy chcą zmian
Zapowiedzi zmian podzieliły już jednak mieszkańców. Pod postem Andrzeja Stelmasiewicza rozgorzała dyskusja zwolenników, jak i przeciwników pomysłu.
Ci drudzy podważają sensowność likwidacji jedynego parkingu w centrum Oliwy i przekształcanie go w mały park, skoro obok jest park Oliwski, a dzielnica ma problem z miejscami parkingowymi. Pojawiają się też obawy, że na placu stanie wieżowiec lub kolejny hotel.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie (496) ponad 10 zablokowanych
-
2021-01-21 08:54
Wybudować Oliwa Tower 200 m. Trzy mieszkania sprzedać w ramach wyprzedaży za 50% ceny dla Dulkiewicz. (2)
Oby tylko zawsze orientowała się ile ma mieszkań. Bo jak nie to mogą być kłopoty. Jeden już takie miał.
- 12 5
-
2021-01-21 08:57
To nie Dulkiewicz rzadzi Gdanskiem -zapamietaj sobie to Patryku dewelopperski synu. (1)
Tak wiem chcielbyscie kogos z Rady Miasta aby jeszcze lepiej przepychac wasze interesy deweloperskie...tylko ,ze Stefan nie wezmie juz zlecenia bo siedzi.
- 1 2
-
2021-01-21 13:15
Chyba nie złapałeś szydery.
- 1 0
-
2021-01-21 09:03
"... z usługami dla mieszkańców i przyjezdnych,... " Co za dzban. Jakich przyjezdnych? Przecież tam nie da się przyjechać bo nie ma gdzie zaparkować. Sami przyznają, że Park Oliwski jest zaniedbany, to niech go wyremontują. Niech zrobią porządny parking w okolicy, po to by można było przyjechać do parku. Wtedy wzrośnie też zainteresowanie nim a co za tym idzie będzie więcej kasy na dalsze inwestycje. Co z tego, że jakiś przygłup powie, że w okolicy jest wiele miejsc które można zmienić w parking? Jest tam też wiele miejsc które można zmienić w port lotniczy. To, że można to nie znaczy, że są. Fajnie, że zrobią kolejny park obok parku. Szkoda, że jak zwykle biorą się od du* strony i zamiast najpierw postawić z dwa parkingi dla "przyjezdnych" a potem przekształcić stary park w usługi "dla mieszkańców i przyjezdnych".
- 9 3
-
2021-01-21 09:06
Jak wszędzie pobudujecie parkingi, to zabraknie w końcu miejsca dla celu podróży.
- 6 2
-
2021-01-21 09:07
Gdynianka (1)
W sumie po co turyści mają tam przyjeżdżać ? Skasować parkingi i niech ruch całkowicie umrze. Najciekawsze jest to , że mieszka tam 10 rodzin na krzyż. Przecież to nie jest mocno zamieszkała ulica. I to miejsce raczej jest odwiedzane przez przyjezdnych , którzy nie mają gdzie zaparkować. Nadmienię , że z drugiej strony parku jest cmentarz , również bez parkingu. Co to za moda na utrudnianie ludziom normalnego funkcjonowania. Obawiam się , że tak naprawdę chodzi o jakąś super inwestycję która oszpeci to miejsce.
- 17 3
-
2021-01-21 09:23
rozumiem, że bez podjechania samochodem pod drzwi nie da się funkcjonować?
przy cementarzu jest parking, ale mając alternatywę , iść 300m czy zaparkować na chodniku, Prawdziwy Polak, zawsze wybiera chodnik
- 3 4
-
2021-01-21 09:08
Widze tam piekna nowa galerie handlowa.....dla kolesi.
- 9 1
-
2021-01-21 09:10
Parking podziemny z uslugami na powierzchni (1)
Generalnie pomysl by zrobic cos z tym miejscem jest jak najbardziej trafiony. Pozostaje tylko kwestia co tu zrobic i jak. Podam przyklad z Erfurtu, miasta lezacego w Niemczech o lacznej liczbie ok 225 000 mieszkancow. W samym centrum jest sporo parkingow miejskich, umiejscowionych pod ziemia tak by na powierzchni wykorzystac teren pod uslugi dla mieszkancow i turystow. Moze warto wiec teren ten wykorzystac na dwupoziomowy parking podziemny z duza iloscia uslug dla mieszkancow i turystow na powierzchni. Jesli przed nami wiele lat planowania a potem realizacja to warto zrobic to raz a porzadnie.
- 9 1
-
2021-01-21 09:11
Pomysl dobry o ile na gorze bedzie zielen a nie nowa galeria handlowa podejrzanego holenderskiego kapitalu...
Chociaz ,gdzie wbijesz lopate w Gdansku tam zabytki.Ciekawe co by tam znalezli?
- 0 1
-
2021-01-21 09:12
Urzędnicy szkodzą mieszkańcom (1)
Mieszkańcy Gdańska oraz turyści nie będą odwiedzać Oliwy. Stracą na tym kawiarnie i restauracje. Oliwa już nie będzie punktem odwiedzin.
- 18 4
-
2021-01-21 11:37
Wszystko dla Gdańska. Czyli co by tu jeszcze spie*rzyć...
- 1 0
-
2021-01-21 09:25
To jeszcze raz..
Wieloletni warzywniak na Wita Stwosza zamkniety bo radni ciagle podwyzaszali czynsze,,,,Pocztowki i sklep z butami -przed parkiem i parkingiem-to samo....Kto mial tam miec zaklepane miesce pod restauracje? Nie udalo sie wszystkich wykopac to trzeba postawic na swoim i zabrac ludziom jedyny nieplatny parking w tej okolicy/? ...Wtedy restauracja bedzie a jakze...a wy parkujcie w lesie albo przyjedzcie na platnych hulajnogach-logika radnego.Takich radnych nie powinno wogole byc w strukturach miasta.Nie sa godni tej funkcji i reprezentuja interesy konkretnych ludzi z miasta ale nie ogolu.
- 21 0
-
2021-01-21 09:37
Biedota w samochodach się burzy że nie będzie miała gdzie swojego złomu stawiać. :) (3)
- 5 20
-
2021-01-21 10:07
(1)
Który to już raz oblales egzamin na prawko???
- 5 1
-
2021-01-21 10:13
On nie robil -ma limuzyne z kierowca.
Urzednik musi jezdzic z klasa,,
- 4 0
-
2021-01-21 11:36
Odezwał się pedałowacz na rurkach połączonych z kółkami. To jest luksus dopiero w deszczu i śniegu ;)
- 3 0
-
2021-01-21 09:39
Tak jest, po co nam w ogóle samochody. (3)
Ale kochani urzędnicy, może byście zaczęli od siebie?
Proponuję likwidację wszystkich miejsc parkingowych przy urzędach.- 20 1
-
2021-01-21 10:09
Zgadza sie urzedasy powinny nie tylko zlikwidowac swoje miejsca parkingowe ale miec zakaz przyjazdu autem do urzedu! (1)
- 3 0
-
2021-01-21 10:15
Pelna zgoda-niech skoncza z podwojnymi standardami.
Z buta do roboty lub tramwajem z covidem...Dlaczego wozidupki urzednicze macie miec lepiej niz inni ludzie\?
- 3 0
-
2021-01-21 11:35
Urzędasy na rowery lub luksusowo na skutery. Niech dadzą pierwsi przykład!
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.