• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płaci 270 zł za wywóz śmieci. Boi się, że będzie jeszcze drożej

Ewelina Oleksy
12 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (383)
Opłaty za wywóz śmieci w ubiegłym roku były w Sopocie podnoszone dwa razy. Opłaty za wywóz śmieci w ubiegłym roku były w Sopocie podnoszone dwa razy.

270 zł za wywóz śmieci, zamiast dotychczasowych 40 zł, musi co miesiąc płacić nasza czytelniczka, mieszkanka Sopotu. Jak to się ma do ustawy, zgodnie z którą w miastach takich jak Sopot, gdzie opłata za śmieci naliczana jest od zużycia wody, cena za ich wywóz nie może przekroczyć 150 - 160 zł? Zdaniem naszej czytelniczki to obejście obowiązujących przepisów. Zdaniem urzędników to wina ustawy, bo "jest nieprecyzyjna".



Ile miesięcznie płacisz za wywóz śmieci?

Sopot to jedyne z miast Trójmiasta, w którym opłata za wywóz śmieci naliczana jest metodą wodną, czyli zależy od zużycia wody w mieszkaniu. Im więcej wody dany mieszkaniec zużywa, tym więcej płaci za śmieci.

Stawka od października ubiegłego roku, po podwyżce wynosi 10,60 zł za 1 m sześc. zużytej wody.

Co ważne, zgodnie z uchwałą sopockich radnych, rodziny wielodzietne (3 lub więcej dzieci), które segregują śmieci, nie mogą płacić więcej, niż 45 zł miesięcznie. Dodatkowo w  miastach, w których cena śmieci uzależniona jest od zużycia wody obowiązuje zapis ustawy mówiący o tym, że opłata śmieciowa nie może być wyższa niż 150-160 zł.

Opłata za śmieci, naliczana od zużycia wody, nie może być wyższa niż 150 zł Opłata za śmieci, naliczana od zużycia wody, nie może być wyższa niż 150 zł

- To taki bufor, dający gwarancję mieszkańcom rozliczanym za śmieci na podstawie zużycia wody, że opłaty nie przekroczą tej kwoty. Zamykamy etap drożyzny - mówił w 2021 r. Jacek Ozdoba, wiceminister klimatu i środowiska, gdy wprowadzano ten przepis.
Na dziś stawka maksymalna w przypadku wodnej metody naliczania opłat za śmieci to ok. 160 zł (wysokość stawki maksymalnej powiązana jest procentowo ze średnim wynagrodzeniem).

270 zł za wywóz śmieci w Sopocie



Tymczasem nasza czytelniczka, mieszkanka Sopotu [dane do wiadomości red.], musi za wywóz śmieci płacić 270 zł miesięcznie. A obawia się, że ta kwota jeszcze wzrośnie.

- Gmina Sopot w sposób jawny próbuje obejść prawo. Obowiązująca na terenie całego kraju Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w art. 6k ust. 2a określa maksymalną wysokość opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Niestety Sopot nie respektuje limitu maksymalnej stawki za wywóz odpadów. Sytuacja ta jest niezwykle krzywdząca, co widać na przykładzie mojej rodziny - wskazuje nasza czytelniczka.
300 mln zł za wywóz śmieci z Gdańska przez 4 lata 300 mln zł za wywóz śmieci z Gdańska przez 4 lata

Nasza czytelniczka ma rodzinę wielodzietną.

- Do tej pory płaciliśmy za wywóz śmieci 40 zł miesięcznie. Najstarszy syn skończył pod koniec 2022 r. 25 lat. Urzędnicy natychmiast nakazali nam złożyć nową deklarację, ponieważ nie przysługuje nam już zniżka dla rodzin wielodzietnych. Teraz zgodnie ze zużyciem wody musimy płacić 270 zł miesięcznie za śmieci. Jako liczna rodzina mamy duże zużycie wody. Obawiam się, że w tym roku przyjdzie nam płacić ponad 300 zł miesięcznie. Zapis o maksymalnych stawkach za wywóz odpadów miał chronić ludzi właśnie przed takim sytuacjami - ubolewa nasza czytelniczka.
Kobieta dodaje, że pytała urzędników, dlaczego miasto nie respektuje ustawowego limitu opłaty za śmieci. W odpowiedzi miała usłyszeć, że "w Sopocie jest inaczej i radca prawny się nad tym zastanawia".

Opłaty za wywóz śmieci w ubiegłym roku były w Sopocie podnoszone dwa razy. Opłaty za wywóz śmieci w ubiegłym roku były w Sopocie podnoszone dwa razy.

Urzędnicy: zapis ustawy o opłacie maksymalnej jest nieprecyzyjny



O wyjaśnienie sprawy zwróciliśmy się do Urzędu Miasta Sopotu. Ich zdaniem prawo dopuszcza sytuacje, w których w jednej nieruchomości działa kilka "gospodarstw domowych".

- Zapis ustawowy, dotyczący opłaty maksymalnej jest nieprecyzyjny, na co samorządy wielokrotnie zwracały uwagę, jeszcze na etapie prac legislacyjnych. Odnosi się bowiem do dwóch różnych pojęć: nieruchomości i gospodarstwa domowego - informuje Marek Niziołek z sopockiego magistratu. - Zgodnie z ustawą, opłaty z tytułu gospodarki odpadowej wnosi zbiorczo właściciel nieruchomości. Tym samym to właściciel nieruchomości powinien rozdzielić opłaty tak, by uniknąć przekroczenia progu 7,8 proc. dochodu rozporządzalnego przez gospodarstwa domowe na swojej nieruchomości. Zgodnie z definicją ustawową, gospodarstwo domowe to zespół osób zamieszkujących razem i wspólnie utrzymujących się. Osoby samotne, utrzymujące się samodzielnie, tworzą jednoosobowe gospodarstwa domowe. W jednym lokalu mieszkalnym może być zatem wiele gospodarstw domowych. Wystarczy, że osoby oddzielnie się utrzymują i już tworzą odrębne gospodarstwa domowe - tłumaczy.
Kara finansowa dla Sopotu utrzymana przez sąd. Chodzi o kompostownik w lesie Kara finansowa dla Sopotu utrzymana przez sąd. Chodzi o kompostownik w lesie

Jak dodaje Niziołek, gmina nie ma informacji o tym, ile gospodarstw domowych jest w lokalach, ponieważ rozlicza się z nią właściciel całej nieruchomości, bądź podmiot działający w imieniu właściciela (np. wspólnota lub spółdzielnia).

- To podejście jest zgodne z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie oraz jest odpowiedzią na zgłaszane pytania samorządów, przekazaną przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska jeszcze w 2021 r. - zaznacza urzędnik.

Postarają się rozwiązać problem czytelniczki



Urzędnicy deklarują jednak, że postarają się pomóc naszej czytelniczce.

- Zachęcamy czytelniczkę do skontaktowania się z Wydziałem Inżynierii i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Sopotu, którego pracownicy postarają się pomóc rozwiązać ten problem - mówi Niziołek.
Już w 2021 r., gdy zapowiadano wejście w życie limitów stawek opłat za śmieci, wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski, wypowiadał się na ten temat krytycznie.

- Wątpliwym rozwiązaniem jest wprowadzenie odgórne maksymalnej kwoty za odpady gospodarstwa domowego do 150 zł w przypadku metody wodnej. Będzie to powodowało albo wielkie perturbacje w składaniu deklaracji albo wątpliwości, jak ten zapis stosować w przyszłości. Przepisy są nieprecyzyjne, ustawa wskazuje naliczanie opłaty od nieruchomości, a nie gospodarstwa domowego przy budynkach wielolokalowych - mówił wtedy Skwierawski.
Złóż deklarację o wysokości opłaty za śmieci do 10 lutego

Do 10 lutego 2023 mieszkańcy Sopotu mają czas na złożenie deklaracji ws. opłat za śmieci. Do 10 lutego 2023 mieszkańcy Sopotu mają czas na złożenie deklaracji ws. opłat za śmieci.
Sopoccy urzędnicy przypominają o konieczności złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości zamieszkałych.

- Mieszkańcy mają na to czas do 10 lutego br. Deklaracje należy składać w siedzibie działu, który mieści się w budynku Urzędu Miasta przy ul. Kościuszki 25-27Mapka, pok. 53 - informują urzędnicy.
Formularze deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dostępne są m.in. w Dziale Gospodarki Komunalnej Zarządu Dróg i Zieleni mieszczącym się na pierwszym piętrze w Urzędzie Miasta Sopotu.

Każdy mieszkaniec opłatę nalicza samodzielnie wypełniając stosowną deklarację, na podstawie zużycia wody - za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 roku. Dane dotyczące zużycia wody można uzyskać w AQUA-SOPOT Sp. z o.o. (kontakt: BOK 58 551 35 07).

Obowiązek wypełnienia deklaracji dotyczy przede wszystkim osób mieszkających w domach jedno- i wielorodzinnych oraz małych wspólnot mieszkaniowych. W przypadku osób mieszkających w mieszkaniach spółdzielczych i wspólnotach mieszkaniowych obowiązek ten spada na władze spółdzielni, administratora wspólnoty lub jej zarząd.

Miejsca

Opinie (383) ponad 20 zablokowanych

  • W/w sprawie trzeba zgłosić (1)

    możliwość popełnienia przestępstwa.

    • 1 1

    • Pewnie tak by się okazało.

      • 0 0

  • smieci za wodę? (1)

    Czyli jak idę podlać trawnik w ogródku to zapłacę więcej i za wodę i za śmieci?
    To nierozsądne.

    • 6 0

    • Nie. Opłata jest naliczana "po sciekach" a woda zuzyta na ogród jest woda bezpowrotnie zuzyta. Należy mieć 2 liczniki (Na wodę do użytku w domu i na wodę do podlewania ogrodu). Opłata naliczana jest wtedy tylko z tego "domowego licznika.

      • 5 0

  • Rodzina wielodzietna generuje wiecej smieci

    Oplata powinna byc proporcjonalna do liczby osob generujacych smieci. Jedna samotna osoba zapewne generuje wielokrotnie mniej smieci niz rodzina wielodzietna. Kazdy powinien placic za swoje smieci

    • 10 1

  • TYlko płatność od osoby a nie wymyślanie jakiś metrów. (5)

    • 11 2

    • to był dobry system w Gdyni

      ale jak zwykle u nas, wszystko spieprzą

      • 2 0

    • Nie da się. (2)

      Sam raportujesz ilość mieszkańców. Nie da się na czymś takim oprzeć opłat.

      • 3 0

      • Od razu zakładasz, ze ktoś kłamie. Trochę wiary w człowieka. (1)

        • 1 0

        • Wiara już była, nie wyszło.

          Oczywiście że nie wszyscy sprawiało problemy w poprzednim systemie, ale wszyscy musieli płacić za usuwanie dzikich wysypisk.

          • 0 0

    • Na pewno mniejsze zło.

      • 1 0

  • Witamy w świecie PO

    Sycylia też rządzi za pomocą śmieci.... Tak samo Mediolan i reszta Włoch. A wiecie że w pl też ma duży wkład....tylko urzędnicy są tu micniejsi

    • 4 5

  • Jacy jesteśmy ?

    A ja w Gdyni płacę 90 PLN m-c jako singel.

    • 5 0

  • Dobrze by odpowiednie służby przyjrzały się tym cenom ! (2)

    I porządnie prześwietliły te firmy wywozowe by się dowiedzieć czy ktoś nie robi sobie dobrego biznesu na zwykłych mieszkańcach i zwykłym Kowalskim Miasto to nie biznes nie firma do zarabiania na ludziach ! biznesy niech sobie otwierają w innych branżach a tutaj wszystko co komunalne powinno być chronione przez miasto !

    • 16 0

    • (1)

      To włodarze dają zgodę na takie ceny, im trzeba POdziękować. Najlepiej przy urnach. Oni myślą że są nietykalni przez tyle lat i zaPOmieli po co byli wybrani. Przypomnę, oni dla ludzi i miasta, a nie ludzie i miasta dla nich.

      • 3 1

      • A oni przypadkiem nie rozpisują na to przetargu jak ustawa nakazała?

        Nie wiem czyja to wina skoro wygrywają oferty z taką ceną. Może brak u nas konkurencji na rynku wywozu?

        • 1 0

  • rozstaje (1)

    W Spółdzielni Rozstaje(Zaspa) płacimy za śmieci od m2. Zamiast płacić od osoby(2x) płacimy podwójnie ( i więcej)niż osoby mieszkające w takim samym metrażu w liczbie 4-6. Też inne opłaty są liczone wg m2 np. koszty uyrzymania czystości powierzchni wspólnych. Uważam to za niewłaściwe i nieuczciwe.

    • 8 0

    • Tak samo jest w Gdyni.

      • 0 0

  • Kompletna bzdura! (1)

    Co za bzdura! Rodzice z rodzin wielodzietnych dostają kartę dużej rodziny bezterminowo. Jeśli są wlascicielami/głównymi najemcami danego mieszkania to nie ma znaczenia czy dzieci z nimi mieszkają czy nie obowiązuje ich zniżka i opłata w wysokości 45zl (na dzień dzisiejszy). Żaden z urzędników nie śledzi kiedy członek danej rodziny ma urodziny!

    • 4 0

    • Niestety tak to nie działa w Sopocie. Mimo bezterminowych kart rodziców, liczą się karty dzieci. Uczące się mają prawo do 25go roku życia korzystać z kart

      • 1 0

  • Ten cały system FALA plus opłaty za system naliczania za śmieci (2)

    Należy zgłosić do trybunału. Tak nie może być. Czemu w innych miejscach może być wspólny bilet i naliczanie śmieci od ilości osób? Jeżeli system jest jasny i przejrzysty i tani to nikt nie będzie się migał. Proste. To te władze robią pod górkę i to powoduje że ludzie będą do Siebie skakać i będzie kombinowanie. Co jest takiego trudnego w tym do pojęcia co przewyższa władze Trójmiasta?

    • 5 1

    • Nic trudnego, tylko trzeba chcieć myśleć racjonalnie, a nie kombinować beznadziejnie. (1)

      • 0 1

      • Nie podoba Ci się ten postulat?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane