• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płaci 270 zł za wywóz śmieci. Boi się, że będzie jeszcze drożej

Ewelina Oleksy
12 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (383)
Opłaty za wywóz śmieci w ubiegłym roku były w Sopocie podnoszone dwa razy. Opłaty za wywóz śmieci w ubiegłym roku były w Sopocie podnoszone dwa razy.

270 zł za wywóz śmieci, zamiast dotychczasowych 40 zł, musi co miesiąc płacić nasza czytelniczka, mieszkanka Sopotu. Jak to się ma do ustawy, zgodnie z którą w miastach takich jak Sopot, gdzie opłata za śmieci naliczana jest od zużycia wody, cena za ich wywóz nie może przekroczyć 150 - 160 zł? Zdaniem naszej czytelniczki to obejście obowiązujących przepisów. Zdaniem urzędników to wina ustawy, bo "jest nieprecyzyjna".



Ile miesięcznie płacisz za wywóz śmieci?

Sopot to jedyne z miast Trójmiasta, w którym opłata za wywóz śmieci naliczana jest metodą wodną, czyli zależy od zużycia wody w mieszkaniu. Im więcej wody dany mieszkaniec zużywa, tym więcej płaci za śmieci.

Stawka od października ubiegłego roku, po podwyżce wynosi 10,60 zł za 1 m sześc. zużytej wody.

Co ważne, zgodnie z uchwałą sopockich radnych, rodziny wielodzietne (3 lub więcej dzieci), które segregują śmieci, nie mogą płacić więcej, niż 45 zł miesięcznie. Dodatkowo w  miastach, w których cena śmieci uzależniona jest od zużycia wody obowiązuje zapis ustawy mówiący o tym, że opłata śmieciowa nie może być wyższa niż 150-160 zł.

Opłata za śmieci, naliczana od zużycia wody, nie może być wyższa niż 150 zł Opłata za śmieci, naliczana od zużycia wody, nie może być wyższa niż 150 zł

- To taki bufor, dający gwarancję mieszkańcom rozliczanym za śmieci na podstawie zużycia wody, że opłaty nie przekroczą tej kwoty. Zamykamy etap drożyzny - mówił w 2021 r. Jacek Ozdoba, wiceminister klimatu i środowiska, gdy wprowadzano ten przepis.
Na dziś stawka maksymalna w przypadku wodnej metody naliczania opłat za śmieci to ok. 160 zł (wysokość stawki maksymalnej powiązana jest procentowo ze średnim wynagrodzeniem).

270 zł za wywóz śmieci w Sopocie



Tymczasem nasza czytelniczka, mieszkanka Sopotu [dane do wiadomości red.], musi za wywóz śmieci płacić 270 zł miesięcznie. A obawia się, że ta kwota jeszcze wzrośnie.

- Gmina Sopot w sposób jawny próbuje obejść prawo. Obowiązująca na terenie całego kraju Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w art. 6k ust. 2a określa maksymalną wysokość opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Niestety Sopot nie respektuje limitu maksymalnej stawki za wywóz odpadów. Sytuacja ta jest niezwykle krzywdząca, co widać na przykładzie mojej rodziny - wskazuje nasza czytelniczka.
300 mln zł za wywóz śmieci z Gdańska przez 4 lata 300 mln zł za wywóz śmieci z Gdańska przez 4 lata

Nasza czytelniczka ma rodzinę wielodzietną.

- Do tej pory płaciliśmy za wywóz śmieci 40 zł miesięcznie. Najstarszy syn skończył pod koniec 2022 r. 25 lat. Urzędnicy natychmiast nakazali nam złożyć nową deklarację, ponieważ nie przysługuje nam już zniżka dla rodzin wielodzietnych. Teraz zgodnie ze zużyciem wody musimy płacić 270 zł miesięcznie za śmieci. Jako liczna rodzina mamy duże zużycie wody. Obawiam się, że w tym roku przyjdzie nam płacić ponad 300 zł miesięcznie. Zapis o maksymalnych stawkach za wywóz odpadów miał chronić ludzi właśnie przed takim sytuacjami - ubolewa nasza czytelniczka.
Kobieta dodaje, że pytała urzędników, dlaczego miasto nie respektuje ustawowego limitu opłaty za śmieci. W odpowiedzi miała usłyszeć, że "w Sopocie jest inaczej i radca prawny się nad tym zastanawia".

Opłaty za wywóz śmieci w ubiegłym roku były w Sopocie podnoszone dwa razy. Opłaty za wywóz śmieci w ubiegłym roku były w Sopocie podnoszone dwa razy.

Urzędnicy: zapis ustawy o opłacie maksymalnej jest nieprecyzyjny



O wyjaśnienie sprawy zwróciliśmy się do Urzędu Miasta Sopotu. Ich zdaniem prawo dopuszcza sytuacje, w których w jednej nieruchomości działa kilka "gospodarstw domowych".

- Zapis ustawowy, dotyczący opłaty maksymalnej jest nieprecyzyjny, na co samorządy wielokrotnie zwracały uwagę, jeszcze na etapie prac legislacyjnych. Odnosi się bowiem do dwóch różnych pojęć: nieruchomości i gospodarstwa domowego - informuje Marek Niziołek z sopockiego magistratu. - Zgodnie z ustawą, opłaty z tytułu gospodarki odpadowej wnosi zbiorczo właściciel nieruchomości. Tym samym to właściciel nieruchomości powinien rozdzielić opłaty tak, by uniknąć przekroczenia progu 7,8 proc. dochodu rozporządzalnego przez gospodarstwa domowe na swojej nieruchomości. Zgodnie z definicją ustawową, gospodarstwo domowe to zespół osób zamieszkujących razem i wspólnie utrzymujących się. Osoby samotne, utrzymujące się samodzielnie, tworzą jednoosobowe gospodarstwa domowe. W jednym lokalu mieszkalnym może być zatem wiele gospodarstw domowych. Wystarczy, że osoby oddzielnie się utrzymują i już tworzą odrębne gospodarstwa domowe - tłumaczy.
Kara finansowa dla Sopotu utrzymana przez sąd. Chodzi o kompostownik w lesie Kara finansowa dla Sopotu utrzymana przez sąd. Chodzi o kompostownik w lesie

Jak dodaje Niziołek, gmina nie ma informacji o tym, ile gospodarstw domowych jest w lokalach, ponieważ rozlicza się z nią właściciel całej nieruchomości, bądź podmiot działający w imieniu właściciela (np. wspólnota lub spółdzielnia).

- To podejście jest zgodne z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie oraz jest odpowiedzią na zgłaszane pytania samorządów, przekazaną przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska jeszcze w 2021 r. - zaznacza urzędnik.

Postarają się rozwiązać problem czytelniczki



Urzędnicy deklarują jednak, że postarają się pomóc naszej czytelniczce.

- Zachęcamy czytelniczkę do skontaktowania się z Wydziałem Inżynierii i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Sopotu, którego pracownicy postarają się pomóc rozwiązać ten problem - mówi Niziołek.
Już w 2021 r., gdy zapowiadano wejście w życie limitów stawek opłat za śmieci, wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski, wypowiadał się na ten temat krytycznie.

- Wątpliwym rozwiązaniem jest wprowadzenie odgórne maksymalnej kwoty za odpady gospodarstwa domowego do 150 zł w przypadku metody wodnej. Będzie to powodowało albo wielkie perturbacje w składaniu deklaracji albo wątpliwości, jak ten zapis stosować w przyszłości. Przepisy są nieprecyzyjne, ustawa wskazuje naliczanie opłaty od nieruchomości, a nie gospodarstwa domowego przy budynkach wielolokalowych - mówił wtedy Skwierawski.
Złóż deklarację o wysokości opłaty za śmieci do 10 lutego

Do 10 lutego 2023 mieszkańcy Sopotu mają czas na złożenie deklaracji ws. opłat za śmieci. Do 10 lutego 2023 mieszkańcy Sopotu mają czas na złożenie deklaracji ws. opłat za śmieci.
Sopoccy urzędnicy przypominają o konieczności złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości zamieszkałych.

- Mieszkańcy mają na to czas do 10 lutego br. Deklaracje należy składać w siedzibie działu, który mieści się w budynku Urzędu Miasta przy ul. Kościuszki 25-27Mapka, pok. 53 - informują urzędnicy.
Formularze deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dostępne są m.in. w Dziale Gospodarki Komunalnej Zarządu Dróg i Zieleni mieszczącym się na pierwszym piętrze w Urzędzie Miasta Sopotu.

Każdy mieszkaniec opłatę nalicza samodzielnie wypełniając stosowną deklarację, na podstawie zużycia wody - za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 roku. Dane dotyczące zużycia wody można uzyskać w AQUA-SOPOT Sp. z o.o. (kontakt: BOK 58 551 35 07).

Obowiązek wypełnienia deklaracji dotyczy przede wszystkim osób mieszkających w domach jedno- i wielorodzinnych oraz małych wspólnot mieszkaniowych. W przypadku osób mieszkających w mieszkaniach spółdzielczych i wspólnotach mieszkaniowych obowiązek ten spada na władze spółdzielni, administratora wspólnoty lub jej zarząd.

Miejsca

Opinie (383) ponad 20 zablokowanych

  • Taniej jest zamówić Taxówke i wywieźć samemu.

    Dojąąąąą nas jak krowy.

    • 7 0

  • Najprostrze (4)

    Kupujesz worek za x. Zuzywasz tyle workow ile potrzebujesz. Nie sortujesz -na worku kod. Wyrzucasz bez worka to 1000 x. Jakze niemozliwe to wprowadzenia. Ale urzednicy straca. Wiec dzielnie walcza z problemami egzystencjalnymi.

    • 6 1

    • to jest drogi system, bo zakłada ewidencjonowanie, skanowanie lub wprowadzanie chipów (2)

      Oczywiście to jest możliwe, bo tak płaciła moja siostra w Niemczech, ale to już tam nie działa w blokach, a w Polsce większość mieszkań to bloki

      • 0 0

      • Mozna zrezygnowac (1)

        Z ewedencji. A wiesz ile kosztuje system obecny? Setki urzedniczek nic nie robiacych. Tak jest w wielu krajach i dziala.

        • 1 1

        • nie można zrezygnować z zapisywania i prowadzenia obliczeń, skoro chcesz worki przypisane do lokalu

          • 1 1

    • ...Ja wyrzucam w opakowaniach od produktów. Takie worki od kaszy czy makaronu są świetne na śmieci.

      A bio wywalam bez worka bo zamknięte w worku rozkłada się beztlenowo na metan (zawartość ląduje w bio, sam worek w zmieszanych).
      No i to jest kolejne rozwiązanie które nie uwzględnia wspólnych kontenerów i wywożenia do lasu. Czekam na lepsze.

      • 1 0

  • (1)

    270zł? czyli zużywa 27m3 wody? to co oni z tą wodą robią albo ilu ich tam jest skoro się zuzywa przeciętnie na osobę 3-4m3?

    • 12 3

    • my zuzywamy 5-6 m3 na miesiąc na dwie osoby, co prawda kapiemy się oddzielnie ale pralka i gotowanie leci razem, co oni tam robią, że zużywają 27m3 miesięcznie?

      • 3 0

  • Trochę drogo

    Za tyle to powinni mi spod zlewu woreczki zabierać

    • 6 0

  • I pomyśleć ,że opłaty za śmiecie są niekostytucyjne

    tylko żadna opcja nie chce pchąć tego tematu do TK.

    • 4 1

  • Czy mozna w um sopot

    Korzystac z toalety? A moze prysznic jest u pana na 1 pietrze. Chetnie bym skorzystal. Ile za smieci placi um? Kawka za kawka.

    • 4 0

  • no cóż -liczna rodzina wytwatza dużo śmieci... tyle w temacie

    • 7 2

  • i jak zwykle starsi maja gorzej (10)

    starsi i samotni jak zwykle dopłacają do 500 plusów: dzieci się wyprowadziły, mniej śmieci bo np. mniej się gotuje, a metry zostały i trzeba płacić! a rodziny z dziećmi: pieluchy, więcej jedzenia sie robii, więcej opakowań i tylko 45 pln. to wręcz demoralizujące!

    • 53 19

    • 500+ tez jest demoralizujące BEZ progu dochodowego (1)

      • 13 11

      • Wystarczy żeby tacy jak Pan nie PObierali - może też Pan na to namówić POdobnie "myślących"

        • 3 1

    • (3)

      nieważne ile mieszkanie ma metrów i ile się zużywa wody i prądu i gazu------------1 osoba mieszka i płacić powinna wg.logiki za 1 osobę za ,śmieci.Nie krzywdzić i nie wykorzystywać staruszków.Na leki 75plus musi wystarczyć.

      • 8 1

      • Tak i nie. (2)

        Jakkolwiek idea mi się podoba to metoda musi być mierzalna, a bez nakazu sądowego i ogromnego nakładu pracy nie zmierzysz ilości domowników w całym mieście (tym bardziej że pomiar trzeba powtarzać od czasu do czasu). Nie da się oprzeć opłat na cyferce którą ludzie sami raportują, bo ludzie zaraportują wszędzie 1 osobę (bo 0 nie zużywa wody i prądu, zbyt łatwo obalić).

        • 2 0

        • Dlaczego od razu zakładasz, że wszyscy oszukują. W większości ludzie są uczciwi. (1)

          • 0 1

          • Większość umiała by się zachować jak dostanie własny granat.

            Ale dzięki mniejszości nikomu nie wolno posiadać granatów.

            • 0 0

    • Złodziejskie urzędy (1)

      Kobieta była w UM zgłaszała problem, a dopiero jak dziennikarze interweniują, to urzednik prosi mieszkankę o kontakt z urzędem, gdyż na pewno rozwiążą ten problem.
      Łapy opadają!! Była przecież juz u was! I odeszła z kwitkiem.
      A teraz pod publikę ocieplają swój wizerunek... Cały urząd miasta. Brak słów

      • 7 0

      • Ci urzędnicy są od 30 lat zatrudniani przez jeden Układ, a ludzie na nich głosują! masochiści???

        • 1 0

    • Młode rodziny z dziećmi nazywać "500 plusy"? czuć wpływ TVN i GW! a do emerytur dokładają właśnie oni

      Jak nas POdzielono - zamiast pretensji do gosPOdarzy miasta o sposób naliczania opłat i marnotrawstwo środków pretensje do rodaków, ze .... żyją w rodzinach.

      • 3 1

    • To się nazywa dyskryminacja ze względu na wiek. Dyskryminacja zła jak każda inna.

      • 1 0

  • Sopotem rzadzi taka sama klika POlityczna jak w Gdańsku (1)

    • 13 4

    • W 3miescie jest tak samo.

      • 1 0

  • Liczna rodzina (4)

    Pani, jako liczna rodzina, placila 40 zl. !Mieszkamy w Gdyni tylko we dwoje z zoną i od kilku lat placimy miesiecznie 90 zl. A smieci produkujemy tyle, co na dnie pojemnika. Obok, w domu o zblizonym metrazu mieszka 6-osobowa rodzina + lokatorzy w wynajmowanym lokalu, i tez placi 90 zl. Gdzie tu sprawiedliwosc?

    • 19 1

    • (2)

      Bo płacicie od metrażu.

      • 1 0

      • (1)

        Metraż nie produkuje śmieci

        • 3 0

        • Ale metraż jest znany.

          Czego o lokatorach sąsiadów nie można powiedzieć. Nawet sama rodzina nie musi być mierzalna dla urzędników. Dla nich w mieszkaniu jest (może) tyle osób ile jest zameldowanych.

          • 1 0

    • Gdzie sprawiedliwość? Nigdzie!

      System naliczania opłat od metrażu lub zużytej wody to patologia. Równie dobrze mogliby uzależnić stawki od średnich plonów ziemniaka w ostatniej dekadzie.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane