- 1 Ubywa mieszkańców i rozwodów (315 opinii)
- 2 Od środy ruch wahadłowy na ul. Puckiej (26 opinii)
- 3 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (335 opinii)
- 4 Niespokojna noc na gdańskich drogach (167 opinii)
- 5 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (882 opinie)
- 6 Reklamy wideo na przystankach w Gdyni (91 opinii)
Plaga awarii biletomatów trwa. Brak kar dla operatora
Mennicy Polskiej wciąż nie udało się opanować lawiny awarii nowych biletomatów, jakie w ostatnich miesiącach pojawiły się na ulicach Gdańska. Nasi czytelnicy informują o ciągłych problemach z urządzeniami m.in. na Chełmie, Łostowicach, Oruni i Śródmieściu. Do Gdańska przyjechali już specjaliści ze Słowacji, by usunąć przyczyny licznych usterek. Tymczasem ZTM ma związane ręce, bo umowa z operatorem nie przewiduje kar umownych za niewłaściwe działanie biletomatów.
Jednak sygnały od naszych czytelników, jakie od kilkunastu dni do nas docierają, świadczą o tym, że wymieniane urządzenia są bardziej awaryjne od poprzednich, a usterki niekoniecznie powodują pasażerowie i ich użytkownicy.
Zgłoszenia dotyczą bowiem zawieszania się biletomatów, błędów w oprogramowaniu, wyświetlaniu komunikatów, które uniemożliwiają kupno biletu czy pobieranie opłat bez doładowania karty miejskiej.
- Znów awarie automatów z biletami na ul. Płockiej, Przemyskiej i Wilanowskiej. Ktoś powinien zrobić z tym porządek. Już któryś raz automat albo nie wydał mi reszty, albo wciągnął pieniądze bez biletu i nikt z tym nic nie robi. Reklamację złożyłem, ale ciekaw jestem, ilu ludzi tego nie robi i ile przez takie osoby zarobiła firma od biletomatów - napisał w Raporcie jeden z czytelników.
Dwa dni wcześniej kolejne zgłoszenie. Tym razem z centrum Gdańska.
- Niesprawne biletomaty w centrum Gdańska. Jeden zawieszony, drugi nie czyta karty, trzeci nie przyjmuje monet. Wszystkie w okolicy Forum Gdańsk - napisał inny z czytelników.
I znów Chełm, tym razem biletomat na Sikorskiego.
- Chciałam kupić dwa bilety za 3,2 zł. Zapłaciłam kartą, ściągnęło mi 6,4 zł, a biletomat wydrukował mi tylko jeden bilet. Mam potwierdzenie. To druga tego typu sytuacja z tym biletomatem, za pierwszym razem biletomat działał niewłaściwie w czasie świąt Bożego Narodzenia. Szlag mnie trafił - napisała w Raporcie pani Bożena.
Na jeszcze inny problem zwraca uwagę pani Anna.
- Praktycznie od początku roku nie udało mi się kupić żadnego biletu. Gdy dochodzi do płacenia, biletomat nie pobiera ani monet, ani banknotów. W momencie gdy płaci się kartą, pobiera pieniądze, drukuje jakieś dziwne potwierdzenie biletu, a samego biletu nie. Na uszkodzonych automatach brakuje też widocznego oznaczenia, że jest awaria. W efekcie pasażer przechodzi cały proces kupna biletu, a gdy dochodzi do płatności, okazuje się, że jest problem.
Zgłoszenia naszych czytelników można mnożyć: awaria na Warneńskiej, brak biletomatu na Bajana, połykający monety automat na Platynowej.
Specjaliści ze Słowacji w Gdańsku
Postanowiliśmy ponownie zapytać Mennicę Polską, która jest właścicielem i operatorem biletomatów, oraz Zarząd Transportu Miejskiego, który zamówił urządzenia, o powody tak częstych awarii i termin ich usunięcia.
- Zarówno ZTM, jak i Mennica prowadzą wszelkie możliwe działania, by rozwiązać problem z biletomatami - zapewnia Wojciech Siółkowski, z-ca dyrektora ZTM. - Wszystkim zależy na tym, żeby jak najszybciej wyeliminować dotykające pasażerów niedogodności. ZTM jest w ciągłym kontakcie zarówno z przedstawicielami Mennicy, jak i ze słowackim producentem automatów. Zgodnie z ustaleniami serwis Mennicy prowadzi stałą kontrolę urządzeń na terenie Gdańska i reaguje w możliwie najkrótszym czasie na zgłoszenia usterek.
Jak dodaje, w tygodniu do Gdańska przyjechali ze Słowacji specjaliści zajmujący się automatami. Analizowali problem zarówno pod kątem możliwych wad sprzętu, jak również niedoskonałości oprogramowania.
- Słowacy zobowiązali się, że jak najszybciej przygotują poprawkę oprogramowania - dodaje Siółkowski.
Umowa kar nie przewiduje
Zapytaliśmy też, czy umowa ZTM z Mennicą przewiduje ewentualne kary umowne za niewłaściwe działanie biletomatów. Jak się okazało, umowa "ma charakter operatorski i w związku z tym nie zapisano w niej sankcji z tytułu usterek maszyn".
- Już sam fakt, że automaty nie sprzedają biletów i operator na tym nie zarabia, jest dotkliwą konsekwencją. ZTM na bieżąco analizuje sytuację i gdyby miało się okazać, że awarie biletomatów będą się zdarzać zbyt często, nie wyklucza renegocjacji umowy w zakresie wprowadzenia sankcji - kończy Siółkowski.
Mennica Polska nie odpowiedziała na nasze pytania. Gdy tylko nadejdą odpowiedzi, dodamy je do artykułu.
Problem z biletomatami przy gdańskim dworcu (18 opinii)
Miejsca
Opinie (256) ponad 10 zablokowanych
-
2020-01-18 18:31
Dobrze, że w gdyni nie mamy takich problemów.
bo nie mamy biletomatów
- 9 0
-
2020-01-18 18:38
Prezydentka której od roku nie ma
- 9 0
-
2020-01-18 18:40
Na tej wsi dulkiewicz nic nie działa tylko złodziejstwo i kolesiostwo
- 9 0
-
2020-01-18 18:41
A ja się pytam gdzie jest serwis?
Kto serwisuje te buble? Słowacy? Mennica? Powinni od razu naprawiać usterki a nie pierdzieć w stołki. A jak któreś biletomaty są często niszczone to trzeba kamerę zamontować - to może trochę odstraszy wandali... Ludzie tracą kasę i nerwy bo biletu nie można kupić... Gdańsk to Trzeci Świat ehhh
- 18 0
-
2020-01-18 18:54
(1)
Pal to licho jak nie pobiera kasy, ale jak pożre monety i biletu nie da? Kto mi zwróci moje pieniądze?
- 16 0
-
2020-01-19 00:15
Mennica polska
- 0 0
-
2020-01-18 19:01
nie przyjmuje monet (1)
Już w kilku automatach nie przyjmuje monet, nie ma szans zapłacić gotówką. Jak zapłaciłam banknotami to nie wydał reszty i kilka złotych w "plecy" :(
- 13 1
-
2020-01-19 00:16
Robia zwroty bez problemu
- 0 0
-
2020-01-18 19:16
Co robi prezydentka tego bałaganu?
- 11 0
-
2020-01-18 19:19
A czemu umowa nie przewiduje kar - bo urzędnicy z UM to idioci, którzy powinni już dawno płacić z własnej kieszeni za swoje
nieudolne decyzje.
- 15 0
-
2020-01-18 19:20
Do zaparkowanego, ciepłego jeszcze samochodu potrafią podejść wcześniej niż ja zdążę dojść do parkometru.
Czyli da się jak się chce. Wiceprezydenci! Do roboty!
- 6 0
-
2020-01-18 19:29
(2)
Monety przelatują przez biletomat i wylatują dołem, a banknotów nawet nie chciał przyjąć. Jak to się w ogóle stało, że zamontowano w całym mieście nowe biletomaty, które są tak wadliwe i praktycznie nie działają? Nikt tego wcześniej nie testował i nie sprawdzał?? I czemu te stare zostały zmienione na te nowe?
- 16 0
-
2020-01-18 19:37
Żeby żyło sie lepiej :)))) Oczywiście nie chodzi o gdańszczan
- 1 0
-
2020-01-18 20:54
Poprzednie jakos sie nie psuly
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.