• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plany rozwoju lotnisk: główne Rębiechowo, ważna Gdynia

Magdalena Raszewska
24 czerwca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 22:27 (24 czerwca 2008)
W strategii rozwoju sieci portów lotniczych w województwie pomorskim lotnisko w Rębiechowie odgrywa główną rolę. W strategii rozwoju sieci portów lotniczych w województwie pomorskim lotnisko w Rębiechowie odgrywa główną rolę.

Główne lotnisko będzie w Rębiechowie, istotna rola przewidziana jest dla Gdyni. To założenia strategii rozwoju sieci portów lotniczych w województwie pomorskim, która powstała na zlecenie samorządu.



Mocno wspierać Gdańsk, a z czasem nawet mu dorównać ma port lotniczy w Gdyni Kosakowie. Mocno wspierać Gdańsk, a z czasem nawet mu dorównać ma port lotniczy w Gdyni Kosakowie.
Analizę przeprowadziło konsorcjum firm PriceWaterhouseCoopers i brytyjskiej York Aviation LLP. Koszt badań, za które po połowie zapłaciły zarząd gdańskiego lotniska i samorząd woj. pomorskiego to 400 tys. zł.

Studium strategicznego rozwoju sieci lotnisk na terenie województwa pomorskiego do roku 2025 określa optymalne parametry sieci lotnisk, wskazuje jakie elementy istniejącej infrastruktury można wykorzystać i jakie inwestycje należy podjąć. Pod uwagę wzięto 13 istniejących już lotnisk na Pomorzu oraz dwa znajdujące się poza granicami województwa.

Powstały prognozy dla trzech scenariuszy. Według najbardziej realistycznego, oczekuje się, że do roku 2025 w województwie pomorskim liczba obsługiwanych pasażerów wzrośnie z 2 mln rocznie do 10 mln. Według scenariusza pesymistycznego, miałby to być wzrost do poziomu 6 mln, a według optymistycznego - do 12 mln pasażerów.

Eksperci doszli do wniosku, że kluczową rolę w ramach sieci lotnisk nadal będzie pełnił port lotniczy w Gdańsku, w którym główny nacisk należy położyć na ruch pasażerski i cargo.

- Zaczynamy rozbudowywać Rębiechowo, tak aby mogło obsługiwać 7 mln pasażerów. - stanowczo twierdzi Jan Kozłowski, marszałek woj. pomorskiego.

Istotną rolę ma pełnić także lotnisko Gdynii Kosakowie, które z początku miałoby być alternatywą dla ruchu ogólnego i biznesowego w Rębiechowie.

- Lotnisko w Gdyni będzie pełniło rolę uzupełniającą i będzie wykorzystywane głównie dla lotów czarterowych i biznesowych, lub podczas większych imprez, takich jak Euro 2012 - wyjaśnił Jan Kozłowski.

W dalszej perspektywie, niezależnie od rozwoju portu lotniczego w Gdańsku, Gdynię Kosakowo należy rozważyć jako drugi port lotniczy, obsługujący komercyjne loty pasażerskie z rejonu Aglomeracji Trójmiejskiej. Autorzy analizy podkreślają, że jest niezwykle ważne, aby działania obu portów odpowiednio skoordynować.

Oprócz tego rozważana jest również możliwość otwarcia dla ruchu pasażerskiego lotniska w Słupsku Redzikowie. Ta kwestia wymaga jednak dalszych analiz. Wiele zależy tu od ewentualnej instalacji elementów amerykańskiej tarczy antyrakietowej. W raporcie padła również sugestia, że na straconej pozycji nie stoi lotnisko w Pruszczu Gdańskim, które już dysponuje niezłą infrastrukturą.

W sprawie zarządzania siecią lotnisk eksperci przygotowujący analizę widzą trzy możliwości. Pierwsza z nich to nadzór nad wszystkimi obiektami przez doświadczonego operatora, takiego jak Port Lotniczy Gdańsk. Pozostałe lotniska byłyby wówczas jego oddziałami.

Inna możliwość to wprowadzenie zarządcy PL Gdańsk, ale na zasadzie kontraktu menedżerskiego. Jest wreszcie opcja samodzielnego zarządzania i rozwoju poszczególnych obiektów. Autorzy strategii podkreślają, że wszystkie trzy rozwiązania mają swoje wady i zalety i żaden z wymienionych modeli nie przeważa obecnie nad pozostałymi.
`

Opinie (245) 3 zablokowane

  • Gorzka pigułka dla prezydenta Szczurka (18)

    • 0 0

    • Nie jest wcale gorzka, (3)

      bo każdy wie, kto za tę ekspertyzę zapłacił:)) to i taka ekspertyzę wykonano:((.
      Do tego jak była zlecona nic nie mówiono o; E.Kwiatkowskiego, i ew.łączniku do BD.
      Kolejce Metropolitalnej
      i na dole o hydroplanach:)))

      • 0 0

      • dokładnie tak samo pomyślałam

        mogli mi tę kasę przelać - dostaliby prezentację zgodnie z zamówieniem, ba dałabym 50% rabatu ;-)
        Jestem pewna, że gdyby do CoopersPriceWaterhouse zgłosiła się Gdynia szala przeważyłaby na stroną rozłożenia ruchu lotniczego na dwa porty.
        Bo przecież Gdańsk już nie radzi sobie z transportem przyjeżdżających do centrum, poza tym taniemu gdyńskiemu lotnisku łatwiej byłoby przyciągnąć tanie linie etc. Kreatywny konsultant znalazłby "tonę" argumentów ;-) a tak kto płaci ten ma rekomendację ;-)

        • 0 0

      • Wiadomo (1)

        Wiadomo, kto zapłacił, bo jest napisane w tekście. Dziwię się, że władze Gdyni (czy też lotniska) były tak nieroztropne i się do tego nie dołożyły. Teraz można narzekać, ale potrzeba trochę polotu, by mieć wpływ na kształtowanie polityki województwa. Czasem się to Gdyni udaje, czasem nie - tym razem się nie udało i gdyńskie lotnisko określono jako podrzędne i pomocnicze do gdańskiego. To nie jest żadna ujma, bo na rejsach na które ma być przeznaczone także można doskonale zarobić.

        • 0 0

        • podrzędne i pomocnicze do gdańskiego

          NIGDY!!!
          Jest prawie trzy razy większe , zdecydowanie lepiej usytuowane, o innych walorach napisano tu b.wiele.
          Sam expert Pan prof.Ruciński nie raz się wypowiadał.
          Niestety u nas wszystko nie może być zdroworozsądkowo i gospodarczo, tylko politycznie.
          Wielka szkoda, ze prezyd.W.Szczurkowi podcina się skrzydła pod każdym względem:((

          • 0 0

    • i dobrze moze to cos szurka nauczy (9)

      realizuje swoje jakies osobiste zapedy, leczy wlasne kompleksy, mowi o trojmiescie a tak naprawde jego obchodzi tylko gdynia. Gdansk z Sopotem dobrze wspolpracuje od dawno, potrafia w wielu sprawach sie dogadac a z kim gdynia dobrze wspolpracuje? z kosakowem? bo szczurek musi miec wszystko swoje, gdynskie...
      skad w szczurku tyle zawisci, tyle komplesow? Kazdy powinien znac swoje miejsce w szeregu.
      Nie jest wporzadku, kiedy wasz prezydent wychwala gdynie i robi spoty reklamowe w tvp3, na kazdym kroku probuje udowodnic ze gdynia jest lepsza od swoich sasiadow a kazda nadazajaca sie okazje wykorzystuje do zerowania na innych miastach.
      Gdyby wlodarze Gdanska mieli postepowac tak jak Gdynia to na kazda probe przylaczania sie szczurka do projektow zwiazanych z euro 2012 powinni glosn krzyczec "Euro jest nasze, tylko nasze".

      • 0 0

      • (5)

        i Bogu dzięki za tego samolubnego Szczurka co jest taki fee :) Dzięki temu nie przechodzi masa kretyńskich pomysłów z Gdańska do Gdyni, Sopot nie ma siły się przeciwstawić i niestety jest jak jest. Drogi leżą (no tak, nowy tunel za 4mln zł który poza udogodnieniem dla turystów nic nie znaczy bo ulica ma takąsamą przepustowść, jakby nie można było zaoszczędzić 3,5mln i wybudowaćsuper-hiper kładki nad ulicą), straż miejska równie pokręcona jak w Gdańsku, komunikacja miejska (nie licząc SKM) do bani...
        Sopot to kurort na peryferiach Gdańska, który jest starym molochem bez większych możliwości rozwoju, Gdynia jest młoda, wobec Gdańska to wioska, ale wioska nowocześniejsza i rozwijająca się w zawrotnym tempie... a to niestety boli najbardziej prawda? ;)

        • 0 0

        • A gdzie chcesz poprowadzić drogi w Sopocie?

          A gdzie chcesz poprowadzić drogi w Sopocie? Czy można wiedzieć?

          • 0 0

        • Mnie boli... (2)

          że w Gdyni niszczy się przyrodę jak wszędzie zresztą.

          • 0 0

          • w Gdyni niszczy się przyrodę (1)

            Tak jak sie nia niszczy w Sopocie i Gdansku w majestacie prawa tochyba w zadnym miejscu w naszym pieknym kraju:((

            • 0 0

            • Trytan

              Dokładnie tak jak w całym kraju w majestacie prawa (nie ma tu rozróżnienia na Gdynię czy Gdańsk) , a będzie jeszcze łatwiej gdy wejdzie w życie nowelizajca prawa budowlanego i ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Wzorem Moskwa i Pekin.

              • 0 0

        • Mnie boli...

          że w Gdyni niszczy się przyrodę jak wszędzie zresztą.

          • 0 0

      • Dlaczego musi sie dogadywac z gorszymi (2)

        Jako prezydent jest NAJLEPSZY do tego prowadzi najdoskonalszą politykę gospodarczą i samorządowa, dlatego jest doradcą Prezydenta RP.
        Dlaczego gdynia musi równać do gorszych???????
        Zawsze wam Gdynia od powstania była solą w oku, obecnie też wszysto robicie i przeszkadzacie w jej rozwoju

        • 0 0

        • (1)

          z tym doradcą Rezydęta RP to wyskoczyłeś jak Filip z konopi.... właśnie widać jakie to "doradzanie ma skutki

          • 0 0

          • Ma takie skutki...

            ... ponieważ Szczurek ma gdzieś kurdupli, którzy myślą, że sprzeda im pomysł na samorządy i (nie daj Boże) sie do nich przyłączy. Dlatego nie pojechał do Wawy tylko stwierdził, że będzie "doradzał" przez telefon z Gdyni.

            • 0 0

    • Gdynia ma dobry pomysł (2)

      Uważam że lotnisko na Babich Dołach to dobry pomysł! Dwie kwestie! Bardzo dobra lokalizacja - pod względem pogodowym! Rębiechowo to chyba najgorsze z możliwych lokalizacji! Chmury nisko, wieje - wiele samolotów wraca do Warszawy bo nie da się wylądować! A lotnisko w babich jest prawie zawsze widoczne, chmury rozpędzone przez wiatr od morza i można siadać!
      Druga kwestia - bliskość i połączenie z portem i terminalem promowym. Przewóz ludzi i towarów mógłby się bardzo zwiększyć ze szczególnym naciskiem na towary! Połączenie portu lotniczego z portem morskim to super pomysł!

      • 0 0

      • port lotniczy i morski

        Taaa, jasne. Najpierw ktos czeka az konener przyplynie statkiem z Chin a potem bedzie go przerzucal do samolotu zeby bylo szybciej - przeciez to sie kupy nie trzyma.

        • 0 0

      • port lotniczy i morski

        Taaa, jasne. Najpierw ktos czeka az konener przyplynie statkiem z Chin a potem bedzie go przerzucal do samolotu zeby bylo szybciej - przeciez to sie kupy nie trzyma.

        • 0 0

    • heh

      nie zapomnij kto zaplacil za badanie: zarząd gdańskiego lotniska. szczurek zrobi swoje badania i wyniki beda inne :)

      • 0 0

  • 2 lotniska

    Ok, byleby wiecej lotów i polączeń bylo

    • 0 0

  • bez sensu (9)

    Lepiej mieć 2 słąbe lotniska czy 1 na miarę lotnsik Europejskich ?

    Uważam że lepiej było by zainwestować duże pieniądze w Rębiechowo niż budować 2 równie nieciekawe jak obecny port im. Lecha Wałęsy w Gdyni ...

    • 0 0

    • No tak eksperci z Pricea swoje - ale Ty "uważasz" i tak pewnie ma być i koniec....

      • 0 0

    • (2)

      Rebiechowo europejskie? smiechu warte

      • 0 0

      • dokładnie - Rębiechowo z jedną toaletą wielkości kabimy kierowcy autobusu miejskiego ...

        • 0 0

      • dlaczego śmiechu warte... Wszystko można zrobić. Wystarczy tylko mieć odpowiednie pieniądze i ekspertów.

        • 0 0

    • (3)

      nie dociera do Ciebie, że w Gdyni nie trzeba inwestować dużych pieniędzy, ponieważ tam już JEST lotnisko od dawna ?
      pasy startowe są bardzo dobrze ustawione. ten główny to 1,5 metra betonu, mogą największe maszyny lądować. warunki pogodowe są po stokroć lepsze niż na Rębiechowie.
      po co inwestować kupę kasy w zamglone Rębiechowo ?
      nie dociera !
      lepiej po gdańsku przewalić kasę, a potem wszyscy będą narzekać, że jest beznadzieja.
      pokory więcej i uczyć się od Gdyni ;)

      • 0 0

      • zgadza sie (2)

        zresztą komunikacyjnie to też obecnie luksus - po kilku kilometrach jesteś na A1, do tego zaraz niedaleko port a przede wszystkim to północny kraniec trójmiasta i stąd jest najbliżej na Hel.
        Prognozy mówią o dużym ruchu pasażerskim opłacalnym od 2018roku... do tego czasu niewielki ruch lotniczy..kolej metropolitarna i trójmiasto rośnie w siłę - piękna sprawa.

        A co by tu nie gadać gdyby Gdynia miała liczyć na Gdańsk to szkoda gadać.

        • 0 0

        • Po kilku kilometrach na A-1?

          Co,czyzby lotnisko przenioslo siedzibe do Rusocina? ;P Dojazd jest taki sam jak do Rebiechowa albo gorszy,EPGD jest jakies 3km od wezla Matarnia na S6,a EPOK niestety,ale 2 do 5km *zalezy,gdzie bylby terminal) od konca TK,ktora jeszcze trzeba przejechac kawal drogi do wezla na Obwodnicy.Co do wielkosci to argument smieszny,co wy byscie tam chcieli budowac i rozwijac,drugie JFK wam sie marzy? Czy hodowla owiec? ;P I ile jest tych mglistych dni w roku,kiedy w Gdansku nie mozna ladowac,prosze,slucham?

          • 0 0

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • a dojazd

      tyle że dzięki rozbiciu ruchu na 2 lotniska, będą mniejsze problemy z dojazdem, niż w przypadku rozbudowanego Rębiechowa

      • 0 0

  • w pruszczu??

    może jeszcze u mnie pod domem? rebiechowo optymalne, skomunikujcie je w koncu i rozbudujcie, autobus B co 5 min:)

    • 0 0

  • a ja na złość wszystkim odmroże sobie uszy !!! (1)

    • 0 0

    • se odmroź pajacu i nie zatruwaj ludziom życia
      gul ci skacze i tyle

      • 0 0

  • Powinny byc dwa lotniska pod jednym zarządem w Rebiechowie (4)

    taka była na początku gadka, nie byłoby wyniszczającej konkurencji i logiczny rozwój, ale chore ambicje szczura popsują wszystkie wspólne trójmiejskie projekty.

    • 0 0

    • chory to jest twój tok myślenia. W ogóle nie czytałeś artykułu.

      • 0 0

    • najpierw trzeba wymienić zarząd lotniska w Rębiechowie - Oni nawet z jednym lotniskiem nie umieją sobie poradzić, a co dopiero z dwoma...

      • 0 0

    • Oksywie: poszukaj sobie w Trojmiasto.pl artykuły na ten temat to się dowiesz ...

      że Gdynia dwa lata miała podpisaną właśnie taką umowę z Rębiechowem - zlewali nas i w końcu Szczurek się z tego wypisał - o ponad rok za późno.

      Więc jak nie wiesz to nie ciskaj się

      • 0 0

    • ale chore ambicje szczura popsują wszystkie

      Chory to jestes Ty chłopie z powodu braku wiedzy, a to przyczynek do zawału serca. Anglicy okreslaja też przyczyne brak w posługiwaniu się ugruntowaną wiedzą i j.angielskim.
      A może masz już sklerozę??
      Bo chyba nie P.Szczurek przeciągał, zwlekał i opóźniał działania??
      Lecz prezes Machczyński, któremu na początku powierzono zarządzanie tymi dwoma:(
      I całe szczęście , że Szczurek w porę się zorientował, jak to Gdańsk gra na zwłokę.
      Niestety Gdynię kosztowało to ponad dwa lata do tyłu:((

      • 0 0

  • Lepsze Kosakowo niz TW Bolek Airport (7)

    • 0 0

    • Kosakowo?? przeciez to szczere pole... (2)

      • 0 0

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • w Kosakowie jest lepsza infraftruktura niż w bolek airport po remoncie

        j.w.

        • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • (2)

        piszesz z Caps-Lockiem bo masz małego PiSiora?

        • 0 0

        • niech zyje komuna TOWARZYSZE (1)

          pomozecie bolkowi - zdrajca i prostak

          kierowali nim jakby byl na smyczy
          szok

          tepy robol

          • 0 0

          • za to Ty błysnąłeś teraz taktem i inteligencją

            • 0 0

  • (2)

    Tylko jak na te lotniska dojechać? Paranoja

    • 0 0

    • (1)

      dolecieć :-)

      • 0 0

      • O jakie lotnisko Ci chodzi?

        Bo do BD dojezdzam łatwiej niż do Rębiechowa

        • 0 0

  • zamiast lotniska w Babich Dołach powinno byc w Pruszczu (5)

    Bardzo dobra lokalizacja i infrastruktura

    • 0 0

    • chyba zartujesz...w Borsku tez jest pieknie (1)

      • 0 0

      • W Pruszczu to może powstać hurtownia brykietów,

        a nie lotnisko. Nie ośmieszaj sie traszko, czy tam pliszko.

        • 0 0

    • (2)

      Szczególnie że dojazd z Pruszcza do Gdańska jest genialny... hehe

      • 0 0

      • (1)

        Pruszcz jest w woj. kujawsko-pomorskim, a tu piszemy o 3miescie ;-)

        • 0 0

        • Taa, bo chodziło mi o ten Pruszcz co w Australii jest...

          :|

          • 0 0

  • Nie rozumiem zdania (10)

    „Według scenariusza pesymistycznego, miałby to być wzrost do poziomu 6 mln, a według optymistycznego – do 12 mln pasażerów.”

    Myślałem, że optymistyczny wariant to wzrost jakościowy, a nie ten idący w ilość. Czy jeżeli Trójmiasto będzie zamieszkiwać w 2020 roku 5 mln ludzi i wszystko będzie wybetonowane i zakorkowane to będą wtedy powody do optymizmu?

    • 0 0

    • Wg badań demograficznych (6)

      w 2025 Gdynia będzie większa od Gdańska. Choć może do skansenu latać porównywalnie tyle samo ludzi, co do nowoczesnej Gdyni.

      • 0 0

      • Demograf (5)

        Nieważne czy Gdynia będzie większa od Gdańska. Istotne jest to, że Trójmiasto będzie zabetonowane i zakorkowane a lasy trójmiejskie będziemy oglądali w albumach.

        • 0 0

        • Tak, (4)

          to straszna perspektywa dla Trójmiasta. Należałoby bezwzględnie utrzymać (...)za jedno zniszczone drzewo(krzew) wsadzamy i utrzymujemy trzy.

          • 0 0

          • Demograf (3)

            Na pewno nasadzeń nie będzie w Trójmieście, bo szkoda terenów pod lasy gdy deweloper ciśnie. A i gdzie indziej też będzie szkoda, gdyż obszar presji inwestycyjnej, tak optymistycznie przedstawianiej w mediach będzie się rozlewał wraz ze wzrostem liczby ludności, urbanizacji, samochodów etc.

            • 0 0

            • Coś jednak dosadzają (2)

              wystarczy popatrzeć na Janka Wiśniewskiego, D.Różowa :))
              Jakie dorodne drzewka posadzono i palikowano nawet kilkoma do tego w susze podlewano:))
              Problem zieleni to sprawa publiczna a także EKOLOGÓW.

              • 0 0

              • Zdzicinniały (1)

                Zgadza się. Sopot nawet sadzi drzewa gdzie popadnie podczas gdy w całej Polsce wycina się drzewa na osiedlach i przy drogach na potęgę. Ale mi chodzi o lasy i o tereny zielone, których nie będzie, a nie o drogi z drzewkami. Skoro ma latać nawet do 12 mln ludzi, to chyba nie tylko turystów pragnących zwiedzić Stare Miasto w Gdańsku, ale i mieszkańców, a gdzie oni będą mieszkać i jak dojeżdżać? W Megalopolis.

                Ekoldzy nic nie wskórają, bo nikt ich nienawidzi za to co robią.

                • 0 0

              • Kłopoty z dojazdami to akurat gadka do Sopotu i Gdańska bo Gdynia ma się pod tym względem zdecydowanie najlepiej z Trójmiasta. Sam dojazd do lotniska w Kosakowie to żaden problem - pozostają tylko odcinki do przebudowy bo większość jest dwupasmowa (estakada którą przejeżdżasz bezkolizyjnie przez większość Gdyni i droga wzdłuż Pogórza) a to gdzie oni mają mieszkać to... zapominasz o tym, że istnieją jeszcze miejscowości wokół trójmiasta nie wspominając o tzw "małym trójmieście" czyli Rumia, Reda i Wejherowo.

                • 0 0

    • (1)

      ?!?!?! To chodzi o wzrost rocznej liczby pasażerów, a nie mieszkańców trojmiasta !!!! Czytajcie ze zrozumieniem ! Wiadomo, że dla lotniska wzrost obsługiwanych pasażerów to zysk

      • 0 0

      • Czytanie za zrozumieniem to jedno a umiejętność wyciągania wniosków z tego co się przeczytało to drugie - myślisz, że liczba mieszkańców nie ma nic wspólnego z liczbą pasażerów??

        • 0 0

    • chodzi o zyski

      ten raport nie był dla pasażerów tylko dla lotniska. A dla lotniska oczywiście zyski się liczą

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane