• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe zasady parkowania w Gdyni. Dwie strefy i bezpłatna niedziela dla gdynian

Patryk Szczerba
17 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Zmiany to rezultat obserwacji oraz wielu rozmów z mieszkańcami - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni. Zmiany to rezultat obserwacji oraz wielu rozmów z mieszkańcami - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Gdynia zmieni zasady działania stref płatnego parkowania. Będą m.in. dwie strefy: śródmiejska i dzielnicowa, jedna opłata dodatkowa za brak opłaconego postoju i bezpłatne parkowanie dla gdynian w niedziele. Nie zmieni się cennik opłat za parkowanie. - To rezultat obserwacji oraz wielu rozmów z mieszkańcami - opowiada w rozmowie z Trojmiasto.pl Marek Łucyk, wiceprezydent miasta.



Co sądzisz o zmianach zasad płatnego parkowania w Gdyni?

Patryk Szczerba: 1 lipca 2021 roku wprowadziliście w Gdyni rozszerzoną i droższą strefę płatnego parkowania. Nie ustają narzekania kierowców na jej fatalną organizację, ceny i zasady postoju. Choć z magistratu padały zapewnienia, że jej wprowadzenie było poprzedzone dyskusją z gdynianami, to często słychać od nich: Gdynia przestała lubić kierowców. Nie można było zrobić tych zmian w bardziej przemyślany sposób?

Marek Łucyk: Przed wprowadzeniem zmian w strefie płatnego parkowania prowadziliśmy nie tylko dyskusje, ale także badania w sprawie strefy obowiązującej przed 1 lipca. Zdecydowaliśmy się na rozszerzenie na dużym obszarze, po to, by strefa była bardziej zoptymalizowana. Z badań wynikło, że na jednym miejscu samochód stoi średnio cztery godziny i cały system nie działa. Jednocześnie w momencie wprowadzania zmian zapowiadaliśmy, że będziemy uważnie obserwować efekty. Ułatwienia, które wkrótce zamierzamy wdrożyć, to rezultat tych obserwacji oraz wielu rozmów z mieszkańcami. Nie ma jednak wątpliwości, że dzięki wprowadzeniu śródmiejskiej strefy i okolicznych stref, można szybciej znaleźć wolne miejsce do zaparkowania.

Chyba niekoniecznie działa to w centrum, gdzie nadal trudno postawić samochód na miejskim miejscu, i to w każdy dzień tygodnia.

Centrum jest popularnym miejscem w naszym mieście i z tego powodu trzeba się cieszyć. Należy pamiętać, że realizujemy inwestycje, dzięki którym powstaną nowe miejsca parkingowe. Wystarczy wspomnieć rozstrzygnięty przetarg na nowy parking podziemny pod parkiem Centralnym. Śródmieście nie jest z gumy i miejsc parkingowych jest tyle, ile jest możliwości. Nieustannie będziemy zachęcać mieszkańców do korzystania z alternatywnych środków transportu, z komunikacją miejską na czele - w ten sposób można szybko dostać się do centrum z każdej gdyńskiej dzielnicy, bez martwienia się, czy będzie, gdzie zaparkować.

Nie ma wątpliwości, że dzięki wprowadzeniu śródmiejskiej strefy i okolicznych stref, można szybciej znaleźć wolne miejsce do zaparkowania
Przenieśmy się ze Śródmieścia chociażby do Orłowa. Tamtejsi mieszkańcy są zdenerwowani tym, że muszą płacić niemałe stawki za postój przez cały rok, choć tak naprawdę samochody z zewnątrz parkują tylko w sezonie letnim. Może warto było pomyśleć nad podziałem w okołośrodmiejskich strefach na miesiące, kiedy trzeba płacić i takie, kiedy opłaty nie obowiązują.

Nie było takiego pomysłu, by dzielić płatność na miesiące. Mam kontakt z wieloma mieszkańcami strefy na terenie Działek Leśnych czy Grabówka, którzy chwalą wprowadzenie opłat. Np. mieszkańcy ul. Warszawskiej chwalą sobie wprowadzenie strefy, samochody przestały zajmować chodniki, co spowodowało zwiększenie przestrzeni dla pieszych.

Uporządkowaliśmy parkowanie w tych dzielnicach, choć nie ukrywam, że były błędy projektowe, bo przy takim obszarze są nieuniknione. W większości poprawialiśmy je. Przykładem są Działki Leśne, gdzie ostatnio po spotkaniu z radnymi dzielnicy zleciliśmy poprawki oznakowania i nastąpią zmiany.


Niedawne zmiany w kierownictwie Zarządu Dróg i Zieleni to pokłosie zamieszania ze strefą? Przypomnę, że odszedł Andrzej Ryński, a wcześniej dyrektor, Wojciech Folejewski, który na odchodne wymienił zmiany w parkowaniu wśród swoich sukcesów.

Nie. Zmiany w ZDiZ nie mają żadnego związku z wprowadzeniem strefy ani pracą na urzędniczych stanowiskach.

Zmiany zasad parkowania będą poddane pod głosowanie na lutowej sesji rady miasta, kiedy odbędzie się dyskusja w tej sprawie. Zmiany zasad parkowania będą poddane pod głosowanie na lutowej sesji rady miasta, kiedy odbędzie się dyskusja w tej sprawie.
A jak reagujecie na zarzuty prokuratury okręgowejRzecznika Praw Obywatelskich dotyczące zmian w parkowaniu? Prokuratura twierdzi, że rozszerzając w zaproponowany sposób strefę parkowania naruszyliście prawo - przepisy ustawy o drogach publicznych oraz Konstytucję RP. Z kolei RPO pisze w skardze m.in., że uchwała jest dyskryminująca, bo dostęp do tańszych abonamentów mają tylko ci mieszkańcy, którzy są zameldowani na obszarze strefy, są właścicielami samochodu lub mają go w leasingu czy wynajmie.

Prokuratura zgłosiła podobne wnioski i zastrzeżenia, które złożyła w Warszawie, a przypomnę, że tam sąd odrzucił wszystkie zastrzeżenia. Jeśli chodzi o wątpliwości Rzecznika Praw Obywatelskich, to powinien być usatysfakcjonowany, bo zmieniamy uchwałę dotyczącą płatnego parkowania w tym miesiącu. Po skardze RPO odpisaliśmy, że szerokie zmiany nastąpią w pierwszym kwartale, ale - jak wspomniałem na początku - planowaliśmy je wcześniej, jeszcze przed listopadem. Dopisujemy do katalogu coraz popularniejszą tzw. umowę użyczenia samochodu, na którą wskazał rzecznik.

Jakie inne zmiany zostały zaplanowane w nowej uchwale?

Przede wszystkim chcemy uprościć strefy płatnego parkowania. Jeśli radni poprą zaproponowane na najbliższej sesji lutowej zmiany, to wkrótce zaczną obowiązywać dwie strefy: śródmiejska i dzielnicowa - bez rozróżniania na poszczególne dzielnice. Znikają też osobne parkingi zewnętrzne. Od nowego roku nie korzystamy już z usług firmy Indigo Polska, która zajmowała się tymi parkingami. Od 1 stycznia są w naszej administracji. Po przyjęciu uchwały przez radnych wejdą, w zależności od lokalizacji, do strefy dzielnicowej lub śródmiejskiej.

Co było powodem rozstania?

Nie byliśmy zadowoleni z ich usług. Mieszkańcy przychodzili z reklamacjami do ZDiZ, gdzie nie mogliśmy pomóc, odsyłając do firmy, która z kolei podchodziła do sprawy mocno "księgowo", do czego oczywiście miała prawo. Roczna umowa wygasła i zdecydowaliśmy się przejąć parkingi, włączając je do dwóch stref. Również dzięki tej decyzji, parkowanie w Gdyni będzie znacznie łatwiejsze.

Jeśli radni poprą zaproponowane na najbliższej sesji lutowej zmiany, to wkrótce zaczną obowiązywać dwie strefy: śródmiejska i dzielnicowa - bez rozróżniania na poszczególne dzielnice. Znikają też osobne parkingi zewnętrzne.
Czy po powstaniu dwóch stref i zakończeniu funkcjonowania zewnętrznych parkingów skończą się problemy kierowców, którzy płacili więcej niż powinni za parkowanie, a i tak dostawali wezwanie do zapłaty, bo często nie ze swojej winy pomylili kolory i nazwę stref?

Tak. Gdy ktoś stanie w śródmiejskiej i zapłaci za postój, będzie mógł parkować na tej w podstawie dzielnicowej strefie. Na odwrót nie będzie to możliwe, bo śródmiejska jest droższa. Ale stając w Orłowie będzie można parkować także np. na Wzgórzu. Uproszczona zostanie także nawigacja w aplikacjach.

Dodatkowo rozszerzamy też abonament graniczny do 300 metrów od miejsca zamieszkania. Ułatwi to sprawę chociażby kierowcom spoza strefy, ale mieszkającym tuż obok jej granicy, którzy nie mogli wykupić abonamentu dla mieszkańca.

Co z sobotami i niedzielami? Dalej trzeba będzie płacić za postój w śródmieściu?

W soboty tak, ale w niedzielę zmieniamy zasady, dając możliwość parkowania za darmo mieszkańcom naszego miasta. Wprowadzamy tzw. identyfikator mieszkańca dla osób zameldowanych w Gdyni i płacących podatki oraz posiadających samochód. Dokument z numerem rejestracyjnym będzie ważny przez rok. Upoważni ich posiadaczy do parkowania w niedzielę za darmo.

Cennik za parkowanie, o który także dopytuje prokuratura, pozostaje bez zmian?

Tak. W kwestii opłat za postój nic się nie zmienia. Ujednolicamy za to tzw. opłatę dodatkową za brak opłaconego postoju. Będzie wszędzie taka sama i wyniesie 150 zł.

W kwestii opłat za postój nic się nie zmienia. Ujednolicamy za to tzw. opłatę dodatkową za brak opłaconego postoju. Będzie wszędzie taka sama i wyniesie 150 zł.
Ile Gdynia zarobiła od 1 lipca na zmianach w strefie parkowania?

W całym ubiegłym roku wpływ ze strefy wyniósł ponad 20 milionów złotych, z czego ponad 14 milionów to wpływy od lipca, czyli od wprowadzenia zmian. Co bardzo ważne, większość wpływów ze strefy przeznaczana jest na inwestycje związane z zielenią, chodnikami, drogami dla rowerów czy transportem publicznym. Płacimy za parkowanie więcej, ale wszyscy na tym korzystamy, dzięki rozbudowywanej infrastrukturze, która z czasem będzie ważnym argumentem i zachętą do wyboru innych środków przemieszczania się po mieście niż samochód.

Nowe strefy parkowania w Gdyni: Cennik, abonamenty, zasady

Miejsca

Opinie (710) ponad 20 zablokowanych

  • Zachecamy mieszkancow do alternatywnych srodkow transportu. Podnoszac cene biletu i zmniejszajac czestotliwosc kursowania. A moze chodzi o nieisniejace mevo?

    • 135 3

  • To dziwny człowiek jest ten Pan Łucyk, (3)

    jego cudowne pomysły to równia pochyła dla Samorządności, która funkcjonuje jak dyktatura wojskowa.... mająca mieszkańców gdzieś!

    • 158 0

    • To pajacyk gryzonia ze stajni augiasza.

      • 24 0

    • Nie pajacyk tylko kucyk

      • 5 0

    • Z jakimi mieszkańcami p. Łucyk robił konsultacje? Chyba z tymi z Urzędu Miasta. Nie wierzę, że ludzie zamieszkujący SPP cieszą się, że muszą płacić za postój przy swoich domach.

      • 4 0

  • Trochę ustawka ten artykuł (1)

    • 91 1

    • Trochę to mało powiedziane ;)

      • 20 0

  • Precz z folejewskim precz z pajacykiem precz z gryzoniem. (1)

    Na zbity pysk wywalić ze stołków do zamiatania ulic w deszczu.

    • 104 3

    • I jeszcze furkal, nie zapomnijcie o furkalu! Jak ktoś nie kojarzy - to ten od pacykowania farbą ścieżek rowerowych na jezdniach.

      • 10 0

  • Na parkingach pod marketami czy innymi sklepami na parkometrach jest przycisk "bezplatny bilet" uprawniający do parkowania do 1 czy 1,5 h bezplatnie. Proste i skuteczne. Nie trzeba tracić czasu na klikanie.

    • 96 3

  • Od kiedy są płatne weekendy zapomniałem jak wygląda, hala, bulwar, skwer itd. (3)

    • 190 4

    • Nie szkodzi. Ja mieszkam w centrum, a po bulwarze chodzę najwyżej raz do roku. I tyle wystarczy, bo i tak nie widać na nim żadnych zmian na lepsze (chyba, że chcemy oglądać dziury w chodniku, wymytą plażę lub kolejne graffiti).

      • 19 3

    • Obejrzyj zdjęcia z 1985 roku - niewiele się zmieniło

      No może poza białymi kółkami na końcu mola południowego.

      • 19 0

    • ja też!

      W weekend na spacer jeżdżę do Sopotu lub Gdańska.

      • 8 0

  • Opinia wyróżniona

    Zmiany są konieczne! (9)

    Oznaczenie stref i system poboru opłat są zorganizowane fatalnie!

    System odwołań jest skandaliczny. Urzędnicy nie czytają treści odwołania, tylko wklejają gotową formułkę, nie odnosząc się do treści odwołania. Komunikacja z urzędem jest na bardzo niskim poziomie.

    A jest mi to bardzo przykto mówić, bo Gdynię zawszę podawałem jako przykład najlepiej zorganizowanego miasta i Urzędu Miasta. Inne miasta mogły się od Gdyni uczyć. Teraz niestety widać jak zmienia się to z roku na rok. Niestety na gorsze..

    • 182 5

    • co dobrego w Gdyni zrobił Szczurek w okresie powiedzmy ostatnich 10 lat? (7)

      • 22 4

      • (4)

        Nie możemy mówić, że nie zrobił nic dobrego. Ale napewno jego standardy obniżyły się. Nie jest już tak postępowy i przewidujący pare kroków do przodu jak kiedyś.

        Ale mam wrażenie, że jest to problem wszystkich samorządowców, którzy piastują urzędy przez naście lat. Nie ma tego efektu swieżości. Zresztą tak jak w każdym zawodzie chyba - rutyna nas zabija i tracimy czujność.

        • 17 4

        • Nic nie wymieniles (3)

          • 11 1

          • Piękne. (2)

            Nikt nie zdążył skomentować zanim pojawiły się trolle, więc powstają takie licytacje :D

            W końcu orać trzeba, Horała płaci.

            • 3 6

            • Białe myszki też widzisz? (1)

              • 6 1

              • Piękne.

                Macie to zapisane w skrypcie jako "ostateczna odpowiedź na pytania, których nie ma w przekazie"?

                Zawsze ten sam tekst :D

                • 3 1

      • Wymieniam najważniejsze:

        - buduje koledze parking niezbędny do odbioru biurowca
        - zaliczył teren przy estakadzie do śródmieścia, żeby deweloper mógł wybudować o połowę miejsc parkingowych mniej
        - zamienił działeczkę przy 10 lutego/Swiętojańskiej za cenę działki RODos, żeby kolega mógł wybudować budynek w lepszej lokalizacji (ten sam kolego co w punkcie 1.)
        - zlecił wykonanie wielu projektów, które następnie lądowały w koszu (pewnie 20 mln poszło )
        - blokuje budowę 3 toru między Osową a Gdynią przez kłótnię z PKP w sprawie Węzła Karwiny: żegnaj częstszy takcie PKM
        - lotnisko - jedyne 100 poszło, kto miał zarobić to zarobił a kłopotu z obsługą brak
        - spieniężył udziały w PEWiK, zgarnął kasę a za ich wykup zapłaci PEWiK - czytaj: PEWiK sponsoruje Gdynię.
        -

        • 12 1

      • wprowadził elementy restrykcyjnej polityki parkingowej

        przekształcił skwer Kościuszki w przestrzeń publiczną lepszej jakości przez likwidację części miejsc do parkowania samochodów w tym rejonie miasta, który kiedyś wyglądało jak komis samochodowy.

        • 3 4

    • O nie

      To już od lat jest burdel na kółkach

      • 2 0

  • Dyskryminacji ciag dalszy

    Ktos chyba zapomnial ze gdynianie mieszkaja nie tylko w centrum. Dyskryminacja dla mieszkancow mieszkajacych w innych dzielnicach niz spp. Gdyby nie to ze mam kredyt, wyprowadzilbym się z Gdyni.

    • 83 4

  • (2)

    Uśmiech pazernego gościa ze zdjęcia, to policzek w twarz dla mieszkańców. Łupimy was i co na zrobicie.... Pamiętajcie na kogo głosować przy urnie.

    • 147 1

    • (1)

      Tepak robi to za 10k miesięcznie na rękę a siwy z lewizny od deweloperów i innych spółek ma 100k miesiecznie

      • 16 0

      • 100k heheh naiwny jesteś ;)

        • 0 1

  • (1)

    Tępe Gdyniaki! To wasz nowy wódz. Głosować na niego jak na siwego bo inaczej gdynscy mafiozi będą źli

    • 73 3

    • Tępy to ty może jesteś napisz lepiej nam z jakiej miejscowości jesteś czwaniaczku bo już po pisowni widać ze braki w nauce....

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane