• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po co lewoskręt do kameralnego osiedla?

Krzysztof Koprowski
22 lipca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Lewoskręt powstanie kosztem przesunięcia głównej jezdni w kierunku al. Grunwaldzkiej, bliżej budynku przy ul. Jaśkowa Dolina 72. Lewoskręt powstanie kosztem przesunięcia głównej jezdni w kierunku al. Grunwaldzkiej, bliżej budynku przy ul. Jaśkowa Dolina 72.

Ulica Jaśkowa Dolina zyska wkrótce dodatkowy lewoskręt do nowego osiedla mieszkaniowego. Nikt z okolicznych mieszkańców nie rozumie po co, bo korki tworzą się w odwrotnym kierunku, a zmiana układu drogowego przesunie jezdnię bliżej ich okien. Urzędnicy twierdzą jednak, że dodatkowy pas jest niezbędny.



Sprawa budowy spornego lewoskrętu do nowo powstającego osiedla mieszkaniowego Invest Komfortu w Gdańsku przy ul. Jaśkowa Dolina 29 zobacz na mapie Gdańska wyszła na jaw dopiero wtedy, gdy na ulicę wkroczył ciężki sprzęt budowlany. Dotychczas nikt nie przypuszczał, że dla niewielkiego, powstającego właśnie zespołu trzech budynków, będzie budowana nowa nitka ulicy.

Jak będzie wyglądało nowe skrzyżowanie ulic Jaśkowa Dolina i Pawłowskiego? - Jezdnia zostanie poszerzona do 10 metrów. Szerokość pasów ruchu po przebudowie wyniesie: do jazdy na wprost po 3,5 m, pas do skrętu w lewo 3 m. Odległość najbliższego budynku od skrajni jezdni będzie wynosić ok. 7 metrów (obecnie ok. 11 m). Chodnik po przebudowie będzie miał szerokość 2 metrów - opisuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni.

Przebudowa wymusi wycięcie dwóch starych drzew, z czego jedno jest schorowane i niezależnie od inwestycji wkrótce zniknęłoby z krajobrazu miasta. Co ciekawe, choć prace już trwają, to wojewódzki konserwator zabytków, pod opieką którego znajduje się historyczny układ Jaśkowej Doliny, wciąż nie wydał zgody na wycinkę zieleni.

- Dotychczas wydaliśmy opinię w zakresie projektu budowlanego. Nie oznacza to jednak, że zgodziliśmy się już na wycinkę tych drzew. Wniosek w tej sprawie został złożony dopiero 20 lipca br., a na jego rozpatrzenie mamy 30 dni - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Zastanawiający jest także upór miasta dla wykonania tego układu drogowego. Od dewelopera dowiedzieliśmy się, że na terenie całej inwestycji powstaną raptem 54 mieszkania i 57 miejsc postojowych.

Sam lewoskręt będzie służył wyłącznie kierowcom wracających do domu z górnego tarasu, a więc tej części miasta, gdzie ilość miejsc pracy jest zdecydowanie mniejsza. Oczekujący na manewr pojazd nie powinien też paraliżować ruchu, gdyż korki w godzinach popołudniowych tworzą się zawsze w przeciwnym kierunku (kierowcy "uciekają" z dolnego tarasu na górny). Można więc postawić tezę, że taka inwestycja wydaje się zbędna w kontekście pogorszenia standardu życia mieszkańców istniejącej kamienicy przy ul. Jaśkowa Dolina 72 zobacz na mapie Gdańska, którzy będą mieć nitkę ulicy w stronę al. Grunwaldzkiej bliżej okien swojego domu.

Czy lewoskręt na ul. Jaśkowej Dolina jest potrzebny?

- Budowa lewoskrętu wynika z analizy ruchowej przeprowadzonej dla tej inwestycji. Brano w niej pod uwagę trzy rozwiązania: pozostawienie ulicy bez modyfikacji, wybudowanie sygnalizacji świetlnej lub lewoskręt. Wnioski pokazały, iż zarówno sygnalizacja świetlna, jak i pozostawienie ulicy bez przebudowy skończyłoby się zakorkowaniem i tak przeładowanej już ul. Jaśkowa Doliny. Najlepszy efekt da wybudowanie lewoskrętu, który umożliwi zatrzymywanie się skręcających aut tak, żeby nie blokowały potoku pojazdów jadących od strony Moreny i Suchanina - informuje rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni.

Skoro płynność ruchu stanowi dla urzędników priorytet, warto zapytać dlaczego na całej długości ulicy nie wykonano podobnych inwestycji przy innych nowych budynkach, takich jak choćby ul. Jaśkowa Dolina 75 zobacz na mapie Gdańska.

- Osiedle to powstało w 2005 roku, kiedy to mimo obowiązywania już art. 16 ustawy o drogach publicznych (za przebudowę drogi wynikająca z inwestycji niedrogowej, koszt ponosi inwestor tego przedsięwzięcia - dop. red.), nie było sposobu na skuteczne wyegzekwowanie prawa. Zmieniło się to dopiero w 2008 roku, w momencie zarządzenia Prezydenta Miasta Gdańska - Miasto ma skuteczny sposób na egzekwowanie od inwestorów przebudowy układów drogowych w pobliżu realizowanych przez nich inwestycji - tłumaczy Kaczmarek.

W przypadku tej inwestycji, cały koszt prac prowadzonych do końca sierpnia poniesie deweloper, czyli firma Invest Komfort. W tym czasie ruch aut prowadzony będzie wahadłowo. IK odtworzy też zniszczoną nawierzchnię ul. Pawłowskiego, gdzie powstanie jeden wjazd bezpośrednio na teren osiedla.

Mieszkańców najbliższej kamienicy bulwersuje jednak fakt, że urzędnicy nie poinformowali ich o zamierzeniach, które znane są już od kilku lat. Nie zostali nawet powiadomieni listownie przy wydawaniu pozwolenia na budowę w 2009 roku.

- Mieszkańcy tej kamienicy nie są stroną w postępowaniu administracyjnym. Byliby stroną, gdyby przebudowa ulicy stwarzała tzw. oddziaływanie ponadnormatywne, czyli przekroczenie dopuszczalnych norm. W tym wypadku tak się nie dzieje. Gdyby tak było, każde ustawienie sygnalizatora ulicznego trzeba by poddawać konsultacjom społecznym. Usprawnienie ruchu i sprawienie, że samochody nie będą stały tam w korku, tylko płynniej przejeżdżały, to poprawa sytuacji, a nie jej pogorszenie - twierdzi Dariusz Wołodźko z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Lokatorom pozostaje więc zaopatrzyć się w lepsze okna i cieszyć się z nieprzesłoniętego przez drzewa widoku na powstające osiedle.

Miejsca

Opinie (194) 7 zablokowanych

  • aaa

    TUTAJ

    • 0 1

  • Budyń Gdański

    Pewnie Budyń kupił u nich kolejne mieszkanie na wynajem !!!

    • 8 1

  • hehe

    Pewnie jak zawsze jest cos nowego to beda protesty.

    • 1 3

  • (3)

    NIe ma teraz korka bo nie ma osiedla. Jak będzie osiedle to będą i samochody skręcające w lewo, a każdy skręcający w lewo na Jaśkowej blokuje jadących na wprost. Proste i logiczne, więc nie wiem po co dyle dymu>Lepiej się cieszcie, że udało się deweloperowi wcisnąć tę robotę

    • 4 8

    • (1)

      nie masz pojecia o czym piszesz.

      • 3 1

      • a ty nie masz pojęcia chyba o jakiej ulicy mówimy

        • 0 0

    • tak każdy się blokuje co skręca w lewo.
      a z czego się cieszyć ze zrobią pas lewoskrętu i to wszystko?? cieszyć można by było się jak by musieli z 500 m ulicy w obu kierunkach zrobić.

      • 1 2

  • Nie widzę potrzeby przebudowy (1)

    Wystarczy na wysokości wjazdu zrobić lekkie rozszerzenie na wzór zatoki autobusowej tak jak naprzeciwko ulicy Na Wgórzu - i po problemie. Drzewa ocaleją, ulica nie będzie przesunięta ludziom pod nos, korka nie będzie.

    Problem w tym, że przyszłe jaśnie państwo ma mieć dwa wjazdy - jeden bezpośrednio z Jaśkowej, a drugi od Pawłowskiego z lewoskrętem. bo jaśnie państwo nie ma życzenia tłoczyć się przez jeden wjazd. I tu się nasuwa pytanie, jaki idiota z urzędu do tego dopuścił, lub ile wziął w łapę.

    • 9 5

    • Wjazd od Pawłowskiego??? Jeszcze czego!!! I tam budowlańcy mimo to iż powinni stawiać samochody na "posesji apartamentów" to zajmują całą Pawłowskiego!!!

      • 0 0

  • a co z brakującą częścia trasy rowerowej w tym miejscu ? (5)

    czy będzie dokończona skoro i tak jest przebudowa ?
    czy wyjazd z osiedla nie będzie stwarzał zagrozenia dla rowerzystow ?

    to sa problemy a nie jakies wjazdy dla 60 samochodow. przeciez to zupenie nie przeanalizowacna przebudowa, nie bylo analizy, bo by nikt nie podjal decyzji o przebudowie.

    • 8 1

    • tam będzie WiFi dla rowerów, taki bridge postawią i juz

      taak, to taka nowa techologia, tylko głupiec tego nie będzie widział...

      • 2 1

    • przecież tej ścieżki nie ma właśnie z powodu rezerwacji miejsca dla lewoskrętu (3)

      czyli prymat samochodu nad wszystkim i wszystkimi

      • 2 1

      • o czym bło wiadomo od dłuższego czasu ...

        bardzo dłuższego ...

        • 2 0

      • To dobrze. Sciezka rowerowa jest tak potrzebna jak fryzjer przy gilotynie (1)

        (rzekl Czarna Zmija). A w Kopenhadze mieszkaja masochistyczne swiry - rzeklem ja.

        • 0 2

        • Matematyku to Ty?

          • 0 0

  • a czy zarzad drog i zieleni w gdansku

    ma zamiar tez cos zrobic z droga na morenie, tam gdzie hossa buduje pionowe falowce ? tam ma byc 1200 mieszkan a nie wyglada aby cos sie dzialo i ktos szalal z przebudowa Piecewskiej. przeciez tam jest ruina. Zarzad powienien w skrzynkach pocztowych zostawiac mieszkancom amortyzatory jako prezent za syf jaki tam jest.
    No tak , mozna naprawic, a mozna tez postawic znak uwaga dziury i ograniczyc predkosc do 10 km/h.

    • 5 0

  • W tym kraju nic kupu sie nie trzyma

    Na mojej drodze wg przepisów zjazdy mają być co 100 m, a są nie które co 5m, 10 m itd, do mojej działki chcieli abym wybudował lewoskręt ale do osiedla 50 domków już nie, teraz każą mi wybudować wjazd na działkę gdzie stoją drzewa, których wyciąć mi nie pozwalają. Jak budowałem wjazd to musiałem robić cały projekt, mój sąsiad nic, po prostu nanieśli mu wjazd na mapę i ma.

    Ot cała Polska.

    • 1 0

  • W gwoli wyjaśnienia... (3)

    Drodzy Państwo,

    Lewoskręt powstaje z dość banalnego powodu - normalne miejskie małe samochody mają mniejszy promień skrętu, wielu z Nas przyszłych mieszkańców posiada auta sportowe oraz większe bardziej ociężałe limuzyny które niestety ale miały by ogromny problem z "wyrobieniem" się na takiej małej przestrzeni.

    Wiem, że większości z Was wydaje się to śmieszne, ale dla mnie zawrócenie moim Bentleyem Arnage to naprawdę udręka - bądźcie zatem wyrozumiali.

    Tym bardziej, że przecież większość tej inwestycji finansujemy z własnej kieszeni.

    • 11 0

    • O stary, ale minusów zbierzesz od tych "przepracowanych" leni piszących z biura

      którzy to każdemu zazdroszczą wszystkiego ;-)

      • 1 0

    • w gwoli wyjaśnienia

      Zmień sobie Pan na mniejszy i będzie po problemie

      • 1 0

    • Witam,

      Dziękuję za Wasze komentarze. Zawsze cenię sobie zdanie innych osób, nawet kiedy jest odmienne od mojego.

      Ten temat jest już realizowany, My mieszkańcy po prostu tego lewoskrętu potrzebujemy. Zmiana auta na mniejsze nie wchodzi w rachubę, po prostu ze względu na zajmowane stanowisko nie mogę pozwolić sobie na inny samochód.
      To tak jak Pan dobiera odpowiedni zegarek do kreacji tak w niektórych kręgach potrzeba pójść o krok dalej o dostosować się do ogółu w którym na co dzień się przebywa czy też pracuje.

      Pozdrawiam i życzę miłego tygodnia.

      • 1 0

  • I dlatego nasz cywilizacja chyli się ku upadkowi ...

    Ludzie zaślepieni kasą nie baczą na nic ... można zabić drugiego człowieka, można wyciąć drzewo, można olać całe narody ... byle tylko była KASA !!!

    Nie pasujemy do tej planety :o( musimy wyginąć.

    Tylko dlaczego sami siebie zabijamy?

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane