• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po co lewoskręt do kameralnego osiedla?

Krzysztof Koprowski
22 lipca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Lewoskręt powstanie kosztem przesunięcia głównej jezdni w kierunku al. Grunwaldzkiej, bliżej budynku przy ul. Jaśkowa Dolina 72. Lewoskręt powstanie kosztem przesunięcia głównej jezdni w kierunku al. Grunwaldzkiej, bliżej budynku przy ul. Jaśkowa Dolina 72.

Ulica Jaśkowa Dolina zyska wkrótce dodatkowy lewoskręt do nowego osiedla mieszkaniowego. Nikt z okolicznych mieszkańców nie rozumie po co, bo korki tworzą się w odwrotnym kierunku, a zmiana układu drogowego przesunie jezdnię bliżej ich okien. Urzędnicy twierdzą jednak, że dodatkowy pas jest niezbędny.



Sprawa budowy spornego lewoskrętu do nowo powstającego osiedla mieszkaniowego Invest Komfortu w Gdańsku przy ul. Jaśkowa Dolina 29 zobacz na mapie Gdańska wyszła na jaw dopiero wtedy, gdy na ulicę wkroczył ciężki sprzęt budowlany. Dotychczas nikt nie przypuszczał, że dla niewielkiego, powstającego właśnie zespołu trzech budynków, będzie budowana nowa nitka ulicy.

Jak będzie wyglądało nowe skrzyżowanie ulic Jaśkowa Dolina i Pawłowskiego? - Jezdnia zostanie poszerzona do 10 metrów. Szerokość pasów ruchu po przebudowie wyniesie: do jazdy na wprost po 3,5 m, pas do skrętu w lewo 3 m. Odległość najbliższego budynku od skrajni jezdni będzie wynosić ok. 7 metrów (obecnie ok. 11 m). Chodnik po przebudowie będzie miał szerokość 2 metrów - opisuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni.

Przebudowa wymusi wycięcie dwóch starych drzew, z czego jedno jest schorowane i niezależnie od inwestycji wkrótce zniknęłoby z krajobrazu miasta. Co ciekawe, choć prace już trwają, to wojewódzki konserwator zabytków, pod opieką którego znajduje się historyczny układ Jaśkowej Doliny, wciąż nie wydał zgody na wycinkę zieleni.

- Dotychczas wydaliśmy opinię w zakresie projektu budowlanego. Nie oznacza to jednak, że zgodziliśmy się już na wycinkę tych drzew. Wniosek w tej sprawie został złożony dopiero 20 lipca br., a na jego rozpatrzenie mamy 30 dni - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Zastanawiający jest także upór miasta dla wykonania tego układu drogowego. Od dewelopera dowiedzieliśmy się, że na terenie całej inwestycji powstaną raptem 54 mieszkania i 57 miejsc postojowych.

Sam lewoskręt będzie służył wyłącznie kierowcom wracających do domu z górnego tarasu, a więc tej części miasta, gdzie ilość miejsc pracy jest zdecydowanie mniejsza. Oczekujący na manewr pojazd nie powinien też paraliżować ruchu, gdyż korki w godzinach popołudniowych tworzą się zawsze w przeciwnym kierunku (kierowcy "uciekają" z dolnego tarasu na górny). Można więc postawić tezę, że taka inwestycja wydaje się zbędna w kontekście pogorszenia standardu życia mieszkańców istniejącej kamienicy przy ul. Jaśkowa Dolina 72 zobacz na mapie Gdańska, którzy będą mieć nitkę ulicy w stronę al. Grunwaldzkiej bliżej okien swojego domu.

Czy lewoskręt na ul. Jaśkowej Dolina jest potrzebny?

- Budowa lewoskrętu wynika z analizy ruchowej przeprowadzonej dla tej inwestycji. Brano w niej pod uwagę trzy rozwiązania: pozostawienie ulicy bez modyfikacji, wybudowanie sygnalizacji świetlnej lub lewoskręt. Wnioski pokazały, iż zarówno sygnalizacja świetlna, jak i pozostawienie ulicy bez przebudowy skończyłoby się zakorkowaniem i tak przeładowanej już ul. Jaśkowa Doliny. Najlepszy efekt da wybudowanie lewoskrętu, który umożliwi zatrzymywanie się skręcających aut tak, żeby nie blokowały potoku pojazdów jadących od strony Moreny i Suchanina - informuje rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni.

Skoro płynność ruchu stanowi dla urzędników priorytet, warto zapytać dlaczego na całej długości ulicy nie wykonano podobnych inwestycji przy innych nowych budynkach, takich jak choćby ul. Jaśkowa Dolina 75 zobacz na mapie Gdańska.

- Osiedle to powstało w 2005 roku, kiedy to mimo obowiązywania już art. 16 ustawy o drogach publicznych (za przebudowę drogi wynikająca z inwestycji niedrogowej, koszt ponosi inwestor tego przedsięwzięcia - dop. red.), nie było sposobu na skuteczne wyegzekwowanie prawa. Zmieniło się to dopiero w 2008 roku, w momencie zarządzenia Prezydenta Miasta Gdańska - Miasto ma skuteczny sposób na egzekwowanie od inwestorów przebudowy układów drogowych w pobliżu realizowanych przez nich inwestycji - tłumaczy Kaczmarek.

W przypadku tej inwestycji, cały koszt prac prowadzonych do końca sierpnia poniesie deweloper, czyli firma Invest Komfort. W tym czasie ruch aut prowadzony będzie wahadłowo. IK odtworzy też zniszczoną nawierzchnię ul. Pawłowskiego, gdzie powstanie jeden wjazd bezpośrednio na teren osiedla.

Mieszkańców najbliższej kamienicy bulwersuje jednak fakt, że urzędnicy nie poinformowali ich o zamierzeniach, które znane są już od kilku lat. Nie zostali nawet powiadomieni listownie przy wydawaniu pozwolenia na budowę w 2009 roku.

- Mieszkańcy tej kamienicy nie są stroną w postępowaniu administracyjnym. Byliby stroną, gdyby przebudowa ulicy stwarzała tzw. oddziaływanie ponadnormatywne, czyli przekroczenie dopuszczalnych norm. W tym wypadku tak się nie dzieje. Gdyby tak było, każde ustawienie sygnalizatora ulicznego trzeba by poddawać konsultacjom społecznym. Usprawnienie ruchu i sprawienie, że samochody nie będą stały tam w korku, tylko płynniej przejeżdżały, to poprawa sytuacji, a nie jej pogorszenie - twierdzi Dariusz Wołodźko z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Lokatorom pozostaje więc zaopatrzyć się w lepsze okna i cieszyć się z nieprzesłoniętego przez drzewa widoku na powstające osiedle.

Miejsca

Opinie (194) 7 zablokowanych

  • POpaprańcy budyniowi!!!

    Kogoś tu jednak pogieło! POza tym bez komentarza!!!

    • 1 1

  • Developer da komu trzeba kaskę i jak będzie trzeba to skrzyżowanie ze światłami tam zbudują.

    • 1 0

  • skoro miasto

    uznało lewoskręt za niezbądny to czemu deweloper daje kase ? a moze deweloper wywarł presję lub $$$ dla urzędników zeby poprawic komfort przyszłych mieszkancow...xx

    • 2 0

  • paranoja

    wycinać piekne drzewa dla 50 paru mieszkań ....

    idiotyzm pozatym gdzie zaparkują ludzie??

    na 2m chodniku ??

    dla wygody nowobogackich inni stracą miejsca parkingowe

    • 2 1

  • Takie głupie przebudowy powodują niepotrzebne utrudnienia dla rowerzystów

    • 3 0

  • Po co lewoskręt

    A co da lewoskręt do tego osiedla skoro i tak dużo mieszkańców wjeżdża na ul.Pawłowskiego. A ponoć wjazd do apartamentów ma być nieco wyżej niż wjazd do Pawłowskiego. O co więc tu chodzi?? no wiadomo o wygodę dla przyszłych mieszkańców apartamentowców!!! Bo jaśnie państwo nie może poczekać 2 minuty aby wjechać!!! To miasto spada na psy.....

    • 1 0

  • A dlaczego nie mówicie o budynku nr 74

    W artykule napisane jest tylko o budynku 72 a co z budynkiem przed nim nr 74 nikt go nie ujął w swoim artykule. Od tego budynku zaczyna się poszerzenie drogi. Już pierwsza noc nie przespana od walenia młotami.
    Zostanie zabrany ostatni kawałek trawnika na koszt chodnika.
    MASAKRA!!! No ale cóż nie ja dostaję koperty:)

    • 4 0

  • Skandal (1)

    Skandal!

    • 0 0

    • Re: Skandal

      no tak lepiej żyć w jaskniach, wśród zieleni, mamy 7 miliardów ludzi na świecie, trójmiasto prężnie się rozwija, gdzieś mieszkać ludzie muszą, więc to nie uniknione jest wycinanie drzew, a starych i spróchniałych to nie szkoda

      • 0 1

  • Budyń nie kupuje

    Budyń i jego kolega Karnowski dostają w prezencie. Po co płacić jak można coś dostać za darmo w ramach rewanżu za odstąpienie od budowy np.: lewoskrętu dodatkowego pasa, przejścia podziemnego itp...

    • 0 0

  • na calej ulicy byla zrobiona cala nawierzchnia nowa a jak wyglada teraz ciekawe jak dlu go bedziemy sie prosic o to by byla jak przed zaczeciem budowy

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane