• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po co nam "dzień bez samochodu"?

Michał Stąporek
21 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Niekorzystający na co dzień z komunikacji publicznej z łatwością znajdą jej minusy, na które jej użytkownicy od dawna nie zwracają uwagi jak np. konieczność zakładania maseczek ochronnych. Niekorzystający na co dzień z komunikacji publicznej z łatwością znajdą jej minusy, na które jej użytkownicy od dawna nie zwracają uwagi jak np. konieczność zakładania maseczek ochronnych.

Przypadający raz w roku "dzień bez samochodu" miałby sens, gdyby pozwolił odkryć komfort i wygodę komunikacji miejskiej tym, którzy na co dzień jeżdżą autami. Ale tak nie jest.



Ile czasu zajmuje ci codzienna podróż do i ze szkoły / pracy?

Co roku pod koniec września odbywa się Europejski Tydzień Zrównoważonego Rozwoju, którego kulminacją jest "Dzień bez samochodu". W tym roku przypada on 22 września, w środę.

Tradycyjnie tego dnia zmotoryzowani mogą korzystać z komunikacji miejskiej za darmo. W tym roku z dowodem rejestracyjnym i dokumentem ze zdjęciem będzie można przejechać się bez biletu środkami komunikacji miejskiej na terenie wszystkich 14 gmin (w tym w całym Trójmieście) zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej, pociągami SKMpociągami Polregio na całym Pomorzu.

Dzień, który nic nie zmienia



Jaki jest efekt takich akcji? Żaden. A nie, przepraszam. Co roku, po "dniu bez samochodu" dostajemy kilka e-maili od tych, którzy postanowili skorzystać tego dnia z komunikacji.

Na ogół są to e-maile z pretensjami.

Ci, którzy jeżdżą komunikacją na co dzień pytają, dlaczego zmotoryzowani dostają za darmo coś, za co oni muszą płacić.

Ci, którzy na co dzień jeżdżą samochodami, zwykle wyliczają powody, dla których już NIGDY nie skuszą się na jazdę komunikacją publiczną. Lubią podkreślać, że nie wrócą do niej, nawet gdyby im za to dopłacono. Bo pociąg się spóźnił, albo w ogóle nie przyjechał, albo autobus był zatłoczony, albo nie wiedzieli jak się przesiąść, albo też podróż zajęła im znacznie więcej czasu niż się spodziewali.

Do wyboru, do koloru.

Ale nie wszyscy narzekają. Mam kolegę, który zawsze w "dzień bez samochodu" przyjeżdża do pracy komunikacją miejską. Z dumą opowiada, jak minęła podróż i że jest z niej bardzo zadowolony. Oczywiście, następnego dnia, podobnie jak w pozostałe dni w roku, przyjeżdża do pracy swoim suvem.

Decyduje nie cena, lecz pewność i komfort



Co roku przekonujemy się, że to nie cena biletu (albo raczej: nie tylko ona) decyduje o tym, czy ktoś z komunikacji skorzysta czy też nie.

Pasażerów do tramwajów, autobusów i pociągów nie uda się przyciągnąć wyłącznie tanim biletem i - w kontrze - drogim parkowaniem samochodu. Zmotoryzowani zacisną zęby i będą płacić lub szukać za wszelką cenę parkowania za darmo (żegnajcie trawniki).

Jedyne co można zrobić to podnosić komfort i prędkość komunikacji publicznej. Tworzyć rozkłady jazdy, które będą zgodne z rzeczywistością. Przyspieszyć prędkość tramwajów. Wysyłać na trasy autobusy, które pomieszczą wszystkich pasażerów. Zapewnić bezawaryjność pociągów.

To wszystko kosztuje, i to kosztuje bardzo dużo.

Ale nie ma innej metody na przyciągnięcie pasażerów. Na pewno nie jest nią "dzień bez samochodu".

Komunikacja publiczna na Pomorzu



Na Pomorzu liczba pasażerów komunikacji publicznej wzrosła dość wyraźnie w roku 2019, ostatnim przed pandemią. Wtedy to wynosiła 299 mln. Przez poprzednie pięć lat wynosiła rocznie około 291-292 mln.

A więc wzrost? I tak, i nie. Bo w roku 2010, a więc 11 lat temu, pasażerów na Pomorzu było jeszcze więcej - ponad 300 mln.

To i tak już melodia przeszłości, bo w pandemicznym roku 2020 liczba pasażerów sięgnęła dna - było ich o ponad 100 mln mniej (192,5 mln).

  • Od ponad dekady co roku rośnie liczba gospodarstw domowych w Polsce, które posiadają co najmniej jeden samochód.
  • Mniej miejsc w pomorskich autobusach, więcej w trolejbusach i tramwajach. Mimo to, w 2019 roku pasażerów na Pomorzu było wciąż mniej niż w 2010 roku.
  • Pomorze znajduje się wśród tych województw, gdzie długość dróg rowerowych na 10 tys. mieszkańców przekracza ogólnokrajową średnią.
  • Długość dróg rowerowych na Pomorzu.
Cały czas rośnie za to liczba samochodów. GUS podaje, że 71 proc. gospodarstw domowych w Polsce ma samochód. Ten odsetek rośnie, bo 10 lat temu wynosił 59 proc.

Dla porównania: rower ma 61 proc. z nich. 10 lat temu, ta liczba była wyższa i wynosiła prawie 64.
07:13 22 WRZEśNIA 21

Dzień bez samochodu (20 opinii)

W środę, 22.09.2021 r. przypada Europejski Dzień bez Samochodu. To wydarzenie kończy Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu. Tego dnia każdy właściciel lub współwłaściciel samochodu osobowego będzie mógł bezpłatnie podróżować komunikacją miejską na terenie Trójmiasta oraz koleją na obszarze województwa pomorskiego. 
 
Wszystkich właścicieli lub współwłaścicieli aut osobowych ZTM zaprwsza w środę do skorzystania z bezpłatnych przejazdów:

liniami autobusowymi i tramwajowymi organizowanymi przez ZTM w Gdańsku,

liniami autobusowymi i trolejbusowymi organizowanymi przez ZKM w Gdyni,

liniami autobusowymi organizowanymi przez MZK Wejherowo,

a także pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej i POLREGIO na obszarze województwa pomorskiego.

Warunkiem bezpłatnego przejazdu ww. środkami komunikacji publicznej jest posiadanie i okazanie w razie kontroli biletowej ważnego dowodu rejestracyjnego samochodu osobowego, którego podróżny jest właścicielem lub współwłaścicielem.
 
Zobacz więcej
W środę, 22.09.2021 r. przypada Europejski Dzień bez Samochodu. To wydarzenie kończy Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu. Tego dnia każdy właściciel lub współwłaściciel samochodu osobowego będzie mógł bezpłatnie podróżować komunikacją miejską na terenie Trójmiasta oraz koleją na obszarze województwa pomorskiego. 
 
Wszystkich właścicieli lub współwłaścicieli aut osobowych ZTM zaprwsza w środę do skorzystania z bezpłatnych przejazdów:

liniami autobusowymi i tramwajowymi organizowanymi przez ZTM w Gdańsku,

liniami autobusowymi i trolejbusowymi organizowanymi przez ZKM w Gdyni,

liniami autobusowymi organizowanymi przez MZK Wejherowo,

a także pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej i POLREGIO na obszarze województwa pomorskiego.

Warunkiem bezpłatnego przejazdu ww. środkami komunikacji publicznej jest posiadanie i okazanie w razie kontroli biletowej ważnego dowodu rejestracyjnego samochodu osobowego, którego podróżny jest właścicielem lub współwłaścicielem.
 
Zobacz więcej

Opinie (692) ponad 20 zablokowanych

  • Krec kilometry dla Gdańska kolejna farsa rowerowa w czołówce znajomi urzędników robią po 200 km dziennie!! (1)

    Ciekawe jakim cudem bo Gdańsk to nie Warszawa.Ale jak anulka robi 200 km jednorazowo i dostaje nie wiadomo dlaczego zamiast 200 punktów 300 to wiadomo ze kolejny rok wygra.
    Ciekawy jestem kto jeszcze potrafi po Gdańsku non stop 8 godzin rowerem jechać 200 km .
    Samochodem to nie jest łatwe ale oni to rowerem robią :)

    • 11 3

    • Zapytaj Anulki

      • 1 0

  • Prośba do kierowców

    zjeżdżających z traktu Świętego Wojciecha (jadących z Pruszcza Gd.) w ul Toruńską na zielonej strzałce, aby uważać na pieszych i rowerzystów. Nagminnie Panie i Panowie kierowcy łamiecie przepisy drogowe nie ustępując przechodzącym (przejeżdżającym) na zielonym świetle. Pozdrawiam.

    • 6 3

  • 71 proc. gospodarstw domowych w Polsce ma samochód, a więc jasne jest to, że posiadacze samochodów zawsze zakrzyczą (1)

    zwolenników ekologicznych metod przemieszczania się. Polskie miasta niedługo będą wyglądać jak olbrzymie parkingi, zbiorowiska blachosmródów.. Możemy zapomnieć o zielonych miastach dla ludzi, trawnikach, zieleńcach, o miastach w których chcą żyć ludzie. Władze miast muszą przeciwdziałać temu, bo w niedługim czasie będziemy mieli monstrualne miasta-parkingi.

    • 8 13

    • Pachosmrodziarze uwielbiają demokrację

      Ale tylko na pokaz. Tak naprawdę sam przyznajesz, że stanowią mniejszość.

      • 3 1

  • Zacznijmy od tego ze tramwaj w miescie sie nie sprawdza zawłaszcza tylko miejsce trzeba go zastąpić autobusami torowiska

    Zamiast tramwajów kupować tylko autobusy bez emisyjne bo to jest nowoczesny transport!!
    Ale Gdańsk sie cofa w rozwoju komunikacyjny inwestujac w tory tramwajowe

    • 1 7

  • zrezygnuję z samochodu

    Jak żona Prezydenta pewnego miasta przestanie jeździć swoim wypasionym suvem z Chwarzna na rynek na Placu Górnośląskim i na halę w centrum, tylko będzie z siatami zasuwać zbiorkomem i dygać potem w błotach Chwarzna do swojej wilii.

    • 14 2

  • (2)

    Ja nigdy nie zrobię prawo jazdy mam już 33 lata, lepiej i taniej jechać autobusem zresztą dokąd mam jeździć jak wszystko pod nosem :)

    • 7 6

    • Masz szansę zostać wybitną postacią w pewnej partii. Zrezygnuj jeszcze z konta w banku i kup sobie kota. (1)

      Bez prawka, bez konta w banku, bez życiowych perspektyw, żyjąc z kotem. Co za wizja.

      • 1 5

      • A po co mi jakieś prawo jazdy, każdy ma obowiązek mieć? :)

        • 3 0

  • Co do ofert komunikacji

    Myślę, że wystarczy zwiększyć ofertę komunikacji miejskiej. Brakuje linii ekspresowych w godzinach szczytu, faktycznie szybkiej koleji miejskiej a nie to co mamy, no i komfort bo jednak to nic dziwnego jeśli ktoś nie chce stać w zatłoczonym autobusie (teraz jeszcze dusić sie w masce) jak moze pojechać samochodem. Trzeba zainwestować pieniążki w komunikację zachęcając tym ludzi a nie tylko zmuszać uniemożliwiając parkowanie czy dając i**otyczne ceny za parkowanie, bo to tylko denerwuje ludzi a po co

    • 8 1

  • Następni fantaści i onaniści wzrostu zbiorkomu wydali jęk, w kompletnym oderwaniu od rzeczywistości (1)

    tzw. zbiorkom z roku na rok zmniejsza udział w komunikacji całkowitej na rzecz indywidualnych środków transportów min. samochodów z coraz większym odsetkiem hybryd i samochodów elektrycznych. Możecie zaklinać rzeczywistość, ale ta rewolucja już się dzieje i nie dbałość o jakość powietrza jest tu najważniejsza. Po prostu przemysł motoryzacyjny zdaje sobie sprawę z przewidywalnej perspektywy, w której zasoby paliw kopalnych będą się kończyć. Pandemia tylko przyśpieszyła proces wzrostu transportu indywidualnego, w tym współdzielonego. Klepcie dalej te swoje brednie :)

    • 14 5

    • Są na to w Trójmieście twarde dane

      Ale pachosmrodziarze udają, że ich nie ma.

      • 2 1

  • Użytkownicy komunikacji od dawna nie zwracają uwagi na konieczność zakładania maseczek? (1)

    Nie wiem skąd ten d**ilny wniosek, autor najwyraźniej sam z tej komunikacji nie korzysta.

    • 5 6

    • Kilka razy jechałem ostatnio SKM

      W maseczkach może co piąty pasażer.

      • 3 2

  • (2)

    Robię prawo jazdy, potem samochód i żegnajcie tramwaje. Nigdy więcej...

    • 9 9

    • Jak zrobisz ten samochód, to się pochwal. (1)

      • 6 4

      • Ale kolejność, mimo wszystko, godna szacunku. Najpierw zrobi prostszą rzecz, potem tę bardziej skomplikowaną.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane