• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach?

Szymon Zięba
10 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Gdzie i jakie jednostki mogą pływać po porcie gdańskim i okolicznych wodach? Sprawdziliśmy. Gdzie i jakie jednostki mogą pływać po porcie gdańskim i okolicznych wodach? Sprawdziliśmy.

Fundacja Galar Gdański, której jednostka brała udział w wypadku z ofiarami śmiertelnymi (trzy osoby dorosłe i nienarodzone dziecko), poinformowała o odwołaniu dalszych rejsów. Prokuratura wszczęła śledztwo dotyczące katastrofy w ruchu wodnym. Sprawdziliśmy, gdzie i jakie jednostki na Motławie oraz kanałach portowych mogą pływać.



Co twoim zdaniem najbardziej mogło zawinić w wypadku galara?

Przypomnijmy: W sobotę, 8.10, ok. godz. 16 na Kanale KaszubskimMapka, w pobliżu nabrzeża wyspy Ostrów, wywróciła się drewniana łódź turystyczna typu galar. Na jej pokładzie było 12 pasażerów i dwóch członków załogi.

Po tym, jak strumień wody, wytworzony przez pracujący w porcie holownik, przewrócił ich jednostkę, wszyscy znaleźli się w wodzie. Znajdujących się w wodzie ludzi ratowały inne jednostki turystyczne, które w momencie zdarzenia przebywały najbliżej, a także wezwana na miejsce policja wodna oraz jednostki ratunkowe.

Ostatecznie bilans wypadku jest tragiczny. Początkowo, ok. godz. 17, wydawało się, że jedyną ofiarą zdarzenia będzie 60-letni mężczyzna. Następnie poinformowano o śmierci młodej kobiety w ciąży.

Galar, który brał udział w wypadku, znajduje się na terenie stoczni.

W tym czasie policja poinformowała o trzech ofiarach wypadku. Okazuje się, że trzecią ofiarą było nienarodzone dziecko, którego lekarzom, mimo prób, nie udało się uratować z ciała 27-letniej kobiety, drugiej z ofiar wypadku. W niedzielę zmarła jeszcze jedna kobieta.

Bilans ofiar obejmuje więc trzy dorosłe osoby i nienarodzone dziecko.

Galar Gdański odwołuje kolejne rejsy



W poniedziałek, 10.10.2022 r. otrzymaliśmy informację, że Galar Gdański odwołał planowane rejsy.

Niezależnie od tego śledczy z Prokuratury Okręgowej w Gdańsku poinformowali o przejęciu sprawy wypadku oraz wszczęcie postępowania w kierunku katastrofy w ruchu wodnym.

Ruch na Motławie gęstszy niż w okolicy portu



Zaraz po wypadku rozgorzała dyskusja, czy galar miał prawo znajdować się na kanale portowym i czy rekreacyjne pływanie w tym miejscu nie powinno być ograniczone.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że galary mają prawo pływać po całym porcie.

- Ruch na Motławie bywa dużo gęstszy niż w okolicy kanału portowego, gdzie doszło do kolizji. Do tego stopnia, że Kanał Kaszubski wydaje się - w porównaniu do Motławy - oazą spokoju i bezpieczeństwa. W mojej opinii przy wypadku galara doszło do błędu ludzkiego, to był po prostu pechowy manewr. Jeżeli bowiem chodzi o wszelkie zgody, zezwolenia, dokumentację czy nawet wyposażenie, uważam, że tam wszystko się zgadzało. Galar musiał przechodzić kontrole, nie mogli sobie pozwolić na zaniedbania - słyszymy od doświadczonego żeglarza.
Dodatkowo: Na jednostce znajdowały się kapoki dla załogi i pasażerów, ale prawo nie wymaga, by osoby na jednostce miały je założone podczas rejsu.

  • Wywrócony galar na terenie stoczni.
  • Wywrócony galar na terenie stoczni.
  • Wywrócony galar na terenie stoczni.
  • Wywrócony galar na terenie stoczni.
  • Wywrócony galar na terenie stoczni.
  • Wywrócony galar na terenie stoczni.


Gdzie można pływać, a gdzie nie wolno?



Ruch jednostek na Motławie, ale też na wodach przyportowych, regulowany jest przez przepisy portowe. Dokładne opracowanie zasad bezpieczeństwa żeglugi jachtów na akwenie portu Gdańsk opisała Teresa Dembowska-Siedlecka, starsza oficer portu w Kapitanacie Portu Gdańsk.

Pełne opracowanie dot. bezpieczeństwa na akwenie



Z opracowania wynika z niego, że ruch skuterów wodnych (ale też mniejszych jednostek: kajaków czy rowerów wodnych) wewnątrz Portu Gdańsk dozwolony jest tylko na trasie od Mostu Zielonego i StągiewnegoMapka przez obrotnicę przy Polskim HakuMapka do ujścia Wisły Śmiałej.Mapka

Akcja ratunkowa po wypadku.

Z analizy ekspertki wynika także, że jednostki sportowe lub rekreacyjne, inne niż komercyjne, poruszające się na tej trasie bez zamiaru wyjścia z portu, są zwolnione z obowiązku zgłaszania się do służby dyżurnej Kapitanatu Portu.

Z kolei wszystkie statki wchodzące na akwen Wisły Śmiałej oraz na otwarte morze obowiązane są do uzyskania zgody Kapitanatu Portu. Z takiego obowiązku zwalnia się statki o długości do 7,50 m, które nie prowadzą działalności komercyjnej.

Przepisy określają także prędkość jachtów:

  • na redzie - 7 węzłów
  • na Motławie od Polskiego Haka do Mostu Zielonego - 4 węzły
  • na pozostałych akwenach portowych - 6 węzłów

Jachty udające się w rejon starej Motławy za kładką, przy zgłoszeniu wejścia do portu na UKF kanał 14, mają obowiązek zakomunikować ten zamiar oficerowi dyżurnemu portu oraz podać swoje parametry.

Czym są galary?



Galary to drewniane, płaskodenne łodzie flisackie, które 300 lat temu pływały po wodach Motławy, transportując towary. W 2018 roku wróciły na Motławę, ale już jako jednostki turystyczne. Organizatorem rejsów jest od czterech lat Piotr Kozłowski, założyciel fundacji Galar Gdański. To należąca do niego łódź uległa wypadkowi w sobotę, 8 października.

Rejsy galarem gdańskim odbywają się m.in. na trasie wokół Wyspy Ostrów oraz od Stoczni Cesarskiej przez Główne Miasto, Żabi Kruk i Szafarnię, aż do Kamiennej Śluzy.
19:50 10 PAźDZIERNIKA 22

Jak wygląda ruch na Motławie? (14 opinii)

Holownik obraca masowcem, po chwili zza masowca wynurza się Perła.
Holownik obraca masowcem, po chwili zza masowca wynurza się Perła.

Miejsca

Opinie (190) 7 zablokowanych

  • Można jeszcze prosić o info o kapokach? Oraz o jednoznaczne wskazanie kto jest odpowiedzialny (7)

    za nadzór nad ruchem jednostek. Chodzi oczywiście o podział polityczny.

    Bo za chwilę będzie tu zalew pseudoekspertów, zwłaszcza tych prawackich, którzy nienawidzą samorządu i obarczają lokalne władze o wszystko, bez względu na to czy mają cokolwiek wspólnego z sytuacją, czy też nie.

    • 4 20

    • (2)

      Urząd morski, policja.

      • 3 0

      • dla przypomnienia - to przedstawiciele rządu PIS na tym terenie (1)

        • 1 4

        • Ale to nie oni zajmują się kunsztem wodnym. Oni ostrzegali w zakresie swoich możliwości. Zabronić nie mogli. Urząd mógł.

          • 0 0

    • czyli nikt nie złamał prawa

      ani w sprawie kapoków, ani poruszania się tej jednostki

      jeśli prawakom się to NIE podoba, to proponuję zebrać podpisy pod petycja o ustawę z inicjatywy społecznej, by to prawo zmienić, skoro PIS będące u władzy i mogące takie złe przepisy poprawić, ma na to całkowicie, wręcz totalnie wywalone...

      • 0 5

    • (1)

      Na razie mamy tu eksperta, który chce usprawiedliwić miejskie władze, które promowały te atrakcję i twierdzi, że nie mają na nic wpływu.

      • 6 1

      • na razie piszą tu takie trolle jak ty, dla których prawo nie istnieje

        nie podoba ci się to prawo - masz swojego premiera, niech je zmieni, masz nawet większość sejmową PIS, w ciągu paru nocnych godzin można coś takiego zrobić, mają w tym wprawę

        • 0 5

    • Nikt samorządowców nie obarcza. Stwierdza się fakt, że nikt z nich nie raczył wyobrazić sobie jak niebezpieczne są to zabawy i wymusić na właścicielu choćby obowiązek wożenia ludzi w kapokach.

      A sygnały płynęły np. z kapitanatu, urzędu morskiego w Gdyni, od pracowników portu.

      • 0 0

  • Jest to straszna tragednia

    • 9 1

  • Pan Piotr powinien ponieść karę. (20)

    Niech srogi wyrok będzie ostrzeżeniem dla innych januszy biznesu co za zyskiem ryzykują ludzkie życie.

    • 51 56

    • jeśli działał w ramach prawa, to możesz mu pogwizdać (3)

      to jeszcze mimo wszystko nie jest Rosja Putina, choć niewiele nam brakuje

      • 30 28

      • (2)

        A jeżeli nie działał? Taki krystaliczny a strona nie działa, telefony też. Gdzie on jest w ogóle? Ludzie nie żyją, rozumiesz to?

        • 32 16

        • (1)

          Jak się na niego wylała fala hejtu (a może i gróźb) to nic dziwnego, że nie odbiera telefonu

          • 21 14

          • No tak. Zamknął się w sobie i nie otwiera. Bo tego, że ludzie mają rację w wielu kwestiach nie chce przyznać. Brak odwagi cywilnej nawet w obliczu aresztowania tego dzieciaka 19 lat?

            • 12 13

    • Opinia wyróżniona

      Chłop woził ludzi od czterech lat (11)

      Nie wiem ile rejsów odbył, ale pewnie przewiózł bezpiecznie kilka tysięcy osób. Śmierć trzech osób to tragedia, ale też nie powód by zakazać prowadzenia legalnej działalności, na którą jest zapotrzebowanie.

      • 129 175

      • Legalne to może i było, ale naciągane i ryzykowne jak widać

        Do 12 miejsc na pokładzie to nie łódka osobowa i takie tam obejścia. I są skutki.

        • 28 6

      • 19-latek woził ludzi od 4 lat?! LOL

        • 33 8

      • Zgadzam sie co do biznesu ale nie róbmy tego tratwą !!

        • 14 3

      • chłop liczył kase

        chlop kase liczył a sterował 19 latek tak aby pobujało turystów , no i pobujało !

        • 20 5

      • 4 lata

        Ja też 4 lata bezpiecznie wszystko przewoziłem jako kierowca, ale jeśli dziś potrącę pieszych na przejściu to będę winien. Nawet jeśli przejście mogło być lepiej oznakowane, oświetlenie lepsze, itp. A są i tacy co po 30 latach spowodują wypadek.

        • 20 2

      • jak woził od 4 lat skoro w innym artykule było napisane, że ma 19 lat?! jako nastolatek woził? to przecież niemożliwe.

        • 10 6

      • już nie ma zapotrzebowania...

        • 12 1

      • wow. dobry argument. kierowca, który 20 lat jeżdził bez wypadku i zabija 4 osoby powinien więc iść do domu.

        • 15 2

      • Tak woził i trzepał kasę, że spaprał dzieciakowi życie i ani be ani me jak dotąd.

        • 16 2

      • Jestem pewny ze tego zapotrzebowania juz nie bedzie.

        • 6 1

      • to nie ten chlop!!,19 lat,to w pampersie juz wozil.

        • 0 0

    • tym tokiem powinni zabronić jazdy samochodami (2)

      • 23 9

      • koszty

        Otóż jesteś w błędzie. Należało zatrudnić doświadczonych sterników i młodego do pomocy oraz przyuczenia do zawodu. Ale, prawdopodobnie, starzy byli dla pana za drodzy, to zatrudnił młodziaków. No i dodatkowo zwolnienia do 26 roku życia z różnych opłat.

        • 31 4

      • Nie samochodami, a raczej elektrycznymi hulajnogami , które walają się na każdym kroku pod nogami.

        • 5 4

    • Śmierć jednego człowieka to tragedia, śmierć milionów to tylko statystyka

      • 3 6

  • Kwintesencja Gdańska jako miasta turystycznego. Czyli kasa przede wszystkim, brak rozsądku, samowolka i hurra. Niestety tu trafiło nie np. na gastronomię, wynajem na doby tylko na coś co może i doprowadziło do tragedii.

    • 22 2

  • No i

    jest temat- galar. I teraz będziecie go międlić aż do znudzenia.

    • 7 11

  • Kto, kto ma przepływane więcej niż kilka mil jest na tyle inteligentny żeby pchać się pod pracujący holownik!!?? - przecież to przesuwa tonę wody w sekundę. Brak wyobraźni a przede wszystkim wiedzy i doświadczenia sternika.

    • 32 1

  • (1)

    Galera czy melex, wsadzić studenciaka bez doswiadczenia niech wozi turystów i jest biznesik. Jak 15km w czymś takim z 17 osobami ma sobie z prądem poradzić.

    • 32 1

    • prawo jazdy B to kierowca plus 8 osób max

      po 18 roku życia.

      • 0 0

  • Wypadek galara =

    jeszcze jeden przykład głupoty.

    • 22 1

  • Ciekawe kiedy smocza łódź się jakaś wywróci.

    • 20 7

  • Przypomnę, że oburzone prawactwo może apelować do rządu PIS i większości sejmowej PIS o zmianę prawa (8)

    Skoro uważacie, że te łupiny nie powinny pływać...

    • 6 17

    • już 2 nie wierzy w swoich przedstawicieli politycznych :O)

      • 1 1

    • (4)

      Czyli samorządowcy są zbędni bo i tak nic nie robią.

      • 3 2

      • (1)

        Czyli jest cos takiego jak prawo i kompetencje. Wiem ze zwolennik pis i recznego sterowania przez pierwszego sekretarza tego nie zrozumie ale tak jest

        • 2 4

        • A ja wiem co to jest zdrowy rozsądek. A ty nie. Ty masz herbatogodziny.

          • 0 0

      • ale wiesz, że nie ma przymusu kompromitowania się publicznie na tym forum? (1)

        jak nie wiedziałeś, to już wiesz...

        • 1 1

        • No to czemu się tak błaźnisz? Masochista?

          • 0 0

    • Sportis 480

      Łupina Łupinie nie równa ale parametry nautyczne są ważne. Oglądnij na youtubie jak zachowują się na wodzie łupiny firmy Sportis, to zobaczysz różnice z tym "sh*tem", który zatonął.

      • 0 0

    • Polszczyzna.

      Kto to jest prawactwo?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane