• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po wypadku na Chełmie: GAiT stracił tramwaje, motornicza uprawnienia

Maciej Korolczuk
28 sierpnia 2024, godz. 16:00 
Opinie (198)
W wypadku dwóch tramwajów ucierpiało w sumie 11 osób. 8 z nich trafiło do szpitala na badania. W wypadku dwóch tramwajów ucierpiało w sumie 11 osób. 8 z nich trafiło do szpitala na badania.

11 poszkodowanych osób, dwa wycofane z eksploatacji tramwaje i zatrzymanie uprawnień motorniczej, która doprowadziła do wypadku - to bilans wtorkowego zderzenia "trójki" z "jedenastką" na Chełmie. Według policji przyczyną wypadku było niedostosowanie prędkości przez motorniczą do warunków ruchu.



Czy doprowadziłe(a)ś kiedykolwiek do kolizji lub wypadku?

Przypomnijmy: do zderzenia dwóch tramwajów doszło we wtorek po południu na ul. SikorskiegoMapka na Chełmie. Na torze w kierunku centrum Gdańska tramwaj linii 3 uderzył w tył składu linii 11.

W wypadku zostało poszkodowanych 11 osób. 8 z nich - w tym doświadczona motornicza oraz 7 pasażerów - trafiło do szpitala na badania.

W środę ustaliliśmy, że poszkodowani odnieśli obrażenia niezagrażające ich życiu.

11 osób poszkodowanych po zderzeniu tramwajów 11 osób poszkodowanych po zderzeniu tramwajów

Wypadek na kilka godzin spowodował utrudnienia i opóźnienia w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Trasy linii kursujących w kierunku południa Gdańska skrócono do węzła Śródmieście, a między pętlą na Chełmie a centrum Gdańska uruchomiono autobusową komunikację zastępczą. Ruch udało się przywrócić dopiero przed godz. 22.

Przyczyny i okoliczności wypadku bada gdańska policja. Z ich wstępnych ustaleń wynika, że motornicza tramwaju linii nr 3 nie dostosowała prędkości do warunków ruchu i uderzyła w tył stojącego tramwaju linii 11. Funkcjonariusze ustalili też, że zatrzymanie "11" wynikało z warunków ruchu.

17:40 Wczoraj (aktualizacjaakt. 21:34)

Zderzenie tramwajów na Chełmie (87 opinii)

Usunięto skutki zderzenia tramwajów na Chełmie. Tramwaje linii 2, 3, 6 i 11 wracają na stałe trasy. Możliwe są opóźnienia na liniach 2, 3, 6 i 11.

Usunięto skutki zderzenia tramwajów na Chełmie. Tramwaje linii 2, 3, 6 i 11 wracają na stałe trasy. Możliwe są opóźnienia na liniach 2, 3, 6 i 11.



GAiT stracił tramwaje, motornicza uprawnienia



Po udzieleniu przez lekarzy pomocy poszkodowanym policjanci zbadali trzeźwość obu motorniczych. Kierujące tramwajami były trzeźwe. Dla jednej z nich wypadek skończył się jednak zatrzymaniem uprawnienia do prowadzenia tramwaju.

- Policjanci ruchu drogowego za rażące naruszenie przepisów ruchu drogowego 37-letniej motorniczej zatrzymali pozwolenie do kierowania tramwajami - wyjaśnia podinsp. Magdalena Ciska, oficer prasowy Komendanta Miejskiego Policji w Gdańsku.
Z eksploatacji trzeba było też wyłączyć prowadzony przez nią tramwaj. Uszkodzony jest też drugi wóz. Oba na potrzeby procesowe zostały zabezpieczone przez policję. Wkrótce trafią do naprawy. Na razie nie wiadomo, ani jak długo ona potrwa, ani ile będzie kosztować.

- Policjanci na miejscu zdarzenia wykonali wszystkie czynności potrzebne do późniejszej rekonstrukcji zdarzenia i ustalenia jego dokładnych przyczyn. Policjanci sporządzili dokumentację fotograficzną, sprawdzili teren pod kątem obecności kamer monitoringu, wykonali oględziny miejsca zdarzenia i pojazdów oraz szkic sytuacyjny - dodaje Ciska.

GAiT: poczekajmy na ustalenia policji



Po wypadku wiele osób w komentarzach pod wtorkowym artykułem sugerowało, że do wypadku mogła przyczynić się nie tylko nadmierna prędkość tramwaju, ale też rozproszona uwaga motorniczej. Do zdarzenia doszło bowiem na prostym odcinku, gdzie jest bardzo dobra widoczność. Zapytani o to przedstawiciele spółki GAiT mówią jednak, że do przyczyn i przebiegu zdarzania spółka będzie mogła odnieść się dopiero po zakończeniu prowadzonego przez policję postępowania wyjaśniającego.

- Bezpieczeństwo naszych pasażerów jest dla nas najważniejsze, dlatego regulamin wewnętrzny spółki GAiT dotyczący urządzeń mobilnych jest bardziej restrykcyjny od przepisów Prawa o ruchu drogowym, które zakazują "korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku" - podkreśla Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - W Gdańskich Autobusach i Tramwajach prowadzących pojazdy obowiązuje bezwzględny zakaz prowadzenia rozmów telefonicznych, czyli także poprzez zestawy słuchawkowe czy głośnomówiące, a także posługiwania się telefonem, podobnie jak innymi urządzeniami mogącymi rozpraszać uwagę. Zakaz ten nie obowiązuje prowadzących jedynie podczas postojów na krańcach linii.

Miejsca

Opinie (198) ponad 10 zablokowanych

  • Motornicza, co za niespodzianka (2)

    Okres? Zły dzień, humor nie taki, sprawy z dziećmi? Czy paznokietki nie zrobione, nie było terminów? Co było powodem?
    Może zasłabła z powodu utraty krwi jak w powodzie 1?

    • 9 18

    • Biedny piwniczniaku, może kiedyś poznasz kobietę która się nie będzie ciebie brzydzić.

      Podobno Krystyna Pawłowicz jest wolna, startuj.

      • 4 1

    • A tak po za tym wszystko wporzadku?Moze u ciebie wystapila menopauza lub andropauza!???

      • 1 0

  • Zwykła biologia moja kobieta jak ma okres i trudne dni (6)

    Też ma kłopoty w koncentracji i wyczynia cuda.Dlatego żadna renomowana linia lotnicza nie puszcza lotów z kobietami jako pierwszymi pilotami. Tragedia murowana.

    • 21 8

    • Dlatego mniej zarabiaja

      • 6 4

    • Moja wraz z teściową wymądrzają się, ze (4)

      kobiety mają lepszą podzielną uwagę. To im pokazałem jak wygląda lot małymi samolotami. Lecisz do góry nogami nad wodą, obserwujesz wysokościomierz, kompas, prędkościomierz, sztuczny horyzont, wskaznik klap, a na kolanie masz mapę z kursem i schemat podejścia, do tego rozmawiasz przez radio z wieżą. Już nie były takie mądre....

      • 3 6

      • (1)

        Lecisz do gory nogami z mapa na kolanach?? A schemat podejscia w chwili wykonywania akrobacji to jest ci akurat najmniej potrzebny. I zeby nie bylo - spedzilam lata w klubie szybowcowym.

        • 5 0

        • Mapa jest w takim

          Plastiku w kieszonce na kolanie. Kolego w szybowcach Wam nie dają? Takie wyposażenie jest standardowe w maszynach które mają silnik ;)

          • 0 2

      • Chyba w Microsoft Flight Symulator XD (1)

        • 2 1

        • O czym wy piszecie koledzy :) ja pisałem o poważnych liniach , gdzie wozi się ludzi nie o zabawie aktobacyjnej

          • 0 0

  • (1)

    Narozrabiała, współczuję wszystkim.
    Ale z niej pewnie będą ściagać kasę za naprawę, a więc stryczek i end of the line, wysiądzie. Proponuję przyglądać się tej kwestii, bo to dopiero początek tragedii.

    • 11 4

    • Weźmie kredyt na menża i pojedzie do Niemiec.

      • 2 5

  • "niedostosowanie prędkości przez motorniczą do warunków ruchu" (5)

    Przecież "przyśpieszono gdańskie tramwaje"!!!
    Czy prowodyr tej decyzji poniesie konsekwencje, czy spadną one jak zwykle w tej firmie, na bezpośredniego wykonawcę poleceń??!

    • 19 7

    • Za późno zaczęła hamować i poślizg murowany. (4)

      • 8 2

      • (1)

        jeden Tram słabe hamulce miał. Drugi miał lepsze. Co na to nadzór techniczny?

        • 6 2

        • widzialy galy co braly...

          Przeciez nie musial brac wozu na miasto (ha ha ha...)

          • 2 2

      • a to kazdy woz ma taka sama droge hamowania?

        Zwiekszenie dopuszczalnych predkosci drastycznie zaweza margines na reakcje...

        Swoj samochod czlowiek po czasie pozna i potrafi przewidziec. Powierzona "karoca", codziennie inna to zupelnie co innego...

        Szczegolnie w Gdansku, gdzie awaryjnosc taboru jest juz anegdotyczna. Ale jak zwykle, konsekwencje ponosi kierowca, bo przejal woz na szychte. Pytaniem jest, jaka ma alternatywe??!

        Bylem swiadkiem "rzezni", jaka urzadzil czlowiek z nadzoru ruchu kierowcy spoznionego pojazdu. Trwajacy dobre piec minut koncert wyzwisk i plugawej mowy naruszal wszelkie normy, nie tylko kodeksowe.

        • 1 4

      • od tego jest tramwajowy abs

        Czyli piasek na szyny.

        • 1 2

  • Pytanko ważne (5)

    kto w tej sytuacji będzie wypłacać odszkodowania za uszczerbek na zdrowiu tym pasażerom? GAiT czy jakiś Ubezpieczyciel?

    • 14 2

    • Pewnie miasto, czyli MY

      • 1 3

    • Jakiś Ubezpieczyciel S.A.

      • 5 0

    • (1)

      A PO co pytasz? Srorry taki mamy tabor :)

      • 3 3

      • Kwicz prosiaku oderwany od koryta, kwiiiiiiicz..

        • 1 1

    • ja

      jam aleksandra od urodzenia

      • 2 4

  • jakiś

    jakiś mądraliński opowiada jakieś cudawianki,że są jakieś regulaminy,jakieś przepisy.......wyjdź człowieku zza biurka usiądź anonimowo w tramwaju a przekonasz się jakie zasady obowiązują w tej firmie,nie tłumacz ludziom jakieś monitoringi i inne-wam wcale nie zależy na bezpieczeństwie pasażerów,najważniejsza to dla was lekka kasa bez uzasadnienia ściągana od pasażerów

    • 22 5

  • Ten tramwaj dalej nie pojedzie (3)

    • 12 2

    • Skąd wiesz? Do handlarza i będzie nówka nie śmigany i bardzo zadbany ;)

      • 1 2

    • Czy to prawda że "Ten tramwaj nie pojedzie" (1)

      to się wzięło nie stąd że Krzywonos zaczęła strajk tylko stąd że była łamistrajkiem i sieciowcy wyłączyli napięcie żeby nie mogła dalej jechać?

      • 3 2

      • Tak. To był łamistrajk, który 15 wyjechał do Oliwy z Nowego Portu. Sieć wyłączyli przy Operze, to tyłek ratowała i do stoczni poszła. Taka jest wersja najstarszych motorowych

        • 0 0

  • Dlaczego (1)

    Trójka nie próbowała wykonać manewru i ominąć stojącej jedenastki?
    Motorniczowie i motorniczki mogą rozmawiać przez telefon bo nie muszą trzymać kierownicy by bezpiecznie tramwajem dowodzić. Czyżby nadzory ruchu tego nie zauważyli?

    • 13 4

    • przestan tramwajowac!!

      • 0 1

  • Zaintrygowało mnie tajemnicze niedostosowanie prędkości do aktualnych warunków ruchu (2)

    Czasami takie lakoniczne stwierdzenie jest nic nie określającym wybiegiem, który usprawiedliwia kierownictwo. To jakby nieodpowiednia obsługa i niewłaściwy nadzór, innymi słowy, tak, czy siak, winny ten, który prowadził maszynę.

    • 11 2

    • (1)

      Czy tramwaje z niesprawnymi hamulcami są OK?

      • 4 2

      • Nie są, a sprawnością hamulców powinni zająć się mechanicy pogotowia technicznego

        Pogotowie Techniczne dba o stan techniczny

        • 3 2

  • Nie żadne niedostosowanie prędkości (4)

    Tylko stan techniczny tramwaju, w którym padła cała elektronika i nic nie można było zrobić

    • 36 15

    • A skąd takie informacje?

      • 11 5

    • (1)

      Jeżdżę często tramwajami i niestety zauważyłam jedną rzecz. Słuchawki w uszach i pogawędki telefoniczne. Ostatnio na linii 12 mloda motornicza tak glosno gadala , że w końcu zwrócono jej uwagę...

      • 13 3

      • Trzeba było zatrzymać pojazd i wezwać policję!

        • 1 4

    • Oczywiście, że niedostosowanie prędkości

      Tyle, że przez Borawskiego, który "przyspieszył tramwaje". To jest tego efekt.

      • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane