• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi SKM znów co 7,5 minuty. Dotacja większa o 3 mln zł

Patryk Szczerba
22 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jednym z powodów zwiększenia częstotliwości jest zakończenie remontu linii na odcinku Gdynia Główna - Chylonia. Jednym z powodów zwiększenia częstotliwości jest zakończenie remontu linii na odcinku Gdynia Główna - Chylonia.

Od połowy grudnia w godzinach szczytu pociągi SKM między Gdańskiem Głównym i Gdynią Chylonią znów będą kursować co 7,5 minuty. To efekt m.in. zakończenia części remontów oraz zwiększonej dotacji Urzędu Marszałkowskiego, organizującego przewozy.



Czy uważasz, że większa częstotliwość rozładuje tłok w SKM-kach?

Zmiany związane są z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy pociągów PKP, który zacznie obowiązywać 15 grudnia. Rok temu zdecydowano, że pociągi będą kursowały co 10 minut na stałe, choć de facto z powodu remontów z taką częstotliwością jeździły od kilku lat. Pasażerowie narzekali na tłok, a przewoźnik tłumaczył, że w zamian na trasie jeżdżą pociągi złożone z dwóch jednostek, w skład których wchodzą trzy wagony, albo jednej 3-wagonowej i jednej 4-wagonowej. 10-minutową częstotliwość reklamował dodatkowo hasłem: "Od teraz rozkład masz w głowie"

Po roku SKM na stałe przywraca kursowanie co 7,5 minuty między godz. 6 a 9:30 oraz między godz. 14 a 18. Zapowiedzi sprzed roku nie były tak optymistyczne. Okazało się jednak, że w kursowaniu pociągów nie przeszkodzi, jak wydawało się na początku, budowa przystanku SKM Śródmieście w Gdańsku, która zakończy się w przyszłym roku. Z pomocą przyszedł też organizator przewozów, czyli Urząd Marszałkowski.

Rok temu przewoźnik otrzymał dofinansowanie z samorządu w wysokości 19,4 mln zł. Był to pierwszy przypadek, kiedy kwota dotacji została zmniejszona. Wcześniej bowiem SKM dostała w latach: 2008/09 - 15,9 mln zł, 2009/10 - 18,5 mln zł, a w 2010/11 - 19,7 mln zł. Na wchodzący w życie rozkład zarezerwowano już kwotę 22,4 mln zł.

- Podjęliśmy tę decyzję również z powodu tego, że na ukończeniu są remonty przystanków Żabianka i Wrzeszcz, a dodatkowo Polskie Linie Kolejowe zakończyły prace na odcinku Gdynia Chylonia - Gdynia Główna. To dodatkowe obciążenie, kosztowe dla nas, ale chcemy jak najbardziej ułatwić podróż pasażerom, którzy nieustannie wnioskowali, by pociągi kursowały częściej - tłumaczy Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.

Częstsze kursowanie oznacza jednak, że w SKM-kach będzie mniej miejsca. W godzinach szczytu będą bowiem wypuszczane na trasę jednostki złożone z czterech wagonów lub dwóch składów 3-wagonowych, więc może okazać się, że tłok w kolejkach nie zmniejszy się.

- Nie ukrywamy, że nadchodzący rok pod względem taboru będzie dla nas trudny. Wciąż czekamy, aż trafi do nas 21 zmodernizowane pociągi, które wyjadą na tory prawdopodobnie pod koniec przyszłego roku i wtedy komfort podróżowania powinien poprawić się - deklaruje Głuszek.

Wśród nowości są cztery dodatkowe pociągi Sprinter, które będą kursowały na trasie Gdynia - Słupsk - Gdynia. Zawiedzeni mogą się czuć podróżujący wieczorami i nocą. Nie udało się bowiem pozyskać pieniędzy na dodatkowe kursy, w związku z czym wieczorem nadal będzie można jechać SKM-ką co pół godziny, natomiast w nocy pozostaną do dyspozycji tylko dwa pociągi. Z Gdańska Głównego w kierunku Gdyni o godz. 1 i 3,a w kierunku powrotnym - z Gdyni Głównej o 1.09 i 3.09.

Miejsca

Opinie (159) ponad 10 zablokowanych

  • Nie ukrywamy, że nadchodzący rok pod względem taboru będzie dla nas trudny. (1)

    ŚMIESZNE!!!!! Kupić nowe pociągi od Pesy lub Newaga a nie reaktywować stary złom!!!!! Nie chcemy modernizacji starych rupieci

    • 21 6

    • okej. Będziesz miał siedem pociągów, które będą jeździć co dwie godziny.

      stary złom też trzeba naprawić i podłatać, żeby jeszcze przez 15 lat jeździł (żywotność pociągu to 60 lat)

      • 1 0

  • "Co z SKM do Tczewa i Pruszcza" .... Odp : (5)

    NICO i Samorządy z Trójmiasta nie będą do tego biznesu dokładać z naszych MIEJSKICH podatków!

    • 9 12

    • Pruszcz dołozył się już do tego skansenu (2)

      jakbyś nie wiedział

      • 5 2

      • (1)

        a wiesz ile dołożył?? jest właścicielem 1,6 % udziałów, i wy za to chcecie wydłużać kolejki do Pruszcza, ?? dostaliście bilet miejski za bodajże dwa czy trzy złote w skmkach, i wystarczy za te wasze 1,6 procenta.

        • 3 4

        • doczytaj, ile dołożyły Rumia, Reda i Wejherowo

          0,2%, 0%, 0%

          Powinniście mieć 8 razy mniej pociągów niż Pruszcz

          • 11 0

    • (1)

      To Pruszcz leży poza aglomeracją? Przenieśli go w inne miejsce?

      • 3 3

      • Orunia

        Orunia i Lipce są w Gdańsku zostały pominięte :( przez Gdańsk jako jedyne!

        • 1 0

  • SKM w popołudniowym szczycie (1)

    Czy będzie więcej SKMek do Wejherowa w godzinach popołudniowego szczytu niż 17:00 Słupsk i 17:30 Wejherowo? Tam trudno wsiąść jeszcze w Gdańsku. Do tego SKMka o 17:00 stoi 10 minut w Rumi (rozkładowo).

    • 12 1

    • jest więcej

      no nareszcie jest 17- 00 , 17-15 , 17 30 do wejherowa

      • 2 0

  • zamienił stryjek siekiere na kijek

    ale usprawnienie a składy będą krótkie, na jedno wychodzi jak nie gorzej.tak jak naklejki że jest wyrwa między pociągiem a peronem, @$@$@$ mac a bez naklejek to ludzie nie widzieli że jest.zamiast coś z tym zrobić to lepiej naklejeczke.TO JA DAJĘ KARNEGO K@$^$^

    • 11 0

  • nowoooooość??? (1)

    Sprintery na trasie Słupsk - Gdynia kursują i teraz. A dlaczego noe wracaja te co jeździły do Gdańska Głównego.

    • 3 1

    • Dobre pytanie. Pociągi Gdynia Główna-Słupsk powinny być pociągami osobowymi Przewozów Regionalnych, a SKM powinna skupić się na obsłudze aglomeracji i dodać Sprintery Gdańsk Główny-Wejherowo, jak za niedawnych dobrych czasów.

      • 6 0

  • (1)

    Gdzie są KURFA Sprintery z Gdańska do Wejherowa?!
    I wywalić trasy do Słupska z SKM - przerzucić je znowu do Przewozów Regionalnych!!! Co za kuriozum, a nie kolej miejska!!!

    • 20 4

    • Masz rację

      Kolej ma być miejska... w relacji Gdańsk-Gdynia. Wejherowo nie wchodzi w grę

      • 2 2

  • Sprintery, dlaczego??? (2)

    A no dlatego, że nie ma potrzeby dublować SKM-ek na odcinku Gdańsk - Gdynia - Gdańsk, wystarczy że jeździć będą od stacji Gdynia Główna do Słupska i powrót. Przesiadka to coś normalnego i chyba korona z głowy nie spadnie co?.
    Dla niewtajemniczonych, komunikacja metropolitalna i aglomeracyjna nie polega na tworzeniu połączeń bezpośrednich tylko tych z przesiadkami i na krótkich odcinkach. Dzięki temu kursy są częściej wykonywane. Fakt faktem że brakuje moim zdaniem pociągów Regionalnych które wypełniłyby lukę w transporcie do Słupska, no ale taka funkcję pełnią na tym odcinku Skmki.

    • 6 7

    • (1)

      Komunikacja metropolitarna i aglomeracyjna nie polega na tworzeniu połączeń z przesiadkami, tylko na tworzeniu połączeń bezpośrednich z możliwością przesiadki. W przypadku dojazdu z (na przykład) Redy do Gdańska - czas dojazdu samochodem to ok. 40 minut. Czas SKMką ok. 1 h. Jak jeździły Sprintery - SKM można było dojechać do Gdańska w 32 minuty. To była konkurencja dla auta. Przesiadka jest czymś normalnym - tak: można np. dojeżdżając z Rumi na Politechnikę przesiąść się ze Sprintera we Wrzeszczu i dojechać 1 przystanek normalnym pociągiem SKM.

      • 5 0

      • Ale przecież na biletach skm jest napisane, że nie wolno się przesiadać

        • 1 0

  • Czyli będzie większy tłok - jeśli o to chodzi

    Więcej połączeń = bardziej atrakcyjna oferta.
    Bardziej atrakcyjna oferta = więcej chętnych do korzystania z SKM.
    Więcej pasażerów przy takiej samej liczbie wagoników = większy tłok. Nieważne, że będą jeździły częściej.

    • 5 5

  • podoba mi się tekst: (1)

    "Okazało się jednak, że w kursowaniu pociągów nie przeszkodzi, jak wydawało się na początku, budowa przystanku SKM Śródmieście w Gdańsku, która zakończy się w przyszłym roku."

    jak miała przeszkodzić w kursowaniu SKM stacja budowana na przedłużeniu trasy? Chyba że teraz SKM jeździ z Gdańska do Gdyni przez Pruszcz Gd.. dawno tam nie jechałam to nie wiem :)

    • 20 1

    • Chodzi o to, że z racji budowy musieli zlikwidować peron nr 3 w Gdańsku.

      Obecnie SKM korzysta tylko z peronu nr 4 i 5.

      • 1 1

  • "Nie ukrywamy, że nadchodzący rok pod względem taboru będzie dla nas trudny" (3)

    Ja nie ukrywam że:

    1) dla Was każdy rok jest trudny dla pasażerów także;
    2) każdego roku macie problem ze zrozumieniem, że w Rumi, Redzie, Wejherowie, mieszka pierdylion ludzi, którzy codziennie rano jadą do 3miasta a popołudniu wracają, UWAGA - wracają także do Rumi, Redy, Wejherowa - dla Was to chyba zaskoczenie wnioskując po wspaniałomyślnych kursach tylko do Chyloni;
    3) trudne dla Was także jest to, żebyście w końcu zrozumieli, że planowanie postoje pociągów np. w Chyloni, Rumi to jakiś debilizm...

    • 44 5

    • (1)

      Daj spokój - trójmiasto.pl nawet nie pisze o Rumi, Redzie, Wejherowie. Dla nich 120 tys. ludzi to pryszcz.

      • 10 3

      • lol

        Bo trojmaisto to Gdańsk,Gdynia, Sopot. Moze zaczna pisać o warszawie bo to 1 Milion ludzi.

        Rumia reda wejherowo cieszcie sie ,ze wogole dojezdacie bo do skemek nic nie dołozyly wasze samorządy.

        • 7 6

    • I wspaniałomyślny zarząd zdaje się nie pamiętać, że Gdynia nie kończy się w Chylonii.

      Dlaczego my - mieszkańcy Cisowej mamy być wiecznie poszkodowani? To jest GDYNIA Cisowa a Trąbki Wielkie Cisowa.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane