• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi w Gdyni stanęły po nieuprawnionym sygnale radio-stop

ms
29 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (296)
aktualizacja: godz. 14:33 (29 sierpnia 2023)
We wtorek rano dwukrotnie nadano nieuprawniony sygnał radio-stop, który na kilka minut wstrzymał ruch sześciu  pociągów na stacji Gdynia Główna. We wtorek rano dwukrotnie nadano nieuprawniony sygnał radio-stop, który na kilka minut wstrzymał ruch sześciu  pociągów na stacji Gdynia Główna.

Nieuprawniona osoba wysłała dwa sygnały radio-stop, automatycznie zatrzymując pociągi w obrębie stacji Gdynia Główna. Do zdarzenia doszło o godz. 6:11 i 6:41 we wtorek, 29 sierpnia 2023 r. Wstrzymało to ruch w sumie sześciu pociągów: zarówno osobowych, jak i towarowych.





Aktualizacja, godz. 14:33

Komunikat PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Dzisiaj do godziny 13:00 na sieci kolejowej w Polsce odnotowano nieuprawnione użycie sygnału radio stop w woj. łódzkim, mazowieckim, opolskim i pomorskim. Nie było zagrożenia dla pasażerów. W wyniku nieuprawnionego użycia sygnału radio stop zatrzymanych zostało łącznie 25 pociągów (średnie opóźnienie pociągu to 7 minut). Wszystkie przypadki zostały zgłoszone do odpowiednich służb, których zadaniem jest ustalenie okoliczności.

Obecnie sieć kolejowa jest przejezdna. Linie kolejowe są stale monitorowane. Działa zespół złożony z przedstawicieli zarządcy infrastruktury i przewoźników, który w przypadku wystąpienia utrudnień na sieci ma zapewnić sprawną komunikację.

Każde użycie sygnału radio stop jest weryfikowane przez zarządcę infrastruktury. W przypadku podejrzenia nieuzasadnionego użycia sygnału przez osoby z zewnątrz informowane są właściwe służby. Zarządca infrastruktury weryfikuje, czy możliwe jest zmodyfikowanie elementów systemu radio stop i procedur jego uruchamiania w celu skomplikowania uruchomienia systemu z zewnątrz.

Odebranie sygnału radio-stop skutkuje natychmiastowym zatrzymaniem wszystkich pociągów, których radiotelefony pracują na danej częstotliwości. Powoduje on automatyczne zatrzymanie składów na niedużym obszarze.

System radio stop nie jest częścią systemu sterowania ruchem kolejowym. Są to niezależne systemy, każdy o innych zabezpieczeniach. System sterowania ruchem kolejowym jest bezpieczny. Urządzenia radiołączności nie są w stanie zmieniać położenia zwrotnic, semaforów i działania urządzeń sterowania ruchem, dlatego nieuprawnione użycie systemu radio stop nie wpływa na poziom bezpieczeństwa ruchu.

Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.



O sprawie poinformowało jako pierwsze Radio Gdańsk.

Kto stoi za wysyłaniem sygnałów radio-stop?

Jak działa kolejowy system radio-stop?



Radio-stop to system zabezpieczenia ruchu kolejowego w Polsce. Polega on na wysłaniu przez radio sygnału złożonego z trzech następujących po sobie tonów o różnej częstotliwości (sygnał A 1r). Dociera do wszystkich pociągów znajdujących w podobnej lokalizacji. Po odebraniu go przez instalację radiową w lokomotywie automatycznie uruchomia się hamulec bezpieczeństwa w pociągu.

Sygnał ma za zadanie zatrzymać pociągi w awaryjnej sytuacji, gdy na przykład omyłkowo zostały skierowane na niewłaściwy tor.

Ponieważ system jest stary i ma charakter analogowy, jego "złamanie" jest stosunkowo proste. Wystarczy nadajnik o wartości kilkuset złotych, wiedza na temat częstotliwości używanych na kolei oraz dostęp do sekwencji sygnałów, które trzeba wysłać drogą radiową. Co ciekawe, instrukcja o kompozycji sygnału jest jawna i powszechnie dostępna.

Rozkład jazdy SKM



Wysyp nieuprawnionych sygnałów radio-stop w ostatnich dniach



Od kilku dni media informują o kolejnych tego typu wydarzeniach w całej Polsce.

W piątek w ten sposób zatrzymano dziewięć pociągów w Zachodniopomorskiem. W weekend sygnał radio-stop wysłano w okolicach Białegostoku, Gdyni oraz we Wrocławiu.

W Białymstoku zatrzymano dwie osoby, które odpowiadały za wysłanie sygnału, wśród nich był 29-letni policjant.

Dziś (29.08.2023 r.) do takiej sytuacji doszło nie tylko w Gdyni. O godz. 5:30 sygnał wysłano w Gomunicach, w województwie łódzkim. Na ok. cztery minuty zatrzymały się dwa pociągi pasażerskie. O godz. 5:52 kolejny sygnał radio-stop odebrano w nastawni Łódź-Kaliska. Nie doszło jednak do zatrzymania składów.

Łatwo namierzyć nieuprawnionego nadawcę sygnału radio-stop



O ile nieuprawnione wysłanie sygnału radio-stop jest stosunkowo proste dla każdego amatora krótkofalarstwa, o tyle zamaskowanie źródła wysłania sygnału jest znacznie trudniejsze. Dlatego służby regularnie ustalają takie osoby.

Surowa kara za nieuprawnione nadanie sygnałów radio-stop



Prokuratura Krajowa postawiła zarzuty w śledztwie związanym z nieuprawnionym nadawaniem sygnałów radio-stop i zatrzymaniem pociągów m.in. koło Łap (Podlaskie) dwóm osobom (w tym 29-letniemu policjantowi). Grozi im za to do 8 lat więzienia.

Do końca 2024 r. PKP planuje zrezygnować z analogowej transmisji radiowej, zastępując ją systemem GSM-R. To część wymagań Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (skrót ETCS).
ms

Opinie (296) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    ponoć za wyłaczeniem w Białymstoku stoi policjant 29lat

    • 13 2

    • 29 lat tam stoi? Uparta bestia.

      • 1 0

  • Destabilizacja przed wyborami.Z bakterią też może być podobnie. (9)

    • 12 3

    • kogo podejrzewasz?

      • 4 3

    • Ja bym nie stawiał na destabilizację tylko na nieudolność zarządzających państwem bo kolej to spółka skarbu państwa

      • 9 5

    • (1)

      Czyli tej bakterii nie ma ?

      • 2 4

      • jest , to właśnie bakteria postanowiła zdestabilizować kraj przed wyborami. wredna ta bakteria!

        • 4 3

    • (3)

      Jasnowidz: "To wygląda tak, jak gdyby nasz rząd robił wiele rzeczy, uznając, że robi to dla dobra ogółu, ale w obecnej chwili nasz rząd doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że dał się wmanewrować. Mało tego - nasz rząd jest już tylko ogniwem w przyszłych zdarzeniach, a nie kimś, kto decyduje"

      Jasnowidz zapowiada zagrożenie idące nie tylko ze wschodu, ale także z południa kraju. Tamtejszy mieszkańcy powinni się przygotować: - "Mam takie wrażenie, że coś się może wydarzyć, kojarzy mi się południowo-wschodnia część Polski, rzeszowskie, Lubelszczyzna."

      Co do samej prowokacji powiedział tylko, że jest ona już gotowa, ale nie ma wyznaczonego terminu na jej realizację.

      Według jasnowidza to premier, a nie prezydent wygłosi ważne orędzie do narodu w czasie dramatycznych doniesień. Pojawią się jednak niejasne komunikaty odnośnie bezpieczeństwa.

      "Nie wierzę Będzie powiedziane, że nic się w naszym kraju nie dzieje złego. Ale ze względu na sytuację, jakby się powoływał na tajemnice wojskowe, podwyższy się gotowość bojową naszego kraju. Tak to czuję. Nie będzie wprowadzonego jakiegoś stanu, to będzie sytuacja nadzwyczajna. Będzie jakaś gotowość na realne, istniejące zagrożenie."

      • 0 6

      • Moja teściowa nie potwierdza tych wiadomości.

        Co rano w dzień powszedni ma bezpośredni kontakt z niebieską centralą. W niedzielę i święta przez 24 godziny. Ja jej wierzę. Lucjan

        • 5 3

      • Jackowski ma wizje jak się samogonu ochleje, przeżyłem już z trzy końce świata które wieścił. (1)

        • 3 0

        • Ma różne dziwne wizję, ale tu akurat prawdę powiedział.

          "To wygląda tak, jak gdyby nasz rząd robił wiele rzeczy, uznając, że robi to dla dobra ogółu, ale w obecnej chwili nasz rząd doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że dał się wmanewrować. Mało tego - nasz rząd jest już tylko ogniwem w przyszłych zdarzeniach, a nie kimś, kto decyduje"

          Jestem za tym, żeby PiS wygrał wybory i wypił tego piwa, którego sam nawarzył.

          • 0 2

    • tak samo było, gdy zimny Lech kandydował na prezydenta W-wy. Przed samymi wyborami bomby na przystankach znajdowano...

      ...no i szeryf wygrał. I tak zaczął się marsz naszej Ojczyzny ku upadkowi...

      • 4 3

  • Czy leci z nami pilot?! (8)

    Czyli w Polsce można wstrzymać ruch kolejowy przez walkie - talkie. . Czekam na info że podobną metodą można będzie zamykać i otwierać semafory. Nie dość że niepunktualne do granic wyobraźni to jeszcze niebezpieczne. 3 tygodnie temu pociąg z Zakopanego do Gdańska którym jechałem miał 4, 40 minut opóźnienia) to jeszcze niebezpieczne . W tamtą stronę też nie dojechałem pociągiem bo zepsuła się lokomotywa i ostatnie 60 km po długim oczekiwaniu na naprawę skończyłem autobusem zastępczym z 2, 5 godzinnym opóźnieniem . Kto dziś zarządza koleją a tym samym naszym bezpieczeństwem w czasie podróży . Po moich ostatnich doświadczeniach w podróży i i informacjach dziękuję PKP za ich usługi , była to moja ostatnia podróż tym środkiem transportu. Tak wygląda spółka skarbu państwa zarządzana przez PiS.

    • 18 6

    • Od wielu lat nie korzystam z publicznych środków transportu. (1)

      I dobrze mi z tym.

      • 1 4

      • sama radocha przesiadać się w środku nocy z walizkami gdzieś po krzakach na autobus a w drugą stronę 4,5 godziny opóźnienia . jeden lubi blondynki a drugi jak mu nogi śmierdzą

        • 0 0

    • (1)

      Wiele rzeczy w Polsce nie działa tak jak byśmy chcieli, można poprawić to mając pieniądze ale nasze pieniądze agenci ukraińscy wysyłają dla ichniego reżimu. My siedzimy, patrzymy na to i nie mamy nic do powiedzenia

      • 5 2

      • wojna na Ukrainie trwa 1,5 roku a PiS rządzi 8 lat

        • 1 2

    • Na polskiej kolei od wielu lat nie było żadnej katastrofy z ofiarami śmiertelnymi. (3)

      W tym samym czasie na polskich drogach zginęło kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt tysięcy ludzi.

      • 2 0

      • "kilkadziesiąt tysięcy ludzi" to przesada, ale rocznie w USA jest mordowanych 20 tys. obywateli...

        • 2 1

      • brednie

        • 0 1

      • i to ma być argument ?

        • 0 1

  • Ostatnio pociągi spóźniają się bardziej niż zwykle. Stoi za tym nieautoryzowane użycie radio stop.

    Ten system jest genialny w swojej prostocie. W razie niebezpieczeństwa, maszynista bodź osoba zawiadująca ruchem wciska przycisk. Przycisk uruchamia krótkofalówkę.
    Radio nadaje na 6 kanale kolejowym , sygnał w postaci dźwięku ti-TIu-tiu. Trzy różne częstotliwości, mniej więcej po pół sekundy kazda.
    Jak maszynista to usłyszy to od razu wdraża hamowanie nagłe, lub w nowszych rozwiązaniach , robi to automat.

    Sygnał nie jest dedykowany do konkretnego pociągu. Po prostu każdy pociąg w zasięgu fali sie zatrzyma.
    Typowo , działa to na 10-15km.
    Nie ma też żadnego szyfrowania czy autoryzacji. Pochodź jeszcze z czasów analogowych i nikomu nie chciało się modyfikować tysięcy odbiorników.

    Działało to spoko w PRL bo po prostu nie można było kupić nadajnika na to pasmo. Z kolei zrobienie go, wymaga sporo wiedzy i dość rozsądku by go beż potrzeby nie uzywac.

    Od lat może kupić radio baofang które po prostu pracuje na wszystkich zakresach. A sygnał? Można sobie zgrać z yt lub ściągnąć mp3 z chomika, a potem odtworzyć z telefonu przy mikrofonie.

    Dziś pojawiła się informacja ze zatrzymano dwóch śmieszków którzy ten sygnał nadawali. A to znaczy że namierzanie mamy na naprawdę niezłym poziomie.
    Triangulacja sygnału który trwa kilka sekund to jednak wyczyn.

    Oczywiście otwarta jest kwestia czy to tylko śmieszki czy też byli dyskretnie inspirowani metodami Suworowa.

    • 16 2

  • PKP, czyli Pięknie, K..., Pięknie.

    Może jeszcze za mało spółek i spółeczek w tej dziwnej firmie?

    • 9 5

  • toż to oczywiste że takie rzeczy wychodzą przypadkowo w roku wyborczym

    ten system od dawna jest dziurawy i każdy o tym wie/wiedział mimo ze zza mikrofonu zaraz będzie pierdzielone żę trzeba się temu przyjrzeć , poczekajcie za chwilę jakie hocki-klocki wyjdą w poczcie polskiej... ale spokojnie...napięcie trzeba też stopniować

    • 11 0

  • Teatrzyk przed wyborami.

    • 13 3

  • Wygląda to na sabotaż, za dużo tego w różnych miejscach, albo jakiś zatrudniony po znajomości

    • 9 0

  • Opóźnienie na PKP - nihil novi (2)

    "Do końca 2024 r. PKP planuje zrezygnować z analogowej transmisji radiowej, zastępując ją systemem GSM-R. To część wymagań Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (skrót ETCS)" UE ujednoliciła ten system i od 2017 roku był czas na jego wdrażanie. Jak zwykle PKP i Ministerstwo nie kiwnęło nawet palcem aby zastąpić stary system analogowy na cyfrowy.

    • 7 1

    • (1)

      jak to nie, własciwe osoby juz zarobiły

      • 5 0

      • I jeszcze zarobią.

        A za wszelkie opóźnienia odpowiada przecież Tusk.

        • 2 0

  • To na pewno zrobili Gruzini.

    Ostatnio sa bardzo aktywni. Polska policja wie najlepiej.

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane