• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Początek zmian na Rzeczypospolitej: 5 przejść i prędkość 50 km/h

Maciej Korolczuk
8 lutego 2024, godz. 10:00 
Opinie (461)
Budowa przejścia ma potrwać ok. pół roku. Budowa przejścia ma potrwać ok. pół roku.

Pierwsze naziemne przejście dla pieszych powstanie w tym roku na skrzyżowaniu al. Rzeczypospolitej z HynkaMapka. Docelowo na całej alei od Legionów do Chłopskiej ma powstać ich aż pięć. Maksymalna prędkość zostanie ograniczona z 70 do 50 km/h.



Pół roku ma potrwać budowa nowego przejścia na głównej arterii łączącej Wrzeszcz z Zaspą i Przymorzem. Nowe przejście powstanie w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej z Hynka, gdzie do tej pory piesi byli skazani na korzystanie z tunelu podziemnego.

- Planowane przejście będzie wyposażone w sygnalizację świetlną. Piesi będą mogli z niego wejść bezpośrednio na peron tramwajowy. W ramach zadania powstanie także przejazd rowerowy przez torowisko. Teren zostanie oświetlony, a także zyska odwodnienie. W pobliżu przejścia zostanie nasadzony nowy trawnik - wylicza Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Przetarg zostanie ogłoszony w najbliższych dniach. Otwarcie ofert planowane jest na koniec lutego.
Nowe przejście to część większych zmian, jakie w najbliższych latach mają zostać wprowadzone na al. Rzeczypospolitej.

Docelowo urzędnicy chcą, aby powstało tam aż pięć naziemnych przejść. Poza skrzyżowaniem przy ETC naziemna zebra ułatwi poruszanie się pieszym i rowerzystom przy Żwirki i Wigury oraz Startowej.

Dwa przejścia planowane są też po wyburzeniu kładki dla pieszych nad al. Jana Pawła II i budowie nowych kładek w poziomie jezdni.


Docelowo na al. Rzeczypospolitej ma powstać pięć przejść, a maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona do 50 km/h. Docelowo na al. Rzeczypospolitej ma powstać pięć przejść, a maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona do 50 km/h.

Zdania czytelników podzielone



Co ciekawe, przeciwni budowie przejścia przy ETC są nasi czytelnicy. W ankiecie pod ostatnim artykułem na ten temat spośród 2,5 tys. osób, które wzięły w niej udział, aż 64 proc. było przeciwne budowie przejścia i ograniczeniu prędkości. Za zmianami opowiedziało się 26 proc. ankietowanych, a 8 proc. było za - ale tylko z uwzględnieniem samych przejść.

W ostatnich latach w Gdańsku powstało naziemne przejście przy Bramie Wyżynnej, dwa przejścia na Podwalu Przedmiejskim (przy Chmielnej i Łąkowej) oraz na al. Zwycięstwa w pobliżu Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. W tym roku ma też powstać naziemne przejście na Podwalu Grodzkim przed dworcem głównym.

Miejsca

Opinie (461) 8 zablokowanych

  • Zbudujcie parking prz UCK

    Zamiast trwonić pieniądze na psucie tego co dobrze działa może przeznaczyć te fundusze np na parking przy UCK. Zobaczcie co się dzieje wzdłuż ulicy Smoluchowskiego, tam nawet nie ma chodników dla pieszych na odcinku między Jarową a Nowych Medyków. Na alei JP II są światła co 100 metrów, a żeby skręcić z Sobieskiego w Nową Medyków trzeba zawsze ryzykować żeby zza zakrętu nie pojawił się ktoś pędzący z góry Sobieskiego. Zajrzyjcie na ulice Oliwy: Grittgera, Kasprowicza, Tetmajera jak wygląda nawierzchnia ulicy. Tam można połamać koła. Ile jest takich miejsc w Gdańsku gdzie te pieniądze są naprawdę potrzebne. Może by tak urzędnicy podnieśli tyłki i zobaczyli na własne oczy gdzie trzeba inwestować. Dodam, że mieszkam na Zaspie przy Startowej od prawie 50 lat i nie widzę potrzeby budowy przejść naziemnych. Po bułki wcale nie trzeba biegać na drugą stronę Al. Rzeczypospolitej.

    • 3 0

  • Zmieniłam zdanie, gdy zaczęłam chodzić z wózkiem

    Kiedyś brak przejścia naziemnego nie był dla mnie problemem, śmigałam sobie przez tunel i niczego mi nie brakowało. Do momentu, kiedy zaczęłam chodzić z wózkiem, z dziećmi rok po roku. Wózek z dwójką był tak ciężki, że nie byłam w stanie sama wjechać nim po podjeździe w tunelu, ani go bezpiecznie sprowadzić, uciekał mi z rąk. Okazało się, że jestem niemal uwięziona, nie byłam w stanie użyć kładki, najbliższe naziemne przejście z jednej strony Zaspy na drugą, było albo we Wrzeszczu, albo prawie na Przymorzu! Nabrałam wtedy więcej empatii, dla ludzi, dla których taki tunel może być przeszkodą. Może nie potrzebujemy 10 nowych przejść, ale jedno na wysokości Bajana mogłoby pomoc.

    • 0 4

  • tunele

    skoro kierowcy tak lubią tunele, to wybudujmy kładki na poziomie gruntu dla pieszych, a dla samochodów tunele pod tymi kładkami

    • 0 4

  • te przejścia to zły pomysł!

    Al. Rzeczypospolitej jest dobrze zaprojektowana. Ma liczne podziemne przejścia dla pieszych, samochody nie stoją tu w korkach, dzięki czemu mieszkańcy Zaspy unikają nadmiernego hałasu i zadymienia. Ten kto napiera, by to zepsuć, powinien odejść ze stanowiska. Mówię pomysłowi naziemnych przejść na Rzeczypospolitej stanowcze nie!

    • 6 0

  • A te dziury

    To znaczy kratery na Rzeczypospolitej to się same zalepią? Tam jest już taka tragedia że szok

    • 3 0

  • Śpieszą się

    Wybory za dwa miesiące dlatego chcą jak najwięcej tych przejść narobić na złość mieszkańcom. Nie wiem skąd się bierze takie chamstwo ze strony radnych. Jak chcą odejść to chociaż z honorem.

    • 0 0

  • Zdania podzielone?

    Tak, tylko przeglądając komentarze pod tym artykułem widać bez liczenia że przeciwników budowy nowych przejść jest co najmniej 90% . Gdzie tu demokracja?

    • 0 0

  • Rzeczypospolita

    A kiedy miasto planuje remont drogi. Dziura na dziurze a w planach słyszymy o nowych inwestycjach a nikt nie mówi o naprawie stanu dróg

    • 0 0

  • Maniacy opanowali władze Miasta

    Robią wszystko by utrudnić życie mieszkańców. Dla wątpliwych korzyści znikomej ilości okolicznych mieszkańców dezorganizują i utrudniają poruszanie się po mieście przeważającej większości mieszkańców całego miasta. Zróbmy wszystko (nawet głosując na znienawidzonych politykierów) by odsunąć grupę wariatów którzy teraz rządzą (terroryzują) Gdańsk.

    • 0 0

  • 26 tygodni?

    namalowanie kilku pasków i postawienie sygnalizacji ma trwać 26 tygodni? to zart???
    Dodatkowo koszt to coś ok 3 mln? - za co?
    można inaczej spożytkować te pieniądze

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane