• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podwale Przedmiejskie przyjazne pieszym w 2015 r.?

Krzysztof Koprowski
6 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Rosną szansę na to, że już za kilka lat piesi nie będą musieli chodzić tunelami, by pokonać Podwale Przedmiejskie. Rosną szansę na to, że już za kilka lat piesi nie będą musieli chodzić tunelami, by pokonać Podwale Przedmiejskie.

Czy Podwale Przedmiejskie wreszcie przestanie być barierą dla pieszych? Po latach dyskusji i rozważań, wkrótce rozpoczną się analizy ruchu, które mają dać odpowiedź, czy będzie możliwe wykonanie przejść naziemnych.



Pierwotnie na Podwalu Przedmiejskim (wówczas al. Leningradzkiej) wytyczono naziemne przejścia. Zastąpiono je tunelami dopiero w latach 70-tych. Pierwotnie na Podwalu Przedmiejskim (wówczas al. Leningradzkiej) wytyczono naziemne przejścia. Zastąpiono je tunelami dopiero w latach 70-tych.

Czy schody stanowią znaczną barierę w ruchu pieszym?

Pomysł likwidacji tuneli dla pieszych w ciągu Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska nie jest niczym nowym. Pisaliśmy o tym już kilkakrotnie. Był to też główny postulat powołanej we wrześniu 2012 r. Komisji Rewitalizacji Rady Miasta Gdańska.

Teraz pomysł ten, za sprawą funkcjonującej już Południowej Obwodnicy Gdańska oraz powstającego tunelu pod Martwą Wisłą, nabiera rumieńców. Wkrótce rozpoczną się badania ruchu, które będą przeprowadzone także po otwarciu wspomnianego tunelu samochodowego, co nastąpi przypuszczalnie w połowie 2015 r.

Otwarcie tunelu oraz wcześniej wykonane trasy: Słowackiego, Sucharskiego, a także obie obwodnice, mają dać alternatywę dla przejazdów przez Śródmieście, a tym samym sprawić, by na Podwalu Przedmiejskim pozostał ruch lokalny, a nie tranzytowy.

- Architekci i urbaniści są zgodni - Podwale Przedmiejskie w obecnym charakterze rozdzieliło Śródmieście Gdańska na dwie połowy, przyczyniając się do degradacji Dolnego Miasta i Starego Przedmieścia. Brak skrzyżowań i przejść naziemnych czyni z tej drogi autostradę, a nie miejską aleję, jaką jest np. al. Legionów zobacz na mapie Gdańska - mówi Dariusz Słodkowski, przewodniczący Komisji Rewitalizacji RMG.

Czytaj też: Tunel wstydu przy Ergo Arenie

Wytyczenie przejść naziemnych ma być tylko jednym z etapów "ucywilizowania" Podwala Przedmiejskiego. W planach jest też wykonanie pełnych skrzyżowań - tak, by ułatwić dojazd i umożliwić dalszą zabudowę Wyspy Spichrzów oraz rejonów ulic Chmielnej zobacz na mapie GdańskaSadowej zobacz na mapie Gdańska.

- Musimy te pomysły przeanalizować poprzez rzetelne badania i sprawdzić, na ile realne są do wykonania. W tym celu będziemy badać ruch w nieodległej perspektywie czasowej, jak i po oddaniu tunelu pod Martwą Wisłą do użytku. Niewątpliwie kwestią wymagającą szerokiej debaty i konsultacji będzie też ewentualny dalszy los przejść podziemnych, w sytuacji gdy wytyczone będą naziemne odpowiedniki - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Warto przypomnieć, że już w tym roku piesi nie będą musieli korzystać z przejścia podziemnego w rejonie oliwskiego kampusu Uniwersytetu Gdańskiego. Jak informuje ZDiZ, rozpoczęto procedury formalne, niezbędne do realizacji tego zadania.

Opinie (262) 9 zablokowanych

  • znowu będą ginęli ludzie....(oby nie)

    pijanych, nie przestrzegających przepisów kierowców u nas nie brakuje....

    • 9 5

  • ten pan jest nienormalny i oderwany od rzeczywistości, to może przedłużenie Podwala, AK, przeorać i zrobić po jednym pasie z progami zwalniającymi jak Kartuska

    • 9 5

  • Tak, tak, ludzie do podziemi jak szczury a w miescie zrobmy gigantyczna autostrade!! (1)

    To pewnie byloby najlepsze miasto do zycia w calym swiecie! Ci co sie obawiaja o wypadki - pilnujcie sie, zeby nie zostac zabojcami, a nie zwalacie wine na pieszych! Po prostu albo bedziecie stac w korkach, albo zaczniecie uzywac nog i wiecej chodzic. Bo miasta bez korkow nie bedzie, takie nie istnieje. Oprocz tych miast gdzie ruchu samochodowego po prostu nie ma ...

    • 14 12

    • dałem plusa, ale niepotrzebnie przeginasz

      nie warto stosować rozumowania albo-albo: korki bywają we wszystkich miastach, ale w miastach stawiających na ruch pieszych, rowerzystów i transport publiczny, ma miejsce i ruch samochodów dostawczych i osobowych. Mieszkańcy mają wybór i często rezygnują z samochodów na krótkie odległości, zwłaszcza do pracy i szkoły. Brak jakiegokolwiek ruchu samochodów występuje w nielicznych miejscowościach górskich, i to też często tylko w wybranych relacjach.

      • 6 1

  • Odezwał się miastowy pseudoburak. Jak wyjedziesz z Gdańska to zapłacisz za wjazd do Pruszcza, Sopotu, Gdyni, Kościerzyny, Kartuz, Szymbarka, Wejherowa itd. Najlepiej rowerem bo zniszczysz naszą piękną przyrodę i zrobisz nam taki syf jaki masz w Gdańsku.

    • 5 4

  • Do zwolenników tuneli

    zastanówcie się ile skrzyżowań w wielkich miastach europejskich można pokonać tylko za pomocą tunelu.

    • 10 4

  • Urzędnicy planują sobie zajęcie na kolejne lata. (6)

    Jak już zlikwidują tunele, to potem będą się zastanawiać jak zmniejszyć liczbę wypadków w tym miejscu i zaczną wdrażać kolejne kosztowne programy. A na każdym takim programie da się przecież dobrze zarobić!

    Jeszcze pytanie: cóż takiego wyjątkowego oraz cennego znajduje się po drugiej stronie Podwala Przedmiejskiego, żeby turyści i spacerowicze mieli tam ciągnąć tabunami? Wydaje mi się dużym plusem właśnie to, że przyjezdni tam nie bywają. Chwalić się absolutnie nie ma czym!

    • 13 8

    • (1)

      Na Dolnym Mieście jest do zobaczenia patologia jakiej świat nie widział, oprócz tego stara zajezdnia tramwajowa którą niedługo będą lansować na zabytek klasy zerowej, żenada

      • 5 6

      • Są jeszcze zabytkowe tory tramwajowe na Łąkowej, rzecz warta najwyższej uwagi

        • 3 1

    • (1)

      Właśnie dlatego nie chodzą tam turyści, że ta część miasta odcięta jest przez wielopasmową arterię. A zabytków tam moc, choćby świetnie zachowane umocnienia z XVII w.

      • 9 6

      • Przewodnicy nie są tacy głupi aby tracić czas na oprowadzanie wycieczek po zarośniętych i nieposprzątanych bastionach, wolą ich zaprowadzić do sklepu z bursztynem w którym mają układ

        • 4 2

    • tabunów pieszych nie ma, ale jak się poprawi dojazd (1)

      to mogą się pojawić liczne wycieczki rowerowe z przewodnikiem wzdłuż opływu Motławy i fortyfikacji Gdańska.

      • 1 2

      • Przecież tunel przy Chmielnej jest wyposażony w pochylnię po której można zjechać/wjechać rowerem bądź wózkiem inwalidzkim, jakoś tabunów turystów tam nie zauważyłem...

        • 2 1

  • Pomysł do bani!!!!

    Korek na tej ulicy dalej olbrzymi w godzinach 15-17 a oni chcą tunele zlikwidować?! Olbrzymi tłum pracowników stoczni i rafinerii ma obwodnica jeździć?!

    • 7 9

  • Tunele tylko chyba przeszkadzają redakatorom Trojmiasto.pl (1)

    cały czas prowadzą chorą kampanię... więcej tuneli to większe bezpieczeństwo!!! i bezkolizyjność!!

    • 10 11

    • dokładnie

      W pełni się z Tobą zgadzam. Od jakiegoś czasu widz na tym portalu kampanię na rzecz likwidacji tuneli. Chyba rozpoczął to pan Naskręt. Jaki macie w tym interes? Czyżby ktoś zainwestował w nieruchomości na dolnym mieście a najemców nie ma?

      • 4 4

  • a może by tak trochę europejskiego standardu (1)

    ruchome schody, windy dla niepełnosprawnych i oczywiście monitoring dla zapewnienia bezpieczeństwa pieszym

    • 6 6

    • Tunel na Żabi Kruk powinien być właśnie wyposażony w eskalator ( ruchoma pochylnia znana z marketów ) to by w zupełności wystarczyło aby podstarzali turyści z Niemiec mogli bez przeszkód dotrzeć do Muzeum Narodowego, kościoła Św. Trójcy czy Piotra i Pawła, tunele przy Okopowej oraz przy Chmielnej powinny pozostać w niezmienionej postaci

      • 1 6

  • zajadłe komentarze kierowców... przypomne tylko, że był plan by tego typu ulica była w miejscu długiej. (3)

    założę się, że też byście jej dziś bronili. mam wrażenie, że większości z was przypadłby do gustu kaliningrad. podwale przedmiejskie jest w ścisłym historycznym centrum miasta. to powojenne polityczne decyzje spowodowały to, że dziś jego okolice nie przypominają "starego miasta". drodzy kierowcy, będziecie mieć kilometry nowych dróg za miliardy złotych więc z łaski swojej pozwólcie dopasować podwale przedmiejskie do historycznego centrum miasta i jednocześnie scalić śródmieście w jedną całość! przy okazji zyskacie nowe skrzyżowania w centrum i wygodną możliwość w poruszaniu się po mieście.

    • 14 7

    • Rozważę Twoją prośbę. (2)

      Z powodu pozytywnego szoku jaki spowodowała mocna kultura Twojej wypowiedzi. Bardzo nietypowa dla rowerzystów. A szkoda. Ze mną można zawsze negocjować. Nigdy zmuszać.

      • 4 5

      • (1)

        Rozważysz prośbę? To niezwykle łaskawe z Twojej strony, o Panie i Władco w Aucie!

        ktoś jeszcze ma wątpliwości, że lobby samochodowe uzurpuje sobie prawo do rządzenia tym miastem?

        • 9 3

        • Twoje i moje lobby uzurpują sobie tak samo.

          Pytanie istotne: Które jest liczniejsze i jest wydajniejszą krową dojną dla urzędnictwa?

          • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane