- 1 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (58 opinii)
- 2 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (378 opinii)
- 3 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (324 opinie)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (35 opinii)
- 5 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (184 opinie)
- 6 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (133 opinie)
Podwyżki cen biletów od kwietnia w Gdańsku i Sopocie
Radni Gdańska i Sopotu przyjęli w czwartek, 9 lutego, uchwały ws. podwyżek cen biletów na komunikację miejską. Zaczną one obowiązywać już od 3 kwietnia. Zapłacimy 117 zł za bilet miesięczny, 4,80 zł za jednorazowy i 6 zł za bilet przesiadkowy do 75 minut.
W Gdańsku dodatkowe środki ze sprzedaży biletów mają pokryć też część kosztów wynikających z uruchomienia nowej linii tramwajowej na Nowej Warszawskiej (ruszy 4 marca) oraz zakupu nowego taboru.
Nowe ceny zaczną obowiązywać od 3 kwietnia.
Ceny biletów w Gdańsku od 3 kwietnia:
Bilety jednorazowe:
bilet na jeden przejazd bez możliwości przesiadek 4,80 zł (normalny) i 2,40 (ulgowy)
75-minutowy, z możliwością przesiadek 6 zł (normalny) i 3 zł (ulgowy)
24-godzinny - 22 zł i 11 zł
Bilety okresowe:
w granicach Gdańska - 117 zł i 58,5 zł, 180 zł (na okaziciela)
Semestralne:
w granicach Gdańska - 222 zł (4-miesięczne) i 278 zł (5-miesięczne)
Jednocześnie radni przyjęli też maksymalne ceny biletów, jakie mogą obowiązywać od 1 lipca wraz z uruchomieniem systemu Fala.
Bilet miesięczny będzie mógł wówczas kosztować maksymalnie 130 zł, a 75-minutowy lub na jeden przejazd - 6 zł.
Decyzja w Gdańsku i Sopocie podjęta, ale niejednogłośnie
W Gdańsku za podniesieniem cen biletów zagłosowało 20 radnych, 11 było przeciwko.
- Władze Gdańska jeszcze kilka miesięcy temu mówiły, że ceny biletów się nie zmienią, a teraz jednak się zmieniają. Tyle właśnie są warte obietnice władz miasta - wskazywał na sesji Kazimierz Koralewski, przewodniczący Klubu PiS, który nie poparł uchwały.
W Sopocie uchwałę o podwyżkach poparło 14 radnych, 1 osoba była przeciwko, 3 się wstrzymały.
- Nikt nie lubi podwyżek i na pewno byśmy ich nie wprowadzali, gdyby nie to, że sytuacja makroekonomiczna jest dramatyczna, a pieniądze są drenowane m.in. przez Polski Ład. Jesteśmy zmuszeni do podniesienia cen biletów - mówił na sesji wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski.
- bilet jednorazowy - na jeden przejazd lub 75 minut - do 6 zł (ulgowe 3 zł)
- bilet 24-godzinny - do 22 zł (ulgowe 11 zł)
- bilet miesięczny - do 90 zł (ulgowe 45 zł)
- bilet semestralny - imienny (ulgowy) na linie zwykłe, pospieszne i nocne w granicach Sopotu: 4-miesięczny ważny we wszystkie dni tygodnia 01.10-31.01 lub 01.02-31.05 - do 171 zł oraz 5-miesięczny ważny we wszystkie dni tygodnia 01.09 -31.01 lub 01.02-31.06 - do 214 zł
![Radni Gdyni zgodzili się na podwyżki cen biletów](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3373/150x100/3373766__c_229_65_1816_1297__kr.webp)
Na sesji o systemie Fala
Podczas gdańskiej sesji wiceprezydent Piotr Borawski przedstawił też radnym szczegółowo założenia systemu Fala. Nazwał go "prostym i łatwym". Przekonywał też, że będzie on ułatwieniem dla pasażerów m.in. dlatego, że nie trzeba będzie znać taryf, by "wygodnie jechać".
- System sam dopasuje nam odpowiedni bilet, najtańszą taryfę. Będzie prowadził za rękę pasażerów - mówił Borawski. - Ale, co ważne, nie będzie obowiązku korzystania z tego systemu. Ten system ma być udogodnieniem, natomiast jeśli ktoś będzie chciał korzystać z własnej aplikacji płatniczej do zakupu biletów, to będzie taka możliwość.
![Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3364/150x100/3364620__kr.webp)
Wśród korzyści Fali Borawski wyliczał m.in. możliwość zakupu biletu w każdym pojeździe, przejazdy bez przepłacania, planer podróży, częstotliwość komunikacji dostosowana do potrzeb pasażerów i dzięki temu mniejsze przepełnienie pojazdów.
Dodał też, że ci, którzy korzystają z bezpłatnej komunikacji (m.in. seniorzy, uczniowie, małe dzieci), nadal będą ją mieli bezpłatną i "żadne obowiązki związane z systemem Fala nie będą na nich spływać".
Koszty uruchomienia systemu Fala to 153,8 mln zł brutto (125,6 mln zł netto). W tym środki unijne to 90 mln zł. Koszt utrzymania systemu w 2023 r. ma wynieść 5 mln zł. W 2024 r. i 2025 r. już po 10 mln zł.
Opinie (732) ponad 50 zablokowanych
-
2023-02-09 19:30
dobrze
ze mam elektryczny samochodzik
- 1 9
-
2023-02-09 19:30
Co z osobami które nie mają karty
Czy będą też bilety papierowe nadal obowiązywaly- 18 1
-
2023-02-09 19:33
Jeśli podwyżki.. (1)
to ja proszę o zwiększenie częstotliwości jazdy autobusów i tramwajów. Za takie pieniądze nie chce jeździć w komunikacji, gdzie występuje przepełnienie. Dosłownie. Czuć oddech wszystkich na sobie.
- 37 0
-
2023-02-09 19:37
Aby uniknąć przedmiotowego przepełnienia i oddechu musimy najpierw wprowadzić system fala (co się roz...wala), gdyż tylko dzięki temu systemowi będziemy mogli policzyć czy przedmiotowe przepełnienie realnie występuje i w jakich czasookresach czasu oraz na jakich liniach. System fala (co się roz...wala) jest nam jak widać niezbędny.
- 1 5
-
2023-02-09 19:34
(1)
Najpierw likwidują linie bezpośrednie, a potem podwyższają ceny biletów przesiadkowych...
- 55 0
-
2023-02-09 21:31
Specjalnie to zrobili.
- 13 0
-
2023-02-09 19:35
Nie ma potrzeby podnoszenia cen
taksówki jeżdżą od 5 lat po tych samych cenach i nic nie podnoszą
- 23 0
-
2023-02-09 19:41
Ta bandę na jesieni należy niezwłocznie usunąć,ponad 30 lat okradaja nas
- 31 0
-
2023-02-09 19:46
Niech sobie odejma premie i inne sqiadczenia w magistracie to bedzie na transport
- 24 0
-
2023-02-09 19:48
Hehe
Macie swoje Gdańskie władze. Za chwilę taniej będzie taxi już mało brakuje
- 37 0
-
2023-02-09 19:48
to sopot ma wiceprezydenta?
30 tys miasto a stolkow jak w warszawie...
- 24 0
-
2023-02-09 19:50
Przecież dopiero co były podwyżki?
A wy dalej na wyborach idziecie i wybieracie to samo dno : ) gaghagagagaga dobrze! Podwyżać!
- 33 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.